Czyli w takim razie źle zrozumiałem

Na początek schemat wyprowadzeń układu ATmega8, który jest zresztą bardzo ciekawie zdublowany w BASCOM AVR:

Założyłeś sobie, że PB1 (nr 15) oraz PB2 (nr 16) mają być wejściami i mają być do nich podpięte przyciski, wobec czego niejako tę kwestię masz rozwiązaną, ale...
...jednocześnie próbujesz użyć tych pinów jako wyjścia sygnału PWM, bo są to "nogi" z alternatywną funkcją "Output Compare" (OC1A, OC1B). Są to dwa niezależne kanały sygnału PWM dla timer'a 1.
Nie może być takiej sytuacji i musisz zmienić piny wejściowe na inne, tak aby sygnał z przycisków nie kolidował z sygnałem wyjściowym.
Jeżeli nie używasz komparatora analogowego to śmiało możesz użyć np. pinów PD6 (nr 12), PD7 (nr 13). Kolejny przycisk do dowolnego innego pinu I/O (byle tylko nie funkcyjnego PB1 [nr 15]). Zmiany w programie są wtedy mam nadzieję oczywiste:
język basic4gl
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Nie zapomnij również w instrukcjach warunkowych zmienić wyrażeń na "Pind.6 = 0" i "Pind.7 = 0".
Tak jak wcześniej pisałeś katodę podświetlenia do masy a anodę do PB1 (nr 15).
Używanie rejestru Pwm1b jest w tym wypadku zbędne, dlatego też nie potrzebna jest jego konfiguracja, co zwalnia odpowiedzialny za niego pin z roli wyjścia:
język basic4gl
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Tylko informacyjnie dodam, że "Clear Up/Down" w tym wypadku nie jest odpowiedzialne za ściemnianie/rozjaśnianie (tak naprawdę nie ma z tym wiele wspólnego), a jedynie polaryzację sygnału wyjściowego. Próbujesz sterować jednym oświetleniem, a nie dwoma.