Witam, jest to mój pierwszy post na tym forum, więc się przedstawię, mam na imię Kamil i jestem z Poznania, elektroniką interesowałem się już kiedyś, później miałem długą przerwę a od jakiegoś czasu, za sprawą poradników pana Mirka zacząłem naukę programowania AVR, gdyby post był nie w tym dziale co trzeba, bardzo proszę o przesunięcie do odpowiedniego działu.
Mam wielką prośbę o sprawdzenie poprawności schematu pod kątem elektronicznym (programu jeszcze nie zacząłem pisać) oczywiście, przed zrobieniem płytki, złożę na stykówce, ale wolę nie wywarzać otwartych drzwi i wolę spytać, gdyż jest to tak naprawdę mój pierwszy "poważniejszy" projekt na AVR.
Generalnie celem i założeniem projektu jest sterowanie "zasilaniem" agregatów chłodnictwa transportowego, a bardziej dokładnie chodzi o sterowanie sprężarkami i silnikiem elektrycznym, po krótce, są dwie sprężarki chłodnicze jedna zasilana od silnika pojazdu, druga zasilana z silnika elektrycznego (np, jak auto stoi załadowane całą noc z towarem-może podpiąć się do sieci)
Ponieważ, że będzie to dokładka do agregatu chłodniczego, który ma możliwość tylko zasilania od silnika pojazdu (tylko jak jest włączony), założyłem, że do sterowania użyje tylko sygnału "po kluczyku" z auta oraz +12V które wysyła sterownik agregatu do włączenia sprężarki drogowej
Część sieciowa jest oparta na silniku elektrycznym 230V lub 400V zasilacz impulsowy 12V gotowy kupiony,
Na schemacie (na płytce również są cztery śruby:
AKU - +12V akumulator samochodu
BOX - Podłączenie boksu elektrycznego do zasilania +
ZAS - +12V z zasilacza po podłączeniu do sieci
GND - tam spotkają się masy
Za przęłączanie ma odpowiadać przekaźnik samochodowy 70A z cewką 12V w stanie jałowym NC przekaźnika jest zwarte między AKU a BOX,
Po włożeniu wtyczki do sieci cewka przekaźnika podłączona do śruby ZAS przełączy zasilanie BOXu na zasilacz a tym samym wyśle do mikrokontrolera sygnał o zasilaniu z sieci.
Na schemacie są dwa zasilacze 5V do zasilania mikrokontrolera i 12 V do zasilania sprężarek, podaniu do BOXu zapłonu, oraz zasilaniu cewki stycznika do silnika elektrycznego
W związku z tym, że nie chciałem, żeby mikrokontroler był podłączony cały czas jego zasilanie jest z zacisku 15 samochodu, bądź zasilacza po włączeniu do sieci (nie wiem czy dobrze to rozwiązałem, założyłem, że mikrokontroler dostając sygnał o podłączeniu do sieci, wyłączy zasilanie z zacisku 15 i pozostanie zasilanie mikrokontrolera tylko z zasilacza, ale przez jakąś niewielką chwilę stabilizator pewnie będzie miał zasilanie z dwóch źródeł, czy to nie błąd?)
Kończąc, jeżeli mikrokontroler dostanie sygnał z zacisku 15 akumulatora to poda +12V (po kluczyku) do boxu agregatu) i włączy sprężarkę drogową, natomiast jeżeli dostanie sygnał z zasilacza, wyłączy zasilanie z zacisku 15, poda +12V (po kluczyku) do boxu agregatu, włączy stycznik silnika elektrycznego, odczeka 60s i włączy sprężarkę.
Mam nadzieje, że napisałem to w miarę czytelnie i zrozumiale w razie co odpowiem na każde pytanie, prosiłbym również o ocenę wykonania samego schematu w eaglu, ponieważ jest to mój pierwszy schemat, a uczyłem się z poradników Pana Mirka, za co jestem mu dozgonnie wdzięczny, że je tworzy,
Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi Kamil
https://drive.google.com/file/d/0B-lwJ3 ... sp=sharing![Obrazek](https://obrazkiforum.atnel.pl/thumb/15235/5dd2dac0ab635318360438b287883abc.png)
EDIT:
Po uwagach Pana Mirka, zmieniłem trochę schemat na mniej modułowy a bardziej skompensowany, chyba na pierwszy rzut oka jest bardziej czytelny, proszę o ocenę
![Obrazek](https://obrazkiforum.atnel.pl/thumb/15235/b3d491ed07ba44c2b8c54438bb57f855.png)