Miałem na myśli ustalone warunki pracy silnika a więc ustalone napięcie zasilania. Ale było późno
W sumie to bardzo dużo będzie zależeć jeszcze od sposobu modelowania tego tarcia. Można zamodelować jako tarcie wiskotyczne czyli liniowo zależne od prędkości obrotowej lub jako właśnie stałe niezależnie od prędkości. Staram się pisać najprościej jak to możliwe ale nie potrafię za bardzo tego wytłumaczyć
Ja bym się zabrał do tego w sposób matematyczny czyli stworzył bym model silnika DC (np. w Simulinku). I na podstawie tego modelu starałbym się o weryfikacje z obiektem rzeczywistym ale to dla dużych silników można robić o których są wszystkie potrzebne informacje. Natomiast co do silników "zabawkowych" to takie informacje są nieosiągalne a więc zostaje tylko tzw. szacowanie na "oko"
Największym problemem jest fakt iż nie posiadasz czujników momentu obrotowego a więc o momencie uzyskiwanym przez silnik możesz dowiedzieć się tylko z prądu płynącego przez uzwojenie. A do tego potrzebujesz znać parę parametrów (jak indukcyjność itp.)
Wzór raczej dobrze przekształciłeś. Tylko że jest to wzór na moment silnika ale z niego uzyskasz tarcie kinetyczne dla określonych warunków pracy.
Poniżej daje Ci linka gdzie jest dużo o tarciu:
http://morska.edu.pl/wp-content/uploads ... OZYSKA.pdf