Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 9 cze 2025, o 21:02


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:11 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Witam, jak w temacie troszkę przeszukałem internet w poszukiwaniu schematu sterownika silnika DC
    Chodzi mi o sam schemat części sterowania, czy ktoś ma coś sprawdzonego?
    Interesuje mnie sterowanie PWM na MOSFECIE (bez zmiany kierunku)
    Póki co myślałem nad driverem oraz BUZ11 jako MOSFET.
    Co sądzicie o tej aplikacji :
    Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:30 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 24 paź 2011
    Posty: 580
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 0

    na mój gust nie potrzebne tyle tranzystorów :) ja np daje sam darlington do sterowania pwmem grzałki czy silnika DC można dać na pinie sterującym zwykły tranzystor i sygnał z niego na mosfet dla wzmocnienia sygnału i więcej nie potrzeba nawet tego tranzystora nie trzeba sam rezystor :)

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:31 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 24 paź 2011
    Posty: 580
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 0

    o na przykładzie arduino tak ja to robie :)

    http://starter-kit.nettigo.pl/wp-conten ... mosfet.png

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:35 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    czytałem że najlepiej stosować drivery ze względu na pojemność bramki mosfetu i czestotliwość regulacji PWM ja myślałem nad 35kHz



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:38 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27408
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    KoreX napisał(a):
    czytałem że najlepiej stosować drivery ze względu na pojemność bramki mosfetu i czestotliwość regulacji PWM ja myślałem nad 35kHz


    No ja też o tym słyszałem .... ale mam pytanie z innej beczki, powiedz mi jaki prąd będzie zjadał ten silnik ? Czy nie da rady tego zrobić na zwykłym pojedynczym tranzystorze bipolarnym ?

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:38 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 24 paź 2011
    Posty: 580
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 0

    http://www.freewebs.com/isuru-c/motor%20driver.JPG najbardziej popularny i sprawdzony :)

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:42 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Prąd jaki będzie zjadał... Trudno dokładnie powiedzieć ale myślę że będzie to w granicach 4-8A (Silnik od wycieraczek jako posuw drutu migomatu) Więc na pewno prąd będzie miał jakieś wahania ponieważ obciążenie silnika będzie różne

    //Studiowałem L293D ale niestety 1A na pewno mnie nie zadowoli... Stąd szukam rozwiązania alternatywnego



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:48 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 24 paź 2011
    Posty: 580
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 0

    mosfet daj tak jak pokazałem na przykładzie arduino i będzie chulać :]

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:50 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Testowałeś na ~35kHz i obciążeniu indukcyjnym?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:52 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 24 paź 2011
    Posty: 580
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 0

    nie ale spróbować możesz przecież to nie kosztuje majątek a 1-2zł i 3min roboty :)

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:54 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    najpierw trzeba obsługe PWM naskrobać;p
    Spróbuje jak napisze oraz dam znać jak to śmiga i czy w ogóle daje oznaki życia.

    //1-2zł jak padnie tranzystor gorzej jak ofiarą będzie mikroprocek...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 15:57 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 24 paź 2011
    Posty: 580
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 0

    tylko doczytaj w nocie jaki rezystor zastosować :) mam BUZ11 więc może i ja dzisiaj protestuje z ciekawości :P także temat będzie na gorąco ja na arduino pisze więc będzie trzeba przeliczyć wartość wypełnienia na Hz :P

    procek nie ma opcji paść jak dobrze podłączysz :)

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:10 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    spokojnie możesz dać mniejszy i słabszy silnik z przekładnią, którego pobór prądu nie przekroczy 1A
    i w zupełności wystarczy. Np silnik z taniej wkrętarki akumulatorowej , dodatkowo masz tam jeszcze kompletny driver jakbyś chciał użyć, a nie jest tak prądożerny jak silniki z wycieraczek.

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:12 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Może w 3m uchwycie by dał radę ale jak przyjdzie mu pchnąć 1.2 drut w uchwycie 5m to na pewno przekroczy 1A.
    Oczywiście silnik od wycieraczek używam również z przekładnia...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:17 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    wiesz dobra przekładnia załatwia sprawę -- ale tu cie kłania trochę fizyki i mechaniki , pamiętaj że w dobie kryzysu energetycznego trzeba optymalizować
    jej zużycie :) inaczej nikt by sobie nie zawracał głowy wymyślaniem coraz to sprawniejszych przekładni i sprzęgieł jakby to nie miało znaczenia dla konkretnego zadania :)

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:22 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Przekładnia przekładnia a jak później odzyskać odpowiednią prędkość podawania drutu;)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:25 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    przecież napisałem ze masz gotowy driver przy silniku ... posiadający zarówno płynna regulacje szybkości jak i kierunku
    od ~0 do 550 obr / lewo - prawo
    i łatwo to wysterować z megi

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:29 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 lut 2012
    Posty: 166
    Pomógł: 0

    Ten układ z pierwszego rysunku jest bardzo dobry. Stosuję go od paru lat. Ma świetne właściwości dynamiczne i pierwszorzędnie "pracuje na indukcyjność". Jako R1 zastosuj rezystor 4.7k. Pomiędzy bazy a emitery pary tranzystorów sterujących warto włączyć rezystor 1k do 2.2k . Pewnych rzeczy nie można upraszczać zwłaszcza gdy są używane w zastosowaniach zawodowych.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:31 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Ale jak zrobimy przekładnię to zmniejszymy obroty ;) co pociągnie za nami większą średnicę rolek napędowych, co znowu większe obciążenie i znowu stoimy w punkcie wyjścia. Zresztą fabryczne konstrukcje mają też PWM na tranzystorze tyle że generator na NE555...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:35 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    wiesz NE555 jest po prostu jak VW Garbus ponadczasowy sam go chętnie używam
    bo pomimo wieku jest niezastąpiony

    przecież po to się daje przekładnię miedzy innymi żeby uzyskać odpowiedni stosunek obrotów do mocy prawda ??

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 16:42 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    no zgadza się, ale jeśli silnik od wycieraczek z przekładnią na max obrotach ma odpowiedni stosunek obrotów i moc wystarczającą to co zdziała taki malutki silniczek(slabszy)?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 17:01 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 lut 2012
    Posty: 166
    Pomógł: 0

    Migomat i jemu podobne to nie są odpowiednie urządzenia gdzie można bawić się w jakąś specjalną finezję. Zapas technologiczny powinien wynosić przynajmniej 50% i wtedy można liczyć na odpowiednią niezawodność. Ponadto trzeba uwzględnić warunki środowiska pracy i ludzi obsługujących "które są twarde a nie miętkie". Z układem za pierwszym razem strzeliłeś w dziesiątkę i tego się trzymaj.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 17:03 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Tym bardziej ze te nawet 100W mocy które wezmę więcej to i tak w porównaniu 15kW które połyka transformator to mały pikuś...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 kwi 2012, o 17:18 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    zenowi napisał(a):
    Z układem za pierwszym razem strzeliłeś w dziesiątkę i tego się trzymaj.

    w tym wypadku zdecydowanie się zgadzam z kolegą zenowi -- układ jak najbardziej będzie odpowiedni do tego zastosowania

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 kwi 2012, o 21:29 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 lut 2012
    Posty: 166
    Pomógł: 0

    Jeśli dobrze domyślam się o co Ci chodzi, to może być właśnie tym czego potrzebujesz. Strona trochę dziwaczna, ale facet do bólu jest praktykiem. http://chemelec.com/Projects/PWM/PWM.htm



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 kwi 2012, o 19:34 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Złożyłem sobie testowy układ i wykorzystując sprzetowy Fast pwm próbowałem sterować silnikiem, ale niestety przy zmniejszaniu wypełnienia silnik zaczyna nierówno pracować, ma ktoś jakiś sprawdzony program do sterowania obrotami?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 kwi 2012, o 19:39 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 paź 2011
    Posty: 8615
    Pomógł: 338

    to jest normalne zjawisko niektóre typy silników DC tak maja

    _________________
    Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 kwi 2012, o 17:17 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 25 gru 2011
    Posty: 204
    Lokalizacja: Boguchwała
    Pomógł: 3

    Stosując silniki od wycieraczek np. od Poloneza, warto taki silnik troszkę zmodernizować.
    Silniki te posiadają 3 szczotki, należy usunąć środkową szczotkę i wtedy silnik przy pełnym
    obciążeniu nie pobiera prądu powyżej 2A. Nie modernizowany pobiera ok. 7A.
    Tak modernizowałem wszystkie silniki, które napędzają bramy przesuwne o wadze do 300 kg.
    Po prostu usuń środkową szczotkę.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 kwi 2012, o 17:42 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27408
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    elsat1 napisał(a):
    Stosując silniki od wycieraczek np. od Poloneza, warto taki silnik troszkę zmodernizować.
    Silniki te posiadają 3 szczotki, należy usunąć środkową szczotkę i wtedy silnik przy pełnym
    obciążeniu nie pobiera prądu powyżej 2A. Nie modernizowany pobiera ok. 7A.
    Tak modernizowałem wszystkie silniki, które napędzają bramy przesuwne o wadze do 300 kg.
    Po prostu usuń środkową szczotkę.


    Fajny patent ;)

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 kwi 2012, o 17:56 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 15 lut 2012
    Posty: 193
    Pomógł: 6

    Pobór prądu już mam ogarnięty... Teraz tylko to sterowanie... Próbowałem sprzętowego fast PWM ( kod z ksiązki do sterowania PWM RGB)
    Usunąłem wszystko co było używane do programowego PWM i silnik dosyć dziwnie chodzi gdy zmniejszam wypełnienie...
    Tutaj schemacik:
    Obrazek
    Etykieta silnik podłączona do PB0 w ATmega162. Taktowana 8mhz

    //Edit
    Zaciekawiony faktem 3szczotek rozbebeszyłem silnik (kiedyś napędzał wycieraczki Uno)
    I faktycznie 3 szczotki ujrzałem z taką różnicą że ja mam 2 możliwości podłączenia silnika (3kabelki)
    Pomierzyłem i mogę uzyskać bieg I (pobór 1.2A) oraz bieg II (pobór 1.9A) czyli silniczek musi być słabszy niż w polonezie.
    Z tym że teoretycznie podchodząc do sprawy w moim przypadku usunięcie 3ciej szczotki nic nie da...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO