Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 29 maja 2025, o 14:43


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 23 lip 2016, o 21:30 
    Offline
    Nowy

    Dołączył(a): 19 lis 2014
    Posty: 24
    Pomógł: 1

    Obrazek
    Witam.
    Chciałem przedstawić projekcik , który powstał z potrzeby chwili.
    Mam leciwy ciągniczek ogrodniczy którego używam bardzo sporadycznie a to przekłada się na wiecznie niedoładowany akumulator (który też ma swoje lata)
    Postanowiłem wykonać prostownik odporny na "poniewierkę" w garażu a zarazem zdolny szybko podładować akumulator oraz mieć możliwość regulacji prądu ładowania.
    Transformator , którego moc szacuję na około 250-300 VA ( jest to najsłabsze ogniwo prostownika ) przewinąłem tak aby na wtórnym uzyskać uzyskać około 20 V.
    Zespół prostowniczy składa się z diod 80 A pozyskanych z alternatora oraz z modułu tyrystorów o prądzie o ile pamiętam 160 lub 200 A,
    Tyrystory nabyłem okazyjnie na giełdzie z myślą o regulacji prądu spawarki transformatorowej,
    jednak miedzy czasie wykonałem spawarkę inwertorową a moduł przekładałem z miejsca na miejsce aż przyszła na niego kolej.
    Sterowanie wykonałem na Atmedze 8, do detekcji zera wykorzystałem transoptor.
    Trochę problemów miałem z wysterowaniem tyrystorów ale po kilku doświadczeniach wykorzystałem dławik występujący prawie w każdym zasilaczu impulsowym.
    Do regulacji prądu użyłem potencjometru, podłączonego do przetwornika ADC.
    Na schemacie jest jeszcze kilka elementów które są w chwil obecnej nie wykorzystywane tak na wszelki wypadek.
    Może kiedyś mnie najdzie żeby coś przerobić.
    Prostownik pracuje w dwóch trybach:
    Automat- wykrywa podłączony akumulator i sprawdza czy jest dobrze podłączony, a za pomocą potencjometru ustawiam maksymalny prąd ładowania.
    wraz ze wzrostem napięcia na akumulatorze prąd systematycznie spada a rośnie napięcie do około 14,6 V i na tym poziomie się utrzymuje
    aż do wyłączenia prostownika. Nie ma możliwości przekroczenia napięcia 14,6 V
    Tryb ręczny- pełne regulacja od 0 do około 20 V a prąd zwarcia brakuje amperomierza:))
    Programowo wykonałem drobne zabezpieczenia polegające na tym że po każdym włączeniu prostownika
    lub zmianie trybu pracy tyrystory są wyłączone do momentu ustawienia potencjometru na minimum.
    Jeżeli chodzi o grzanie się prostownika to tylko transformator się grzeje jeżeli prąd przekracza 15 A
    Oczywiście zastosowałem chłodzenie wentylatorem a czujnik temperatury przykleiłem do uzwojenia transformatora.
    Obudowa wykonana samodzielnie miała być taaaka duża a jak zwykle ledwo się zmieściłem:)

    Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
    Obrazek Obrazek Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 sie 2016, o 16:49 
    Offline
    Nowy

    Dołączył(a): 11 lut 2015
    Posty: 2
    Pomógł: 0

    Możesz wrzucić jakiś schemat i kod ,z tego co napisałeś to wiem że zrobiłeś I tyle.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 paź 2017, o 11:52 
    Offline
    Nowy

    Dołączył(a): 11 lut 2015
    Posty: 2
    Pomógł: 0

    Witam, czym steruje Q1, oraz możesz pokazać w jaki sposób masz włączony tyrystor i z którego miejsca idzie zasilanie na trafko sterujące bramką tyr
    Pozdrawiam
    I jeszcze jaki tranzystor T2



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 25 lis 2017, o 23:50 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 lip 2017
    Posty: 140
    Pomógł: 6

    Co miałeś na myśli pisząc "made IN Marek" :D?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 maja 2018, o 10:26 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 06 lut 2015
    Posty: 33
    Lokalizacja: Stalowa Wola
    Pomógł: 0

    Witam. Czy mógłbyś temat rozwinąć? Wsad, schemat części prądowej.....



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 maja 2018, o 14:08 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 19 lip 2013
    Posty: 771
    Pomógł: 40

    Akumulatora napięciem 14,6 nie naładujesz do pełna. Jak już robiłeś mogłeś dać ograniczenie do 16,4v. Tez miałem robić ,ale ostatecznie kupiłem DPS 5015 u chińczyków i wszystko co potrzebne tam już jest.
    Akumulator najpierw lądujesz stałym prądem do 14,4v ,później zjeżdżasz z prądem na koniec dobijasz go przez jakiś czas napięciem ponad 16v i nie dużym prądem. Troche chaotycznie napisałem, ale można znaleźć wykresy jak lądować akumulatory z plynnym elektrolitem.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    cron
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO