Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 19 gru 2024, o 16:12


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 mar 2016, o 16:26 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 09 sie 2014
Posty: 33
Pomógł: 0

Witam

Chciałbym przedstawić mój kolejny projekt.
Zbliża się wiosna. Czas, na który miłośnicy motocykli czekają z niecierpliwością na pierwsze cieplejsze dni. Myśląc coraz częściej o maszynie, zastanawiałem się jak można by ją udoskonalić przed wyruszeniem na szosę. I doszedłem do wniosku, że czasami brakuje mi informacji, na jakim biegu jadę. Przydałby się również termometr pokazujący jak bardzo zmarznę tym razem oraz informacja o temperaturze silnika. Moja Honda tych informacji mi nie dostarczała więc należy to zmienić.
Projekt oparłem oczywiście o AVR i wyświetlacz LCD na sterowniku PCD 8544 o rozdzielczości 84*48 pix.
Układ reaguje na dwa kontaktrony odczytujące wychylenie dźwigni zmiany biegów. Kontaktrony wraz z rezystorami stanowią dzielnik napięcia dla przetwornika ADC w uC, dzięki czemu jest on podłączony tylko dwoma przewodami. Ponadto do wejścia INT1 uC doprowadzono sygnał z czujnika luzu, który zamyka obwód do masy ustawiając wskaźnik na właściwą pozycję "Neutral".
Następnie podłączyłem dwa czujniki temperatury DS18B20 w ładnej metalowej, hermetycznej obudowie. Jeden odpowiada za pomiar temperatury powietrza a drugi silnika.
Nie ma co dużo pisać, filmik pokazuje jak to działa.


Schemat prezentuje się następująco:
Obrazek

Płytka:
Obrazek

Przy montażu:
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek

No i oczywiście program. Staram się wyciągać jak najwięcej z zielono-niebieskiego źródełka i coś tam zaczyna układać mi się w całość. Tym razem już korzystam z dobrodziejstw callbacków. Muszę przyznać, że mechanizm jest na prawdę genialny. Poza tym udało mi się podzielić kod na kilka osobnych plików i rzeczywiście duuużo łatwiej jest nad tym zapanować. Gdyby tak ktoś znalazł chwilkę i podpowiedział czy idę w dobrą stronę to byłbym wdzięczny za wszelkie uwagi.
Załączam równieź spakowany projekt do Eclipse.
Pozdrawiam
Michał


Załączniki:

Aby zobaczyć załączniki musisz się zalogować. Tylko zalogowani użytkownicy mogą oglądać i pobierać załączniki.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2016, o 01:02 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 266
Lokalizacja: Warszawa
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 2

Ładnie opracowałeś wyświetlanie na LCD.

michciobb napisał(a):
... doszedłem do wniosku, że czasami brakuje mi informacji, na jakim biegu jadę.


Mnie tej informacji brakuje w moim komputerze rowerowym, ale nie mam pomysłu jak podejść do tematu. Jak przenieść informację z mechaniki do elektroniki.

_________________
Wysłane z Nokii 3310



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 mar 2016, o 09:42 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 09 sie 2014
Posty: 33
Pomógł: 0

Rzeczywiście dość kłopotliwe może być zastosowanie jakiegoś czujnika. Przy kierownicy mogą być bardzo różne manetki. Przy zębatkach jest dużo brudu. Może udałoby się zamontować jakiś encoder liniowy na lince przy wyjściu z pancerza.

Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 mar 2016, o 00:31 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 mar 2014
Posty: 1475
Pomógł: 167

Albo mierzyć odległość łańcucha przy wielotrybie. Ewentualnie zestaw czujników optycznych po obu stronach łańcucha - odpowiednia pozycja zasłania wybrany czujnik.

--
Pozdrawiam,
Robert



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 maja 2016, o 04:42 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2012
Posty: 13
Pomógł: 0

czujnik obrotów przy kole i 2 przy suporcie resztę załatwi matematyka i odpowiedni algorytm

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 28 maja 2016, o 15:35 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 266
Lokalizacja: Warszawa
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 2

No niezły pomysł, ale czujnik musiałby być ie tyle przy kole co przy tylnej zębatce, no i obliczenie musiałob zając minimu 2 obroty korbami.

_________________
Wysłane z Nokii 3310



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 lip 2016, o 06:37 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2012
Posty: 13
Pomógł: 0

przy kole miałem na myśli liczenie zębów tak z tyłu jak i z przodu czym więcej impulsów tym łatwiej liczyć i szybszy wynik.
Myślę że nie koniecznie 2 obroty korbami stosunek impulsów przodu do tyłu można szybciej wyliczyć .

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 kwi 2017, o 19:13 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 05 gru 2012
Posty: 3
Pomógł: 0

michciobb napisał(a):
No i oczywiście program. Staram się wyciągać jak najwięcej z zielono-niebieskiego źródełka i coś tam zaczyna układać mi się w całość. Tym razem już korzystam z dobrodziejstw callbacków.


A już myślałem, że masz jakąś ciekawą bibliotekę do tego wyświetlacza. Widzę że skorzystałeś z:

http://hobby.abxyz.bplaced.net/index.php?pid=3&aid=10

Można się pokusić o wyświetlanie załączonego biegu w taki sam sposób jak temperaturę.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 kwi 2017, o 14:17 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 lip 2015
Posty: 83
Pomógł: 6

A mnie zastanowiło jak ten sprzęt się sprawował w sezonie? I jak z sytuacją gdy z biegu pierwszego wrzucasz bieg 2? Wtedy przeskok przez bieg jałowy jest pomijamy (przynajmniej w przypadku mojego motocykla)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 kwi 2017, o 18:11 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 09 sie 2014
Posty: 33
Pomógł: 0

Widzę, że sezon się zaczyna i zainteresowanie takimi wynalazkami również.
W tej wersji mój "komputerek" miał za mało funkcji i zacząłem to rozbudowywyać. Dołożyłem pomiar prędkości obrotowej, prędkości pojazdu, chyba ze trzy liczniki dzienne. Całość sterowana przy pomocy menu i...chyba przekombinowałem jak na mój zakres wiedzy. Ostatecznie projekt poległ ale chyba ze względu na zastosowaną chińską przetworniczkę napięcia. Nie mogłem sobie poradzić z dziwnymi zakłóceniami pochodzącymi z instalacji motocykla i układu zapłonowego (pomiar prędkości obrotowej silnika) co skutkowało zawieszaniem się programu.
Ostatecznie doszedłem do wniosku, że zbyt dużo czasu spędzam w garażu na próbach zamiast cieszyć się z jazdy na moto. Projekt został ostatecznie zamknięty pod hasłem "operacja się udała, niestety pacjent zmarł ;-)"
Jednakże nie żałuję zainwestowanego czasu bo parę rzeczy się przy tym nauczyłem a to chyba cieszy mnie najbardziej.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO