Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 23 lut 2025, o 14:43


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 lis 2014, o 08:17 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
Mam pytanie do kolegów: czy znacie sposób oszacowania ilości obrotów silniczka 12V DC analizując jedynie prąd/napięcie (?) który w.w pobiera? Nie mogę ingerować w część mechaniczną silnika, nie mogę dokładać jakichkolwiek typowych "mierników obrotów" itp. Widziałem takie coś: do płytki wchodzi zasilanie - wychodzą dwa przewody do silnika; na płytce przekaźnik ( do zmiany kierunków ), ATtiny2313, trochę drobnicy i tyle ( płyteczkę mogłem jedynie potrzymać sobie przez chwilkę :) ). Silniczek ten napędza taki mały transporter " od prawej do lewej " i odwrotnie; na końcach znajdują się krańcówki. Wspomniany układ "ma wiedzieć" że jest 0,5 do 1m przed krańcówką i zwolnić obroty. Jeśli ktoś miał styczność z czymś takim to wystarczy gdy napisze pod jakim hasłem w necie mogę to znaleźć bo w "googlowaniu" brakuje mi już pomysłu. No gdyby był gotowiec ..... :roll: .
Nie może być mierzony czas "transportu" bo urządzenie pracuje w różnych warunkach pogodowych i "transport" ma różny czas przejazdu.

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 08:53 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 maja 2013
Posty: 568
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 31

Może spróbuj w inny sposób, zamiast ingerować w silnik, daj przy krańcówkach czujnik odległości, fotokomórkę itp.

_________________
Und schreien

Spring
Erlöse mich
Spring
...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:07 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Dzięki, ... ja muszę zrobić tylko taki sterownik, który po podpięciu do silnika raz skalibrowany ma działać. Oczywiście po najeździe na krańcówkę licznik obrotów będzie zerowany aby z biegiem czasu to to się nie rozjeżdżało i zawsze zwalniało przed przeciwległą krańcówką.
Pisząc "ingerencja w silnik" miałem na myśli całe urządzenie. Krańcówki też mogę wykorzystać w ograniczony zakresie.

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:36 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Bez sygnału zwrotnego w postaci jakichkolwiek regularnych impulsów raczej zapomnij. Wszelkie pomiary prądu, itp. nigdy nie dadzą powtarzalnego wyniku, który nadawał by się do sterowania. Fotokomórka jak pisze kolega wyżej jest jakimś rozwiązaniem, ewentualnie coś na tym co się przesuwa - jakiś punkt, czujnik, odbiciowy ...

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:51 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

SylwekK napisał(a):
Bez sygnału zwrotnego w postaci jakichkolwiek regularnych impulsów

Niestety nie posiadam oscyloskopu, ale zastanawiałem się nad kwestią jaki sygnał występuje na złączu baza/kolektor gdyby silnik wstawić jako rezystor w lustrze prądowym. Czy to jest stały prąd czy troszeczkę pulsujący w zależności od położenia osi silnika?. Gdyby był pulsujący to jest to jakiś wykładnik ilości obrotów. Chyba nie jest to tajemnica: jest to układ do poruszania przesuwanej tarczy strzelniczej i bez tego zwalniacza po najeździe na krańcówki tarcze spadają :) .

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 09:54 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 13 maja 2014
Posty: 135
Pomógł: 11

Witam

Być może nie jest tak, jak piszesz :D :D .
1.Czy czas zmienia się rzeczywiście w tak szerokich granicach, że jego mierzenie nie pozwoli na oszacowanie z taką dokładnością, o której piszesz?
2.Czy przypadkiem z przyczyn mechanicznych napęd przy brzegach nie musi "pracować ciężej", co przekłąda się na moc?
3.Czy sterownik, który oglądałeś na pewno potrafi to, co napisałeś :D :D ?

Tak jak pisał już SylwekK; bez sygnału zwrotnego (albo możliwości przebiegu kalibracyjnego co pewien czas ("od krańcówki do krańcówki") to urządzenie przy dowolnie zmiennym czasie przejazdu "nie bangla".
Dobra, ponarzekali, a teraz trzeba koledze pomóc :D :D . Sygnał zwrotny w tym układzie istnieje; hasło dla Ciebie do poszukania to "Back EMF", "Counter EMF". W skrócie, to silnik DC jest także prądniczką; gdy jest w ruchu, to chwilami można mu wyłączyć zasilanie i zmierzyć generowane napięcie. Na tej podstawie można oszacować obroty, a stąd przy znanych przełożeniach i położenie, idąc dalej można mierzyć moc potzrebną do uzyskania tych obrotów, a na tej podstawie opory pracy, czyli pogodę :D :D

Pozdrawiam

Edit
No i Kolega powyżej mnie uprzedził :D :D


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 11:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06 lis 2011
Posty: 302
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 6

Jak najbardziej jest możliwe stosuje się to na codzień z BLDC. Sygnał Back-EMF w DC też można http://www.precisionmicrodrives.com/app ... m-back-emf.


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
Zapraszam:
filiporlo.blogspot.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 11:18 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
JanuszT napisał(a):
3.Czy sterownik, który oglądałeś na pewno potrafi to, co napisałeś ?

Właściwie to potencjalny zleceniodawca twierdził że ta płytka to potrafi a z bliżej nieokreślonych powodów nie chce mieć nic wspólnego z jej wykonawcą ( nie wnikałem w przyczyny )
JanuszT napisał(a):
Sygnał zwrotny w tym układzie istnieje; hasło dla Ciebie do poszukania to "Back EMF", "Counter EMF".

...no to cały zanurzam się w GOOGLE :D Thx.

do kol.filipo96 ...toż to gotowiec :P

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lis 2014, o 12:03 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 maja 2013
Posty: 568
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 31

Tarcze spadają bo wali w końcówkę? Może wystarczy dodać sprężyny na końcach?

_________________
Und schreien

Spring
Erlöse mich
Spring
...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2014, o 20:18 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Chciałbym tylko zwrócić uwagę, że nie za każdym typem sterowania to będzie działać jak należy. Problem może pojawić się, np. w trybie short break mostka H gdzie energia jest prawie natychmiast gaszona - co wtedy mierzyć...?

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 4 lis 2014, o 22:54 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

...to jest zwykły silniczek kręcący cię gdy mu się zapoda napięcie. Na razie "rozgryzam" to co podesłał mi kol.filipo96. Nasuwa się inny problem ( to jest zlecenie z "drugiej ręki". Kolega który prosił mnie o pomoc założył temat na innym forum ;) - nie został tam tak ciepło przyjęty), mianowicie okazuje się że tam nawet nie ma krańcówek. Układ ma być przenośny, z różną długością drogi do pokonania ( po zainstalowaniu w danym miejscu będzie to jakaś długość L, gdy to przeniosą/przewiozą już będzie inna ) . Po pierwszym przejeździe zapamiętuje dystans i dalej jak opisywałem: pod koniec zwalnia i zatrzymuje się ale nie na krańcówkach "elektrycznych" tylko na zderzakach. Jeśli byłyby tylko zderzaki to wiadomo - pomiar prądu i wiemy kiedy przywaliło w zderzak ale z tym zwalnianiem :cry: .
Kurcze; poszedłbym sam na tą strzelnicę pooglądać, ale zającowi trochę strach tak się plątać po strzelnicy :lol: .

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 lis 2014, o 07:34 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 sty 2014
Posty: 116
Pomógł: 9

Da się zrobić sterowanie obrotami mając tylko prąd i napięcie. Nie jest to proste ale da się. Na studiach doktoranckich robiłem taki model. Jest tu niestety coś za coś do wyznaczenia obrotów potrzebujemy pełnej identyfikacji silnika. Jeśli bardzo potrzebujesz to mogę pogrzebać w starych folderach może coś znajdę. Problem z takim sterowaniem jest taki że jest nie za bardzo przenośne tzn. nie podepniesz tego do innego silnika niż sobie zidentyfikowałeś. Można by zrobić taki sterownik w którym można łatwo zmieniać parametry (których zazwyczaj nie ma pod ręką), a jeszcze lepiej gdyby dało się zrobić auto identyfikacje.

_________________
"Actum ne agas!"



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 lis 2014, o 18:04 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
pietszyk napisał(a):
Jeśli bardzo potrzebujesz to mogę pogrzebać w starych folderach może coś znajdę...
... do wyznaczenia obrotów potrzebujemy pełnej identyfikacji silnika

Jeśli byś coś namierzył, to chętnie poczytam.
Co do "mobilności" owego cudeńka - ma toto być przenośne w całości, czyli konkretny silni(cze)k do którego dopięta jest elektronika; nie potrzeba układu "rozpoznającego" silnik. W tym artykule który podpowiedział kol.filipo96 jest nawet podane jak to się liczy.

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 07:43 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 sty 2014
Posty: 116
Pomógł: 9

O tu proszę masz ładnie opisaną pracę ---> http://www.cs.put.poznan.pl/mnowak/ISS/ ... skrypt.pdf
nie miałem wczoraj dostępu do komputera więc swoich notatek nie znalazłem. Przeczytaj artykuł jak Ci się spodoba takie sterowanie to możemy podyskutować o tym temacie. Z mojego punktu widzenia w >90% gra nie warta świeczki, ale jak ktoś się uprze to da się. :)


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
"Actum ne agas!"



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 08:03 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
pietszyk napisał(a):
...ale jak ktoś się uprze to da się.

Jak wspominałem, jest to zlecenie ( a właściwie prośba o pomoc ) " z drugiej ręki " więc chyba będę musiał to oddać w pierwsze ręce. Nie przypuszczałem, że można wymyślić tak długie wzory i potem umieć je zrozumieć i zastosować :lol: . Pozostaje tylko wspierać tamtego kolegę duchowo.
Jakbyś namierzył coś bardziej czytelnego ( nie to że nie chce mi się grzebać po necie, ale nie siedząc w temacie to taka trochę nauka na zasadzie " a ciekawe do czego to służy") to może coś z tego wyjdzie. Nawiasem mówiąc co oni wszędzie z tym oscyloskopem :?: ;)

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 09:18 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 sty 2014
Posty: 116
Pomógł: 9

No i właśnie tu tkwi cały problem tego zastosowania. Parametry nie są oczywiste i dostępne z tabliczki znamionowej a wzory hmm krótsze nie będą :)
Ale obliczenia możesz pominąć właśnie po to zrobili model. Ciebie interesuje rysunek 5 i 6 z tamtego artykułu wg niego możesz napisać sterownik już pod uC
Nie wiem czy miałeś kiedyś do czynienia z Matlabem ale tam Scope (oscyloskop) to podstawowe narzędzie do generowania wykresów. do wartości zadanej podajesz wartość obrotów jaka Cię interesuje. W signal generator, z rysunku 5 zadawany jest przebieg zmian prądu w czasie. A na "oscyloskopie" masz przebieg regulacji obrotów w czasie. a jak masz wyznaczone obroty w czasie to łatwo wyznaczyć już drogę i przyśpieszenie przez różniczkowanie i całkowanie tego sygnału.

------------------------ [ Dodano po: 36 minutach ]

Dziwne natomiast jest to, że nie można pod żadną postacią użyć czujnika pomiaru odległości, czy to enkodera, czy czujnika laserowego, czy hallotronu, czujnika linkowego itp.

_________________
"Actum ne agas!"



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 09:56 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

A mnie się trochę nie chce wierzyć, że nie można tam wstawić dodatkowego czujnika na początku toru jazdy. Zawsze można go umieścić w kawałku stalowej rury dla bezpieczeństwa jeśli by ktoś kiepsko strzelał i miał duży rozrzut ;) . Tym czujnikiem mógłby być ultradźwiękowy pomiar odległości, który stosunkowo łatwo jest zrobić. Sprawa była by rozwiązana z dokładnością do kilku cm, a to na pewno by wystarczyło (sam strzelałem, strzelam i wiem, że dla ruchomej tarczy taka dokładność jest wystarczająca)

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 12:01 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
Nie chciałbym zostać postrzegany jako maruda " nie bo nie ". Opowiem od początku jak to z tym jest.
Kolega, który tez coś tam dłubie w elektronice pokazał mi pudełko, które to przynieśli mu goście z zapytaniem czy jest w stanie coś takiego skopiować. W pudełku ( widziałem to ) jest silniczek, przekładnia pasowa, ośka wychodząca na zewnątrz a na niej koło pasowe. Pomiędzy gniazdem zasilającym a silnikiem jest ta "czarodziejska płytka" która sprawia że po jednorazowym przejeździe układ pamięta długość przebytej drogi i w dalszych przejazdach odpowiednio zwalnia przed najechaniem na zderzak. Nie może nic więcej dodać od siebie nad to co jest. Dzisiaj mnie troszkę olśniło: na płytce jest ATtiny2313 a przecież ten uC nie potrafi mierzyć ADC, posiada tylko komparator - może ta kalibracja polega tylko na pomiarze czasu przejazdu. Nie sądzę natomiast, że konstruktor założył wspomniany AT... a później kombinował jak komparatorem sprawdzać napięcie - przecież z serii ATtiny jest cała gama tych z "miernikami" ADC ( no chyba, ze to taka zmyłka technologiczna). Chętnie pomagam innym, ale chyba pozostawię go z tym problemem :cry: .

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 12:13 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 sty 2014
Posty: 116
Pomógł: 9

To prawdopodobnie jest tak jak mówisz. Najpierw przejazd testowy od krańcówki do krańcówki z pomiarem czasu a później przez dodanie marginesów czasowych spowolnienie przed dojazdem. Skoro nie potrzeba tam dokładnej odległości to pewnie konstruktorów czochrało to czy zwolni 70cm czy 50cm przed krańcówką a taką dokładność spokojnie da się osiągnąć. A skoro macie fizycznie układ to sprawdźcie co on tam generuje na wyjściu.

_________________
"Actum ne agas!"



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 13:29 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 maja 2013
Posty: 568
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 31

Rozrysuj schemat płytki, jak jest krańcówka podłączona? co to za silnik tam siedzi? coś wymyślimy.

_________________
Und schreien

Spring
Erlöse mich
Spring
...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 lis 2014, o 14:13 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1967
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Nie no to zwykły pomiar czasu. Teraz załapałem z tą testową pierwszą jazdą (jakiś cmok mnie chyba ogarnął :) ). Czyli ustawiasz się na początku trasy, wciskasz guzik i "autko" jedzie mierząc czas aż do momentu puszczenia guzika. Od tej pory znamy już czas przejazdu wystarczy dorobić "ramp" dwustronny w procedurze ruchu i załatwione. A jeszcze prościej byłoby gdyby ramp był już w momencie startowania wtedy TYLKO czas przejazdu mierzysz i powtarzasz go w automacie.

O, tu masz przykład takigo ruchu co prawda na krokowym, ale nie widzę problemu dla silnika DC.
To wczesna wersja jednego z moich sterowników (istota zaczyna się około 0:01:00).
https://www.youtube.com/watch?v=hxe3BJwHElo

Później dorobiłem jeszcze ramp bezpośrednio pod przyciskiem:
https://www.youtube.com/watch?v=jcRGm25grBI

W każdym razie jest to rozwiązanie jakiego szukasz, tylko zamiast liczenia impulsów mierzysz czas.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO