Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 6 lut 2025, o 21:27


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 mar 2014, o 17:17 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 sty 2014
Posty: 24
Lokalizacja: Leżajsk
Pomógł: 1

Witam,

Robię sobie mocne światło do roweru oparte o diodę LED 5W. Niestety jestem rozdarty w sprawie źródła zasilania, regulacji jasności, sterowania prądem. W elektronice analogowej (tej niemikroprocesorowej) jestem cienki, ale wiem, że takie diody steruje się prądowo. Moja ma prąd maksymalny 700mA i spadek napięcia około 6.5-7V. Zrobiłem sobie więc najprostsze źródło prądowe na LM317, dając rezystor 1,8Ohm 2W. Gdy podłączyłem ją do zwykłej baterii 9V, nie otrzymałem pełnej jasności, bateria miała za małą wydajność prądową. Dopiero akumulator/zasilacz 12V dały radę osiągnąć moje 700mA. Oczywiście diodę i stabilizator przykręciłem do radiatora, ale ku mojemu zdziwieniu już po 30s pracy zaczął grzać się rezystor 2W - z pomiarów i obliczeń wynika że powinno się na nim odkładać około 0.6W energii, dlaczego więc się grzeje?

Przejrzałem w sieci wiele różnych schematów, ale nie mam pojęcia które rozwiązanie będzie dobre w moim wypadku. Myślałem o jakiejś przetwornicy step-up / sepic i sterowaniu pwm przy np. ne555 i potencjometru? bądź przynajmniej 2 trybach jasności (np. 700mA i 250mA dla diody).
Kolejna kwestia - bateria/akumulator? Czym to zasilić? Jakie ogniwo nie rozładuje się zbyt szybko i będzie miało odpowiednią wydajność prądową. Jeżeli to będzie mniej niż 9V - jaką przetwornicę zastosować? (przetwornice też nie są moją mocną stroną).

LED, który posiadam http://electropark.pl/led-5w/3258-led-5w-emiter-biala-zimna.html



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 31 mar 2014, o 17:47 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2013
Posty: 223
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 21

Proponuję rozpoczęcie rozświetlania sobie życia od zakupu latareczki "do ręki" na 18650 (jak do roweru to sobie uchwyt za 3$ dokupisz).
Ja już od dawna nie wiem co jest na topie, więc poproś o pomoc na http://www.swiatelka.pl/.

Niestety projektowanie oświetlenia to nie jest prosta i tania sprawa. Trzeba mieć odpowiedni warsztat, fundusze, czas i doświadczenie. A fakt, że zakupiłeś diodkę "china mać" i chcesz w oparciu o nią robić oświetlenie rowerowe przednie (gdzie od jakości tego oświetlenia zależy stan twojego uzębienia i życia) sugeruje, że najpierw musisz zobaczyć jak to w ogóle działa i świeci, żeby wiedzieć jak zaprojektować swoje ;)

Kupno chińczyka do poprawienia (bo mało którego nie trzeba poprawić), zakładając, że masz już warsztat i nic nie zepsujesz to co najmniej 120zł. Do tego dokupujesz ogniwa i ładowarkę za 100zł i jest dobrze.
Custom robiony od zera (czyli toczenie/frezowanie obudowy i projektowanie całej reszty - uszczelnienia, przyciski do sterowania, driver) który mógłby powalczyć z poprawionym chińczykiem to są koszty od 500 zł w górę. A do tego jeszcze trzeba pakiet zakupić/wykonać i przymocować go jakoś do ramy - bo w customach na rower pakiety są zawsze jako zewnętrzne, a nie jak w latarkach ręcznych w tubie.

_________________
Nie pisz komentarzy - dobry kod komentuje się sam.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 31 mar 2014, o 18:18 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 sty 2014
Posty: 24
Lokalizacja: Leżajsk
Pomógł: 1

Ah, zapomniałem dopisać - do normalnej jazdy mam zwykłe światełko ze sklepu za 30zł i póki co wystarcza. A to będzie używane na specjalne okazje i bardziej nietypowe wyjazdy ze znajomymi - a tu jasność mojego chińskiego LED jest w sam raz. No a poza tym chcę trochę rozwinąć swoje bardzo niewielkie doświadczenie w tej dziedzinie.
Jeszcze chcę wspomnieć o umiejscowieniu - Na kierownicy obok licznika, dzwonka, przerzutek itp. chcę mieć tylko wyłącznik i ewentualnie potencjometr do jasności, samo światło z radiatorem będzie nad przednim kołem, a akumulator w dowolnym miejscu na ramie, i tak wszystko połączę kablami. Akumulator może być więc dowolny, byle nie był wielką skrzynią jak te żelowe 4Ah i większe bo to nie jest wygodnie wozić.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 kwi 2014, o 13:33 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Zwróć uwagę że przy LM317 masz 2V (lub coś koło tego) wymagane do poprawnej pracy, w aplikacji jako źródło prądowe dochodzi jeszcze 1,25 na rezystorze pomiarowym.

Jako akumulator proponuje jak zawsze przemysłowe li-ion, pozyskane np. z akumulatora z laptopa- bardzo dobry stosunek waga/pojemność.

Jako zasilanie np. to: PT4115 albo gotowiec, np. taki: http://www.neoled.com.pl/lld_700L_led_driver_oem.html

Do zestawu dodałbym jeszcze woltomierz/ wskaźnik rozładowania akumulatora.

A od siebie dodam tylko że jak założysz fajną optykę, zapewnisz odpowiednie chłodzenie leda to nie będziesz używał innego trybu niż 100% :lol:

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO