Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA w 2025? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 2 maja 2025, o 22:31


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
    Autor Wiadomość
     Tytuł: Uszkodzony L293
    PostNapisane: 12 paź 2013, o 20:04 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 kwi 2013
    Posty: 107
    Lokalizacja: Zabrze
    Pomógł: 0

    Testowałem właśnie układ L293 podłączony do Atmegi32. Po dłuższej pracy układ się spalił. Silnik pracował tylko na biegu jałowym dla róznych wartości PWM. Co zrobiłem źle. Co mogło być przyczyną uszkodzenia.

    Silnik:
    Napięcie: 24V
    Prąd biegu jałowego: 85mA (dla 24V)

    Schemat połączenia:
    Obrazek


    Złączami JP1-JP3 sie nie przejmujcie. Na JP1 jest zwarcie zworką.

    Kod programu:

    Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ] [ Zaznacz wszystko ]
    język c
    Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 paź 2013, o 20:51 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 20 wrz 2013
    Posty: 647
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 101

    .

    _________________
    +++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



    Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:06 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 paź 2013, o 21:01 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 kwi 2013
    Posty: 107
    Lokalizacja: Zabrze
    Pomógł: 0

    Układ się spali przy zadaniu bardzo małych obrotów i z ledwością się poruszał już. Nie dokonywałem wtedy pomiaru prądu. Jedynie gdzie prąd mógł być przekroczony to rozruch. No ale od 85mA (bieg jałowy) do 600mA to trochę daleko. Jak myślicie?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 paź 2013, o 21:12 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 gru 2012
    Posty: 729
    Lokalizacja: Białystok
    Pomógł: 12

    A może to silniki nie działają :> ?

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 paź 2013, o 21:36 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 06 maja 2013
    Posty: 25
    Pomógł: 0

    Może głupie pytanie, ale skąd wiesz że sie spalił widziałeś błysk dym mierzyłeś ?
    Jaki to silnik, którym sterowałeś? L293D wytrzymywał u mnie 1,5A a nawet i wiecej przez jakiś nie za długi czas :D
    Kondensatorów żadnych na schemacie nie widze !!
    Co masz na myśli pisząc bieg jałowy? Czym ociążałeś silnik?, sprawdź prąd jaki pobiera przed wysterowaniem go za pomocą mostka.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 paź 2013, o 22:45 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 gru 2012
    Posty: 729
    Lokalizacja: Białystok
    Pomógł: 12

    A może wgl. zasilanie do układu nie dochodzi? Posprawdzaj wszystkie ścieżki.

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 12:08 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 kwi 2013
    Posty: 107
    Lokalizacja: Zabrze
    Pomógł: 0

    Cytuj:
    Może głupie pytanie, ale skąd wiesz że sie spalił widziałeś błysk dym mierzyłeś ?


    Był mały huk jak z petardy i dym. Badając wejścia i wyjścia układu 1Y, 2Y, VCC2 i GND po uszkodzeniu są z sobą zwarte.

    Cytuj:
    Jaki to silnik, którym sterowałeś?


    NIPPON SEIMITSU MM4056B 24V. Niestety nie znalazłem do niego noty aplikacyjnej.
    Dokładnie taki jak tu:
    http://xarchiwum.pl/silnik-24-v-nippon- ... 60270.html

    Cytuj:
    Co masz na myśli pisząc bieg jałowy? Czym ociążałeś silnik?


    Silnik pracował na bieg jałowym czyli bez obciążenia.

    Cytuj:
    sprawdź prąd jaki pobiera przed wysterowaniem go za pomocą mostka.

    Jak już wcześniej pisałem, prąd biegu jałowego to 85mA

    Cytuj:
    A może wgl. zasilanie do układu nie dochodzi?

    Myśle że można to w 100% wykluczyć.

    Taka mała sugestia jeszcze:
    Sam układ spalił się przy niskich obrotach, wartość PWM była równa 100 (w skali od 0 do 255 0 to max, 255 to MIN).
    Silnik miał w tedy już problemy ze startem. Cy możliwe jest że wtedy wytworzył się jakiś kolosalny prąd???
    Jak by ktos pytał to silnik jest sprawny.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 16:29 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 gru 2012
    Posty: 729
    Lokalizacja: Białystok
    Pomógł: 12

    Tutaj ja nie pomoge w sprawie przyczyny spalenia. Napisales ze VCC2 i GND sa ze soba zwarte po spaleniiu scalaka, co sugeruje ze cos sie stalo w strukturze, jednak to moze na plytce jest zwarcie? Wyjmij scalaka i zobacz czy jest zwarcie. Skoro jest zwarcie to uklad nie powinien dzialac. Moze doszlo do zwarcie, sciezka zasilania padla i uklad pracuje ale nie jest zasilany mostek.

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 16:57 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 kwi 2013
    Posty: 107
    Lokalizacja: Zabrze
    Pomógł: 0

    Cytuj:
    jednak to moze na plytce jest zwarcie? Wyjmij scalaka i zobacz czy jest zwarcie.


    Scalak był badany bez płytki, a zwarcia na płytce nie ma.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 18:37 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 20 wrz 2013
    Posty: 647
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 101

    .

    _________________
    +++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



    Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:06 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 18:50 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 10 sty 2013
    Posty: 844
    Lokalizacja: Przemyśl
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 43

    A co kolego xor dałby taki pomiar? Mostek nie był zabezpieczony diodami i to najprawdopodobniej było przyczyną jego uszkodzenia. Niestety, silnik to nie rezystor, generuje przepięcia. Dziwi mnie tylko brak tych diod na schemacie, o ile w mostkach zbudowanych z MOSFETów co nie którzy tłumaczą to "obecnością" diod w tranzystorach (nie uwzględniając tego że jest to struktura pasożytnicza o parametrach znacznie gorszych niż sam tranzystor).

    _________________
    Klimatyzacja Przemyśl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 19:55 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 20 wrz 2013
    Posty: 647
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 101

    .

    _________________
    +++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



    Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:06 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 21:13 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 kwi 2013
    Posty: 107
    Lokalizacja: Zabrze
    Pomógł: 0

    Cytuj:
    A nawiasem mowiąc nie wiadomo czy kolega nie ma (miał) wersji D, która jest wyposażona w diody.


    Dokładna wersja L293DNE



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 22:30 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 20 wrz 2013
    Posty: 647
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 101

    .

    _________________
    +++++[>++++<-]>[>++++++<-]>.---------.+++.



    Ostatnio edytowano 6 lis 2015, o 14:07 przez xor, łącznie edytowano 1 raz

    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 paź 2013, o 23:02 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 10 sty 2013
    Posty: 844
    Lokalizacja: Przemyśl
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 43

    Może i tak, a chłodzenie?

    _________________
    Klimatyzacja Przemyśl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO