Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 4 gru 2024, o 14:10


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 lis 2013, o 22:25 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 03 lis 2013
Posty: 11
Pomógł: 0

Witajcie,

W jaki sposób wykonać hamowanie silnikiem DC? Właściwie samo hamowanie to sprawa prosta, wystarczy podać na 1A i 2A L293D podać H lub L i silnik hamuje. Chodzi mi o to aby zapobiec ruchowi wału silnika w określonej pozycji, tak aby wytwarzał moment przeciwny i proporcjonalny do siły, która wprawia ten wał w ruch (bezwładność, grawitacja...) z naciskiem na to aby wał w celu przeciwdziałania musiał się poruszyć o możliwie jak najmniejszy kąt :) Może ktoś miał podobny problem i podzieli się schematami lub kodami :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 3 lis 2013, o 22:47 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27315
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Zmienić kierunek obrotów na chwilę ;) ... a może jakiś hamulec mechaniczny ? ;) .... trzeba jakoś kombinować ...

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 06:27 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2012
Posty: 414
Lokalizacja: Oborniki
Pomógł: 5

Na pewno trzeba jakiś czujnik położenia założyć, o jak największej rozdzielczości, potem na tej podstawie wykonywać obrót w drugą stronę. W drugą stronę też na podstawie czujnika zrobić wyłączanie w ostatnim momencie. Tak ja to widzę:D

Wysłane z mojego GT-I9500 przy użyciu Tapatalk 4

_________________
Pozdrawiam:
Mikołaj



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 07:52 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2012
Posty: 414
Lokalizacja: Oborniki
Pomógł: 5

Zaiste cenne informacje, nie wziąłem tego pod uwagę:)

Wysłane z mojego GT-I9500 przy użyciu Tapatalk 4

_________________
Pozdrawiam:
Mikołaj



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 08:14 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 cze 2013
Posty: 517
Pomógł: 26

Kolego a czy to musi być silnik DC. Nie możesz wykonać tego na krokowym silniku?

_________________
Przewodnik|Sterownik akwariowy



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 08:29 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lut 2013
Posty: 26
Pomógł: 2

Czyli szukasz serwomechanizmu ( nie takiego modelarskiego ale w rozumieniu automatyki), poszukiwania proponuje zacząć od Wikipedii.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 08:54 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 maja 2012
Posty: 296
Lokalizacja: Chebzie Dolne
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 6

Jeśli musi to być silnik DC - zastosuj np akcelerometr - robisz tak wyznaczasz sobie jaka ma być wartość kąta i piszesz tylko odpowiednie warunki aby wał silnika się nie wychylił w drugą stronę, jeśli się wychyli silnik kręci w drugą stronę aż akcelerometr uzyska z powrotem pożądany kąt.

_________________
Inspekcja TV kanalizacji
Programowanie



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 10:32 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Hehe, takie rzeczy to tylko w erze :) Akurat ze sterowaniem silników DC i ich rozmaitymi problemami mam do czynienia na bieżąco. W Twoim wypadku tak jak wspomnieli koledzy najlepiej użyć przekładni ślimakowej (jeśli obroty mają być zredukowane), a najlepiej silnik krokowy. W krokowym jak zapewne wiesz wystarczy podać napięcie na cewki aby się nie ruszył, ale nie wszyscy to wiedzą co korzystają z krokowców (co mnie bardzo dziwi), że to napięcie można znacznie ograniczyć, bo moment trzymający (podawany zresztą jako parametr silnika) jest duuużo większy niż moment napędowy i często wystarczy ułamek mocy na podtrzymanie tego co pełna moc ledwo uciągnie.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 13:17 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 03 lis 2013
Posty: 11
Pomógł: 0

Buduję model windy na podstawie wymontowanego układu do przesuwania głowicy drukującej ze starej drukarki atramentowej, tam był oryginalnie silnik DC i nie chciałem przerabiać mocowania, silnik jest bez przekładni, więc kolejny minus.
Dzięki za odpowiedzi i propozycje, będę musiał zastosować silnik z przekładnią ślimakową.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 14:01 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Można jeszcze pokombinować na mostku H z naprzemiennym kluczowaniem czyli z wysoką częstotliwością podawane jest na przemian lewo/prawo (mówimy o silniku DC) co w sumie przez bezwładność nie pozwoli obrócić się wirnikowi, bo napięcie cały czas jest na cewkach. Taki stop to parę linii programu... i powinno działać, ale osobiście nie testowałem :)

Edit:
Zapomniał bym. Oczywiście zdajesz sobie sprawę, że gwałtowne zatrzymanie silnika powoduje skok prądowy, który może nawet rozwalić driver jeśli nie będzie miał odpowiedniej rezerwy... zalecane jest aby hamowanie odbywało się płynnie czyli powiedzmy w ciągu sekundy (czas umowny) z maksymalnej mocy stopniowo zjeżdżać do zera (hamowaniem oczywiście). Zrobisz to zmieniając stopniowo od 100% proporcje sygnału dostarczanego do mostka aż będą po 50% na kanał.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 19:21 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 03 lis 2013
Posty: 11
Pomógł: 0

Skok prądowy raczej u mnie nie wystąpi, ale oczywiście będzie ruszać i hamować po rampie.

luki791 napisał(a):
Można jeszcze pokombinować na mostku H z naprzemiennym kluczowaniem czyli z wysoką częstotliwością podawane jest na przemian lewo/prawo (mówimy o silniku DC) co w sumie przez bezwładność nie pozwoli obrócić się wirnikowi, bo napięcie cały czas jest na cewkach. Taki stop to parę linii programu... i powinno działać, ale osobiście nie testowałem :)


Z ciekawości wypróbuje ten sposób, ale chyba wiem jak się silnik zachowa.. :)

edit.
silnik nie obróci się nie tyle przez bezwładność wirnika co wysoką częstotliwość przełączania biegunowości, ale tak jak myślałem nie dodało to siły trzymającej wał w bezruchu a drgań, częstotliwość ustawiona tak aby wał był na granicy ruchu.



Ostatnio edytowano 4 lis 2013, o 19:56 przez luki791, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2013, o 19:47 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

luki791 napisał(a):
Skok prądowy raczej u mnie nie wystąpi, ale oczywiście będzie ruszać i hamować po rampie.

Skok zawsze występuje przy hamowaniu "zwarciem" :) Wiem co mówię, bo robię różne sterowniki do silników i mam to na co dzień.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO