Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 19 gru 2024, o 09:57


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 kwi 2015, o 13:17 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 mar 2015
Posty: 104
Pomógł: 0

Witam,

Dzięki waszej nieocenionej pomocy uruchomiłem sterowanie w dwóch kierunkach silnikami DC dla manipulatora :)

Nadszedł czas na kolejny problem: Musze dołożyć do nich enkodery aby móc ocenić położenie silnika by ten mógł wykonywać jakieś gotowe funkcje. Silnik DC to mały silniczek 5V podobny do tego na zdjęciu. Nigdy nie używałem enkodera. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć tak po krótce:

1. Jak to działa,
2. Jak to połączyć z silnikiem,
3. Jak połączyć z procesorem,
4. Jak to się programuje,
5. Co wybrać i jak to zamontować finalnie (myślałem o czymś takim: http://botland.com.pl/enkodery/2182-zes ... rs030.html ale jak to podłączyć do wszystkiego???)

W załącznikach:
- schemat ATmega32 - L293DNE - Silnik DC,
- zdjęcie silnika o podobnych gabarytach,

Obrazek

Obrazek

Jeśli trzeba podać więcej informacji chętnie udzielę.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 kwi 2015, o 14:00 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Kolego w 5 pytaniu podałeś linka a tam znajdziesz odpowiedzi od 1 - 4 :) wraz z PDF i opisem jak to działa i jak to podłączyć

czyli:


Podłączenie:
Oprócz czujników i tarcz w zestawie znajdują się plastikowe belki wraz z śrubkami, które umożliwiają montaż czujników przy tarczy magnetycznej w odległości kilku mili metrów. 3-pinowy przewód ze złączem żeńskim goldpin (raster 2,54 mm) posiada następujące wyprowadzenia:

Czerwony - napięcie zasilania (VCC) z zakresu od 3 do 24 V
Czarny - masa układu (GND)
Biały - wyjście czujnika Halla typu otwarty dren (w celu odczytu wartości należy zastosować rezystor podciągający do VCC np. 10 kΩ)


Specyfikacja:
Napięcie zasilania: 3 - 24 V
Pobór prądu: do 4 mA dla każdego czujnika
Typ magnesów: 8-polowe, neodymowe
Typ czujników: sensory Halla
Typ enkoderów: niekwadraturowe
Rozdzielczość enkoderów: 8 impulsów na obrót

pozostałe informacje z fotką jak to podłączyć do silnika masz w pdfie który znajduje się w linku co podałeś czyli: http://botland.com.pl/index.php?control ... chment=599


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 kwi 2015, o 21:41 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 mar 2015
Posty: 104
Pomógł: 0

A gdybym połączył mechanicznie wał silnika z takim impulsatorem?? : http://sklep.avt.pl/impulsator-katowy-bcd.html Czy taki impulsator liczyłby dokładnie obroty silnika?

Które rozwiązanie byłoby lepsze? Zastosowanie czujnika Halla czy taki taki impulsator?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 kwi 2015, o 07:24 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2013
Posty: 739
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 84

Na pewno czujniki Halla są lepsze (bezobsługowe w eksploatacji :) )

Prawdopodobnie ten impulsator po paru minutach/godzinach pracy będzie do
wymiany ze względu na jego zużycie (czytaj rozsypie się :) ) czas jego pracy będzie
zależny od obrotów silnika.

Zakładając bardzo wolne obroty silnika i zastosowanie do połączenia (impulsator - silnik)
jakiegoś sprzęgła centrującego i pracy w trybie nie ciągłym
może to działać ale na pewno będzie to zestaw awaryjny.

Mimo że impulsator jest tańszy ,moim zdaniem czujniki Halla są lepszym rozwiązaniem.


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 kwi 2015, o 08:48 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Przy okazji pamiętaj, że oś silnika (wirnik) ma bezwładność i jeśli będziesz go chciał zatrzymać dokładnie w momencie odliczenia zadanej ilości impulsów to zazwyczaj doleci ich jeszcze kila/kilkanaście. Aby temu zapobiec wypadałoby zwalniać nieco przy końcu odliczania, a samo zatrzymywanie robić na zwarciu - tzw. short break (taki elektroniczny hamulec i wtedy pojawia się spory prąd w obwodzie, który też trzeba szybko zebrać jakimś kondkiem low esr).


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 kwi 2015, o 14:12 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 mar 2015
Posty: 104
Pomógł: 0

Amatorsko wypróbowałem impulsator i przyznaję, że macie w 100% rację.

Przy okazji stwierdziłem, że dokładanie czujników do silnika w moim projekcie mija się z celem bo trzeba całą konstrukcję przebudować. W moim skromnym warsztacie odbija się to na jego trwałości i jakości.

Reasumując: Rozwiązanie takie jest możliwie ale pracochłonne i często ryzykowne.

Zdecydowałem przesiąść się na serwomechanizmy :) Jak tylko dojadą to pewnie znowu będę was prosił o pomoc bo już wyczuwam problemy ;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO