Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 16 lip 2025, o 12:00


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 10 sty 2014, o 23:35 
    Offline
    Nowy

    Dołączył(a): 04 sty 2014
    Posty: 15
    Pomógł: 0

    Witam serdecznie.
    Zakupiłem dziś prostownik do samochodu, załącznik przedstawia etapy ładowania akumulatora i pobierzny ich opis, wykres nad ponumerowanymi "kółkami" to napięcie a pod - natężenie. Przeglądając instrukcję zacząłem się zastanawiać jak jest możliwe zmienianie natężenia przy stałym napięciu ?
    Żyje raczej w przekonaniu że natężenie jest skutkiem przepływu napięcia a nie na odwrót i że wartość natężenia jest nieodzownie związana z wartością napięcia.
    Opór ma stałą wartość więc jak można zmienić I bez zmiany U ? Czy może mi to ktoś pomóc zrozumieć, wytłumaczyć ?

    Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 sty 2014, o 00:20 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 gru 2013
    Posty: 62
    Pomógł: 2

    Hmmm... pomyśl o akumulatorze jak o dużym kondensatorze. Wtedy prąd zależny jest także od pojemności:) a ta się zmienia



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 sty 2014, o 00:42 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 05 lis 2013
    Posty: 353
    Lokalizacja: Kraków
    Pomógł: 6

    albo jeszcze inaczej.
    Zrób sobie takie doświadczenie.
    Podłącz ładowarkę do akumulatora (dowolnego) i wstaw szeregowo opornik.
    Zobaczysz, że jeżeli akumulator jest mocno rozładowany to na oporniku będzie bardzo duży spadek napięcia czyli
    delta U = I * R - ponieważ R jest stałe to kiedy będzie bardzo duży spadek napięcia na oporniku - wtedy kiedy prąd będzie bardzo duży. Czyli inaczej delta U jest proporcjonalne do natężenia prądu.

    To samo się dzieje z Twoim akumulatorem. R jest stałe, ale delta U się zmienia.
    Akumulator rozładowany ma 11V. Naładowany ma 13,8V. A ładowarka ma 14,4V
    czyli delta U wynosi na początku ładowania 14,4-11 czyli 3,4V a przy naładowanym akumulatorze delta U jest mała bo tylko 0,6V - a co za tym idzie prąd jest mały.

    Zauważ też, że sporo ładowarek składa się z diody prostującej i opornika. Są to proste łądowarki, ale spotykane w większości wkrętarkach marketowych.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 sty 2014, o 01:59 
    Offline
    Nowy

    Dołączył(a): 04 sty 2014
    Posty: 15
    Pomógł: 0

    To co koledzy piszą rozumiem, prawo Ohma w sumie.
    Ale jest możliwość, i to nie tylko w tym prostowniku, ograniczyć prąd ładowania np.: mam wybór ładowania takimi parametrami:

    1. ladowanie U=14V, I=10A
    2. ladowanie U=14V, I=1A

    W obu przypadkach ładuję tak samo rozładowany akumulator, czyli taki sam opór, więc jak to jest że w drugim przypadku akumulator pobiera mniej prądu przy
    dosarczaniu do zacisków takiego samego napięcia, przecież to jest jakieś zaprzeczenie.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 sty 2014, o 02:06 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 24 cze 2012
    Posty: 414
    Lokalizacja: Oborniki
    Pomógł: 5

    Nie jest to przypadkiem troszkę uproszczone? Różnice w napięciu mogą być znikome, ale przy tak małej rezystancji wewnętrznej akumulatora właśnie tak może być. W każdym razie jakieś różnice muszą być, jeżeli płynie inny prąd.Sprawdzałeś miernikiem napięcie?

    _________________
    Pozdrawiam:
    Mikołaj



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 sty 2014, o 09:14 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 28 lis 2012
    Posty: 283
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 17

    Hej,
    We wszelkiego rodzaju ładowarkach wykorzystuje się PWM. Zmieniając wypełnienie wpływasz na średni pobór prądu przez akumulator. Napięcie wtedy teoretycznie pozostaje bez zmian.

    _________________
    Pozdrawiam
    Grzegorz



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 sty 2014, o 09:34 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 22 paź 2013
    Posty: 1978
    Lokalizacja: Lipsko
    Pomógł: 125

    Przeważnie to jest tak, że ten prąd przy stałym napięciu to jest prąd inicjalizacyjny, który w trakcie ładowania spada do wartości bliskiej zero.

    _________________
    http://www.sylwekkuna.com



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 sty 2014, o 15:19 

    Pomógł: 0

    Akumulator nie jest liniowym elementem (zresztą nawet rezystory nie są liniowe ;)) i jak już kolega wyżej wspominał nie trzeba dużych zmian napięcia na kondensatorze by przyrost prądu był znaczny.

    Zobacz sobie np. wykres U/I diody.



    Góra
      
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO