Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 28 mar 2024, o 20:06


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 lis 2018, o 08:40 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 07 lis 2018
Posty: 9
Pomógł: 0

Witam,
Jestem nowy na forum ATNELa, więc chciałem się na początku serdecznie przywitać.
Nie mogę nigdzie znaleźć schematu mostka H z wątku:
topic18671.html
w którym forumowićz TOM277 rekomendował mostek z linka:
https://www.pololu.com/product/1456
Czy może któryś z forumowiczów wie gdzie poszukać tego schematu? Zainteresowałem się teorią mostków H i chciałbym taki wykonać a najpierw zasymulować w znanym symulatorze TI.
Z góry dziękuję za pomoc.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lis 2018, o 10:32 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Zainteresuj się tym scalakiem: HIP4082 lub innym, podobnym. Znajdziesz w DS schemat mostka H na tranzystorach N-MOSFET które wymagają, wbudowanej juz w sterownik, pompy ładunku żeby podać odpowiednie napięcie na bramki górnych mosfetów. Oprócz teo zapewniają całą logikę sterowania. Mozesz też wziąć 4 MOSFETY, kupić do nich high side/low side gate drivery i zrobić steowanie na jakimś procku. Teorii jest pełno w internecie.

Przykładowy schemat z noty HIP4802, patrząc na tem moduł Pololu, widać że zastosowali podobny schemat ideowy tylko pewnie użyli innych komponentów:
Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lis 2018, o 12:22 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 07 lis 2018
Posty: 9
Pomógł: 0

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie. A mianowicie chcę sterować kierunkiem obrotów silnika DC ale bez konieczności regulacji prędkości obrotowej czyli automatycznie w układzie nie będzie występował sygnał sterujący PWM. Zmiana kierunku obrotów silnika będzie nieczęsta. Czy do sterowania górnych tranzystorów N-Mosfet lepiej wykorzystać scalak z pompą ładunku czy też są jakieś rozwiązania z wykorzystaniem elementów dyskretnych (tranzystor itd). Prąd jaki będzie przepływał przez tranzystory w obu kierunkach to maksymalnie 20A. Kierunkiem przepływu prądu miałby sterować mikrokontroler.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lis 2018, o 12:52 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Dedykowane drivery mosfetów zazwyczaj nie zabijają ceną i są zdecydowanie lepsze niż dyskretna garść elektroniki do obsługi n-mosfet w górnej gałęzi. 20A to już sporo i wypadało by żeby tranzystor w pełni był otwarty.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lis 2018, o 15:14 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Jak nie będziesz miał PWMa to po jakimś czasie pompa ładunku Ci się rozładuje, spadnie napiecie na bramce mosfeta i zacznie się pieruńsko grzać. Jeżeli Ci niepotrzeby PWM a kierunek będziesz zmieniał rzadko to zrób ukłąd na stycznikach lepiej jak to ma być 20A. Jeżeli to np. autko napędzane akumulatorem to jak najbardziej taki ukłąd da rade. No chyba że chcesz na półprzewodnikach to musisz szukać czegoś jak FAN3278 poszukać. Jest to sterownik półmostka więc musisz użyć dwóch. Górny tanzystor w jego przypadku to P-MOSFET a dolny N-MOSFET. W ten spsób możesz mieć cały czas załączone mosfety. Dzisiaj P-MoSFETY są na tyle dobre że spokojnie takie na 20A znajdziesz. Na szybko w paincie narzeźbiłem schemat jak to mniej więcej wyglądać:

Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lis 2018, o 15:35 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

O, nie zauważyłem "nie" przed PWM :) W tym wypadku faktycznie inne rozwiązanie niż dedykowany driver będzie lepsze.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 lis 2018, o 22:13 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 07 lis 2018
Posty: 9
Pomógł: 0

Zmieniły mi się trochę założenia co do projektu. Tak jak wcześniej pisałem, muszę zastosować mostek H tylko i wyłącznie w celu zmiany kierunku przepływu prądu przez obciążenie. Lecz jest jeszcze jeden mankament o którym nie wspomniałem, górne napięcie mostka będzie w zakresie od 0 do 15V (maksymalny prąd tak jak wcześniej wspomniałem do 20A), czyli prąd obciążenia będzie rósł mniej więcej liniowo ze zwiększaniem górnego napięcia. Dlatego też odpada mi zastosowanie górnych tranzystorów typu P gdyż dla niskiego napięcia zasilającego mostek ich nie wysteruję. Myślę o zastosowaniu N-Mosfetów jako górnych i dolnych tranzystorów - PSMN2R0-30YL. Tak jak wcześniej pisałem tranzystory nie będą sterowane sygnałem PWM, stąd zaproponowany układ HIP odpada. Z wysterowaniem dolnych tranzystorów wiadomo nie będzie problemu. Problem jest z górnymi tranzystorami, wiadomo napięcie Ugs musi być wyższe (zakładam 10-15VDC)od maksymalnego napięcia zasilającego mostek (czyli 15VDC). Z racji tego, że mam jeszcze w układzie dostępne napięcie 12VDC to może wykonać przetwornicę izolowaną podwyższającą to napięcie np. do 15-18V i to napięcie podawać na bramkę górnych mosfetów? Gdzieś wyczytałem, że takie rozwiązanie jest możliwe. Napięcie to byłoby podawane na bramki górnych mosfetów przez transoptor. Czy ktoś się spotkał z takim rozwiązaniem układowym?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 28 lis 2018, o 14:00 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Uzycie dwóch przetwornic izolowanych to dobry pomysł. Możesz użyć do wysterowania mosfetów optoizolowanych driverów. Inna opcja to mostek H na przekaźnikach. Na niskie napięcia znajdziesz takie wysokoprądowe. Możesz zrobić hybryde i zmieniać kierunek obrotów przekaznikami bezprądowo a taki mostek H zwierany będzie N-MOSFETEm do masy. Wtedy przekaźniki zalaczają i wyłączają sie bezprądowo. Mozlwa będzie nawet regualcja prędkości

Wysłane z mojego SM-J510FN przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 28 lis 2018, o 15:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Albo najprościej jeden większy mosfet na wejście, a za nim przekaźniki kierunkowe. Mosfet załączać powinien po klapnięciu przekaźników i wyłączać przed rozłączeniem przekaźników. W ten sposób żadnego iskrzenia nie będzie i przekaźniki wytrzymają wieki :)
Właściwie to jeden przekaźnik by wystarczył z dwoma parami styków i przy konkretnym kierunku, np. jazda do przodu nawet by nie kłapał, a dopiero załączał przy wstecznym.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 lis 2018, o 09:54 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 505
Pomógł: 6

Pojedynczy przekaźnik będzie trudno znaleźć na prąd 20A. Przy tak dużym prądzie proponuje dwa przekaźniki np:
https://www.tme.eu/pl/details/fra12-wd/przekazniki-elektromagn-samochodowe/forward-industrial-co/fra2c-s2-dc12/
Tak, jak wspomniał przedmówca, ważne jest żeby tranzystor włączał po zadziałaniu przekaźnika inaczej styki długo nie pociągną.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 lis 2018, o 11:34 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Na szybko narysowałem schemat i go przesymulowałem:

Obrazek

Przebiegi:

Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 lis 2018, o 14:11 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 505
Pomógł: 6

Nefarious19 ale czemu tak? Cztery przekaźniki, tranzystor sterujący? Nie bardzo rozumiem?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 lis 2018, o 14:25 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2016
Posty: 1146
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 93

Przekaźnikami zmieniasz kierunek a tranzystorem regulujesz prędkość.
Jeżeli przekaźniki będziesz załączał przy zamkniętym tranzystorze, to nie będą iskrzyć



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 lis 2018, o 14:33 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Do takiego mostka wystarczy dwa zwykłe samochodowe przekaźniki ze stykami przełączającymi i 20A bez mrugnięcia wytrzymają. No i oczywiście zmosfetem na wejściu :) Wysokoprądowy przekaźnik z większą ilością styków faktycznie ciężko ustrzelić.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 lis 2018, o 16:13 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Tom277 napisał(a):
Nefarious19 ale czemu tak? Cztery przekaźniki, tranzystor sterujący? Nie bardzo rozumiem?


Już odpowiadam. Nie korzystasz przecież z PWM, prawda? Prawda. Masz szeroki zakres napięcia zasilania mostka, prawda? Prawda. Nie możesz więc zastosować układu z P-Mosfetami ani układu z boostrapem. Mógłbyś zastosować ukłąd na 4 N-Mosfetach ale musiałbyś mieć dla każdego górnego osobną przetwornicę izolowaną. Patrz schemat poniżej (działa, testowałem):

Obrazek

Ale czy nie lepiej i prościej zrobic układ na przekaźnikach? i taniej pewnie? Jak uważasz.

------------------------ [ Dodano po: 1 minucie ]

PS. dwa dolne drivery mogą być zwykłe, nie izolowane.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 lis 2018, o 22:45 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 07 lis 2018
Posty: 9
Pomógł: 0

Przedstawiam mój schemat w symulatorze. Źródła VS7, VS4, VS3, VS9 symulują sygnały sterujące. Trochę mnie martwi potrzeba zastosowania dwóch przetwornic izolowanych. Zastanawiam się nad drajwerem SN6505 Texas Instruments.

Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 lis 2018, o 11:43 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 505
Pomógł: 6

Nefarious19 ciekawy ten twój schemat, realizowany w praktyce działa, tak?

juniorxl
Poniżej sterowanie silnikiem z dwóch przekaźników + tranzystor z PWM-em. Oczywiście można to uprościć i skoro nie potrzebujesz pwm-a to tranzystor Mosfet podłączasz do procesora bez drivera. Można też wyrzucić rezystory podciągające do masy przy T8 i T6, diodę sygnalizacyjną LED, C70 i C75. Z diody D30 bym nie rezygnował :)

schemat tak na szybko wklejony z jakiegoś tam schematu (działa ok) dla tego taki trochę "przerysowany".

no tak jeszcze obrazek

Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 lis 2018, o 12:38 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1960
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 125

Noo, o czymś takim właśnie pisałem :)

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 lis 2018, o 12:48 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2016
Posty: 1146
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 93

Temat się rozwija, to ja zadam pytanie odnośnie schematów z przekaźnikiem.
Producent podaje na przekaźniku prąd maksymalny. Ale czy nie jest to prąd przełączania? Jeśli przełączam bez przepływającego prądu, to styki wytrzymają większy prąd?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 lis 2018, o 12:54 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Tom277 napisał(a):
Nefarious19 ciekawy ten twój schemat, realizowany w praktyce działa, tak?


Jeżeli pytasz o ten z izolowanymi driverami to tak, realizowałem podobny ukłąd w praktyce. Użyłem tylko innych driverów takich jak FOD3180. Nie wyglądał dokłądnie jak ten z symulacji bo ten jest uproszczony bardzopo to by pokazać idee.

------------------------ [ Dodano po: 5 minutach ]

Marhef napisał(a):
Jeśli przełączam bez przepływającego prądu, to styki wytrzymają większy prąd?


Teoretycznie pewnie tak jednakże styki mają też swoją rezystancję zestykową a cały tor prądowy jest projektowany tak aby nagrzewał się bardziej niż powinien przy prądzie znamionowym. Jak go przekroczysz zacznie nagrzewać się bardziej. Przekaźnik to łącznik manewrowy tj. zdolny do łączenia i przewodzenia prądu który mniejszy jest lub równy In (znamionowy). Nie wolno go przeciążać nawet jak łączy bezprądowo. Pamiętaj że tranzystor może paść a wtedy co wyłączy Twój silnik?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO