Ostatnia wersja sterownika czyli "sterownik akwariowy ver.3" z obsługą przez androida topic12909.html#p139565
Witam ponownie wszystkich. Wybaczcie za moje lenistwo i mam nadzieje że moderator nie będzie bardzo krzyczał, ale chciałem pokazać drugą wersję tego sterownika. Opis zmian i nowych funkcji zamieściłem pod tym linkiemhttp://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... 9#14292099
Witajcie Chciałem wam przedstawić moje najnowsze maleństwo które wyszło z mojego warsztatu. Od razu informuję załogę że to mój pierwszy post w tym dziale więc mogą być niedociągnięcia z mojej strony. Postanowiłem rok temu że przypomnę sobie lata młodzieńcze i założę akwarium z rybkami. Przez przypadek natknąłem się w necie że w dzisiejszych czasach obsługą akwarium zajmuje się jakiś sterownik. Poczytałem trochę i już wiedziałem że będę budował swój. Brakowało mi również pokrywy na akwarium. Dopisałem ją jako kolejny projekt. Zastanawiając się przez dłuższy czas i patrząc jak tworzy mi się za akwarium plątanina kabli ,węży . Zadałem sobie pytanie „ co by było gdybym wszystko połączył razem ? „ No właśnie powstała pokrywa którą można nazwać ‘ automatyczną pokrywą”.
Założenia - wszystko schowane w pokrywie - do pokrywy można podłączyć tylko węże od filtra, co2 i zasilanie - oczywiście musi posiadać wyświetlacz ( wybór padł na dotykowy graficzny wyświetlacz 240x128, bo taki miałem i jeszcze nigdy z nim nie pracowałem) -oświetlenie Led - oświetlenie 3x świetlówka 18W założenia sterownika w pokrywie: -zegar RTC -ON/OFF Filtr wewnętrzny -ON/OFF filtr zewnętrzny(biologiczny ) - pomiar zabrudzenia filtra biologicznego -ON/OFF oświetlenie LED -pomiar temperatury na czujniku DS. -ON/OFF CO2 -automatyczne karmienie rano i wieczór - symulacja wschodu słońca i zmierzchu - chłodzenie -pomiar PH (brak realizacji)
Może opiszę po trochu co realizuje automatyczna pokrywa:
Zegar: Zegar oparty jest na układzie PCF8583 . Mamy możliwość ustawienia godziny minuty sekundy, dzień, miesiąc , rok, i dzień tygodnia. Ustawienia godziny i minuty zapisywane są do PCF a reszta do eeproma .Poniższy filmik przedstawia działanie zegara bąbelków.
Filtr: W ustawieniach” filtr „ mamy możliwość ustawienia włączenia filtra i wyłączenia o odpowiedniej godzinie . Oraz włączania manualnego
filtr zewnętrzny(biologiczny) W ustawieniach „filtra zewnętrznego” jest włączanie i wyłączanie o odpowiedniej godzinie , manualne sterowanie . Przechodząc dalej do ustawień jest opcja kalibracji przepływomierza ,który kontroluje ilość przepływanej wody przez filtr. Impulsy które są generowane przez przepływomierz podczas kalibracji zlicza atmega i zapamiętuje. Ostatnim ustawieniem jest próg alarmowy spadku przepływu. Przepływ jest mierzony w głównym oknie i co minutę aktualizowany . Ilość impulsów jest porównywana z ilością zliczoną podczas kalibracji i wynik jest wyświetlany w postaci procentowej. Filmik poniżej przedstawia działanie.
Lampa: Ustawienia ON/OFF o odpowiedniej godzinie i sterowanie manualne identyczne ustawienia jak w przypadku filtra. Grzałka: Ustawienie alarmu max /min oraz ustawienie histerezy . Pomiar temperatury realizowany jest przy pomocy DS18B20 z dokładnością do 0,1 stopnia, Załączenie i wyłączenie grzałki sygnalizowane jest strzałką obok temperatury. W przypadku przekroczenia alarmu max miga napis od temperatury i uruchamia się buzer poniższy filmik przedstawia ustawienia.
CO2 : realizowane jest ON/OFF elektrozawór co2 o odpowiedniej godzinie i manualne sterowanie. W planie był pomiar PH ale niestety odstraszyła minie cena sondy LED: Oczywiście standardowa opcja włącz wyłącz i manualne sterowanie . Możliwość ustawienia do jakiej jasności mają być rozjaśniane Ledy. Obudowa posiada 6 listw ledów po 3 w białym i niebieskim kolorze. około 5W każda
Karmik R/W Karmienie automatyczne ryb o dowolnej porze. Ustawiamy godzinę włączenia karmienia i dawkę jaką ilość pokarmu ma sypnąć . Urządzenie do podawania pokarmu służyło kiedyś wiernemu palaczowi do nabijania gliz tytoniem .
Lampa+LED Funkcja ta łączy w sobie rozjaśnianie llistw ledowych i zapalanie sekwencyjne świetlówek . W ustawieniach wybieramy od której do której ma świecić oświetlenie . Następnie wybieramy do jakiego poziomu mają być rozjaśnione listwy LED. W następnym oknie wybieramy czas przez jaki mają świecić listwy ledowe. Sterownik oblicza ile będzie trwać oświetlanie akwarium. Następnie od tego czasu odejmuje czas świecenia poszczególnych grup listw ledowych (niebieskie i białe). Od pozostałego czasu jest odejmowany czas świecenia jednej świetlówki który jest ustawiony na twardo czyli 2h. To co zostanie z tej różnicy czasu to czas przez który świecą dwie świetlówki. I w ten sposób sterownik zapala kolejno na odpowiedni czas oświetlenie czyli : Led niebieskie ,LED białe, dwie świetlówki , jedna świetlówka. W połowie wyliczonego całkowitego czasu trwania oświetlenia następuje jego stopniowe wygaszanie.
Wentylator W opcji wentylatorów ustawiamy temperaturę załączenia i wyłączenia .W głównym oknie jest ikona wentylatorka która podczas pracy wentylatora imituje obracające się łopatki
Bąbelki Ostatnia funkcja to napowietrzanie możliwości ustawienia to oczywiście godzina ON i OFF oraz manualne załączenie.
Teraz coś o elektronice wykorzystanej w projekcie. Sercem sterownika jest atmega 1284 można powiedzieć że to atmega 16 z dużym zapasem pamięci flash , Napędzana jest kwarcem 16Mhz. poniżej przedstawiam schemat.
Niestety nie posiadam projektów płytki PCB bo jest edytowana i zapomniałem zapisać stara wersję. Sterownik podzieliłem na dwie części : Płytę główną na której jest atmega i PCF oraz buzzer i kilka gniazd. Druga płytka jest płytą wykonawczą z zamontowanym PCF8574 który steruje triakami i mofsetami tam zamontowanymi. Oczywiście komunikacja między Atmegą i PCF jest po szynie I2C. Płytki są złożone na tzw.” kanapkę „ Cały układ zasilany jest z transformatora toroidalnego 15V/5A. Poniżej zamieszczam schemat zasilania Brak płytek PCB tak jak pisałem wcześniej są edytowane .
Kod BASCOM nie wiem czy komuś się przyda bo po pierwsze napisany niechlujnie a po drugie nie wszędzie są komentarze , nawet mi sprawia problem na zrozumienie co tam robiłem. Jeśli jednak ktoś będzie zainteresowany mogę posłać plik Kod był pisany w chwilach wolnych od życia codziennego. Jego niechlujstwo i chaos wynika z tego że miałem 1000 koncepcji jak by to mogło wyglądać i tak co chwilę coś zmieniałem .
Zapomniałem dodać coś o obudowie wykonana z spienionego PCV. Miałem zamawiać gotowe pocięte kawałki w firmie sprzedającej PCV ,ale znalazłem materiał u siebie niestety o połowę cieńszy. Z tego względu musiałem wyciąć dwa razy większą ilość elementów żeby je potem skleić. Tym sposobem osiągnąłem odpowiednią grubość ścian. Projekt pokrywy powstał w autodesk inwerter poniżej projekt tej obudowy
A tutaj kilka zdjęć z montażu
Ale dodałem zdjęć ufff. Chyba zapełniłem Mirkowi server
Cały projekt jest prototypem więc jest dużo niedociągnięć i błędów . Ale jak to często ktoś z forum pisze „ważne że działa”. Chciałem tym projektem zakończyć przygodę z bascomem i przesiąść się wreszcie na język C który mnie nauczy pokory i staranności . Niestety pierwsze podejście okazało się porażką więc czekam na lepsze czasy.
Koledzy oceniajcie i krytykujcie mam nadzieję że chociaż jeden komentarz będzie pozytywny
Łoooo... jak mnie cos takiego kiedyś było potrzebne. Kiedy jeszcze miałem akwarium słonowodne. Kawał dobrej roboty. Póki co jesteś na niedościgłym dla mnie poziomie.
...
PS [ortofaszysta mode ON] Muszę bo inaczej się uduszę.... czy to ustrojstwo nie jest aby trochę niebezpieczne? BOMBelki uruchamia? [ortofaszysta mode OFF]
Jak bym powiedział że fajny projekt to bym skłamał , to jest BARDZO fajny i ładnie zrealizowany projekt BRAWO eeeeh jak miło się patrzy na akwarium, jak to wzrok i nerwy uspokaja, jak człowiek odpoczywa ... Kawał fajnej roboty.
Projekt wystartował około roku temu. Najwięcej czasu zajął kod( prawie 4000 linii kodu). W sumie powstały dwie wersje. Jedna na wyświetlacz HD44780 4x20 + przyciski ale nie został do końca skończony. W między czasie wpadł mi w ręce wyświetlacz graficzny. Postanowiłem trochę się nim pobawić no i tak powstało co powstało. Oczywiście nadal zmiany w kodzie trwają. Jak każdy dobrze wie zawsze się znajdzie coś do poprawki gdy się tego używa na bieżąco.Samo zainstalowanie wszystkiego w pokrywie zajęło mi cały weekend.
Fajny projekcik tylko zastanawiam się nad elektroniką... Po co te drivery T1 T2 T3 do sterowania mosfetami skoro zasilane są tylko z 5V. Wg mnie nie ma to sensu i można było BUZ'y bezpośrednio podpiąć pod procek (ewentualnie przez rezystor 50-80om). Sens byłby gdyby zasilanie emiterów było chociaż 10-12V. Niech mnie ktoś oświeci jeśli się mylę
Przy takim napięciu i jednym tranzystorku to przeładowanie raczej nie będzie rewelacyjne i nie wiem czy nawet nie gorsze niż bez tranzystora... gdyby jeszcze mały kondensator przyczepić równolegle z rezystorem na bazie tych tranzystorków to zdecydowanie powinny się poprawić szybkości przełączania.
Jeśli chodzi o warunki panujące pod pokrywą. To rzeczywiście wilgoć jest nie samowita. Natomiast cała elektronika jest umieszczona osobno. Tak jak na zdjęciu widać. Jedynymi miejscami przez które mogła by się dostać wilgoć to otwory na przewody i węże. Dlatego w miejscu gdzie jest elektronika zamontowałem wentylator który wietrzy . Jest tam również duży radiator na stabilizatorach który dość porządnie się nagrzewa. Warunki które tam panują wydają mi się przyjazne dla elektroniki. Oczywiście dokładnie mogę się wypowiedzieć po roku lub dwóch użytkowania pokrywy.
Jeśli chodzi o elektronikę to nie ukrywam że jestem laikiem i to co podpatrzę przeczytam to stosuję. Tranzystory bipolarne które tam zastosowałem służą mi w celu podawania stanu wysokiego na bramkę mosfeta. Oczywiście ktoś napisze że mogłem to zrobić programowo. Natomiast ja na wstępie założyłem przy projektowaniu że sygnały sterujące będą przyjmować potencjał "0" Dzisiaj natomiast się dowiedziałem o dodatkowej funkcji od kolegi GwynBleidD
Szkoda że TFT nie obsługuje Bascom bo pewnie projekt opierał by się o taki wyświetlacz
ps. Jako że poruszyliście temat elektroniki to miałem właśnie pisać na forum czy możecie polecić jakąś fajną książkę o elektronice chodzi mi głównie o zadania, obliczenia i przykłady stosowania tranzystorów,wzmacniaczy itp. Bo są książki o teorii ale jakoś do mnie nie przemawiają.
Dlatego albo należy stosować mosfety logic level w takich układach, albo sterować je wyższym napięciem.
No właśnie to starałem się przekazać A osobiście w takich układach od dawna stosuję przez mały rezystor do portu mosfety logic level typu RFD3055 - idealne dla prądów rzędu 3-5A (wytrzymują około 10A)
Szkoda że TFT nie obsługuje Bascom bo pewnie projekt opierał by się o taki wyświetlacz
Obsługa nie jest wbudowana w Bascom, ale można taki wyświetlacz obsłużyć: http://ep.com.pl/files/8923.pdf Jeśli chodzi o touchpanel to widziałem w Bascomie tylko przykłady dla AR1020 http://ep.com.pl/files/2027.pdf, ale on nie jest montowany standardowo w konwerterze z Atnela, więc pozostaje przepisać z C na Basic/Bascom przykład z książki.
Jeśli chodzi o obsługę paneli rezystancyjnych w bascomie to jaki kłopot? Każdy rezystancyjny da się obsłużyć bez układów pośredniczących. Nie chce mi się teraz szukać przykładów, ale mam gdzieś na kompie obsługę takiego panelu.
Ja właśnie tez robię sobie taki sterownik. W sumie to mam prawie koniec ,tylko mam problem z automatyczna kalibracja sondy.Wyświetlam w terminalu i chce łączyć sie przez Bluetooth. Jak by ktoś chciał podpowiedzieć jak to napisać to chętnie przeczytam podpowiedzi. Pisze w Bascom.
Witam Sterownik jest ciekawym rozwiązaniem choć ma kilka minusów. Wszyscy piszą o plusach więc mówiąc słowami Stanisława Tyma ,, Trzeba pamiętać by plusy nie przysłoniły nam minusów":) 1. Brak pomiaru odczynu pH. 2. Zbędne funkcje wyłączania filtra jak i pomiaru wydajności czy zabrudzenia. Rozwiązanie z wyświetlaczem dotykowym super. Zabieram się za budowę sterownika już z poprawkami do mojego zbiornika. Jeśli ktoś ma pomysł na kod ph w bascomie będę wdzięczny za pomoc. Dodam że jestem początkujący i mogę czasem zadać głupie pytanie;) Wielkie podziękowania dla Mirekk36 za poradniki video.
ja ph napisałem jak chcesz to ci podrzucę .Jednak zrobiłem to na ads1110.Niestety nie udało mi sie rozwiązać automatycznej kalibracji.Jednak to wyliczenie tylko dwóch zmiennych i wpisanie ich ręcznie.Raz na jakiś czas to chyba nie będzie problem.
Jak już pisałem sterownik jest superowy;) Dopatrzyłem się nie tyle błędu co od strony bezpieczeństwa narażania się na nie potrzebne ryzyko porażeniem lub uszkodzenia sterownika. A mianowicie na płycie głównej na złączu JP1 podane jest napięcie 230V i taśmą podawane jest na płytkę wykonawczą. Pierwszym minusem jest pakowanie napięcia sieciowego na płytę główną żeby wysłać je cieniutką taśmą na drugą płytę. Drugi minus to po podłączeniu odbiorników taśma może się grzać i topić. Ja rozwiązałem to w ten sposób że od razu podałem napięcie 230V na płytkę wykonawczą i zabezpieczyłem bezpiecznikiem. Myślę że takie rozwiązanie jest wygodniejsze i bezpieczniejsze. W szczególności że, mamy do czynienie z środowiskiem wodnym. Jak ukończę swoją wersję to wstawię fotki.
Ostatnio edytowano 8 gru 2013, o 12:43 przez Miłek35, łącznie edytowano 1 raz
No cóż sa to indywidualne projekty i każdy rozwiązuje je po swojemu.Dzieki tamu zawsze powstaje coś nowego:) Ja triaki wsadziłem w zwykłą listwę z gniazdkami z marketu.Malutkie moduły wcisnąłem w środku po lekkim jej przerobieniu.Z płytą łączy sie zwykłą skrętką i gniazdkiem rj-45.Co do bezpieczeństwa to w szafce pod akwarium jest więcej kabli 230v niż skrzynce z bezpiecznikami i raczej żaden nie jest zabezpieczony przed otwarta woda..Jak coś się stanie z woda to jedno zwarcie mniej ,czy więcej:) Mi ten projekt sie podoba,a zwłaszcza wyświetlanie.Bledy znajdzie sam użytkownik po jakimś czasie.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków Nie możesz odpowiadać w wątkach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników