Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA w 2025? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 2 maja 2025, o 01:00


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 7 lut 2013, o 23:36 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 07 gru 2012
    Posty: 56
    Lokalizacja: Praszka
    Pomógł: 1

    Mam następujący problem:

    Nota - L293D
    Nota - silnika HL149

    Podłączam silnik prądu stałego HL149.6.21 AS
    do mostka L293DNE co ilustruje poniższe zdjęcie:
    Obrazek
    [1Y, 2Y - kable od silnika]
    [Vcc2 - (testuję dwie sytuacje sytuacje)
    1) 5V,
    2) 12V,

    Program na którym testuję to co mi nie działa to 12_Silnik_DC, więc po stronie programu jest wszystko OK :)
    Jedyne co w nim zmieniłem to opóźnienia na 5000ms.

    Niestety jeśli chodzi o efekt końcowy to w przypadku:
    1) -> wszystko jest OK :) (ale ten przypadek mnie nie interesuje, bo mam za mały moment obrotowy na wyjściu z silnika)

    ale w przypadku
    2)
    niestety już nie jest wszystko w porządku, bowiem silnik kręci tylko w jedną stronę.

    Mierzyłem prądy i napięcia na wyjściu z mostkaH w tym przypadku:
    prądy ~ 118mA, napięcia ~ +12V, ~ -12V, w zależności od wysterowania na piny mostka: (1A) albo (2A) - z atmegi.

    Próbując ratować sytuację dodałem rezystor szeregowo pomiędzy nóżkę Vcc2 mostka, a kabel doprowadzający do niej zasilanie o wartości raz 100R za jednym razem, za innym 330R, wtedy obroty działają w obie strony, z tym, że ów rezystory się trochę grzeją - potrzebne są chyba takie na większą moc.

    ************************************************** pewne wtrącenie ***********************************************************************************************************************************************************************

    Jeszcze jedna rzecz, która mnie zastanawia, to czy ten silnik, który mam (zdjęcie poniżej):
    Obrazek
    jest jednym z tych w nocie, którą podałem na początku postu... bo ma "6" a nie: "12", czy "24": w opisie - HL149.6.21 AS
    Podejrzewam więc, że on może być przeznaczony do zasilania max napięciem 6V, ale zaznaczam, że to tylko mój domysł, bo pomimo poszukiwań nie znalazłem takiej noty, by potwierdzić tą informację, a w przypadku zasilania 12V działa i się nie psuje, bynajmniej na razie.
    **************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

    Ale pomijając wątpliwość z tym na jakie maksymalne zasilanie jest ów silnik... dlaczego bez rezystora nie działają obroty w jedną ze stron w 2 przypadku???
    - rezystor 100R dałem w przypadku jednego mostka L293DNE
    - w przypadku innego, ale również z symbolem L293DNE - już 100R, nie wystarczało i obroty w obie strony zadziałały dopiero w przypadku gdy podałem 330R
    Dodatkowo dodam, że sytuacje te miały miejsce jedynie w przypadku gdy silnik nie był obciążony...

    Moje ostateczne pytanie do tego problemu brzmi więc:
    Dlaczego H-Bridge L293DNE, nie wysterowuje mi silnika tylko w jedną ze stron??? Co może być tego przyczyną???

    Tak jak mierzyłem prąd jaki pobierał silnik przy zasilaniu ~ +12V to: ~ 130mA, a mostek ten ma z tego co widzę w nocie:
    Kod:
    Continuous output current, IO: L293D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ±600 mA



    Ostatnio edytowano 8 lut 2013, o 06:07 przez ursmar, łącznie edytowano 1 raz

    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 lut 2013, o 23:46 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    Skoro masz silnik na 6V to czemu próbujesz odpalać go przy 12V? A potem się dziwisz, że coś nie działa, skoro nie działa na nominalnym napięciu. Na allegro wystawiony niedawno był silnik o takim samym oznaczeniu i był opisany jako na napięcie 6V, więc raczej jest jak myślisz.

    Każdy rezystor powoduje spadek napięcia. Im większy rezystor/bądź prąd tym większy spadek napięcia. Prawo Ohma.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 7 lut 2013, o 23:54 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 07 gru 2012
    Posty: 56
    Lokalizacja: Praszka
    Pomógł: 1

    ajek napisał(a):
    Na allegro wystawiony niedawno był silnik o takim samym oznaczeniu i był opisany jako na napięcie 6V, więc raczej jest jak myślisz.

    Całkiem możliwe, zwróciłem na to uwagę dopiero w trakcie testów, wcześniej patrzyłem w notę i tam było 12 i 24, więc jakoś tak z rozpędu zasugerowałem się wartościami dla 12V.

    ajek napisał(a):
    Skoro masz silnik na 6V to czemu próbujesz odpalać go przy 12V? A potem się dziwisz, że coś nie działa, skoro nie działa na nominalnym napięciu.

    Czy pomimo tego, że mostek ma w nocie:
    Kod:
    Continuous output current, IO: L293D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ±600 mA

    a mój pomiar wykazał przy zasilaniu tego silnika przy napięciu ~12V, jakieś 130mA, sadzisz że może to być przyczyną nie kręcenia się go w jedną ze stron???
    Wydaje mi się to dziwne i niezrozumiałe, dlatego pytam...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:06 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    Jeśli podłączamy coś poza widełkami producenta, to to może zadziałać, albo może nie zadziałać. Również może się uszkodzić.

    Mostek ma w nocie maksymalny prąd jaki może dawać. Jak podłączysz większy silnik to i więcej prądu będzie pobierał.
    Zobacz podpis nad tą tabelką: "absolute maximum ratings over operating free-air temperature range (unless otherwise noted)"

    //edit:
    do tego co napisałem linijkę wyżej, jak obciążysz to również więcej prądu będzie brał ;)



    Ostatnio edytowano 8 lut 2013, o 00:29 przez ajek, łącznie edytowano 2 razy

    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:14 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 lip 2012
    Posty: 291
    Lokalizacja: okolice Opola
    Pomógł: 20

    Bez przesady, ten mostek powinien uciągnąć ten silniczek na 12V bez jąknięcia.
    Tylko tak patrzę na tą fotkę i się zastanawiam czy ty masz aby na pewno rozdzielone napięcia logiki (5V) i silników?
    Dodaj również 100nF na wejście 12V.

    ------------------------ [ Dodano po: 7 minutach ]

    Jeszcze jedna sprawa, czyżby pin EN wisiał w powietru :shock:
    Toż to on ma być do 5V podłączony ew. do wyjścia pwm z atmegi w celu sterowania prędkością.

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:26 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    Ogólnie to już tu na forum był temat odnośnie mostka i zamiast bawić się atmegą, popodłączaj na sztywno do testów wszystko. Czyli EN na stałe do 5V, a 1A lub 2A by zmieniać kierunki to śmigasz między 5V, a 0V.

    Z tym wiszeniem EN to też widziałem, ale jakby wisiał, to by się silniki nie kręciły wcale raczej. Z zasilaniem też na zdjęciu błędnie jest opisane pin 20 jako VCC2, ale to też jako pomyłkę drukarską wziąłem ;) Bo tak to by chyba wcale nie działało, a nie kręciło dobrze w jedną stronę :D



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 lut 2013, o 00:45 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 lip 2012
    Posty: 291
    Lokalizacja: okolice Opola
    Pomógł: 20

    Ten pin (EN) chyba nie jest wewnętrznie podciągany - ani do masy, ani do vcc.
    Więc taka szopka może występować - nie wiadomo co się na nim ustawi, można palcem przy nim poruszać i już się przełączy, dokładnie tak samo jak z mosfetami, jeśli nie podciągniemy bramki.

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 lut 2013, o 07:00 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 07 gru 2012
    Posty: 56
    Lokalizacja: Praszka
    Pomógł: 1

    ajek napisał(a):
    ...popodłączaj na sztywno do testów wszystko. Czyli EN na stałe do 5V, a 1A lub 2A by zmieniać kierunki to śmigasz między 5V, a 0V.
    takie testy też poczyniłem, bowiem uprościłem już wszystko jak się tylko da by rozwiązać problem, który sam sobie niepotrzebnie stworzyłem :?

    ajek napisał(a):
    Z zasilaniem też na zdjęciu błędnie jest opisane pin 20 jako
    - (!!! pin 16, bowiem to wersja szesnasto pinowa!!!) -
    ajek napisał(a):
    VCC2, ale to też jako pomyłkę drukarską wziąłem ;)
    zgadza się to z mojej nieuwagi "Chochlik drukarski", już poprawiłem to w pierwszym poście na zdjęciiu - powinno być poprawnie (nóżka 16) Vcc1.

    krafin napisał(a):
    Bez przesady, ten mostek powinien uciągnąć ten silniczek na 12V bez jąknięcia.
    Właśnie też tak myślałem i zdziwił mnie bardzo fakt dlaczego to nie działa tylko w jedną stronę, a w drugą już tak, w 2) przypadku (opisanym przeze mnie w pierwszym poście)

    krafin napisał(a):
    Jeszcze jedna sprawa, czyżby pin EN wisiał w powietru :shock:
    Toż to on ma być do 5V podłączony ew. do wyjścia pwm z atmegi w celu sterowania prędkością.
    No właśnie niestety wisi :( ( ...wisiał... :) - na chwilę obecną już mogę stwierdzić, że tylko wisiał, bowiem już naprawiłem swój błąd, już jest podłączony do 5V) - docelowo właśnie planuję PWM do sterowania prędkością! :D
    krafin napisał(a):
    Ten pin (EN) chyba nie jest wewnętrznie podciągany - ani do masy, ani do vcc.
    Więc taka szopka może występować - nie wiadomo co się na nim ustawi, można palcem przy nim poruszać i już się przełączy, dokładnie tak samo jak z mosfetami, jeśli nie podciągniemy bramki.
    Właśnie doszedłem do tego testując układ, że tu leży, mój problem (występuje coś takiego - taka szopka, bo inaczej nie potrafię sobie tego wyjaśnić, z obecnym stanem mojej wiedzy).
    Już opisuję co zrobiłem nie tak.
    Mianowicie testując inny silniczek DC na 6V nie podłączałem nóżki mostka EN1,2 do +5V i cały układ działał prawidłowo (więc stwierdziłem, że tak jest OK - pomimo, że nie było :(), a gdy podłączałem ów nóżkę do 0V (GND) wtedy silnik był w stanie spoczynku (nie ruszał się) - taki stan mnie jeszcze utwierdził w moich błędnych założeniach, że Enable1,2 nie musi być podłączony.
    Stąd też wyciągnąłem błędny wniosek że ten pin Enable1,2 gdy steruję silnikiem dwustanowo (ON -> prawidłowo w moim przypadku podpięty pod +5V (niestety ja pominąłem to połączenie i Enable wisiał w powietrzu :( ), OFF -> enable zwarty do masy), nie potrzebuję podłączenia do Vcc1
    i była kiszka... :? - przez którą założyłem ów temat.

    Po podpięciu Enable1,2 do +5V wszystko jest OK!
    Silnik, kręci i w lewo i w prawo. :)
    Kolejny raz dzięki za dyskusję i zrozumienie dogłębniej tematu :D

    Pzdr wszystkich pomagających! :D



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 lut 2013, o 11:16 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    Przepraszam, za ten pin20, miałem na myśli 14 :D

    A w datasheecie, którego sam podlinkowałeś to jak byk jest w kilku miejscach sterowanie pinami EN ;) Bo jest to i przy schemacie blokowym, na następnej stronie jest tabelka, diagram logiczny, a i jeszcze dorzucili układ testowy, potem jeszcze jeszcze jeden schemat blokowy :D Potem jest jeszcze jedna tabelka ze stanami silnika przy poszczególnych kombinacjach pinów wejściowych.

    Nocami banalne rzeczy umykają ;)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 8 lut 2013, o 11:36 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 lip 2012
    Posty: 291
    Lokalizacja: okolice Opola
    Pomógł: 20

    Cytuj:
    Nocami banalne rzeczy umykają


    Ooo dokładnie, też tak czasami mam, a następnego dnia dziwię się jak o tak oczywistej rzeczy mogłem zapomnieć :)

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    cron
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO