Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 3 lut 2025, o 00:12


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 sty 2013, o 16:10 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

Witam. Mam za zadanie wyznaczyć w sposób przez zemnie wybrany jak wyznaczyć moment tarcia kinetycznego i statycznego silnika DC (mały silniczek od zabawki). Totalnie nie wiem jak się za to zabrać. Ktoś może doradzić jak moge te parametry wyznaczyć ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 sty 2013, o 17:19 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 gru 2012
Posty: 159
Pomógł: 3

Hmm a może spróbujesz mierzyć prąd silnika (jest wprost proporcjonalny do momentu silnika) bez obciążenia przy powolnym zwiększaniu napięcia (a właściwie to mógłbyś regulować prądem o ile masz taką możliwość i rejestrować prędkość obrotową).

No i powinieneś uzyskać jakąś tam charakterystykę i na jej postawie wyznaczyć szukane momenty. Moment przy ruszaniu powinien być największy a przy rozkręcaniu bez obciążenia powinien spadać.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 sty 2013, o 18:30 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

Znalazłem taki sposób:
podłączam silni do regulowanego zasilania i zwiększam prąd od zera do znamionowej i mierze prąd. jeżeli silnik ruszy to mierze prąd rozruchowy i mnożę przez stałą magnesowania M_ts = J_roz x kfi. Bo z twojego przykładu nie wiem jak wyznaczyć te momenty. :(
Ale mój przykład jest tylko na moment tarcia statycznego. A na moment tarcia kinetycznego nie znalazłem :(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 sty 2013, o 18:51 
Offline
Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012
Posty: 2088
Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
Pomógł: 411

Rozpędzasz silnik do prędkości znamionowej i odłączasz zasilanie. Energia kinetyczna bryły jest tracona na tarcie i po pewnym czasie wirnik się zatrzyma.

_________________
Dragonus Cracovus: Biomagia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 sty 2013, o 19:24 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

A jak ten moment wyliczyć? mierzyć czas jak długo będzie hamować ? i przeliczyć to jakoś czy jak?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 sty 2013, o 19:42 
Offline
Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012
Posty: 2088
Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
Pomógł: 411

Mierzyc ile obrotów wykona, a czas sobie wyliczysz. Jak moment tarcia jest stały to przyspieszenie (opóźnienie) jest stałe. To jest jak hamowania koła. Jak wyznaczysz przyspieszenie to masz siłę hamowania.

_________________
Dragonus Cracovus: Biomagia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 sty 2013, o 22:02 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 gru 2012
Posty: 159
Pomógł: 3

@Krauser i tak i nie. Weź pod uwagę że aby ruszyć musisz użyć zawsze większej siły (możesz to zaobserwować np pchając coś ciężkiego bez kół, jak ruszysz to już pójdzie). Wobec czego będziesz w stanie obliczyć tylko i wyłącznie moment tarcia kinetycznego, ale nie wyliczysz momentu tarcia statycznego.
Chodzi mi o coś takiego: http://merkuryusz.com/fizyka/images/Rys.66.gif
Ten wykres jest co prawda odnosi się do sił ale występuje tu pełna analogia.
Po drugie jak zamierzasz zmierzyć liczbę obrotów silnika DC do którego nie masz nic podłączenie? Oczywiście wszystko zależy od obrotów silnika ale powodzenia życzę w zliczaniu ile wykonał silnik obrotów w okolicy prędkości znamionowej. Trzeba by było stworzyć model bazujący na energii kinetycznej wirnika silnika, a i tak nie będziemy znali dokładnej prędkości obrotowej silnika jeżeli jej nie zmierzymy (np stroboskopem). A poza tym w obracającym się silniku zachodzi dodatkowo zjawisko indukcji elektromagnetycznej co też powoduje hamowanie silnika a zadanie dotyczy części mechanicznej. Oczywiście jeżeli silnik będzie odłączony od jakiegokolwiek zasilania i obciążenia to możemy przyjąć twój sposób.

@Jeżyk-1 Chodzi mi o to aby znaleźć prąd minimalny przy jakim silnik z zatrzymanego ruszy. I na tej podstawie wyliczyć ile wynosi moment rozruchowy silnika. I na jego podstawie wyliczyć statyczny moment tarcia. A moment tarcia kinematycznego powinien być stały i zależeć od momentu obciążenia silnika i wystarczy obliczyć jaki jest prąd silnika przy danych obrotach w ustalonych warunkach.

Aby obliczyć moment silnika posiadając prąd możemy zastosować wzory ze strony: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr% ... a%C5%82ego :)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 sty 2013, o 14:40 
Offline
Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012
Posty: 2088
Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
Pomógł: 411

Tak mówiłem o momencie tarcia kinetycznego. Możesz też samemu rozpędzić silnik do znanej prędkości. Jak nie możesz liczyć obrotów do zatrzymania to oczywiście można liczyć czas. Hamowanie od siły elektromagnetycznej występuje tylko jak zewrzesz silnik.
Prąd potrzebny do obliczenia momentu tarcia statycznego możesz wyznaczyć stosując sterowanie PWM . Przy zmianie klawiszami stopnia wypełnienia PWM możesz bardzo dokładnie określić przy jakim wypełnieniu silnik ruszy, aby otrzymać prąd średni należy wyznaczyć jeszcze prąd maksymalny, a ten zmierzysz przy zasileniu silnika i wymuszonym zatrzymaniu wału.

_________________
Dragonus Cracovus: Biomagia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 sty 2013, o 11:17 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

staneq napisał(a):
A moment tarcia kinematycznego powinien być stały i zależeć od momentu obciążenia silnika i wystarczy obliczyć jaki jest prąd silnika przy danych obrotach w ustalonych warunkach.

Aby obliczyć moment silnika posiadając prąd możemy zastosować wzory ze strony: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_pr% ... a%C5%82ego :)


To jak zasilę silnik od 1V do 18 bo taka jest wartość napięcia znamionowa. i będę mierzył prąd i obroty na biegu jałowym to moment tarcia powinien być stały ?
A możesz podpowiedzieć jak ten wzór przerobić bo ja go przerobiłem na taką postać :
Mtk = ((U-E)/w)*I
Lecz mi moment maleje wraz ze wzrostem napięcia.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 sty 2013, o 13:22 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 gru 2012
Posty: 159
Pomógł: 3

Miałem na myśli ustalone warunki pracy silnika a więc ustalone napięcie zasilania. Ale było późno :)

W sumie to bardzo dużo będzie zależeć jeszcze od sposobu modelowania tego tarcia. Można zamodelować jako tarcie wiskotyczne czyli liniowo zależne od prędkości obrotowej lub jako właśnie stałe niezależnie od prędkości. Staram się pisać najprościej jak to możliwe ale nie potrafię za bardzo tego wytłumaczyć :(
Ja bym się zabrał do tego w sposób matematyczny czyli stworzył bym model silnika DC (np. w Simulinku). I na podstawie tego modelu starałbym się o weryfikacje z obiektem rzeczywistym ale to dla dużych silników można robić o których są wszystkie potrzebne informacje. Natomiast co do silników "zabawkowych" to takie informacje są nieosiągalne a więc zostaje tylko tzw. szacowanie na "oko"
Największym problemem jest fakt iż nie posiadasz czujników momentu obrotowego a więc o momencie uzyskiwanym przez silnik możesz dowiedzieć się tylko z prądu płynącego przez uzwojenie. A do tego potrzebujesz znać parę parametrów (jak indukcyjność itp.)

Wzór raczej dobrze przekształciłeś. Tylko że jest to wzór na moment silnika ale z niego uzyskasz tarcie kinetyczne dla określonych warunków pracy.

Poniżej daje Ci linka gdzie jest dużo o tarciu:

http://morska.edu.pl/wp-content/uploads ... OZYSKA.pdf

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 sty 2013, o 13:31 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

Ok. to dam sobie z tym spokój na razie. Dziękuje za szybką odp.
Pozdrawiam.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 sty 2013, o 14:21 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 gru 2012
Posty: 159
Pomógł: 3

To jakbyś do tego jeszcze kiedyś wrócił to masz jeszcze 1 linka:

http://etacar.put.poznan.pl:8443/tomasz ... row_DC.pdf

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 lut 2013, o 17:59 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

Witam ponownie.
To co pytałem Prof. stwierdził że jest dobrze ale zaskoczył mnie bo wzór na moc skreślił mi i podpisał błąd. :(
Napisałem go tak : P_n = U_n * I_n czyli że moc znamionowa ma być iloczynem napięcia znamionowego i prądu znamionowego. spisanych z tabliczki. Jak to jest źle to jak mam to inaczej obliczyć ? W silnikach prądu stałego chyba nie występuje cos fi?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lut 2013, o 18:12 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

To było z laboratorium warsztatów specjalistycznych. I tematem projektu było identyfikacja silnika DC i Za pomocą mierników napięcia, prądu i obrotów wyznaczyć różne parametry silnika mając tylko dane prąd i napięcie znamionowe z tabliczki. I przeprowadzić różnego rodzaju próby by wyznaczyć możliwe do wyznaczenia dane. No i dał mi do zwrotu projekt z zaznaczeniem że wzór podany wyżej jest błędny :(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lut 2013, o 10:01 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lip 2012
Posty: 306
Pomógł: 0

Wiem że wykładowca ma zawsze rację :)
Dopiero w poniedziałek będę miał okazję z Nim się spotkać więc muszę się wstrzymać :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO