Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 11 cze 2025, o 22:42


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 08:17 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    Witam
    Mam pytanie do kolegów: czy znacie sposób oszacowania ilości obrotów silniczka 12V DC analizując jedynie prąd/napięcie (?) który w.w pobiera? Nie mogę ingerować w część mechaniczną silnika, nie mogę dokładać jakichkolwiek typowych "mierników obrotów" itp. Widziałem takie coś: do płytki wchodzi zasilanie - wychodzą dwa przewody do silnika; na płytce przekaźnik ( do zmiany kierunków ), ATtiny2313, trochę drobnicy i tyle ( płyteczkę mogłem jedynie potrzymać sobie przez chwilkę :) ). Silniczek ten napędza taki mały transporter " od prawej do lewej " i odwrotnie; na końcach znajdują się krańcówki. Wspomniany układ "ma wiedzieć" że jest 0,5 do 1m przed krańcówką i zwolnić obroty. Jeśli ktoś miał styczność z czymś takim to wystarczy gdy napisze pod jakim hasłem w necie mogę to znaleźć bo w "googlowaniu" brakuje mi już pomysłu. No gdyby był gotowiec ..... :roll: .
    Nie może być mierzony czas "transportu" bo urządzenie pracuje w różnych warunkach pogodowych i "transport" ma różny czas przejazdu.

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 08:53 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 12 maja 2013
    Posty: 568
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 31

    Może spróbuj w inny sposób, zamiast ingerować w silnik, daj przy krańcówkach czujnik odległości, fotokomórkę itp.

    _________________
    Und schreien

    Spring
    Erlöse mich
    Spring
    ...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:07 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    Dzięki, ... ja muszę zrobić tylko taki sterownik, który po podpięciu do silnika raz skalibrowany ma działać. Oczywiście po najeździe na krańcówkę licznik obrotów będzie zerowany aby z biegiem czasu to to się nie rozjeżdżało i zawsze zwalniało przed przeciwległą krańcówką.
    Pisząc "ingerencja w silnik" miałem na myśli całe urządzenie. Krańcówki też mogę wykorzystać w ograniczony zakresie.

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:36 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 22 paź 2013
    Posty: 1978
    Lokalizacja: Lipsko
    Pomógł: 125

    Bez sygnału zwrotnego w postaci jakichkolwiek regularnych impulsów raczej zapomnij. Wszelkie pomiary prądu, itp. nigdy nie dadzą powtarzalnego wyniku, który nadawał by się do sterowania. Fotokomórka jak pisze kolega wyżej jest jakimś rozwiązaniem, ewentualnie coś na tym co się przesuwa - jakiś punkt, czujnik, odbiciowy ...

    _________________
    http://www.sylwekkuna.com



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:51 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    SylwekK napisał(a):
    Bez sygnału zwrotnego w postaci jakichkolwiek regularnych impulsów

    Niestety nie posiadam oscyloskopu, ale zastanawiałem się nad kwestią jaki sygnał występuje na złączu baza/kolektor gdyby silnik wstawić jako rezystor w lustrze prądowym. Czy to jest stały prąd czy troszeczkę pulsujący w zależności od położenia osi silnika?. Gdyby był pulsujący to jest to jakiś wykładnik ilości obrotów. Chyba nie jest to tajemnica: jest to układ do poruszania przesuwanej tarczy strzelniczej i bez tego zwalniacza po najeździe na krańcówki tarcze spadają :) .

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:54 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 13 maja 2014
    Posty: 135
    Pomógł: 11

    Witam

    Być może nie jest tak, jak piszesz :D :D .
    1.Czy czas zmienia się rzeczywiście w tak szerokich granicach, że jego mierzenie nie pozwoli na oszacowanie z taką dokładnością, o której piszesz?
    2.Czy przypadkiem z przyczyn mechanicznych napęd przy brzegach nie musi "pracować ciężej", co przekłąda się na moc?
    3.Czy sterownik, który oglądałeś na pewno potrafi to, co napisałeś :D :D ?

    Tak jak pisał już SylwekK; bez sygnału zwrotnego (albo możliwości przebiegu kalibracyjnego co pewien czas ("od krańcówki do krańcówki") to urządzenie przy dowolnie zmiennym czasie przejazdu "nie bangla".
    Dobra, ponarzekali, a teraz trzeba koledze pomóc :D :D . Sygnał zwrotny w tym układzie istnieje; hasło dla Ciebie do poszukania to "Back EMF", "Counter EMF". W skrócie, to silnik DC jest także prądniczką; gdy jest w ruchu, to chwilami można mu wyłączyć zasilanie i zmierzyć generowane napięcie. Na tej podstawie można oszacować obroty, a stąd przy znanych przełożeniach i położenie, idąc dalej można mierzyć moc potzrebną do uzyskania tych obrotów, a na tej podstawie opory pracy, czyli pogodę :D :D

    Pozdrawiam

    Edit
    No i Kolega powyżej mnie uprzedził :D :D


    Autor postu otrzymał pochwałę


    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 11:06 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 06 lis 2011
    Posty: 302
    Lokalizacja: Kraków
    Pomógł: 6

    Jak najbardziej jest możliwe stosuje się to na codzień z BLDC. Sygnał Back-EMF w DC też można http://www.precisionmicrodrives.com/app ... m-back-emf.


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    Zapraszam:
    filiporlo.blogspot.com



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 11:18 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    Witam
    JanuszT napisał(a):
    3.Czy sterownik, który oglądałeś na pewno potrafi to, co napisałeś ?

    Właściwie to potencjalny zleceniodawca twierdził że ta płytka to potrafi a z bliżej nieokreślonych powodów nie chce mieć nic wspólnego z jej wykonawcą ( nie wnikałem w przyczyny )
    JanuszT napisał(a):
    Sygnał zwrotny w tym układzie istnieje; hasło dla Ciebie do poszukania to "Back EMF", "Counter EMF".

    ...no to cały zanurzam się w GOOGLE :D Thx.

    do kol.filipo96 ...toż to gotowiec :P

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 1 lis 2014, o 12:03 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 12 maja 2013
    Posty: 568
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 31

    Tarcze spadają bo wali w końcówkę? Może wystarczy dodać sprężyny na końcach?

    _________________
    Und schreien

    Spring
    Erlöse mich
    Spring
    ...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 4 lis 2014, o 20:18 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 22 paź 2013
    Posty: 1978
    Lokalizacja: Lipsko
    Pomógł: 125

    Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że nie za każdym typem sterowania to będzie działać jak należy. Problem może pojawić się, np. w trybie short break mostka H gdzie energia jest prawie natychmiast gaszona - co wtedy mierzyć...?

    _________________
    http://www.sylwekkuna.com



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 4 lis 2014, o 22:54 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    ...to jest zwykły silniczek kręcący cię gdy mu się zapoda napięcie. Na razie "rozgryzam" to co podesłał mi kol.filipo96. Nasuwa się inny problem ( to jest zlecenie z "drugiej ręki". Kolega który prosił mnie o pomoc założył temat na innym forum ;) - nie został tam tak ciepło przyjęty), mianowicie okazuje się że tam nawet nie ma krańcówek. Układ ma być przenośny, z różną długością drogi do pokonania ( po zainstalowaniu w danym miejscu będzie to jakaś długość L, gdy to przeniosą/przewiozą już będzie inna ) . Po pierwszym przejeździe zapamiętuje dystans i dalej jak opisywałem: pod koniec zwalnia i zatrzymuje się ale nie na krańcówkach "elektrycznych" tylko na zderzakach. Jeśli byłyby tylko zderzaki to wiadomo - pomiar prądu i wiemy kiedy przywaliło w zderzak ale z tym zwalnianiem :cry: .
    Kurcze; poszedłbym sam na tą strzelnicę pooglądać, ale zającowi trochę strach tak się plątać po strzelnicy :lol: .

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 5 lis 2014, o 07:34 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 02 sty 2014
    Posty: 116
    Pomógł: 9

    Da się zrobić sterowanie obrotami mając tylko prąd i napięcie. Nie jest to proste ale da się. Na studiach doktoranckich robiłem taki model. Jest tu niestety coś za coś do wyznaczenia obrotów potrzebujemy pełnej identyfikacji silnika. Jeśli bardzo potrzebujesz to mogę pogrzebać w starych folderach może coś znajdę. Problem z takim sterowaniem jest taki że jest nie za bardzo przenośne tzn. nie podepniesz tego do innego silnika niż sobie zidentyfikowałeś. Można by zrobić taki sterownik w którym można łatwo zmieniać parametry (których zazwyczaj nie ma pod ręką), a jeszcze lepiej gdyby dało się zrobić auto identyfikacje.

    _________________
    "Actum ne agas!"



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 5 lis 2014, o 18:04 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    Witam
    pietszyk napisał(a):
    Jeśli bardzo potrzebujesz to mogę pogrzebać w starych folderach może coś znajdę...
    ... do wyznaczenia obrotów potrzebujemy pełnej identyfikacji silnika

    Jeśli byś coś namierzył, to chętnie poczytam.
    Co do "mobilności" owego cudeńka - ma toto być przenośne w całości, czyli konkretny silni(cze)k do którego dopięta jest elektronika; nie potrzeba układu "rozpoznającego" silnik. W tym artykule który podpowiedział kol.filipo96 jest nawet podane jak to się liczy.

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 07:43 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 02 sty 2014
    Posty: 116
    Pomógł: 9

    O tu proszę masz ładnie opisaną pracę ---> http://www.cs.put.poznan.pl/mnowak/ISS/ ... skrypt.pdf
    nie miałem wczoraj dostępu do komputera więc swoich notatek nie znalazłem. Przeczytaj artykuł jak Ci się spodoba takie sterowanie to możemy podyskutować o tym temacie. Z mojego punktu widzenia w >90% gra nie warta świeczki, ale jak ktoś się uprze to da się. :)


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    "Actum ne agas!"



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 08:03 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    Witam
    pietszyk napisał(a):
    ...ale jak ktoś się uprze to da się.

    Jak wspominałem, jest to zlecenie ( a właściwie prośba o pomoc ) " z drugiej ręki " więc chyba będę musiał to oddać w pierwsze ręce. Nie przypuszczałem, że można wymyślić tak długie wzory i potem umieć je zrozumieć i zastosować :lol: . Pozostaje tylko wspierać tamtego kolegę duchowo.
    Jakbyś namierzył coś bardziej czytelnego ( nie to że nie chce mi się grzebać po necie, ale nie siedząc w temacie to taka trochę nauka na zasadzie " a ciekawe do czego to służy") to może coś z tego wyjdzie. Nawiasem mówiąc co oni wszędzie z tym oscyloskopem :?: ;)

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 09:18 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 02 sty 2014
    Posty: 116
    Pomógł: 9

    No i właśnie tu tkwi cały problem tego zastosowania. Parametry nie są oczywiste i dostępne z tabliczki znamionowej a wzory hmm krótsze nie będą :)
    Ale obliczenia możesz pominąć właśnie po to zrobili model. Ciebie interesuje rysunek 5 i 6 z tamtego artykułu wg niego możesz napisać sterownik już pod uC
    Nie wiem czy miałeś kiedyś do czynienia z Matlabem ale tam Scope (oscyloskop) to podstawowe narzędzie do generowania wykresów. do wartości zadanej podajesz wartość obrotów jaka Cię interesuje. W signal generator, z rysunku 5 zadawany jest przebieg zmian prądu w czasie. A na "oscyloskopie" masz przebieg regulacji obrotów w czasie. a jak masz wyznaczone obroty w czasie to łatwo wyznaczyć już drogę i przyśpieszenie przez różniczkowanie i całkowanie tego sygnału.

    ------------------------ [ Dodano po: 36 minutach ]

    Dziwne natomiast jest to, że nie można pod żadną postacią użyć czujnika pomiaru odległości, czy to enkodera, czy czujnika laserowego, czy hallotronu, czujnika linkowego itp.

    _________________
    "Actum ne agas!"



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 09:56 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 22 paź 2013
    Posty: 1978
    Lokalizacja: Lipsko
    Pomógł: 125

    A mnie się trochę nie chce wierzyć, że nie można tam wstawić dodatkowego czujnika na początku toru jazdy. Zawsze można go umieścić w kawałku stalowej rury dla bezpieczeństwa jeśli by ktoś kiepsko strzelał i miał duży rozrzut ;) . Tym czujnikiem mógłby być ultradźwiękowy pomiar odległości, który stosunkowo łatwo jest zrobić. Sprawa była by rozwiązana z dokładnością do kilku cm, a to na pewno by wystarczyło (sam strzelałem, strzelam i wiem, że dla ruchomej tarczy taka dokładność jest wystarczająca)

    _________________
    http://www.sylwekkuna.com



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 12:01 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 11 sty 2013
    Posty: 1760
    Pomógł: 196

    Witam
    Nie chciałbym zostać postrzegany jako maruda " nie bo nie ". Opowiem od początku jak to z tym jest.
    Kolega, który tez coś tam dłubie w elektronice pokazał mi pudełko, które to przynieśli mu goście z zapytaniem czy jest w stanie coś takiego skopiować. W pudełku ( widziałem to ) jest silniczek, przekładnia pasowa, ośka wychodząca na zewnątrz a na niej koło pasowe. Pomiędzy gniazdem zasilającym a silnikiem jest ta "czarodziejska płytka" która sprawia że po jednorazowym przejeździe układ pamięta długość przebytej drogi i w dalszych przejazdach odpowiednio zwalnia przed najechaniem na zderzak. Nie może nic więcej dodać od siebie nad to co jest. Dzisiaj mnie troszkę olśniło: na płytce jest ATtiny2313 a przecież ten uC nie potrafi mierzyć ADC, posiada tylko komparator - może ta kalibracja polega tylko na pomiarze czasu przejazdu. Nie sądzę natomiast, że konstruktor założył wspomniany AT... a później kombinował jak komparatorem sprawdzać napięcie - przecież z serii ATtiny jest cała gama tych z "miernikami" ADC ( no chyba, ze to taka zmyłka technologiczna). Chętnie pomagam innym, ale chyba pozostawię go z tym problemem :cry: .

    Pozdr.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 12:13 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 02 sty 2014
    Posty: 116
    Pomógł: 9

    To prawdopodobnie jest tak jak mówisz. Najpierw przejazd testowy od krańcówki do krańcówki z pomiarem czasu a później przez dodanie marginesów czasowych spowolnienie przed dojazdem. Skoro nie potrzeba tam dokładnej odległości to pewnie konstruktorów czochrało to czy zwolni 70cm czy 50cm przed krańcówką a taką dokładność spokojnie da się osiągnąć. A skoro macie fizycznie układ to sprawdźcie co on tam generuje na wyjściu.

    _________________
    "Actum ne agas!"



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 13:29 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 12 maja 2013
    Posty: 568
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 31

    Rozrysuj schemat płytki, jak jest krańcówka podłączona? co to za silnik tam siedzi? coś wymyślimy.

    _________________
    Und schreien

    Spring
    Erlöse mich
    Spring
    ...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 6 lis 2014, o 14:13 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 22 paź 2013
    Posty: 1978
    Lokalizacja: Lipsko
    Pomógł: 125

    Nie no to zwykły pomiar czasu. Teraz załapałem z tą testową pierwszą jazdą (jakiś cmok mnie chyba ogarnął :) ). Czyli ustawiasz się na początku trasy, wciskasz guzik i "autko" jedzie mierząc czas aż do momentu puszczenia guzika. Od tej pory znamy już czas przejazdu wystarczy dorobić "ramp" dwustronny w procedurze ruchu i załatwione. A jeszcze prościej byłoby gdyby ramp był już w momencie startowania wtedy TYLKO czas przejazdu mierzysz i powtarzasz go w automacie.

    O, tu masz przykład takigo ruchu co prawda na krokowym, ale nie widzę problemu dla silnika DC.
    To wczesna wersja jednego z moich sterowników (istota zaczyna się około 0:01:00).
    https://www.youtube.com/watch?v=hxe3BJwHElo

    Później dorobiłem jeszcze ramp bezpośrednio pod przyciskiem:
    https://www.youtube.com/watch?v=jcRGm25grBI

    W każdym razie jest to rozwiązanie jakiego szukasz, tylko zamiast liczenia impulsów mierzysz czas.

    _________________
    http://www.sylwekkuna.com



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    cron
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO