Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 22 gru 2024, o 19:46


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 lis 2016, o 17:58 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2015
Posty: 50
Pomógł: 0

Witam,
Chciałbym zapytać jak chronicie swoje płytki przed korozją, powstaniem warstwy patyny itp. Słyszałem o różnych metodach. Najtańsze to chyba rozpuszczenie kalafonii w rozpuszczalniku (spirytus, aceton), następnie nałożenie pędzelkiem na powierzchnię płytki. Robicie to zaraz po wlutowanie elementów lub jeszcze przed?

Bardziej profesjonalnie wyglądają lakiery w sprayu. Nie miałem okazji jeszcze żadnego używać, więc proszę o nazwy produktów, których używacie.


mr_cogito



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 18:08 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lut 2016
Posty: 256
Lokalizacja: Norwegia
Pomógł: 16

Ja osobiście używam kalafonie rozpuszczoną w spirytusie. Zawodowo spotkałem się jednak z metodą ochrony PCB lakierem i silikonem w zależności od środowiska w jakim przyszło im pracować, jednak po takich zabiegach każda naprawa ewentualnych uszkodzeń to koszmar. Naprawiałem już sterowniki urządzeń automatyki pracujące w urządzenia używanych pod wodą w podwyższonym ciśnieniu i obwody zabezpieczone były roztworem kalafonii. Kalafonia w spirytusie jest super i zdaje egzamin w moich konstrukcjach, a niektóre z nich mam już dobre 30 lat :)

_________________
SP2LUB - LA1BUA



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 18:35 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 197
Lokalizacja: Kielce
Pomógł: 3

Ja osobiście używam i polecam stosowanie lakieru. Po wyschnięciu płytka estetycznie wygląda, natomiast po kalafoni jest klejąca i jak coś trzeba zrobić to jest to dość uciążliwe.

Pozdrawiam.

_________________
BlueBook



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 18:57 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2014
Posty: 334
Lokalizacja: Rybnik
Pomógł: 55

PVB16 i PVB60 przy czym ten pierwszy łatwiej nanosić.

_________________
Amatorska stacje meteorologiczna



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 19:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 1081
Pomógł: 73

Używam FLUX SK10 i jestem mega zadowolony. Kalafonia rozpuszczona w spirytusie u mnie się nie sprawdziła.
Po wytrawienia płytki czyszczę stronę miedzi papierem wodnym, myję w wodzie, suszę i psikam SK10. Po kilkudziesięciu minutach jest sucha, najlepiej ją podgrzać do powiedzmy 40 stopni. Tak zabezpieczona miedź lutuje się niesamowicie łatwo.
Polecam :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 19:48 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 06 maja 2014
Posty: 415
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 26

Lakier w sprayu po lutowaniu.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 lis 2016, o 23:05 
Offline
Moderator zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lip 2012
Posty: 3206
Lokalizacja: Kraków - obok FAB5 ATMEL'a
Pomógł: 91

Plastik 70

_________________
http://www.jaglarz.info



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 lis 2016, o 07:03 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 cze 2013
Posty: 988
Lokalizacja: Byram, MS 39272
Pomógł: 55

Ja używałem farbek witrażowych, które po wygrzaniu w piekarniku doskonale chronią płytkę tworząc powierzchnie silikonową (albo coś podobnego) na płytce.

_________________
Pomysły na podpis - wyślij SMSa +1 769 243 0011



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 lis 2016, o 12:44 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 11
Pomógł: 0

Ja używałem farb do ceramiki, niestety skrobanie pół lutowniczych jest trochę uciążliwe.

Wysłane z mojego GT-I9305 przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 gru 2016, o 03:33 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 gru 2016
Posty: 3
Pomógł: 0

Witam,

jako że temat płytek drukowanych jest mi szczególnie bliski, rzekłbym nawet że robienie płytek sprawia mi więcej frajdy niż ich montowanie i uruchamianie to chętnie podzielę się swoimi spostrzeżeniami. Od dość dawna używam farb do soldermaski dostępnych na allegro u użytkownika sprzedającego stop lichtenberga który swoją droga także polecam. Bardzo wydajny i fantastycznie się lutuje nawet na płytkach które przeleżały 2 lata w szafce, do tego ten konkretny sprzedawca faktycznie ma stop bardzo wysokiej jakości i czysty. Maski mają bardzo dobre właściwości, takie same jak fabryczne - wiele firm produkujących PCB korzysta z masek firmy Peters właśnie. Dostępnych jest kilka kolorów, osobiście najbardziej lubię zielony i czerwony. Jeśli kogoś przeraża sitodruk, koszta i straty z nim związane - nie ma się czego bać. Strat na farbie jest może odrobinę więcej niż przy nakładaniu jej pędzlem a warstwa jest zdecydowanie bardziej równa i jednolita. Koszta materiałów na start nie są może bardzo niskie ale taka siatka jeśli się jej nie rozedrze mechanicznie i będzie poprawnie czyscić jest w zasadzie wieczna a rakla wystarczy na kilka lat co najmniej. Z "obsługą" siatki i rakli poradzi sobie każdy kto potrafi przylutować elementy SMD do płytki. Rozpuszczalników na mycie rakli i siatek wychodzi zdecydowanie mniej niż na mycie pędzli i wałków. Jako że robię płytki od lat metodą foto możliwość naświetlenia padów w prawie identycznym procesie jest rewelacją ;) Do tego farba w formie nie zmieszanej jest zdecydowanie bardziej trwała niż gwarancja producenta - jedna leży u mnie już prawie 4 lata i poza tym że trzeba dodać odrobinę rozcieńczalnika bo zrobiła się zbyt gęsta i nieco dłużej naświetlać to w zasadzie nie zmieniła swoich właściwości. Ciekawostką jest fakt że do wywoływania padów w zasadzie nie potrzeba żadnej dodatkowej chemii - wystarczy zwykłe stałe mydło (byle nie glicerynowe). Jeżeli ktoś robi płytki innymi metodami i robi ich sporo to moim zdaniem warto rozważyć inwestycję w sprzęt do foto chociażby ze względu na tą maskę. Wcześniej używałem właściwie wszystkich wymienionych tu metod + wielu o których tu nie wspomniano. Od kalafonii w spirytusie, cynowania poprzez gotowanie płytki w roztworze NaOH z dodatkiem proszku cynowego przez inne metody chemicznego cynowania, w tym opracowane samodzielnie, stop lichtenberga bez maski, farby do ceramiki,szkła, dostępne na allegro pod nazwą ensolder, wreszcie folię do laminowania. Najlepsza jednak jest fabryka czyli Peters :). Maski te w sumie nie są niczym nowym jednak nigdy wcześniej nie były dostępne w małych ilościach detalicznie.

Pozdrawiam,
KJ



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 gru 2016, o 15:34 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 30 paź 2016
Posty: 45
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 0

Robisz metalizację otworów?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 gru 2016, o 16:22 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 gru 2016
Posty: 3
Pomógł: 0

Próbowałem i generalnie daje radę przeprowadzić taki proces w domu, ale problemem nie jest proces metalizacji sam w sobie tylko fakt że niema za bardzo dostępnych materiałów światłoczułych nadających się do zastosowania w warunkach domowych i zdolnych zabezpieczyć otwory, do tego pozycjonowanie mozaiki ścieżek na powierconej płytce też jest mocno problematyczne. W przemysłowych warunkach najpierw się wierci otwory potem metalizuje, nakłada warstwę światłoczułą i na końcu trawi. Proces jakkolwiek możliwy do odtworzenia w warunkach nazwijmy to warsztatowych to piekielnie trudny i średnio opłacalny. Prościej i wielokrotnie taniej wykonać przelotki innymi metodami. Osobiście używam nitów firmy Bungard dostępnych w wielu sklepach wysyłkowych które zagniatam ręcznie a następnie lutuję - jest trochę roboty ale bez problemu można umieścić takie przelotki pod obudowa tqfp100. Można teoretycznie nie lutować ale wolę mieć pewność że kontakt będzie dobry zwłaszcza jak nity są pod elementami smd.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO