Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 15 lut 2025, o 22:20


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 wrz 2016, o 10:51 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

Witam.
W ciągu najbliższego tygodnia, góra dwóch planuję rozpocząć remont łazienki i w związku z tym chciałbym sobie zrobić swój pierwszy sterownik :D Niestety nie mam żadnego wykształcenia w kierunku elektrycznym ani informatycznym, więc zdaję sobie sprawę, że będzie to dla mnie sporym wyzwaniem. No niestety co tu dużo mówić trochę ze mnie „ciemnogród” w tej dziedzinie ale mam nadzieję, że z Waszą pomocą pomalutku dam radę ułożyć te klocki w całość. Będę miał do Was trochę pytań zarówno od strony sprzętowej jak i w późniejszym czasie od strony programowej. Z góry przepraszam jeśli odpowiedzi na któreś pytania będą dla niektórych „oczywiste” i proszę o trochę cierpliwości dla mnie malutkiego żuczka ;).
„Sterowniki” będą w sumie 2 osobne jeden dla łazienki drugi dla WC. Jakie podzespoły będą w nim i czym taki sterownik będzie sterował? A nawymyślałem sobie (z małym udziałem żony) tak:

Dla łazienki:
1. Ledy w suficie (oczka 12V)
2. 2 x taśmy Led RGB (sterowane osobno) o długości 4m i 4.5m
3. Wentylator (230V)
4. Radyjko samochodowe 8-)
5. DHT-22
6. DS3231
7. LCD 2x16 lub większy(HD44780) jeszcze do ustalenia
8. Czujnik zmierzchu
9. Czujnik ruchu 12V
10. Atnel WIFI 232-T
11. Włączniki dotykowe

Dla WC:
1. Ledy w suficie(oczka 12V)
2. Wentylator (230V)
3. Radio
4. Czujnik ruchu 12V
5. Czujnik zmierzchu
6. Włączniki dotykowe

Jak to ma działać?

W łazience:
• Ledy sufitowe – włączane włącznikiem dotykowym na zewnątrz (przedpokój - panel nr 1)
• Taśmy RGB – w przypadku włączenia czujka ruchu(w nocy) mają się delikatnie rozświetlić (w kolorze białym) tak aby nie jarzyły po oczach jak człowiek zaspany. Mają też mieć możliwość ręcznego włączenia i wyłączenia oraz regulacji jasności każdej listwy oddzielnie (sterowanie ręczne za pomocą 6 przycisków dotykowych wewnątrz łazienki – panel nr2)
• Wentylator – praca automatyczna, gdy wilgotność większa od zadanej, możliwość ręcznego włączenia na określony czas lub wyłączenia(za pomocą przycisku dotykowego panel 2). Myślałem też o regulacji obrotów ale chyba będzie z tym ciężko więc raczej odpuszczam.
• Radio – włączane automatycznie jeśli włączone Ledy sufitowe, możliwość ręcznego włączenia lub wyłączenia (przycisk dotykowy panel 2)
• LCD – chciałbym sobie wyświetlać temperaturę i wilgotność z czujnika DHT-22 oraz dzień tygodnia, datę i czas z DS3231
• Atnel WIFI 232-T – chciałbym wykorzystać jako: „Dawcę czasu” np. raz na miesiąc, do podmiany wsadu, oraz do sterowania za pomocą aplikacji na Androida
• Włączniki dotykowe – będą 2 panele jeden mały (1 przycisk) na zewnątrz drugi większy po drugiej stronie ściany (9 przycisków) Podświetlane prawdopodobnie przez diody WS2812B

W WC:
• Ledy w suficie – będą 2 – obydwa oczka świecą, jeśli zostały włączone przyciskiem dotykowym na zewnątrz(panel 3) jeśli nie zostały włączone a czujka ruchu została włączona (w nocy) wówczas 1 oczko delikatnie się rozjaśnia.
• Wentylator – po przekroczeniu zadanego czasu (np. 1 min) włącza się, ale dopiero po wyłączeniu światła. Możliwość ręcznego włączenia lub wyłączenia (przycisk dotykowy na panelu 4)
• Radio – włączane automatycznie jeśli obydwa oczka świecą, ,możliwość ręcznego włączenia lub wyłączenia (przycisk dotykowy panel 4)
• Włączniki dotykowe – podobnie jak w łazience panel na zewnątrz ( 1 przycisk) wewnątrz (3 przyciski) Podświetlane również przez diody WS2812B.

Teraz mam kilka pytań:
1. Czy do zasilania całości dobry będzie zasilacz komputerowy, czy kupić jakiś zasilacz na 12V jak są chociażby do Ledów? Zasilacz chcę schować w suficie podwieszanym. Potrzebna moc to ok. 300W.
2. Czy do zasilenia procka w WC (odległość 2,5m od zasilacza) mogę puścić sobie 5V z zasilacza czy lepiej dać 12V i przetwornicę na 5V?
3. Jako że radio będzie jedno na 2 pomieszczenia chcę poprzez przekaźniki( np. DPDT) włączać odpowiednie głośniki, tak aby grały w pomieszczeniu w którym aktualnie się przebywa. Czy nie ma żadnych przeciwwskazań?
4. DHT-22 chciałbym wypuścić blisko wanny by szybko reagował na wilgoć. Odległość jakieś 2m. Ostatnio czytałem że I2C tylko w obrębie płytki, w związku z tym czy dobrym pomysłem było by dołożenie jeszcze jakiejś np. Atmegi 8 podłączonej do DHT i wysyłanie po RS232 danych do mastera którym prawdopodobnie będzie Atmega 644 lub 128. Czy macie może jakieś lepsze rozwiązanie ?
5. Jakie scalaki możecie polecić z własnego doświadczenia do obsługi paneli dotykowych? Dla 10 i 4 przycisków.
6. Panele chcę podświetlić diodami WS2812B, mają być 2 kolory, jeden normalnie podświetla piktogram przycisku, a gdy np. wentylator jest włączony wówczas kolor odpowiadającego mu przycisku zmienia się na inny. I tak dla wszystkich przycisków. Rozumiem że nie będzie się to gryzło z jednoczesną obsługą DS3231 i ewentualną obsługą dotyku po I2C?
7. Czy przy takim projekcie procek wyrobi z PWM programowym, czy lepiej nawet się nie zastanawiać i od razu uderzać w PWM sprzętowy? (Dla 2 taśm RGB to 6 kanałów tak?)
8. Będę chciał sterować przekaźnikiem lub triakiem oddalonym o ok.3m. Czy zastosowanie optoizolatora to dobry sposób aby to działało bez zakłóceń, czy polecacie inne rozwiązanie?
9. Czy moduł Atnel WIFI 232-T mogę wypuścić na 2m przewodzie do sufitu podwieszanego i bez żadnych zakłóceń „rozmawiać” z nim po RS232?
10. Jeśli wszystko uda mi się zrealizować to wisienką na torcie będzie aplikacja na Androida za pomocą której będę mógł sterować wszystkim z telefonu. Rozumiem że i tu nie powinno być żadnych problemów aby to sobie leciało po drugim UART’cie? I nic się ze sobą nie gryzło (dawca czasu, podmiana wsadu, niezależne sterowanie 2 taśmami RGB, wentylatorem itd.)?
To by chyba było tyle pytań, jak sobie coś przypomnę to będę jeszcze pisał. W późniejszym czasie wrzucę jeszcze jakieś schematy do sprawdzenia a i dużo dużo później będę miał również pytania odnośnie kodu. Jeśli ktoś ma jakieś sugestie odnośnie projektu(np. co by można było zrobić inaczej, lepiej) to bardzo proszę śmiało pisać. Z góry dzięki za wszelkie uwagi.

Pozdrawiam
Adam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 wrz 2016, o 14:41 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 cze 2016
Posty: 186
Pomógł: 7

Co do radyjka samochodowego to masz jak doprowadzić kabel od anteny? W łazience sygnał może być wyjątkowo mizerny.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 wrz 2016, o 17:31 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 sty 2016
Posty: 1167
Lokalizacja: Kraków
Pomógł: 93

Cytuj:
2. Czy do zasilenia procka w WC (odległość 2,5m od zasilacza) mogę puścić sobie 5V z zasilacza czy lepiej dać 12V i przetwornicę na 5V?
Odniosę się tylko do tego pytania. W jednym z wątków była podobna dyskusja. Jeśli ciągniesz 5V przez całe 2,5 metra, pomyśl, ile zakłóceń zdąży zebrać z powietrza? No i oczywiście dochodzi spadek napięcia na przewodach, jak słusznie zauważył kolega wyżej
Najbezpieczniej jest pociągnąć 12V, a na docelowym module dać stabilizator/przetwornicę



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 wrz 2016, o 17:33 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

adkrzywda napisał(a):
Teraz mam kilka pytań:
1. Czy do zasilania całości dobry będzie zasilacz komputerowy, czy kupić jakiś zasilacz na 12V jak są chociażby do Ledów? Zasilacz chcę schować w suficie podwieszanym. Potrzebna moc to ok. 300W.
2. Czy do zasilenia procka w WC (odległość 2,5m od zasilacza) mogę puścić sobie 5V z zasilacza czy lepiej dać 12V i przetwornicę na 5V?
3. Jako że radio będzie jedno na 2 pomieszczenia chcę poprzez przekaźniki( np. DPDT) włączać odpowiednie głośniki, tak aby grały w pomieszczeniu w którym aktualnie się przebywa. Czy nie ma żadnych przeciwwskazań?
4. DHT-22 chciałbym wypuścić blisko wanny by szybko reagował na wilgoć. Odległość jakieś 2m. Ostatnio czytałem że I2C tylko w obrębie płytki, w związku z tym czy dobrym pomysłem było by dołożenie jeszcze jakiejś np. Atmegi 8 podłączonej do DHT i wysyłanie po RS232 danych do mastera którym prawdopodobnie będzie Atmega 644 lub 128. Czy macie może jakieś lepsze rozwiązanie ?
5. Jakie scalaki możecie polecić z własnego doświadczenia do obsługi paneli dotykowych? Dla 10 i 4 przycisków.
6. Panele chcę podświetlić diodami WS2812B, mają być 2 kolory, jeden normalnie podświetla piktogram przycisku, a gdy np. wentylator jest włączony wówczas kolor odpowiadającego mu przycisku zmienia się na inny. I tak dla wszystkich przycisków. Rozumiem że nie będzie się to gryzło z jednoczesną obsługą DS3231 i ewentualną obsługą dotyku po I2C?
7. Czy przy takim projekcie procek wyrobi z PWM programowym, czy lepiej nawet się nie zastanawiać i od razu uderzać w PWM sprzętowy? (Dla 2 taśm RGB to 6 kanałów tak?)
8. Będę chciał sterować przekaźnikiem lub triakiem oddalonym o ok.3m. Czy zastosowanie optoizolatora to dobry sposób aby to działało bez zakłóceń, czy polecacie inne rozwiązanie?
9. Czy moduł Atnel WIFI 232-T mogę wypuścić na 2m przewodzie do sufitu podwieszanego i bez żadnych zakłóceń „rozmawiać” z nim po RS232?
10. Jeśli wszystko uda mi się zrealizować to wisienką na torcie będzie aplikacja na Androida za pomocą której będę mógł sterować wszystkim z telefonu. Rozumiem że i tu nie powinno być żadnych problemów aby to sobie leciało po drugim UART’cie? I nic się ze sobą nie gryzło (dawca czasu, podmiana wsadu, niezależne sterowanie 2 taśmami RGB, wentylatorem itd.)?
To by chyba było tyle pytań, jak sobie coś przypomnę to będę jeszcze pisał. W późniejszym czasie wrzucę jeszcze jakieś schematy do sprawdzenia a i dużo dużo później będę miał również pytania odnośnie kodu. Jeśli ktoś ma jakieś sugestie odnośnie projektu(np. co by można było zrobić inaczej, lepiej) to bardzo proszę śmiało pisać. Z góry dzięki za wszelkie uwagi.

Pozdrawiam
Adam



Ad1: Polecałbym Tobie Zasilacz modułowy np taki: 350W CP12350B20 posiada on zabezpieczenia przed zwarciem itp jest mniejszy od komputerowego i cichszy. Nie mniej umiejscowienie go w łazience gdzie występuje duża wilgoć szczególnie w okresie zimowym lub po kąpaniu nie jest najlepszym miejscem dla niego.

Ad2: Polecam i do WC i do Łazienki puścić 12V i zastosować w układach przetwornice na wymagane napięcia pracy i dobrze je odfiltrować. Podając 5V nawet na 1 metr narażony jesteś na spadki napięć względem obciążenia zasilacza dlatego polecam jak wyżej użyć modułowego zasilacza 12V

Ad3: A nie lepiej zbudować własne radyjko ? Był temat poruszany na forum bardzo fajna sprawa no i włączyć je jak i wyłączyć czy też ustawiać stacje itp będziesz mógł i z WC i z Łazienki. Przekaźniki kontaktronowe użyj do przełączania głośników.

Ad4: DHT22 i tak zbada ci otoczenie a więc i łazienkę, trzymając go zaraz nad wanną szybko go zabijesz.

Ad5: A nie lepiej jest zakupić gotowe przyciski dotykowe ? np taką TTP226 są i mniejsze :) i ładnie ją zabudować chyba że masz inną wizję na ich umiejscowienie np osobno.

Ad6: Gryźć się nie będzie ale może być tak że na czas wysyłania danych do WS będziesz musiał wyłączyć przerwania bo w przeciwnym wypadku może być dyskoteka, w moim przypadku pomógł kondensator 100nF między szyną danych a masą.

Ad7: Kolego jeżeli chcesz użyć WS RGB LED to na co ci PWM ? Jeżeli chcesz zwykłe taśmy RGB to bez problemu i programowo się wyrobi procek, Wszystko zależy od Ciebie :)

Ad8: Chcesz sterować triakiem lub optoizolatorem napięciem 230V ?

Ad9: Nie powinno być zakłóceń bo komunikacja jest po RS232 pomyśl czy drukarki na RS232 też łapią zakłócenia przy przewodach 2 metrowych czy 4 metrowych ? :)

Ad10: Wszystko zależy od tego jak oprogramujesz komunikację.

Pozdrawiam


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 wrz 2016, o 22:28 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 wrz 2014
Posty: 1530
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 55

Powiem tak - jesli masz wsparcie Żony, to projekt JUŻ się udał.
Jeśli będą problemy, to je bez problemu rozwiążesz.
Nie rób żadnych przycisków, tam może być mnóstwo problemów.....
Przecież docelowy behawior będziesz mógł sobie sam przeprogramować....
Wilgoć w łazience jest - po co mierzyć?
Uprościłbym całość, i zrobił podstawowe rzeczy - światło, muzyka, on/off....
W ten sposób osiągniesz wiele, małym kosztem.

_________________
--... ...-- - --- -- . -.-



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 06:46 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2015
Posty: 23
Lokalizacja: Lesznowola (południowe okolice Wa-wy)
Pomógł: 1

Ja też jestem początkujący, i też nieco kombinuję w tym kierunku - sterowanie oświetleniem w moim domu.

Z mojego doświadczenia:
- jeżeli jesteś początkującym w C i w uC
- jeżeli masz żonę, dzieci, pracujesz, wyjeżdżasz w miarę normalnie na wakacje
- to zdecydowanie mniejsze projekty (tak na oko 20 krotnie mniej skomplikowane) ślimaczą mi się niemiłosiernie - średni czas realizacji 1 rok :-(


Moje 3 grosze:
- po pierwsze bezpieczeństwo
- po drugie funkcjonalność - kto oprócz Ciebie będzie korzystał z łazienki? żona / dzieci / goście? - sterowanie musi być dla nich intuicyjne - najlepiej oprócz wyszukanych paneli z setką ustawień i funkcji umieścić również tradycyjne przyciski działające w przewidywalny dla wszystkich sposób; przyda się też na etapie testów gdy Twój system będzie niestabilny, albo właśnie w fazie poprawiania przez Ciebie - wszak domownicy muszą cały czas korzystać normalnie z łazienki
- po trzecie zapewnij sobie w miarę łatwy dostęp - zasilacz w suficie zabudowanym OK, ale pomyśl o jakimś otworze tzw. rewizyjnym przez który będziesz mógł go swobodnie wkładać / wyjmować / podłączać / odłączać; tak samo reszta bebechów


I jeszcze jedno - najlepsze są najprostsze rozwiązania. Jeżeli będziesz miał lustro w łazience naklejone na ścianę (obecnie jest to chyba 99,5% wszystkich realizacji) to bardzo fajnym pomysłem jest:
- umieszczenie pod lustrem elektrycznej maty grzewczej (takiej do ogrzewania podłogowego, może być dość tania, choć są też droższe dedykowane np. DEVI DEVIMAT DSVF-150),
- włączanie jej w momencie włączania oświetlenia na kilka minut - doświadczalnie trzeba dobrać - od 5 do 10 minut, prosty standardowy przekaźnik czasowy (np. wypasiony F&F PCA-512 UNI, jest mnóstwo tańszych i prostsych)
Koszt niewielki - rzędu 300 PLN - 400 PLN, a znika problem zaparowanych luster.

Pozdrawiam,
Jagermeister



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 09:21 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

Dzięki za uwagi. Tak wiem panowie, że na obecnym etapie mojej znajomości C jak i elektroniki, z tym projektem porywam się jak z motyką na słońce, ale mój pomysł jest taki aby najpierw ogarnąć sobie całą elektronikę i oprogramować podstawowe funkcje jak manualne załączanie światła, wentylatora ew. radia. To nie będzie dla mnie trudne, a całą resztę jak I2C etc. na spokojnie sobie testować na zestawie uruchomieniowym i w miarę postępów w nauce C dodawać kolejne puzzle, aż ułożę całą układankę. Zdaję sobie sprawę, że to może mi zająć rok albo i dłużej, ale mimo wszystko chcę spróbować bo to też dla mnie swego rodzaju bodziec, aby przysiąść konkretniej do nauki C.

Ok jak chodzi o zasilanie będzie tak jak radzicie, zasilacz 12V, może jakiś hermetyczny? do tego przy każdym module pójdzie przetwornica lub stabilizator.
majster napisał(a):
Ad3: A nie lepiej zbudować własne radyjko ? Był temat poruszany na forum bardzo fajna sprawa no i włączyć je jak i wyłączyć czy też ustawiać stacje itp będziesz mógł i z WC i z Łazienki.

Mam radyjko Pioneera które obsługuje po bluetooth aplikację Pioneer ARC (taki zdalny pilot) i możliwość pełnej kontroli nad radiem, łącznie z takimi funkcjami jak np. zmiana koloru podświetlania, źródła dźwięku ustawień equalizera itd.(po prostu mogę sterować wszystkim) Więc nie chcę się bawić w budowanie własnego radia.
majster napisał(a):
Ad5: A nie lepiej jest zakupić gotowe przyciski dotykowe ? np taką TTP226 są i mniejsze :) i ładnie ją zabudować chyba że masz inną wizję na ich umiejscowienie np osobno.

Tu będę próbował zrobić przyciski sam być może na tym scalaku, zobaczymy. Chcę zrobić to na tej zasadzie, aby każdy przycisk miał oddzielne podświetlenie diodą WS2812B. Czyli na środku przycisku trzeba będzie wywiercić dziurkę na leda. I na wierzch pleksi lub szkło z piktogramami przycisków.
majster napisał(a):
Ad7: Kolego jeżeli chcesz użyć WS RGB LED to na co ci PWM ? Jeżeli chcesz zwykłe taśmy RGB to bez problemu i programowo się wyrobi procek, Wszystko zależy od Ciebie :)

Nie to nie tak... kolega mnie źle zrozumiał, no ale z samego opisu czasem ciężko się połapać. WS2812B mają być tylko do podświetlenia przycisków dotykowych. A oprócz tego mają być 2 taśmy RGB (głównie świecące na biało, no ale czasem żeby zrobić nastrój.. ;) inny kolor się też przyda). Natomiast czytałem kiedyś, że przy programowym PWM i obsługą którejś magistrali (ale nie pamiętam jakiej) mogą być problemy z migotaniem ledów.
majster napisał(a):
Ad8: Chcesz sterować triakiem lub optoizolatorem napięciem 230V ?

Chcę przy pomocy triaka sterować wentylatorem. Do tego należy również użyć optotriaka right?
Pozdrawiam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 10:08 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Ahh co do ledow faktycznie zle zrozumialem.

Co do 230V w Bb masz fajnie to opisane i nie zapomnij o gasikach.

Co do radia to podsluchaj transmisje BT i sam bedziesz mogl radiem sterowac z wlasnego panelu :)

Jak klawisze bedziesz robil z plexy to pomysl o normalnych switchach tez mozna je fajnie zrobic :)



Wysłane z mojego LIVE przy użyciu Tapatalka

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 11:28 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

adkrzywda napisał(a):
8. Będę chciał sterować przekaźnikiem lub triakiem oddalonym o ok.3m. Czy zastosowanie optoizolatora to dobry sposób aby to działało bez zakłóceń, czy polecacie inne rozwiązanie?

Tu trochę się niejasno wyraziłem, chodziło o to, czy w przypadku sterowania przekaźnikiem oddalonym o taką odległość zastosowanie jakiegoś optoizolatora jest wystarczającym rozwiązaniem? Czyli pin procesora ->tranzystor? -> 3m kabla? -> optoizolator? ->przekaźnik Czy w tej kolejności? A jak to wygląda w przypadku triaka (zamiast przekaźnika) jeśli np. chciałbym zrobić taki mini moduł wykonawczy z dala od procka (nie chcę ciągnąć 230V do procka bo to chyba zły pomysł)
Jagermeister napisał(a):
- jeżeli masz żonę, dzieci, pracujesz, wyjeżdżasz w miarę normalnie na wakacje
- to zdecydowanie mniejsze projekty (tak na oko 20 krotnie mniej skomplikowane) ślimaczą mi się niemiłosiernie - średni czas realizacji 1 rok :-(

Ojj doskonale to znam :) Ale teraz może uda mi się znaleźć więcej czasu na mikroklocki (syn poszedł do przedszkola) więc może to teraz nabierze tempa.

Mam jeszcze pytanie odnośnie modułu WIFI 232-T. Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, oprócz wyjść GPIO/PWM moduł ma też RS232. Czy jest tak, że w trybie chyba transparentnym (jeśli dobrze pamiętam) moduł ma taką możliwość, że otrzymuje np. z aplikacji na telefon komendę do włączenia taśmy rgb w danym kolorze, lub włączenia światła a on po RS'ie transmituje to do naszego procka który tym wszystkim steruje?
I jeszcze mnie naszła taka myśl czy dobrym pomysłem by było połączenie po rs485 procka w lazience, WIFI 232-T, procka w wc zamiast po rs232? Nie musiałbym wtedy korzystać z 2 UART'ów w Atmega128 a mógłbym wszystkim sterować bezprzewodowo(w łazience i wc) Jak ma się też do tego kwestia oprogramowania. Czy łatwiej ogarnąć komunikację między modułem WIFI i dwoma atmegami po rs485 czy po rs232 przy wykorzystaniu 2 UART'ów?
Z góry dzięki za cierpliwość, odpowiedzi i wszelkie uwagi.
Pozdrawiam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 11:37 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Po między prockami dałbym RS485 ale zwroc uwage ze i tak dalej zajmujesz nim TX i RX czyli 2 uarty 1 do wifi kolejny do komunikacji miedzy prockami.

Wysłane z mojego LIVE przy użyciu Tapatalka

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 11:48 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

Ok czyli tak czy tak bez 2 Uart'ów się nie obędzie, więc chyba zrobię po rs485 a wifi po rs232.
Dzięki.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 wrz 2016, o 16:39 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Uart z uC -> MAX485 <-> MAX485 <- Uart uC2

Takie polaczenie miedzy prockami.

Wysłane z mojego LIVE przy użyciu Tapatalka

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 paź 2016, o 20:57 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

Z małym opóźnieniem wystartowałem z remontem łazienki, lecą płytki, tynki a ja zaczynam zabawę z kabelkami. Postanowiłem, że zasilacz będzie jednak w wc i że będzie on bardziej hermetyczny. Zakupiłem taki oto zasilacz :http://electropark.pl/zasilacze-do-systemow-led/8388-zasilacz-do-systemow-led-12v-25a-300w-ip66.html Zasilacz ten posiada 4 wyjścia 12V i mam pytanie czy należy tak dobrać obciążenie dla każdego z wyjść aby moc nie przekroczyła tych 75 watów na jedno wyjście, czy też można wyjścia połączyć równolegle tak aby jednym przewodem puścić 300W. Sprawdzając ciągłość obwodu między 4 wyjściami "plusowymi" miernik pokazuje że obwód jest zamknięty, tak samo dla wyjść "minusowych"

Pozdrawiam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 paź 2016, o 14:55 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

No właśnie taka była pierwsza myśl, że można połączyć równolegle. Ale napisałem maila do sklepu i w odpowiedzi otrzymałem aby lepiej dobrać obciążenie max 4x75W i to mnie zbiło z tropu i wolałem dopytać fachowców a nie sprzedawców :) Dzięki za odpowiedź



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 paź 2016, o 17:37 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8605
Pomógł: 337

topic16379.html zobacz takie coś może cię natchnie jak coś chętnie odpowiem na pytania
związane z modułem wykonawczym

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 paź 2016, o 10:46 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

SunRiver napisał(a):
http://forum.atnel.pl/topic16379.html zobacz takie coś może cię natchnie jak coś chętnie odpowiem na pytania
związane z modułem wykonawczym


Widziałem już wcześniej Twój projekt, jak dla mnie rewelacja, zresztą jak wszystkie które wychodzą z pod Twojej ręki :) Chociażby STPC no padłem jak to zobaczyłem. Sam kiedyś chciałem podsłuchać Cana w autku i coś tam z niego wyciągnąć ale jak zobaczyłem jak te pakiety napierniczają to łooo matko zwątpiłem i póki co odpuściłem zabawę z Can. Może kiedyś jak będę miał więcej doświadczenia i wiedzy... a żeby jeszcze wyłuskać z tego gąszczu informacje z konkretnego czujnika czy sterownika... nie nie to nie dla mnie malutkiego.

Wracając do tematu, chcę sobie na szybkości zrobić 2 układy wykonawcze które będą włączać i wyłączać 2 wentylatory 230V (moce nieduże - 6W ) Proszę o sprawdzenie czy te schematy do czegoś się nadają, czy poprawnie dobrane parametry itd.
Oto i moje wypociny:
1.
Obrazek
2.
Obrazek

Który z powyższych schematów jest lepszy? Czy w ogóle w 1 przypadku można tak sterować? Czy powinien na wyjściu diody ir optotriaka być jeszcze tranzystor? Który sposób sterowania jest lepszy?
Dzięki za odpowiedzi
Pozdrawiam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 paź 2016, o 10:50 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27359
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1042

Na schemacie nr.1 masz do diody w optotriaku +12 V ???? i z drugiej strony podłączasz ją do procka zasilanego +5 V ????

adkrzywda napisał(a):
1 przypadku można tak sterować?

Pomyśl co się stanie z prockiem gdy dioda dostanie np przebicia ? ... skąd taki pomysł na takie podłączenie ?

Oczywiście, że tak się nie robi ...

A tak swoją drogą to przecież w Bluebooku, który posiadasz bo widać w podpisie masz pokazane prawidłowe układy w tym zakresie i już mnóstwo osób z nich skorzystało. Jest to ulubiony fragment książki (to sterowanie 230V) do większości prac magisterskich (wiem bo dostaję zapytania o możliwość wykorzystania materiałów z książki) i sprawdza się znakomicie w praktyce.

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 paź 2016, o 11:09 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

:oops: Przyznaje się bez bicia... zupełnie o tym zapomniałem, faktycznie BB strona 386 są piękne 2 schematy jeden z gasikiem drugi bez, a ja kombinuję jak koń pod górę. :oops: Teraz wszystko jasne :D Dziękuję



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 11:53 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 47
Lokalizacja: Bochnia
Pomógł: 0

Jeszcze jedno pytanie mi się nasunęło. Wiem, że masy między różnymi układami należy łączyć, czy to tyczy się również sytuacji gdy mam zasilacz 12V i z niego idą przewody do 3 oddalonych od siebie przetworniczek (2 procki i WIFI232-T) I teraz czy wyjścia GND z tych 3 przetwornic również należy ze sobą połączyć przewodem? Wydaje mi się że tak, ale gdyby ktoś mnie utwierdził w tym przekonaniu, lub wyprowadził z błędu byłbym bardzo wdzięczny.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 paź 2016, o 15:34 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sie 2013
Posty: 3797
Lokalizacja: Grudziądz
Pomógł: 143

Jeżeli masz 1 źródło prądowe w twoim przypadku zasilacz 12V i z tych samych VCC (plus) oraz tych samych zacisków GND (minus) zrobisz odejścia do 3 przetwornic a każda przetwornica zasila swoje układy ty masy masz już połączone w zasilaczu

jedyne co to połącz wszystkie masy po za przetwornicą w układach które będą pracowały z jej zasilania.

Pozdrawiam

_________________
Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO