Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 13 cze 2025, o 03:38


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 lut 2013, o 23:36 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 gru 2012
Posty: 56
Lokalizacja: Praszka
Pomógł: 1

Mam następujący problem:

Nota - L293D
Nota - silnika HL149

Podłączam silnik prądu stałego HL149.6.21 AS
do mostka L293DNE co ilustruje poniższe zdjęcie:
Obrazek
[1Y, 2Y - kable od silnika]
[Vcc2 - (testuję dwie sytuacje sytuacje)
1) 5V,
2) 12V,

Program na którym testuję to co mi nie działa to 12_Silnik_DC, więc po stronie programu jest wszystko OK :)
Jedyne co w nim zmieniłem to opóźnienia na 5000ms.

Niestety jeśli chodzi o efekt końcowy to w przypadku:
1) -> wszystko jest OK :) (ale ten przypadek mnie nie interesuje, bo mam za mały moment obrotowy na wyjściu z silnika)

ale w przypadku
2)
niestety już nie jest wszystko w porządku, bowiem silnik kręci tylko w jedną stronę.

Mierzyłem prądy i napięcia na wyjściu z mostkaH w tym przypadku:
prądy ~ 118mA, napięcia ~ +12V, ~ -12V, w zależności od wysterowania na piny mostka: (1A) albo (2A) - z atmegi.

Próbując ratować sytuację dodałem rezystor szeregowo pomiędzy nóżkę Vcc2 mostka, a kabel doprowadzający do niej zasilanie o wartości raz 100R za jednym razem, za innym 330R, wtedy obroty działają w obie strony, z tym, że ów rezystory się trochę grzeją - potrzebne są chyba takie na większą moc.

************************************************** pewne wtrącenie ***********************************************************************************************************************************************************************

Jeszcze jedna rzecz, która mnie zastanawia, to czy ten silnik, który mam (zdjęcie poniżej):
Obrazek
jest jednym z tych w nocie, którą podałem na początku postu... bo ma "6" a nie: "12", czy "24": w opisie - HL149.6.21 AS
Podejrzewam więc, że on może być przeznaczony do zasilania max napięciem 6V, ale zaznaczam, że to tylko mój domysł, bo pomimo poszukiwań nie znalazłem takiej noty, by potwierdzić tą informację, a w przypadku zasilania 12V działa i się nie psuje, bynajmniej na razie.
**************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

Ale pomijając wątpliwość z tym na jakie maksymalne zasilanie jest ów silnik... dlaczego bez rezystora nie działają obroty w jedną ze stron w 2 przypadku???
- rezystor 100R dałem w przypadku jednego mostka L293DNE
- w przypadku innego, ale również z symbolem L293DNE - już 100R, nie wystarczało i obroty w obie strony zadziałały dopiero w przypadku gdy podałem 330R
Dodatkowo dodam, że sytuacje te miały miejsce jedynie w przypadku gdy silnik nie był obciążony...

Moje ostateczne pytanie do tego problemu brzmi więc:
Dlaczego H-Bridge L293DNE, nie wysterowuje mi silnika tylko w jedną ze stron??? Co może być tego przyczyną???

Tak jak mierzyłem prąd jaki pobierał silnik przy zasilaniu ~ +12V to: ~ 130mA, a mostek ten ma z tego co widzę w nocie:
Kod:
Continuous output current, IO: L293D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ±600 mA



Ostatnio edytowano 8 lut 2013, o 06:07 przez ursmar, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 23:46 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 maja 2012
Posty: 256
Pomógł: 3

Skoro masz silnik na 6V to czemu próbujesz odpalać go przy 12V? A potem się dziwisz, że coś nie działa, skoro nie działa na nominalnym napięciu. Na allegro wystawiony niedawno był silnik o takim samym oznaczeniu i był opisany jako na napięcie 6V, więc raczej jest jak myślisz.

Każdy rezystor powoduje spadek napięcia. Im większy rezystor/bądź prąd tym większy spadek napięcia. Prawo Ohma.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 lut 2013, o 23:54 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 gru 2012
Posty: 56
Lokalizacja: Praszka
Pomógł: 1

ajek napisał(a):
Na allegro wystawiony niedawno był silnik o takim samym oznaczeniu i był opisany jako na napięcie 6V, więc raczej jest jak myślisz.

Całkiem możliwe, zwróciłem na to uwagę dopiero w trakcie testów, wcześniej patrzyłem w notę i tam było 12 i 24, więc jakoś tak z rozpędu zasugerowałem się wartościami dla 12V.

ajek napisał(a):
Skoro masz silnik na 6V to czemu próbujesz odpalać go przy 12V? A potem się dziwisz, że coś nie działa, skoro nie działa na nominalnym napięciu.

Czy pomimo tego, że mostek ma w nocie:
Kod:
Continuous output current, IO: L293D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ±600 mA

a mój pomiar wykazał przy zasilaniu tego silnika przy napięciu ~12V, jakieś 130mA, sadzisz że może to być przyczyną nie kręcenia się go w jedną ze stron???
Wydaje mi się to dziwne i niezrozumiałe, dlatego pytam...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 maja 2012
Posty: 256
Pomógł: 3

Jeśli podłączamy coś poza widełkami producenta, to to może zadziałać, albo może nie zadziałać. Również może się uszkodzić.

Mostek ma w nocie maksymalny prąd jaki może dawać. Jak podłączysz większy silnik to i więcej prądu będzie pobierał.
Zobacz podpis nad tą tabelką: "absolute maximum ratings over operating free-air temperature range (unless otherwise noted)"

//edit:
do tego co napisałem linijkę wyżej, jak obciążysz to również więcej prądu będzie brał ;)



Ostatnio edytowano 8 lut 2013, o 00:29 przez ajek, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:14 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2012
Posty: 291
Lokalizacja: okolice Opola
Pomógł: 20

Bez przesady, ten mostek powinien uciągnąć ten silniczek na 12V bez jąknięcia.
Tylko tak patrzę na tą fotkę i się zastanawiam czy ty masz aby na pewno rozdzielone napięcia logiki (5V) i silników?
Dodaj również 100nF na wejście 12V.

------------------------ [ Dodano po: 7 minutach ]

Jeszcze jedna sprawa, czyżby pin EN wisiał w powietru :shock:
Toż to on ma być do 5V podłączony ew. do wyjścia pwm z atmegi w celu sterowania prędkością.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 maja 2012
Posty: 256
Pomógł: 3

Ogólnie to już tu na forum był temat odnośnie mostka i zamiast bawić się atmegą, popodłączaj na sztywno do testów wszystko. Czyli EN na stałe do 5V, a 1A lub 2A by zmieniać kierunki to śmigasz między 5V, a 0V.

Z tym wiszeniem EN to też widziałem, ale jakby wisiał, to by się silniki nie kręciły wcale raczej. Z zasilaniem też na zdjęciu błędnie jest opisane pin 20 jako VCC2, ale to też jako pomyłkę drukarską wziąłem ;) Bo tak to by chyba wcale nie działało, a nie kręciło dobrze w jedną stronę :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:45 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2012
Posty: 291
Lokalizacja: okolice Opola
Pomógł: 20

Ten pin (EN) chyba nie jest wewnętrznie podciągany - ani do masy, ani do vcc.
Więc taka szopka może występować - nie wiadomo co się na nim ustawi, można palcem przy nim poruszać i już się przełączy, dokładnie tak samo jak z mosfetami, jeśli nie podciągniemy bramki.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 07:00 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 gru 2012
Posty: 56
Lokalizacja: Praszka
Pomógł: 1

ajek napisał(a):
...popodłączaj na sztywno do testów wszystko. Czyli EN na stałe do 5V, a 1A lub 2A by zmieniać kierunki to śmigasz między 5V, a 0V.
takie testy też poczyniłem, bowiem uprościłem już wszystko jak się tylko da by rozwiązać problem, który sam sobie niepotrzebnie stworzyłem :?

ajek napisał(a):
Z zasilaniem też na zdjęciu błędnie jest opisane pin 20 jako
- (!!! pin 16, bowiem to wersja szesnasto pinowa!!!) -
ajek napisał(a):
VCC2, ale to też jako pomyłkę drukarską wziąłem ;)
zgadza się to z mojej nieuwagi "Chochlik drukarski", już poprawiłem to w pierwszym poście na zdjęciiu - powinno być poprawnie (nóżka 16) Vcc1.

krafin napisał(a):
Bez przesady, ten mostek powinien uciągnąć ten silniczek na 12V bez jąknięcia.
Właśnie też tak myślałem i zdziwił mnie bardzo fakt dlaczego to nie działa tylko w jedną stronę, a w drugą już tak, w 2) przypadku (opisanym przeze mnie w pierwszym poście)

krafin napisał(a):
Jeszcze jedna sprawa, czyżby pin EN wisiał w powietru :shock:
Toż to on ma być do 5V podłączony ew. do wyjścia pwm z atmegi w celu sterowania prędkością.
No właśnie niestety wisi :( ( ...wisiał... :) - na chwilę obecną już mogę stwierdzić, że tylko wisiał, bowiem już naprawiłem swój błąd, już jest podłączony do 5V) - docelowo właśnie planuję PWM do sterowania prędkością! :D
krafin napisał(a):
Ten pin (EN) chyba nie jest wewnętrznie podciągany - ani do masy, ani do vcc.
Więc taka szopka może występować - nie wiadomo co się na nim ustawi, można palcem przy nim poruszać i już się przełączy, dokładnie tak samo jak z mosfetami, jeśli nie podciągniemy bramki.
Właśnie doszedłem do tego testując układ, że tu leży, mój problem (występuje coś takiego - taka szopka, bo inaczej nie potrafię sobie tego wyjaśnić, z obecnym stanem mojej wiedzy).
Już opisuję co zrobiłem nie tak.
Mianowicie testując inny silniczek DC na 6V nie podłączałem nóżki mostka EN1,2 do +5V i cały układ działał prawidłowo (więc stwierdziłem, że tak jest OK - pomimo, że nie było :(), a gdy podłączałem ów nóżkę do 0V (GND) wtedy silnik był w stanie spoczynku (nie ruszał się) - taki stan mnie jeszcze utwierdził w moich błędnych założeniach, że Enable1,2 nie musi być podłączony.
Stąd też wyciągnąłem błędny wniosek że ten pin Enable1,2 gdy steruję silnikiem dwustanowo (ON -> prawidłowo w moim przypadku podpięty pod +5V (niestety ja pominąłem to połączenie i Enable wisiał w powietrzu :( ), OFF -> enable zwarty do masy), nie potrzebuję podłączenia do Vcc1
i była kiszka... :? - przez którą założyłem ów temat.

Po podpięciu Enable1,2 do +5V wszystko jest OK!
Silnik, kręci i w lewo i w prawo. :)
Kolejny raz dzięki za dyskusję i zrozumienie dogłębniej tematu :D

Pzdr wszystkich pomagających! :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 11:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 maja 2012
Posty: 256
Pomógł: 3

Przepraszam, za ten pin20, miałem na myśli 14 :D

A w datasheecie, którego sam podlinkowałeś to jak byk jest w kilku miejscach sterowanie pinami EN ;) Bo jest to i przy schemacie blokowym, na następnej stronie jest tabelka, diagram logiczny, a i jeszcze dorzucili układ testowy, potem jeszcze jeszcze jeden schemat blokowy :D Potem jest jeszcze jedna tabelka ze stanami silnika przy poszczególnych kombinacjach pinów wejściowych.

Nocami banalne rzeczy umykają ;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 lut 2013, o 11:36 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lip 2012
Posty: 291
Lokalizacja: okolice Opola
Pomógł: 20

Cytuj:
Nocami banalne rzeczy umykają


Ooo dokładnie, też tak czasami mam, a następnego dnia dziwię się jak o tak oczywistej rzeczy mogłem zapomnieć :)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO