Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 22 gru 2024, o 22:21


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 sie 2015, o 00:49 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

W najbliższym czasie muszę wykonać połączenie 3-fazowgo kabla 400V dla pompy głębinowej wiadomo zanurzonej w wodzie i w niej pracującej.
Pompa ma fabrycznie 1m ja muszę go przedłużyć na miej więcej 18m. Mam już kabel, pompę otrzymam niedługo więc pozostaje pytanie jak to połączyć i zabezpieczyć co by może nie zginąć samemu i komuś krzywdy nie zrobić a i pompa przy okazji działała, no niestety wydaje mi się że 400V to już nie zabawa jak z 5V z AVR tu raczej w razie błędnego połączenia nie będzie delikatnego siwego dymu a raczej niezła grzanka i to zemnie :D więc myślę że to poważny temat, dla niektórych może wydawać się to oczywiste ja jednakże jestem elektronikiem hobbysta/samoukiem bez stosownego wykształcenia, a to napięcie jest niebezpieczne więc mam parę pytań zanim sprowadzę katastrofę.

Instalacja 400V jest cała zrobiona ja tylko podmieniam starą pompę na nową.
Jak na razie to mam zamiar polutować każdy kabel z wiązki osobno dając go w koszulkę termokurczliwą i finalnie nałożyć na całość warstwowo kilka koszulek termokurczliwych (2-3 może 4) stopniowo wydłużając rozmiar każdej z warstw na długości. Dobry Plan? :lol:

Czy waszym zdaniem to co chcę zrobić wystarczy by to poprawnie zabezpieczyć?
Będzie to trwałe i bezpieczne by nie przedostała się woda?
Czy istnieje może jakiś specjalny rodzaj takich termokurczliwych koszulek do pracy pod wodą?
Albo w ogóle może źle się za to zabieram i powinienem użyć innej technologi, materiałów dla takiego połączenia?
Może jest jakaś specjalna taśma izolacyjna/ochronna do tego typu połączeń?
Prosiłbym ewentualnie kogoś o zwrócenie uwagi na jakieś ważne aspekty, o których mogę nie wiedzieć przy łączeniu kabla o takim woltażu?
A może powinienem raczej odpuścić temat, gdyż może mnie przerosnąć i poprosić fachowego elektryka z uprawnieniami itp?

Liczę na aktywną dyskusję w temacie, śmiało niech każdy powie swoje spostrzeżenia, myślę że nie tylko mi się to przyda, a ja jak nie odpiszę później w temacie tzn. że spróbowałem swojego planu i niestety się nie udał :lol: :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 02:36 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 lis 2014
Posty: 267
Lokalizacja: Krosno
Pomógł: 38

Sama zwykła koszulka termokurczliwa jest słaba, nawet jeśli dasz kilka to i tak się rozszerzy, sam kiedyś sprawdzałem i niestety dostawała się wilgoć mimo ze nie było zanurzone.
Jeśli już to koszulki z klejem,
Teraz mam zanurzone łączenie, mam zrobione w ten sposób, każdy z osobna kabelek ma koszulkę z klejem (każdy przycięty na innej długości aby nie robiło się zgrubienie),dalej wysmarowane coś w rodzaju kleju silikonowego (nazwy nie pamiętam ale jest do rur pcv i obojętny z wodą) na to koszulka z klejem i następna kończąca dłuższa. Jak na razie 3 rok bez przecieków. Dobra do takich większych koszulek jest opalarka.

Tylko zastosuj odpowiednią linkę do zanurzania w wodzie, bo możne się zerwać pompa po czasie, główny problemem to uchwyty pompy na linkę, jak wiadomo przy włączeniu pompy trochę taką pompą szarpie i przeciera linkę na uchwycie pompy, a dokładnie osłonę linki która później rdzewieje. Raz to mnie spotkało po roku użytkowania, linka do wymiany oraz musiałem zabezpieczyć aby linka nie była przecierana, o tyle dobrze że pompa się nie zerwała całkowicie tylko wisiała na rurze.


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 06:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 25 cze 2015
Posty: 123
Pomógł: 4

Do wszelkich połączeń mających wytrzymywać kontakt bezpośredni z wodą w pracy używamy kleju Wacker seria Elastoil
np http://sklep.semicon.com.pl/shop2/?lang ... oduct=1591
lub ten o kilku krotnie większej lepkości
http://sklep.semicon.com.pl/shop2/?lang ... oduct=4004

PS. Chyta jak gupi drzwi. Klei metal z metalem, praktycznie używany do wszystkich powierzchni przez jego dużą lepkość. Bez problemu spełnia po klejeniu IP68, przy robieniu zakładki można się nawet pokusić o 69K.
Nie starzeje się szybko, bardzo ciężko go usunąć (nie jest to silikon sanitarny, który odchodzi z czasem od powierzchni klejonych).


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 06:43 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 cze 2013
Posty: 517
Pomógł: 26

A ja proponował bym Mufe żywiczną MR 05 - CELLPACK

_________________
Przewodnik|Sterownik akwariowy



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 08:13 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 30 paź 2014
Posty: 92
Lokalizacja: Mikołów
Pomógł: 1

Ja w pracy od kilku lat robie tak że każdą żyłę lutuje i daje do koszulki termokurczliwej z klejek ,potem całoś owijam taśmom izolacyjnom i puźniej też daje koszulkę termokurczliwą z klejek ,zrobiłem już tak w ciągu 10 lat chyba z 50 pomp głębinowych i do dziś działają


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 09:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2011
Posty: 186
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 8

W zadnym wypadku nie lutowac. wszelkiego rodzaju łączenia tego typu Dla dużych prądów powinny być mechaniczne.
Na takim połączeniu dwa różne materiały będą pracować. Co za tym idzie łączenie straci swoje właściwości i rezystancia wzrośnie połączenie będzie się nagrzewac aż w końcu dojdzie do przepalenia.
To nie są małe prady na końcówkach kabli powinny byc zaprasowane tulejki.
Całość zalana żywicą. Zwykle są to jednorazowe niewiem jak to nazwać mufy, ktera wypełnia się dołączona mieszanka żywiczna. Popytaj w hurtowni elektrycznej



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 10:02 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 wrz 2013
Posty: 161
Lokalizacja: Rbk
Pomógł: 5

Myślę, że ta pompa aż tak dużego prądu nie będzie mieć, zwłaszcza, że jest trójfazowa. Ta z ciekawości, autor tematu mógłby napisać jej parametry.
Też uważam, że najlepsza była by jakaś mufa. Można pomyśleć nad butelką plastikowa np. 0.5L w podstawie zrobić otwór przez który przyjedzie przewód. Przewody - każdy z osobna wsadzić w koszulkę termokurczliwą, następnie przeciągnąć do środka butelki. Teraz tylko kwestia czym to zalać ;)
U mnie w pracy już otwierałem 3 różne pompki i po prostu wymieniałem cały przewód na dłuższy. Warto jeszcze zwrócić uwagę na dodatkowe zabezpieczenia w postaci wyłącznika różnicowo-prądowego (jeśli jest go w ogóle brak można pomyśleć nad 10mA) oraz na dobraniu odpowiedniego zabezpieczenia nadprądowego.


Pozdrawiam!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 10:33 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

No wypowiedzi wasze bardzo cenne rzucające światło na temat.

Te koszulki z klejem? Jakaś firma je robi, nazwa producenta, czy może jakieś oznaczenie? patrzyłem za nimi w TME no cóż powiem że koszt takiej koszulki w porównaniu do zwykłej jest niezły ;)
np.
http://www.tme.eu/pl/details/ha67-33.0_5.5/rurki-termokurczliwe/hellermanntyton/321-30100/
Zastanawiam sie gdzie można by uzsykać je w niższej cenie z równie szybką dostawą na następny dzień.

Klej ELASTOSIL E41 WACKER już zamówiłem.

pikczu napisał(a):
W zadnym wypadku nie lutowac. wszelkiego rodzaju łączenia tego typu Dla dużych prądów powinny być mechaniczne.


Rozumiem że wtedy potrzebne są jakieś tulejki zaciskowe i narzędzie do zaciskania, może ktoś polecić coś takiego wartościowego w tym temacie z np. z oferty TME?
Czy poprostu wystarczy to dobrze skręcić?

Pytano o rodzaj więc pompa jaką będę podłaczać to 3B24 Omnigena wersja na 400V
http://www.omnigena.pl/obrazki/File/3%20T,B%20karta%201.pdf
Nie wiem czy dobra, czy zła już kupiona także rozważania na temat jej jakośći coż wyjdą "w praniu" a raczej zasysaniu :lol:

Instalacja z bezpiecznikiem itd. wszystko jest po poprzedniej pompie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 11:32 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2014
Posty: 447
Lokalizacja: DKL
Pomógł: 53

A nie masz możliwości zamontowania tego długiego przewodu bezpośrednio w pompie? Usuniesz przy tym ten metrowy odcinek i pozbędziesz się przy tym problemu tego łączenia. Z reguły przy samej pompie powinny być odpowiednio skonstruowane hermetyczne zabezpieczenia przy jej przyłączu.

_________________
Migracja z punktu B do punktu C
Pozdrawiam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 11:39 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

Niestety nie ma takiej możliwości producent zamyka to hermetycznie i chyba zalewa i nie ma więc możliwości tego otwarcia i podmienienia. Pompy jeszcze nie mam ale rozmawiałem z serwisem producenta.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 12:15 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 lis 2014
Posty: 267
Lokalizacja: Krosno
Pomógł: 38

Koszulki z klejem kupowałem w sklepie elektrycznym, były dwa razy droższe od zwykłych ale ceny w tme jak widzę wygórowane.
Pompę wybrałeś taką jak mam u siebie (dobrze że 0,75kW, wcześniej miałem 0,55kW i nie dawała sobie rady), będziesz musiał zabezpieczyć uchwyt na linkę aby nie przecierało, ja u siebie musiałem otwory uchwytu linki pilnikiem kanty wyrównać bo ścinało otulinę linki.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 20:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2011
Posty: 186
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 8

Poszukaj http://raytechworldwide.com/ maja w farnelu.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 sie 2015, o 21:40 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lis 2012
Posty: 41
Lokalizacja: Gdańsk
Pomógł: 1

Mam dość spore doświadczenie z koszulkami termokurczliwymi z klejem (dobrej jakości) i mocach pobieranych nawet powyżej 5kW. Zdecydowanie odradzam jeżeli to ma być zanurzone pod wodą. Używam tulejek zaciskowych, później owijam każdy przewód z osobna dobrą taśmą izolacyjną, następnie wszystko razem. Na to dobra gruba koszulka z klejem dobrze zgrzana tak że klej wychodzi po obu stronach i niejednokrotnie widziałem strzelające kable nawet przy lekkim deszczu (nie koniecznie te zrobione przeze mnie). Przewody nie zanurzone w wodzie!!!. Widziałem też skaczącego elektryka który dotykał takiego przewodu pod napięciem. Poszukałbym dedykowanej mufy.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 00:03 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2012
Posty: 291
Lokalizacja: okolice Opola
Pomógł: 20

Wszyscy dyskutują o koszulkach, złączkach etc. A dlaczego nikt nie zapytał jak jest zrobiona instalacja w której to ma pracować? Bo jeśli jest to zrobione za czasów PRL-u gdzie przewód neutralny był zazwyczaj łączony wprost do PE w gniazdku to nawet najlepsze tulejki, koszulki nie dają 100% pewności. Podstawą jest zastosowanie jakiegoś RCD, nawet jeżeli nie ma go w instalacji to wrzuciłbym go na wariata do puszki i wyprowadził PE gdzieś do rur wodociągowych. Wtedy wszystkie zabawy staną się DUŻO bezpieczniejsze.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 01:02 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

Nie to nie jest instalacja z PRL, a co najwyżej z czasów 4-tej RP :) (młodzi jak nie wiedzą o co chodzi to wkrótce się o tym przekonają, w sumie to nawet dziś się to znów zaczyna, będzie się działo :lol: ) Jest to więc w miarę nowa instalacji do studni głębinowej stojąca w odległości ok 100m od domu, studnia to pomieszczenie pod ziemią około 5m i w niej jest cała instalacja hydroforowa z zaworem zwrotnym, czujnikiem ciśnienia, elektryką i instalacją szeregu zaworów dla podlewania ogrodu bo do tego służy ta instalacja. W ziemi jest otwór z którego wystaje rura PCV fi 80 cm, idąca w ziemię na głębokość około 20-30M no i tam do tej pory pracowała sobie pompa w której się zepsuł wirnik (silnik jest sprawny) ale zamiast go regenerować wymieniam cała pompę. Ta stara pompa była podłączona w sposób deafakto jaki opisałem i o jakim mówią niektórzy koledzy że rurki termokurczliwe, że taśma izolacyjna no i dowiedziałem się jeszcze o sylikonie i że te rurki z klejem powinny być. Taka instalacja jak wspomniałem pracowała sobie kilka lat i dalej działa, chce więc wykorzystując zdobytą wiedzę chce ją wykonać dla nowej pompy.

Tak się też zastanawiałem, założyłem najgorszy z możliwych przypadków że dojdzie do zwarcia, ale dojdzie jak już pod ziemią na głębokości około 25m - i prawdopodobnie wg. mnie powinien odpalić wtedy jeden z kilku bezpieczników jakie są w instalacji. wszystkie wyprowadzenia na zewnątrz jakie są ze studni są rurkami plastikowymi. Czy to zwarcie ten prąd który się tam by wytworzył jest wstanie przeniknąć przez około 30 m ziemi?
Dalej się też zastanawiam, tych pomp jest pełno na rynku, produkuje je szereg firm, są różne modele i czy nie może być też tak że któryś z tych modeli będzie miał wadę fabryczną, puści jakieś uszczelnienie i też spowoduje zwarcie? producenci też się musza z tym liczyć, ktoś chyba atestuje te pompy daje zgodę na ich produkowanie/sprzedawanie, ale trudno mi jest uwierzyć że jakaś nie nawaliła i nie zwarła, więc może też producenci tych pomp biorą pod uwagę fakt iż jest to pompa głębinowa, zanurzona głęboko pod ziemią i jej usterka zwarciowa nie powoduje większych szkód oprócz wystrzału bezpiecznika? Pewnie popłynąłem teraz, Haha może ja jednak zacznę publikować w Fantastyce albo dla Faktu pisać jakieś artykuły :lol: ale może niech, ktoś mądrzejszy znający temat to skomentuje.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 02:00 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2012
Posty: 291
Lokalizacja: okolice Opola
Pomógł: 20

Ogólnie rzecz biorąc to jeśli w instalacji jest różnicówka (a po twoim opisie wnioskuję, że jest) to nawet dotkniecie gołego przewodu fazowego nie zrobi ci krzywdy, więc tym bardziej upływ prądu 30m pod ziemią. Z kolei gdyby na skutek dostania się wody do np. środka pompy bez kontaktu z otoczeniem wywołało to zwarcie przewodu neutralnego z fazowym, lub dwóch fazowych to dla człowieka nie będzie to w ogóle groźne, a spowoduje co najwyżej zadziałanie zabezpieczenia nadprądowego.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 6 sie 2015, o 16:18 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2011
Posty: 186
Lokalizacja: Dublin
Pomógł: 8

Intre masz naprawdę lekkie podejście do życia w najgorszym wypadku może zabić całą rodzinę itp.
Kilka lat temu chyba na forum elportalu był przykład takiej pompy. Pompa miała przebicie właściciel otrzymywał kosmiczne rachunki za prąd.
Więc to że wszyscy używają koszulek termokurczliwych nie znaczy ze wszyscy maja racje, jest to po prostu brak wiedzy lub ucieranie pupy szkłem.
W elektryce/energetyce nie lutuje się złączy tylko zaciska, a łączenia zalewa się żywicami. Musi spełniać standard IP68 może nawet IP69K, czyli najwyższe zabezpieczenie dostępne.
http://www.centralcarolinascale.com/IP66.htm



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2015, o 00:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

No więc tak udało się pompa działa i żyje :) Bezpieczniki ani drgną, pompa pompuje podlewanie od kliku godzin działa także wygląda na to że połączenie jest ok. Połączenie jest mechaniczne, kable są skręcone, wszystko jest zaizolowane kilkoma koszulkami z klejem oraz polecanym sylikonem, dodatkowo wszystko jest miedzy warstwowo owinięte taśmą samouszczelniającą tak defakto wyszła z tego wszystkiego jakby elastyczna tuba z silikonem w środku. Połącznie w mojej ocenie jest o wiele solidniejsze niż to co było robione przy starej pompie poprzednio przez fachowców którzy zakładali studnie. Rozebrałem ich połączenie oni zastosowali w sumie 1 termokoszulkę i owinęli to taśmą samouszczelniającą.

Chętnie bym zastosował jeszcze polecane tuby zalewowe, jednakże instalacja na to nie pozwala z racji przekroju rury w której opuszczana jest pompa.

Dziękuję wszystkim za wypowiedzi oraz dyskusje, temat z mojej strony uważam za zamknięty jednakże proponuję pozostawić go otwartego dla innych osób które staną przed podobnym problemem i będą chcieli zadać dodatkowe pytania.
Osobą z których porad skorzystałem przyznałem stosowne forumowe piguły :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2015, o 01:34 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2012
Posty: 291
Lokalizacja: okolice Opola
Pomógł: 20

Ja tylko co do słów kolegi pikczu. Po to są stosowane zabezpieczenia w instalacji która jest wykonywana przez fachowców z wiedzą aby nawet Edzio listonosz bawiąc się w elektryka nigdy nie ucierpiał. Oczywiście dopóki nie ingerujemy w samą instalację, i o ile jest ona regularnie kontrolowana. Głupie wciśnięcie TEST na rcd raz w miesiącu może ocalić życie a wykona je nawet dziecko z podstawówki.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2015, o 09:07 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 maja 2013
Posty: 568
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 31

Do połączenia powinieneś wykorzystać mufę IP67, jak połączenie jest nad wodą to może być IP66.

_________________
Und schreien

Spring
Erlöse mich
Spring
...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2015, o 10:17 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2013
Posty: 562
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 23

PROTON napisał(a):
Do połączenia powinieneś wykorzystać mufę IP67, jak połączenie jest nad wodą to może być IP66.


Połączenie jest głęboko pod wodą i jak pisałem wcześniej nie ma niestety możliowości zastosowania takiej mufy gdyż są one za grube i nie są wstanie się zmieścić razem z rurą wylotową z pompy w rurze spustowej, problematyka tego połączenia jest jeszcze taka że musi być ono maksymalnie ciękie.
Ja też łączyłem poszczególne żyły w odstępach między sobą, tak kaskadowo żeby uniknąć większego zgrubienia w jednym miejscu bo mogło by to zablokować opuszczanie pompy w rurze.
I obawiam się że żaden instalator studni głebinowych i z tego co się zorientowałem robiąc wywaid telefoniczny po firmach zajmujących się tym profersjonalnie nie korzysta z takich muf, no chyba że robi podtężny otwór i daje rurę dolotową przynajmniej fi 200. Ale standartem dla tych pomp jest 3 cale więc rury fi 80, lub 3,5 cala wiec rury fi100 ale przy tym standarcie rura wylotowa pompy jest większa więc wychodzi na to samo. Także jak świat długi i szeroki to połączenie tych pomp pod wodą jest typu taśma klejąca i koszulka termo, albo przynajmniej tak jest w polsce :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 sie 2015, o 18:13 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 30 paź 2014
Posty: 92
Lokalizacja: Mikołów
Pomógł: 1

Ja używam takie
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język html4strict
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
nawet przy pompie 5,5 KW działa juz z 5lat na głębokości 65 metrów w studni głębinowej .każdą żyłę obrabiam jakieś 1,5cm skręcam do kupy i lutuje lutownicą i nic się nie dzieje pozdro



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO