Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 30 sty 2025, o 11:53


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 sty 2014, o 15:34 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 17 paź 2013
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 0

Dzień dobry,
to mój pierwszy post, choć śledzę Forum od dłuższego już czasu.

Przejdę od razu do sedna sprawy.

Zawsze brakowało mi w samochodzie wskaźnika ciśnienia doładowania turbiny. To co rynek oferuje mi nie odpowiada, więc postanowiłem przerobić fabryczne radio i
w nim zmontować układ między innymi z:
* silnikiem krokowym napędzającym wskazówkę
* diodami LED różnie podświetlającymi wskazówkę w zależności od jej wychylenia
* flashem dla maksymalnej mocy turbiny
* ładną procedurą startową

A że zielony z elektroniki byłem to nabyłem książkę Mirka (super!!!), przeczytałem ją, obejrzałem większość Jego poradników (bomba!!!), poczytałem jeszcze trochę
o elektronice analogowej i zmontowałem układ, KTÓRY DZIAŁA :-) !!! I to działa jak należy w całej rozciągłości, pod warunkiem, że go nie podłączę do samochodu.

W czym problem?

Czujnik ciśnienia doładowania podaje napięcie w zakresie 2,4V do 4,9V. I pięknie to napięcie podaje pod warunkiem, że go nie podłączę do Atmegi8 (do kanału ADC). Po podłączeniu na pinie mikrokontrolera (i na wyjściu czujnika ciśnienia doładowania) pojawia się stałe napięcie 1,4V i ani drgnie. No więc i mój silnik
krokowy ani drgnie (bo przecież rusza od napięcia 2,4).

Jak to przejść?

Dodam jeszcze, że pociągnąłem przewód bezpośrednio od czujnika do Atmegi8 bez żadnych oporników, diod, kondensatorów czy innych elementów. Może powinienem?

Czy byłby ktoś chętny udzielić mi rady?

Z góry dziękuję :-)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 15:38 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27352
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1042

a masy chociaż połączyłeś ?

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 15:41 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 17 paź 2013
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 0

Dzień dobry Mirku :-)

Masa jest wspólna, ponieważ zasilanie idzie z akumulatora (gniazdo zapalniczki). Jeżeli połączę miernikiem minus w gnieździe zapalniczki z plusem (kabel sygnałowy z czujnika turbo) to napięcie zmienia się z planowanych 2,4V do 4,9V w zalezności od tego jak traktuję silnik.

Zatem uważam, że masę podłączyłem.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 15:43 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

środowisko w samochodzie nie należy do przyjaznych dla elektroniki , ale da sie zabudować wile urządzeń
warunek...

1. Bardzo dobre filtrowanie napięć zasilania dla uC --- pokaż schemat ... pewnie coś nie tak
2. Masy muszą być sygnałów i zasilania muszą być połączone

itd...

------------------------ [ Dodano po: 1 minucie ]

-- skoro piszesz że masz ... masy to zobacz co się dzieje na pinie procka

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 15:49 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 17 paź 2013
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 0

Sunriver, słyszałem o Tobie w jednym z poradników Mirka :-).

Napięcie dla mikrokontrolera filtruję tak jak to przedstawia Mirek w swoich materiałach - jest identycznie.

Sprawa masy: Czujnik ma 3 piny: Plus, Minus i Sygnał. Ja wyciągam z niego sygnał i tylko sygnał. Masa na czujniku to minus z baterii czyli minus również na Atmedze i w całym moim układzie. Nie bardzo rozumiem co mógłbym z czym połączyć w temacie masy. Czy pin masy z czujnika jeszcze gdzieś podłączyć w moim układzie?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 17:32 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

PaoLi napisał(a):
Sunriver, słyszałem o Tobie w jednym z poradników Mirka .


na pewno mnie z kimś innym pomyliłeś ...

a teraz do rzeczy....


no to wiesz że możesz mieć odczyt jaki masz lub wcale ?? podłącz w układzie

Sygnał i masę z czujnika go płytki
sprawdź czy dochodzi ci napięcie z czujnika do pinu procesora , jak jest a odczyt masz nieprawidłowy
musisz sygnał wzmocnić ,...


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 18:54 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 15 cze 2013
Posty: 599
Lokalizacja: Lubin
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 35

Dziś zasiadłem do auta z miernikiem bo jak pracuje do 15:30 tu już jest za ciemno na grzebanie w aucie a dziś dzień wolny od pracy wiec miernik w łapki i pomiary.
Chce zrobić mini komputerek a mierzyć chciałem sygnał z baku o ilości paliwa gdyż fabryczny pokazuje głupoty.
Do licznika dochodzą 2 przewody z czujnika (oba odseparowane, nic z masą nic z +12V) pomiar rezystancji 250 ohm.
W liczniku jeden przewód do masy a drugi (po zajrzeniu do licznika) przez rezystor 237 ohm i przez tranzystor do zasilania. Tranzystor sterowany z pinu procesora licznika. Czyli taki dzielnik rezystancyjny z rezystora i czujnika i z tego przez 22 kohm do pinu procesora w liczniku.
Pomiary:
Mierzyłem napięcie i do miernika masę podłączyłem się w gnieździe zapalniczki a drugi w przewód od czujnika. Napięcie dopiero pojawia się po przekręceniu kluczyka czyli prawidłowo. Ale jakie zdziwienie jak to napięcie zaczęło falować. Przez 3 sekundy inne później inne. Jak się okazało pompa paliwa przez te 3 sekundy pracowała. Później zauważyłem falowanie napięcia. Wpływ miało grające radio :roll: Głośniej więcej skakało ciszej mniej.
Jak się okazało to załączenie wentylatora świateł czy wszystkiego innego miało wpływ na to napięcie. Np. Światła obniżały wentylator podnosił napięcie.
Przełożyłem przewód miernika z zapalniczki na jakąś śrubę znowu dziwne zmieniające się napięcie.
Dopiero prawidłowy odczyt na woltomierzu dostałem przekładając przewód z miernika do masy licznika.
Dobrze że najpierw zasiadłem z miernikiem do auta a nie z gotowym układem na avr bo chyba się bym naszukał co jest nie tak.

trochę się rozpisałem ale jak widać prawidłowa masa w aucie to podstawa, nie można brać masy skąd popadnie bo na czujnik a w konsekwencji na ADC procesora mogą iść zakłócenia z dmuchawy, radia itp.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 19:54 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

DLATEGO !!! WAŻNE !!

Sygnały z czujników w samochodzie zawsze pobieramy z nich z masą której używają lub możliwie blisko miejsca
w którym jest ona podłączona.


chodzi o to by nie podpinać się na pałę -- a bo masa jest wspólna -- masa podpinana w przypadkowe miejsce niesie zakłócenia ze sobą nie jest ważne że jest dołączona do innych mas , ale sygnał nie biegnie przez całą karoserię auta i nie siorbie wszystkich śmieci z wszystkiego co jest w aucie włączone.


DLATEGO POWTARZAM !!!!

W samochodach zawsze pobieramy masę z samego układu / czujnika do którego się dopinamy lub możliwie blisko jego dołączenia bez względu na to co sobie myślicie o połączonych masach .
NIE POBIERAMY MASY Z PRZYPADKOWYCH MIEJSC , BROŃ TEŻ WAS BOŻE OD POMYSŁÓW POBIERANIA MASY Z AKUMULATORA CZY KAROSERII ....

--- Podpinasz się pod czujnik poziomu paliwa , ciągniesz do swojego układu 2 przewody ...
MASĘ CZUJNIKA i SYGNAŁ CZUJNIKA ZAWSZE




Inaczej .... działa to jak działa czyli cos działa , coś nie działa ,. czasem nawet działa ....
pomimo zasilania instalacji z akumulatora , w instalacji samochodu panuje taki syf że szok
dlatego do układów idą zawsze sygnały masy w instalacji i nie sa one dołączone przypadkowo do karoserii

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 sty 2014, o 23:01 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 17 paź 2013
Posty: 4
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 0

OdeOn, SunRiver

bardzo dziękuję za Wasze rady. W weekend rozbiorę trochę samochodu i dostanę się do mojego czujnika ciśnienia doładowania. Podłączę się pod jego masę i pociągnę równolegle do sygnału.

Czy mam ją wpiąć bezpośrednio w układ w dowolne miejsce?

Dziś trochę jeszcze grzebałem w samym układzie i - idąc za Twoją SunRiver wskazówką, przyjrzałem się pinowi Atmegi, który pobiera sygnał z czujnika. To był kanał 0, tuż obok nóżki GND. Zauważyłem, że jest na nim tylko mały opór, a na pinach innych kanałów opór był nieskończony. Podpiąłem się z pomiarem na inny kanał i problem nieruchomego napięcia sygnałowego zniknął :-). Może jakoś nadpalił mi się ten kanał, bo "trochę" na nim eksperymentowałem...
Za tą podpowiedź szczególnie dziękuję SunRiver. Była pomocna :-).

Ale z masą posłucham i podłączę (proszę tylko o radę gdzie).

Wskazówka na silniku krokowym szaleje i to mimo wyfiltrowania sygnału (dałem jeden kondensator ceramiczny 100nF i dwa elektrolityczne po 47uF każdy) i analizowania średniej ze 100 kolejnych pomiarów. Na pewno niewłaściwa masa ma też w tym swój udział.

Pozwolę sobie odezwać się jak już tylko ją wyciągnę.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 sty 2014, o 08:28 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8597
Pomógł: 337

powinieneś na swojej płytce wyprowadzić piny sygnału i gnd i do nich się podłączyć możliwie blisko czujnika doładowania , możesz też się wpiąć w przewody idące do czujnika w instalacji jednakowoż do obu czyli
sygnał i masa, dodatkowo możesz odfiltrować zakłócenia poprzez wstawienie 100n między masę i zasilanie czujnika

w zasadzie można to tez wyeliminować na kilka sposobów stosując op-ampa na wejściu ADC .
wynik pomiaru uśredniaj w ten sposób wyeliminujesz szpilki na czujniku doładowania które niekoniecznie
pojawiają się liniowo.

normalnie masz 3 czujniki ciśnienia w samochodzie :

- bare sensor - zwykle umieszczony w jednostce ECU podaje wartość ciśnienia atmosferycznego
- MAP sensor - podaje wartość ciśnienia w kanale dolotowym
- Boost sensor - podaje wartość doładowania

wyliczenia są dokonywane na podstawie róznicowania dostarczanego sygnału względem pomiaru na bare sensor.
jak to jest fabryczna turbina to masz tam góra 0,2/0,3 bara ...

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO