Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 16 cze 2025, o 00:17


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Uszkodzony L293
PostNapisane: 12 paź 2013, o 20:04 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 kwi 2013
Posty: 107
Lokalizacja: Zabrze
Pomógł: 0

Testowałem właśnie układ L293 podłączony do Atmegi32. Po dłuższej pracy układ się spalił. Silnik pracował tylko na biegu jałowym dla róznych wartości PWM. Co zrobiłem źle. Co mogło być przyczyną uszkodzenia.

Silnik:
Napięcie: 24V
Prąd biegu jałowego: 85mA (dla 24V)

Schemat połączenia:
Obrazek


Złączami JP1-JP3 sie nie przejmujcie. Na JP1 jest zwarcie zworką.

Kod programu:

Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ] [ Zaznacz wszystko ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 paź 2013, o 20:51 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 wrz 2013
Posty: 647
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 101

.

_________________
+++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:06 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 paź 2013, o 21:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 kwi 2013
Posty: 107
Lokalizacja: Zabrze
Pomógł: 0

Układ się spali przy zadaniu bardzo małych obrotów i z ledwością się poruszał już. Nie dokonywałem wtedy pomiaru prądu. Jedynie gdzie prąd mógł być przekroczony to rozruch. No ale od 85mA (bieg jałowy) do 600mA to trochę daleko. Jak myślicie?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 paź 2013, o 21:12 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

A może to silniki nie działają :> ?

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 paź 2013, o 21:36 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 06 maja 2013
Posty: 25
Pomógł: 0

Może głupie pytanie, ale skąd wiesz że sie spalił widziałeś błysk dym mierzyłeś ?
Jaki to silnik, którym sterowałeś? L293D wytrzymywał u mnie 1,5A a nawet i wiecej przez jakiś nie za długi czas :D
Kondensatorów żadnych na schemacie nie widze !!
Co masz na myśli pisząc bieg jałowy? Czym ociążałeś silnik?, sprawdź prąd jaki pobiera przed wysterowaniem go za pomocą mostka.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 paź 2013, o 22:45 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

A może wgl. zasilanie do układu nie dochodzi? Posprawdzaj wszystkie ścieżki.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 12:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 kwi 2013
Posty: 107
Lokalizacja: Zabrze
Pomógł: 0

Cytuj:
Może głupie pytanie, ale skąd wiesz że sie spalił widziałeś błysk dym mierzyłeś ?


Był mały huk jak z petardy i dym. Badając wejścia i wyjścia układu 1Y, 2Y, VCC2 i GND po uszkodzeniu są z sobą zwarte.

Cytuj:
Jaki to silnik, którym sterowałeś?


NIPPON SEIMITSU MM4056B 24V. Niestety nie znalazłem do niego noty aplikacyjnej.
Dokładnie taki jak tu:
http://xarchiwum.pl/silnik-24-v-nippon- ... 60270.html

Cytuj:
Co masz na myśli pisząc bieg jałowy? Czym ociążałeś silnik?


Silnik pracował na bieg jałowym czyli bez obciążenia.

Cytuj:
sprawdź prąd jaki pobiera przed wysterowaniem go za pomocą mostka.

Jak już wcześniej pisałem, prąd biegu jałowego to 85mA

Cytuj:
A może wgl. zasilanie do układu nie dochodzi?

Myśle że można to w 100% wykluczyć.

Taka mała sugestia jeszcze:
Sam układ spalił się przy niskich obrotach, wartość PWM była równa 100 (w skali od 0 do 255 0 to max, 255 to MIN).
Silnik miał w tedy już problemy ze startem. Cy możliwe jest że wtedy wytworzył się jakiś kolosalny prąd???
Jak by ktos pytał to silnik jest sprawny.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 16:29 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Tutaj ja nie pomoge w sprawie przyczyny spalenia. Napisales ze VCC2 i GND sa ze soba zwarte po spaleniiu scalaka, co sugeruje ze cos sie stalo w strukturze, jednak to moze na plytce jest zwarcie? Wyjmij scalaka i zobacz czy jest zwarcie. Skoro jest zwarcie to uklad nie powinien dzialac. Moze doszlo do zwarcie, sciezka zasilania padla i uklad pracuje ale nie jest zasilany mostek.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 16:57 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 kwi 2013
Posty: 107
Lokalizacja: Zabrze
Pomógł: 0

Cytuj:
jednak to moze na plytce jest zwarcie? Wyjmij scalaka i zobacz czy jest zwarcie.


Scalak był badany bez płytki, a zwarcia na płytce nie ma.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 18:37 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 wrz 2013
Posty: 647
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 101

.

_________________
+++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:06 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 18:50 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

A co kolego xor dałby taki pomiar? Mostek nie był zabezpieczony diodami i to najprawdopodobniej było przyczyną jego uszkodzenia. Niestety, silnik to nie rezystor, generuje przepięcia. Dziwi mnie tylko brak tych diod na schemacie, o ile w mostkach zbudowanych z MOSFETów co nie którzy tłumaczą to "obecnością" diod w tranzystorach (nie uwzględniając tego że jest to struktura pasożytnicza o parametrach znacznie gorszych niż sam tranzystor).

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 19:55 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 wrz 2013
Posty: 647
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 101

.

_________________
+++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:06 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 21:13 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 04 kwi 2013
Posty: 107
Lokalizacja: Zabrze
Pomógł: 0

Cytuj:
A nawiasem mowiąc nie wiadomo czy kolega nie ma (miał) wersji D, która jest wyposażona w diody.


Dokładna wersja L293DNE



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 22:30 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 20 wrz 2013
Posty: 647
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 101

.

_________________
+++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:07 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 paź 2013, o 23:02 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Może i tak, a chłodzenie?

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO