Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 27 lis 2024, o 11:00


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 sty 2015, o 21:12 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Nie będę pisał o zaletach i ewentualnych wadach WordPress'a, bo to nie jest jakaś recenzja tylko poradnik jak to coś zainstalować i zrobić na tym stronkę, a raczej powininenem napisać witrynę. Okey, no to startujemy. ;)

Słowo wstępne (przyjęte nazewnictwo w tym tutorialu):

Często mówi się o tworzeniu stron, stronek internetowych, stron www, LUB o tworzeniu witryn www (internetowych, etc.).
W tym ujęciu zarówno słowo "strona", "stronka" czy "witryna" -w ujęciu ogólnym- stanowią synonim jednej i tej samej rzeczy.
Niestety o ile na etapie marzeń (projektowania) myślimy ogólnie "chciałbym mieć własną stronkę",
to następne co nam przychodzi do głowy to "z ilu podstron/stronek" ta "strona" miałaby się składać.
W niniejszym poradniku aby uniknąć całego zamieszania co będzie uważane za "stronkę", "stronę" czy "witrynę" przyjąłem założenie, że pisząc poniżej "witryna" mam na myśli CAŁĄ stronę internetową WRAZ z jej wszystkimi podstronami i elementami z jakich się składa (w tym np. element jakim jest baza danych MySQL o czym napiszę dalej).
Reasumując:
Jeżeli poniżej będzie gdzieś napisane "witryna" odnosi się to do CAŁOŚCI strony + jej podstrony + baza + obrazki + etc.,
NATOMIAST
jeśli będzie użyty zwrot "strona", "stronka", "podstrona" - będzie to prawdopodobnie oznaczało, że pisząc to miałem na myśli jakąś pojedynczą wyświetlaną stronę widzianą w danej chwili na ekranie monitora.
Druga sprawa związana z nazewnictwem to jest to, że ja w tym poradniku pisząc o WordPressie używam określenia rdzeń WordPress'a, a ktoś mógłby napisać, że to przecież chodzi o framework WordPress. Tak, zgadza się, ale nazwy "rdzeń" używam w celu lepszego skojarzenia/wytłumaczenia pewnych spraw związanych z WordPress'em.
Jeśli uraziłem Kogoś wybitnie wrażliwego na punkcie poprawnej terminologii/składni/polszczyzny od razu z góry przepraszam, jednak na swoje wytłumaczenie mam, że nie jestem obecnie u Pana Prof. Miodka na wykładzie z języka polskiego, a tylko staram się coś ludziom po ludzku wytłumaczyć ;)

Poradnik ten został pomyślany w ten sposób, że instalację można przerwać w każdym dowolnym punkcie instalacji,
pod warunkiem że "dojedzie" się do końca danego punktu instalacji, no i zapamięta w jakim punkcie się skończyło ;)

Spis treści:
1. Podstawowe elementy witryny opartej na technologii WordPress.
2. Co będzie potrzebne?
3. Instalacja XAMPP.
4. Konfiguracja XAMPP dla wybranej witryny Wordpress'a na lokalnym serwerze.
5. Instalacja szablonu Wordpressa dla wybranej witryny.
6. Wstępna konfiguracja Wordpress'a dla wybranej witryny.
7. Kilka słów o ekranie konfiguracyjnym witryny opartej na WordPressie.
8. Kilka słów o wtyczkach i motywach graficznych Wordpress'a - oprogramowanie i źródła wiedzy.
9. Pomocne narzędzia do budowania i zarządzania witrynami internetowymi opartymi na Wordpress'ie.
10. Jak sprawić aby w końcu moją witrynę widzieli wszyscy na Świecie.

Okey, no to do dzieła ;)

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 sty 2015, o 21:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Ad 1. Podstawowe elementy witryny opartej na technologii WordPress.

Witryna WordPress aby mogła istnieć potrzebuje takich elementów jak:
1.1. Serwer PHP.
1.2. Baza danych MySQL.

Jeśli chodzi o serwer lokalny (instalowany na dysku twardym Twojego komputera) to obecność powyższych elementów zapewnia tzw. xampp (opis patrz niżej), który zawiera w sobie lokalny serwer typu Apache, serwer PHP, bazę danych MySQL (i dodatkowo serwer ftp i filezillę, ale te dwa elementy nie będą konieczne) oraz narzędzia do konfiguracji jak np. phpMyAdmin (o czym poniżej i więcej w pkt.4).

Reasumując: W xampie jest zawarty serwer php i baza danych MySQL, a więc jeżeli chodzi o lokalny serwer to wszystko okey.

Kiedy będziemy mieli już gotową witrynę na lokalnym serwerze (tzw. localhoście, od: localhost) i przyjdzie czas na umieszczenie jej na Świecie,
wówczas napiszę w pkt.9 na jakie elementy serwera u usługodawcy zwrócić uwagę. Na razie dla uproszczenia witrynę będziemy projektowali na lokalnym serwerze.

Pora na pkt.2 ;)

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 sty 2015, o 21:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Ad 2. Co będzie potrzebne?:

Na wstępie powiem, że są tak ogólnie to są dwie metody instalacji Wordpress'a, tzn.:
- instalacja na serwerze lokalnym, oraz
- instalacja na serwerze dostawcy usług hostingowych.

Pierwsza z tych instalacji stosowana jest aby "na sucho" zainstalować, zrobić i przetestować witrynę internetową na własnym komputerze, który właśnie będzie pełnił rolę takiego lokalnego serwera (miejsca gdzie się trzyma pliki, a serwer php robi wszystkie czary, czyli przetwarza plik strony tak jak interpreter poleceń). Stawianie stronki na serwerze lokalnym ma dwa główne powody:
- pierwszy - aby przetestować Wordpress'a lub w ogóle jakąkolwiek witrynę nie musimy wydawać pieniędzy na płatny serwer (hosting),
- drugi powód jest taki, że na lokalnym komputerze tworzenie/konfigurowanie/testowanie witryny zwyczajnie szybciej działa.

Instalację Wordpress'a na lokalnym serwerze opiszę od punktu 2 do punktu 5, natomiast ten drugi typ instalacji opiszę w pkt.8

Okey.. To tyle tytułem wyjaśnienia, a teraz odpowiedź na podstawowe pytanie, a więc tak:

Do stawiania stronki na serwerze lokalnym będą nam potrzebne takie rzeczy jak:
2.1. XAMPP - jest to aplikacja, która "tworzy" lokalny serwer, który symuluje działanie prawdziwego serwera
(takiego jak u dostawcy usług hostingowych).
Nazwa XAMPP jest zapożyczona od LAMP, a ta z kolei stanowi skrót: Linux Apache MySQL Phpmyadmin.
W skrócie: LAMP jest dla Linux'a, XAMPP jest dla Windows'a ;)
(żeby za bardzo nie wnikać w szczegóły typu że xampp też jest dla Linuxa, bo na tym etapie jest to nieistotne).
2.2. Ok. 1 Gb miejsca na dysku twardym (to jest wartość podana z pewnym zapasem)
2.3. Rdzeń Wordpress'a
2.4. Komputer multimedialny z systemem minimum Windows XP
2.5. Coś o czym zapomniałem napisać... ;) kawa? ;)

Oczywiście nie pisałem o czymś tak oczywistym jak dostęp do internetu - to musi być, inaczej robienie witryny docelowo mija się z celem. ;)
Dokładnie, to ten dostęp do internetu niezbędny jest w momencie instalacji xampp'a i ściągania wszystkich plików potrzebnych do WordPress'a.
Potem od biedy można się bez internetu obejść, bo xampp "symuluje" internet dla WordPress'a postawionego lokalnie.

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 sty 2015, o 21:41 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Ad. 3. Instalacja XAMPP:

XAMPP pobieramy ze strony.

Ściągamy to na nasz dysk twardy np. na pulpit Windows i "odpalamy" klikając dwa razy na ściągnięty plik exe.
Najlepiej byłoby gdybyśmy zainstalowali XAMPP na główną partycję dysku twardego, w każdym razie tam gdzie jest domyślnie instalowana większość programów, ALE jeżeli np. brakuje miejsca lub jest inny powód żeby nie instalować domyślnie np. na C:\ to można instalować na takiej partycji gdzie się chce.

To co jest istotne na tym etapie instalacji, to to, że katalog "htdocs" który powstanie (a który później będzie pełnił zadanie powierzchni dyskowej lokalnego serwera) będzie prawdopodobnie równocześnie używany przez Ciebie jako tzw. workspace dla np. programu Aptana (edytora stron www z możliwością autouzupełniania składni). Wspominam o tym, ponieważ być może ktoś chce mieć zainstalowane wszystkie sprawy do tworzenia witryn www na jednej (osobnej) partycji dysku.

Pod koniec instalacji powinniśmy zobaczyć takie okienko, które najczęściej nazywa się "XAMPP Control Panel v.[jakaś tam wersja]".

To co jest istotne w tym okienku to dwa przyciski (buttonki), z których:
- jeden odpowiada za uruchomienie serwera Apache,
- a drugi odpowiada za uruchomienie bazy danych MySQL.

Reszta buttonków póki co nas nie interesuje i nie musimy ich uruchamiać (jak niechcący klikniemy - trudno, ale jak się da nie klikać, to lepiej nie klikać).
Klikamy wobec tego w przycisk "Start", który stoi obok modułu "Apache", a następnie w przycisk "Start" stojący obok modułu "MySQL".
Obrazek

Czekamy cierpliwie aż te dwa moduły (słowa) Apache i MySQL podświetlą się na zielono, a na konsoli będziemy mieli mniej/więcej coś takiego:
Obrazek

Okey.. :) To oznacza, że właśnie uruchomiliśmy lokalny serwer i lokalną bazę MySQL, innymi słowy elementy niezbędne do istnienia witryny WordPress
(poza samym rdzeniem WordPressa oczywiście).

Po instalacji powinniśmy otrzymać katalog "xampp" na wybranej partycji dysku twardego, np.
C:\xampp

W powyższym katalogu siedzi inny katalog a mianowicie wspomniany wyżej "htdocs". Biorąc pod uwagę, że jest to ciągle partycja C, to ścieżka do katalogu "htdocs" powinna być:
C:\xampp\htdocs

Pora na pkt.4 ;)

------------------------ [ Dodano po: 30 minutach ]

Ad 4. Konfiguracja XAMPP dla wybranej witryny Wordpress'a na lokalnym serwerze:

Zanim zaczniemy zabawę z konfiguracją serwera podsumujmy co mamy do tej pory (ścieżki do katalogów, nawiasów kwadratowych nie bierzemy pod uwagę):

[C:\xampp] ------- katalog gdzie mieści się serwer lokalny xampp
[C:\xampp\htdocs] ------- katalog gdzie mieszczą się witryny internetowe na lokalnym serwerze xampp

Teraz taka ważna uwaga co do tego gdzie jakie witryny/stronki się mieszczą i jak widziane są one "okiem" przeglądarki internetowej
(tzn. jaki zapis jakiemu zapisowi odpowiada pod względem porównania: adres w przeglądarce internetowej a ścieżka do katalogu na dysku twardym)
Przypominam, że nawiasów kwadratowych (oraz tych myślników poza nimi) nie bierzemy pod uwagę.


-------- Ścieżka na dysku twardym --------------|--------- Adres w przeglądarce internetowej -----------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[C:\xampp] -----------------------------------------|---------------------- [] -------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[C:\xampp\htdocs] --------------------------------|----------------[http://localhost]---------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[C:\xampp\htdocs\xampp]------------------------|----------------[http://localhost/xampp]------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[C:\xampp\htdocs\witryna-01]-------------------|----------------[http://localhost/witryna-01]--------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[C:\xampp\htdocs\witryna-02]-------------------|----------------[http://localhost/witryna-02]-------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
itd. - jeśli chodzi o witryny...

Tutaj jeszcze tylko taka drobna uwaga, że biorąc pod uwagę fakt, że witryny będą tworzone w technologii WordPress, należy przyjąć do wiadomości, że każda osobna witryna na dysku twardym odpowiada jednemu osobnemu rdzeniowi WordPressa.
Innymi słowy:
W powyższej tabelce witryna-01 to jest jeden rdzeń WordPress'a, natomiast witryna-02 to jest drugi (inny w sensie przynależności do innej witryny) rdzeń WordPress'a.

Tutaj warto jest jeszcze powiedzieć słówko o bazie danych MySQL. Taka baza stanowi podstawowy element WordPressa, bez którego witryna oparta na WordPressie nie może istnieć.

Tak więc kontynuując nasze rozważania co do dwóch różnych rdzeni WordPressa w odniesieniu do dwóch różnych witryn, należy mieć również na uwadze, że tak samo jak są dwa różne rdzenie WordPressa do dwóch różnych witryn, tak samo i muszą być dwie różne bazy danych MySQL.
Tak po prawdzie to z tymi bazami danych MySQL jest jeszcze troszkę inaczej (bo w grę wchodzi nazewnictwo encji, tabel, etc. i może być jedna baza obsługująca dwie witryny np. witryna WordPressa typu multisite, ale nie mieszajmy za bardzo).

Dla uproszczenia przyjmijmy schemat:
witryna-01 ===== rdzeń-WordPressa-01 ===== baza-danych-MySQL-01
witryna-02 ===== rdzeń-WordPressa-02 ===== baza-danych-MySQL-02

Zakładając, że serwer Apache i baza MySQL działają (xampp został uruchomiony i skonfigurowany przez XAMPP Control Panel) możemy przystąpić do PIERWSZEGO skonfigurowania serwera localhost z poziomu przeglądarki internetowej.

Sugeruję aby najpierw sprawdzić czy jednak Apache i MySQL działają. W tym celu wystarczy uruchomić program xampp - patrzymy czy nie ma go może w tray'u -nie? no to uruchamiamy xampp'a z pulpitu, lub jeśli i tam go nie ma to wtedy:
np. Start->Uruchom i wpisać:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

Oczywiście litera dysku -tutaj dysk C- taka jak przy instalacji, czyli ta litera partycji dysku gdzie xampp został zainstalowany.

Patrzymy czy Apache i MySQL są włączone (podświetlolne na zielono + w konsoli mniej/więcej to co powyżej)
- tak? -okey nic nie robimy, można zminimalizować okienko xampp'a
- nie? -włączamy Apache i MySQL tak jak opisałem to powyżej

1. Mając uruchomiony serwer Apache i bazę danych MySQL otwieramy przeglądarkę internetową i w polu adresu wpisujemy:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


Przy okazji zauważamy, że xampp automatycznie przekierowuje nas na stronę:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

co jest normalne, ponieważ będzie to podstawowa strona internetowa służąca do konfiguracji lokalnego serwera za pomocą programu xampp.

Pokazuje nam się witryna xampp'a z wyborem języka. Wybieramy język polski, chyba że lepiej czujemy się z językiem angielskim lub chińskim uproszczonym ;)

Biorąc pod uwagę konfigurację samego xampp'a z poziomu przeglądarki internetowej to już wszystko, ALE pozostaje nam jeszcze skonfigurowanie xampp'a dla naszej pierwszej witryny WordPress.
Pijemy łyk dobrej kawy lub czegoś tam ;) i zabieramy się z powrotem do roboty.

Teraz bardzo przydatne okaże się takie narzędzie o nazwie: phpMyAdmin, ale zanim je uruchomimy trzeba przygotować hasło dla administratora (czyli root'a). Okno przeglądarki na chwilę zostawiamy w spokoju, można je zamknąć lub pozostawić otwarte, można zminimalizować. Hasło dla root'a wbrew pozorom najprościej jest przygotować z poziomu tzw. konsoli Windows, czyli odpalamy konsolę.

Klikamy na Start->Uruchom
Wpisujemy:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

no i ENTER ;)

Teraz musimy pamiętać gdzie (na jakiej partycji, na jakiej literze dysku) został zainstalowany xampp. Tutaj cały czas trzymamy się wersji, że xampp siedzi na dysku C, ale gdyby było inaczej należy wziąć to pod uwagę i odpowiednio zmienić literę dysku przy konfiguracji.

Okey... Mamy czarne okienko konsoli, no wpisujemy w nim kolejno (po każdej linijce klikamy na ENTER):

Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


...i tym sposobem mamy utworzone hasło dla root'a do konfiguracji bazy danych MySQL.
Tutaj to hasło to oczywiście: mojetajnehaslo1 ale Ty możesz (a raczej powinieneś) mieć inne.

Wracamy z powrotem do okna przeglądarki gdzie mieliśmy stronę konfiguracyjną xampp'a - czyli w pasku adresu ma być:
http://localhost/xampp

Musimy teraz odpalić bardzo wygodne narzędzie do konfiguracji bazy danych MySQL o nazwie: phpMyAdmin.
Dostrzegamy coś takiego w lewej kolumnie okna przeglądarki na dopiero co otwartej stronie konfiguracyjnej xampp'a w sekcji Tools (pierwsze z góry).
Klikamy w phpMyAdmin. Pokazuje nam się okno logowania do panelu phpMyAdmin.
Podajemy login i hasło (to hasło przed chwilą założone):
Login: root
Hasło: mojetajnehaslo1
i klikamy ENTER

Super. Mamy przed oczami stronę konfiguracyjną dla bazy danych MySQL. Strasznie wygląda, strasznie brzmi, ale nie takie to straszne jak za chwilę się okaże. ;)

Zanim utworzymy bazę danych MySQL dla naszej witryny opartej na WordPressie w pierwszej kolejności kilka słów celem wyjaśnienia funkcjonowania bazy danych MySQL.

W chwili obecnej jesteśmy zalogowani do bazy danych jako użytkownik z największymi możliwymi uprawnieniami czyli jako root (czasem niektórzy nazywają go superuser). Root ma wszystkie uprawnienia, wszystko może, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby oprócz użytkownika root porobić innych użytkowników baz danych i przyznać im odpowiednie uprawnienia. W zasadzie tak należy zrobić i dlatego następne co zrobimy dla naszej witryny opartej na WordPressie to:
- utworzymy nowego usera,
- przyznamy mu wszystkie uprawnienia i
- jednocześnie utworzymy dla niego bazę danych o takiej samej nazwie jak użytkownik - wszystko za jednym razem. Prosto, szybko i sprawnie. :)

Okey.. No to jedziemy...
W oknie phpMyAdmin'a klikamy w menu na "Użytkownicy" - patrz screen.
Obrazek

Pojawia nam się okno z obecnymi użytkownikami. U mnie jest ono zatytułowanie "Omówienie użytkowników", ale Ty możesz mieć inną wersję Wordpressa, więc taki napis niekoniecznie musi być u Ciebie. Gdzieś tam wśród tych użytkowników widzimy użytkownika root, gdzieś indziej jest użytkownik pma (prawdopodobnie).

Okey... Pora na stworzenie w końcu tego użytkownika żeby WRESZCIE zacząć robić witrynę na WordPressie. ;)
Przy okazji to okno będzie się nieco różniło od Twojego okna, ale cóż... w momencie tworzenia tego tutoriala miałem już jakieś stronki na lokalhoście i było mi smutno się ich pozbywać kosztem tworzenia idealnego tutoriala. ;)

Klikamy na "Dodaj użytkownika" - patrz screen.
Obrazek

Następnie wypełniamy wszystkie pola w podobny sposób w jaki jest pokazany na screen'ie.
Obrazek
Generalnie wszystkie ustawienia poza nazwą użytkownika i hasłem do bazy powinny zostać takie same jak na screen'ie.

Podaję najistotniejsze informacje, które wprowadzam w pola jako przykładowe:
Nazwa użytkownika (Użyj pola tekstowego): witryna-01
Host (Host lokalny): localhost
Hasło (Użyj pola tekstowego): witryna-01-haslo

Uwaga! Nie klikamy w "generuj" bo nam się zmieni hasło na jakieś durne, trudne do zapamiętania, "hackerskie" hasło) ;)

Okey.. Mamy wypełnione wszystkie pola, to klikamy na: "Wykonaj" - patrz ostatni screen.

Ufff... ;) Załatwione! Większą część roboty (tej nieprzyjemniej) mamy już za sobą.

Podsumujmy:
- mamy postawiony serwer Apache z serwerem php i bazą danych MySQL
- mamy to skonfigurowane i utworzyliśmy nowego użytkownika z nową bazą danych MySQL na potrzeby witryny WordPress

Pozostał jeszcze taki drobny niuans, a mianowicie założenie katalogu na dysku twardym gdzie będzie nasza witryna...
ale to w pkt.5... ;)

------------------------ [ Dodano po: 38 minutach ]

Ad 5. Instalacja szablonu Wordpressa dla wybranej witryny.

Jak się domyślamy katalog dla witryny zakładamy w katalogu htdocs (domyślnie w: C:\xampp\htdocs\ ). Nazwa katalogu może być dowolna, jednak pragnę zwrócić uwagę, żeby najlepiej była taka jak docelowa nazwa naszej witryny (nazwa domeny), która później ma być widoczna w wirtualnym Świecie.

Wchodzimy zatem do katalogu C:\xampp\htdocs i tworzymy katalog dla naszej witryny, np. "witryna-01".
Od tej pory serwer Apache "widzi" tą witrynę jako to co znajduje się w katalogu "C:\xampp\htdocs\witryna-01".
Oczywiście teraz, zaraz po utworzeniu nic w tym katalogu nie ma więc przeglądarka nic nie pokaże, ale cierpliwości... ;)

Fajnie. Teraz pora na ściągnięcie rdzenia WordPressa ze strony:
https://pl.wordpress.org/
Tam na tej stronce po prawej stronie jest taki przyjazny, niebieski przycisk, buttonek na którym pisze: "Pobierz WordPress'a [jakaś tam wersja] zip".
Klikamy żeby pobrać tego zip'a. Następnie rozpakowujemy go, a jego zawartość wrzucamy do:
"C:\xampp\htdocs\witryna-01" - czyli tam gdzie jest miejsce naszej witryny na lokalnym serwerze.

UWAGA!!! Pisząc "zawartość" mam na myśli to co znajduje się w pliku zip WordPressa z obecnością takich katalogów jak:
"wp-admin", "wp-content", "wp-includes" + plik taki jak: wp-config.php (+ inne pliki, zwracam uwagę na to co istotne).

Pora na pkt.6 ;)

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 sty 2015, o 22:55 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Ad 6. Wstępna konfiguracja Wordpress'a dla wybranej witryny.

Dobrze.. :) Mamy już rozpakowany szablon (rdzeń) WordPressa w katalogu dla naszej witryny, która z kolei jest w katalogu htdocs, mamy też bazę danych MySQL dla witryny WordPressa, użytkownika bazy, hasła, serwer Apache, a więc...
Pora na skonfigurowanie witryny WordPress za pomocą instalatora WordPress'a.

Kolejny raz uruchamiamy przeglądarkę internetową i wpisujemy w pasku adresu adres naszej witryny na localhost, czyli np.
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


Oczywiście zamiast "witryna-01" ma być taka nazwa jaką nadałeś dla Twojej witryny.

Pojawia się strona instalatora WordPress prosząca aby podać dane konfiguracyjne dla witryny.
Obrazek



Wprowadzamy dane dla naszej witryny zgodnie z tymi nazwami, atrybutami jakie wcześniej ustaliliśmy.
Obrazek



Klikamy na "Wyślij" i pojawia się kolejna strona, która wygląda mniej/więcej tak:
Obrazek



Klikamy na "Uruchomienie instalacji" i pojawia się stronka gdzie trzeba wypełnić dane nt. nazwy strony wyświetlającej się po wejściu na naszą witrynę,
nazwa użytkownika (może być inna niż nazwa użytkownika od bazy danych, ale może być też ta sama), oczywiście hasło i adres e-mail (możecie dać domyślny, np. user@example.com) i pozostawiamy niezaznaczony ptaszek (nie chcemy żeby nasza witryna była indeksowana).
Całość ma wyglądać mniej/więcej tak:
Obrazek



Znowu klikamy w "Wyślij" i tym razem pojawia się informacja, że to wszystko i można się zalogować do witryny WordPress.
Obrazek



Klikamy w "Zaloguj się" i pojawia się strona logowania:
Obrazek



lub jeśli mamy szczęście od razu przenosi nas do ekran konfiguracyjny WordPressa, który wygląda mniej/więcej tak:
Obrazek

To co widzimy teraz to tzw. ekran konfiguracyjny WordPressa. Nie wiem, czy to prawidłowa nazwa dla tego czegoś, ale jak od tej pory będę tej nazwy używał w tym poradniku. ;)

W tym miejscu taka ciekawostka/informacja:
Adres strony do logowania się na konto administratora/użytkownika lokalnej witryny to zawsze:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


w naszym przypadku:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język bash
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


Ufff... Pora na pkt.7 ;)

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 sty 2015, o 00:20 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Ad 7. Kilka słów o ekranie konfiguracyjnym witryny opartej na WordPressie.

Ekran konfiguracyjny WordPressa (panel administracyjny) jest dość sprytnie i w miarę intuicyjnie pomyślany.
Poniższy screen przedstawia taki ekran. Nie będę omawiał całego ekranu konfiguracyjnego, zwrócę uwagę zaledwie na kilka istotnych szczegółów z punktu widzenia początkowej konfiguracji. Na poniższym screen'ie wypuktowałem dwa elementy menu WordPressa z panelu administracyjnego:
1. Wygląd (a w nim dostęp do: Motywy, oraz do Personalizacja) - służy do zarządzania pewnymi wizualnymi możliwościami WordPress'a
2. Wtyczki - menu konfiguracji wtyczek WordPress'a

Na screen'ie zaznaczyłem także w co kliknąć żeby wylogować się z menu administracyjnego, oraz gdzie kliknąć żeby zobaczyć podgląd naszej witryny.
Obrazek



Klikając na "Wtyczki->Motywy" przechodzimy do strony konfiguracji/wyboru motywu graficznego dla naszej witryny.
Po kliknięciu wygląd takiego panelu konfiguracyjnego wygląda mniej/więcej tak:
Obrazek



Z kolei klikając w menu we "Wtyczki" pokazuje nam się panel konfiguracyjny do dodawania, usuwania, włączania i wyłączania wtyczek.
Wygląda on mniej/więcej tak:
Obrazek



To by było na tyle w kwestii omówienia panelu administracyjnego WordPress'a.

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 sty 2015, o 01:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Ad 8. Kilka słów o wtyczkach i motywach graficznych Wordpress'a - oprogramowanie i źródła wiedzy.

8.1. Wtyczki WordPressa:
Cała siła i popularność WordPressa bierze się z tzw. wtyczek, które się w nim instaluje.
Wtyczka jest to element wizualny i funkcjonalny, LUB element tylko funkcjonalny witryny WordPress. Wtyczki wizualne, które możliwe są do skonfigurowania z poziomu elementów WordPress'a, które mają być widoczne na witrynie nazywa się widget'ami. Pozostałe, np. wtyczka ułatwiająca archiwizację (backup) witryny to po prostu wtyczka (ang. plugin). :)

Ktoś mógłby sobie pomyśleć tak: "no tak, ale jak to jest? Ten cały WordPress darmowy, okazuje się z tego co widzę na stronkach z wtyczkami, że wtyczki też... Gdzie tkwi haczyk?"
Odpowiadam: 90% wtyczek do WordPressa jest darmowych, te pozostałe 10% to jakieś profesjonalne wtyczki za które od razu można płacić kasę i
przyspieszyć znacznie pracę nad witryną. Jest jeszcze jedna ciemna strona wtyczek WordPress'a, o której trzeba tu teraz powiedzieć,
a mianowicie: spośród tych 90% "darmowych" wtyczek WordPress'a przynajmniej 40% ma swoje lepsze wersje płatne, np. taka wtyczka WPML, dzięki której witrynę możemy tłumaczyć na inne języki (kiedyś była darmowa, ale nagle stała się płatna...).

Czasami jest tak, że szkoda na niektóre kasę wykładać, bo w prosty sposób można je zrobić samemu, lub zwyczajnie wtyczka nie jest aż tak dobra.
Nie będę tutaj opisywał rodzajów wtyczek, ani która co może, która jest lepsza czy gorsza, co najwyżej pod koniec zasugeruję pewne sprawdzone przeze mnie wtyczki do niektórych newralgicznych i ważnych rzeczy do robienia w WordPressie. Opiszę to pod koniec tego punktu i podam także źródła wiedzy skąd czerpać wiedzę co i jak robić w WordPressie, ale to za chwilę.

Póki co podaję link skąd można pobrać różne, przeważnie darmowe wtyczki do WordPress'a:
https://wordpress.org/plugins/

Jest to podstawowa witryna z wtyczkami, którą szczerze mogę polecić. Znam co prawda inne witryny, ale nie będę ich podawał, ponieważ czasem ulegają one deaktualizacji i nie chciałbym, żeby Ktoś niechcący się władował w jakąś stronkę gdzie są płatne wersje wtyczek.

Okey, mamy stronę z wtyczkami. Nasuwa się pytanie:
Jak zainstalować wtyczkę?

Właściwie to czasami nawet nie trzeba wchodzić na stronę wtyczek tylko można próbować zainstalować wtyczkę z poziomu ekranu konfiguracyjnego WordPress'a, ale ja podam taki ogólny sposób, który zawsze powininen zadziałać o ile sama wtyczka jest dobrze zrobiona i zgodna co do wersji WordPress'a (co z punktu bezpieczeństwa ewentualnych włamań na witrynę jest czasem dość ważne).

Okey.. Instalacja wtyczki powinna przebiegać w następujący sposób:
8.1.1. Znajdujemy jakąś wtyczkę ze stronki z wtyczkami.
8.1.2. Ściągamy wtyczkę o którą nam chodzi na dysk twardy komputera (najczęściej jest ona w formie pliku zip).
8.1.3. Rozpakowujemy wtyczkę. Po rozpakowaniu powinniśmy mieć katalog z nazwą wtyczki,
a w nim pliki i katalogi konfiguracyjne wtyczki takie jak np.: uninstall.php, js, css, images, lang, etc. - niektóre z tych co podałem mogą być inne.
8.1.4. Cały katalog z wtyczką kopiujemy tam, gdzie mamy rdzeń WordPressa swojej witryny, a konkretnie wtyczkę umieszczamy w katalogu:
..\[nazwa_witryny]\wp-content\plugins\

Dla przykładu ściągniemy, zainstalujemy i włączymy bardzo przydatną wtyczkę: "advanced-code-editor".
Pobieramy ją z tego linku: advanced-code-editor

Następnie rozpakowujemy zzipowane plik wtyczki, a jego zawartość przenosimy do katalogu "plugins"...
Czyli np. mając witrynę jako "witryna-01", wtyczkę jako np."advanced-code-editor", a serwer Apache (xampp) stoi na dysku C to ścieżka do wtyczki
powinna wyglądać mniej/więcej tak:
C:\xampp\htdocs\witryna-01\wp-content\plugins\advanced-code-editor\
i w tym katalogu są już pliki i katalogi konfiguracyjne wtyczki takie jak: uninstall.php, czy js.

Dobra... No to wtyczki już sobie siedzą w rdzeniu WordPressa i jedyne co trzeba z nimi zrobić to włączyć je korzystając z ekranu konfiguracyjnego witryny WordPress...

Odpalamy zatem przeglądarkę internetową (jeśli nie jest jeszcze odpalona), logujemy się do WordPressa (jako administratorzy strony oczywiście),
klikamy w lewej kolumnie w "Wtyczki" (lub "Plugins" - zależy czy zainstalowało się polską czy angielską wersję WordPressa).
Odnajdujemy wśród wtyczek tą którą ostatnio dodaliśmy do rdzenia WordPress (powinna się tam pojawić po ostatnim kopiowaniu i odświeżeniu strony).
Ekran powinien wyglądać mniej/więcej tak:
Obrazek


Są dwie metody włączenia wtyczki: kliknąć na "Włącz" przy wtyczce, albo użycie tzw. "Masowych działań". My co prawda instalujemy tylko jedną wtyczkę, ale często jest tak, że instaluje się po kilka wtyczek na raz, a więc przetestujemy tą nieco trudniejszą metodę "Masowych działań".
Zaznaczamy ptaszek przy "advanced-code-editor" a z "Masowych działań" wybieramy opcję "Włącz" i klikamy w "Zastosuj".
Wygląd ekranu przed kliknięciem w "Zastosuj":
Obrazek


Wygląd ekranu po kliknięciu w "Zastosuj" - u góry komunikat, że wtyczka została zainstalowana.
Obrazek


Dodatkowo pod nazwą wtyczki powinny być takie przyciski jak (mniej/więcej): Włącz, Edytuj, Usuń. Klikając "Włącz" włączamy wtyczkę, klikając w "Wyłącz" wyłączamy wtyczkę (czyli wyłączamy daną funkcjonalność WordPressa).

Zainstalowana wtyczka powinna dać jakąś tam dodatkową funkcjonalność. Dla przykładu wspomniana przeze mnie wtyczka
"advanced-code-editor" sprawia, że w trakcie edycji jakiegokolwiek elementu WordPressa mamy do dyspozycji bardziej profesjonalny edytor,
a nie ten podstawowy edytor dostarczony z rdzeniem WordPressa.

Tutaj warto zwrócić uwagę na coś takiego, że WordPress jest na tyle sprytnie zrobiony, że -o ile mamy dostęp do internetu (pracując na xampp'ie komputer nie musi mieć dostępu do internetu) to WordPress sam wykryje, czy jakaś wtyczka, motyw, czy nawet sam rdzeń WordPress'a potrzebuje aktualizacji i zaproponuje nam przeprowadzenie aktualizacji z głównej strony ekranu konfiguracyjnego WordPressa.
Od nas zależy czy z automatu chcemy wszystko aktualizować czy po kolei klikając w elementy wymagające aktualizacji.

To by było tyle na temat wtyczek w WordPressie, teraz kilka słów o tzw. motywach graficznych WordPressa (ang. theme, themes)...

8.2. Motywy graficzne WordPressa (themes):
Wspomniane wyżej wtyczki dają WordPressowi pewne ciekawe, dodatkowe funkcje do dyspozycji, jednak nie wszystkie są bezpośrednio odpowiedzialne za wygląd witryny (te wtyczki odpowiedzialne za wygląd nazywają się widget'ami).

Do zarządzania wyglądem stosuje się tzw. motywy graficzne WordPressa.
Można je znaleźć na stronce:
https://wordpress.org/themes/

Oczywiście niektóre z nich są darmowe a inne płatne. Niektóre z nich posiadają tzw. screenshot'y żeby można było sobie podejrzeć jak motyw wygląda (oprócz głównego screenshot'u). Muszę też wspomnieć o czymś tak oczywistym, że sam rdzeń WordPress'a ma w sobie już jakieś motywy, lub przynajmniej jeden motyw wbudowany, który jest motywem domyślnym żebyśmy w ogóle mogli korzystać ze strony ekranu konfiguracyjnego WordPressa.
W wersji 4.01 WordPressa motywem domyślnym jest tzw. "Twenty Fourteen".

Sprawa z instalacją motywów graficznych przedstawia się podobnie jak z wtyczkami:
Znajdujemy odpowiadający nam motyw. Ściągamy go na dysk twardy. Rozpakowujmy i jedyne co w tej chwili jest inaczej to katalog do którego pakujemy rozpakowany katalog z motywem graficznym...

Hmm... Okey trochę zamotałem, więc przykład jak to się robi po kolei:
8.2.1. Znajdujemy jakiś motyw ze stronki z motywami, np. wybieramy motyw Customizr ze strony:
https://wordpress.org/themes/customizr
8.2.2. Ściągamy ten motyw na dysk twardy komputera (plik zip).
8.2.3. Rozpakowujemy ten plik zip.
Po rozpakowaniu powinniśmy mieć katalog z nazwą motywu (w tym wypadku będzie to prawdopodobnie: "customizr"),
a w nim pliki i katalogi konfiguracyjne wtyczki takie jak np.: inc, screenshot.png, index.php, style.css, etc.
8.2.4. Cały katalog z motywem kopiujemy tam, gdzie mamy rdzeń WordPressa swojej witryny, a konkretnie motyw umieszczamy w katalogu:
..\[nazwa_witryny]\wp-content\themes\
czyli np. mając witrynę jako "witryna-01", motyw jako np."customizr", a serwer Apache (xampp) stoi na dysku C to ścieżka do wtyczki powinna
wyglądać mniej/więcej tak:
C:\xampp\htdocs\witryna-01\wp-content\themes\customizr\

Dobra... No to tym razem już nawet nowy motyw graficzny siedzi sobie w rdzeniu WordPressa i jedyne co trzeba z nim teraz zrobić to włączyć go korzystając z ekranu konfiguracyjnego witryny WordPress.

Odpalamy zatem przeglądarkę internetową (jeśli nie jest jeszcze odpalona), logujemy się do WordPressa,
klikamy w lewej kolumnie w "Wygląd", następnie w "Motywy" i powinniśmy widzieć dostępne motywy graficzne na naszej witrynie WordPress.
Tak na marginesie, to co jest pokazane w tych okienkach to właśnie te pliki typu: screenshot.png (patrz: katalog motywu graficznego).
Okey... Przed chwilą skopiowaliśmy ładnie cały katalog z motywem graficznym, a więc teraz powininen być on widoczny wśród tych, które tam są.
U mnie wygląda to tak:
Obrazek


ale u Ciebie będzie to pewnie trochę inaczej wyglądało, chociaż motyw pt."Customizr" powinien być widoczny.

Klikając na "Podgląd" lub "Personalizacja" możemy dowiedzieć się trochę więcej o autorze, licencji programu i innych ważnych sprawach.
Teraz pora zainstalować (włączyć) motyw graficzny i zacząć naprawdę działać z WordPressem.
Klikamy w "Włącz" na wybranym temacie graficznym, chwilkę czekamy i po chwili mamy zainstalowany niedawno ściągnięty na dysk nowy motyw graficzny pt."Customizr". :)

A może warto zobaczyć jak witryna będzie widziana przez zwykłego użytkownika, a nie tylko z panelu administratora?
Okey... Klikając na "Przejdź na witrynę" można sprawdzić teraz jak będzie się prezentowała stronka w nowej szacie graficznej.
Oczywiście w każdym temacie graficznym (motywie) jest to trochę inaczej rozwiązane.
W przypadku motywu graficznego "Customizr" pojawia się taka strona konfiguracyjna, gdzie możemy skonfigurować menu strony i inne tam sprawy (odnośniki, etc.). Witryna po zmianie szaty powinna prezentować się mniej/więcej tak:
Obrazek


Niestety nie będę w tym poradniku szczegółowo omawiał całej konfiguracji WordPressa, bo zdecydowanie wykracza to poza zakres tematyczny tego poradnika, ale -tak jak obiecałem- podam źródła skąd można czerpać wiedzę nt. WordPress'a, jego wtyczek, motywów graficznych,
a także bardziej zaawansowanych spraw jak np. tworzenie własnych wtyczek, motywów graficznych, a nawet hackowaniu samego rdzenia WordPress'a
(co czasem jest przydatne gdy na siłę chce się coś zdziałać z WordPressem, jak np. zaimplementować jakąś nową technologię) ;)

Okey... Oto źródła wiedzy (podaję link, oraz krótki opis do czego ten link/źródło wiedzy służy):

Link/Źródło wiedzy ----------------------------- Opis
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://codex.wordpress.org/ ----------------- Podstawowa strona o programowaniu pod WordPressem
http://wordpress.org.pl/ ----------------- Polska strona nt. WordPressa, o WSZYSTKIM
http://it-ebooks.info/ ----------------- Stronka z darmowymi książkami pdf do programowania (nie tylko zresztą do WordPressa)
Jeśli chodzi o robienie własnych motywów graficznych to widziałem (miałem w ręku) taki ciekawy poradnik z Komputer Świat Eksperta bodajże... Bodajże było to z Biblioteczki Komputer Świat Eksperta. Nie wiem gdzie to można dostać, czy jest jakaś wersja cyfrowa ;)

To tyle na temat pkt.8 :) - pora na pkt.9... ;)

------------------------ [ Dodano po: 4 minutach ]

Ad 9. Pomocne narzędzia do budowania i zarządzania witrynami internetowymi opartymi na Wordpress'ie.

Oprócz wbudowanego edytora WordPress, oraz proponowanego przeze mnie edytora "advanced-code-editor" istnieje wiele profesjonalnych narzędzi do tworzenia witryn internetowych.
Podam tylko dwa (oczywiście darmowe):
9.1. Notepad ++ - edytor dość dobrze znany, ogólnego zastosowania z ładnym podświetlaniem składni, jednak bez tzw. podpowiedzi kodu.
Link do programu Notepad ++: http://notepad-plus-plus.org/download/

9.2. Aptana - bardzo rozbudowany edytor działający coś na styl Eclipse. W każdym razie ma on w sobie kilka ciekawych funkcjonalności, z których najlepszą jest chyba dość szeroka możliwość podświetlania składni (nawet składni javascript), bardzo ładne poświetlanie składni i bardzo przyjemne zarządzanie całymi projektami witryn za pomocą "workspace" podobnego do tego z Eclipse. Nie będę omawiał całej Aptan'y tutaj, wspomnę tylko o dwóch sprawach:
9.2.1. Polecam instalować Aptana Standalone Version, bo wtyczka do Eclipse różnie potrafi się zachować...
9.2.2. Konfigurując workspace dla Aptana warto go umieścić w tej ścieżce gdzie jest katalog "htdocs" z witrynami.

Link do programu Aptana: http://www.aptana.com/products/studio3/download.html

i to tyle... Jakiś krótki ten pkt.9... ;)

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Ostatnio edytowano 11 sty 2015, o 03:21 przez j23, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:10 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 maja 2014
Posty: 317
Pomógł: 19

Ad 10. Jak sprawić aby w końcu moją witrynę widzieli wszyscy na Świecie.

Ufff... Ostatni podpunkt do omówienia. Postaram się szybko, chociaż wiem, że raczej będzie trochę do czytania ;)

10.1. Po pierwsze musimy zarchwizować całą witrynę wraz z bazą danych MySQL (czyli zrobic backup witryny i bazy danych MySQL).
Uważam, że bardzo ładny multimedialny tutorial Pana Pawła Protaś znajduje się tutaj - podaję linki:
https://www.youtube.com/watch?v=r4OhhJMqIAs
https://www.youtube.com/watch?v=xq7ktdhAynM

10.2. Po drugie powinniśmy dysponować czymś takim jak domeną i hostingiem.
Domena to jest nazwa witryny, którą wpisujemy w pasku adresu przeglądarki, np. domeną może być np. atnel.pl.
Reasumując: domena jest to jakby nasza wizytówka witryny widoczna w Świecie. Oczywiście za to coś się płaci i opłaty są zróżnicowane.
Najczęściej droższe domeny to domeny z zagranicznym sufiksem... Acha.. No tak, co to jest sufix? Sufix, to jest "pl" w domenie "atnel.pl".
Czasem zamiast określenia "sufix" używa się określenie "rozszerzenie" (w nawiązaniu do nazewnictwa plików). No i z domeną przeważnie jest tak, że im ciekawsza i bardziej chwytliwa nazwa tym droższa, lub po prostu już zajęta (nie może być dwóch lub więcej witryn Pana Mirka, tak samo jak nie może być dwóch różnych witryn google.pl). Dodatkowo przy zamawianiu domen trzeba uważać na taki kruczek, za ile będzie tzw. odnowienie domeny, tzn. w momencie kupna domena może być i za 0 zł (tak!!!) Można by od razy skakać z radości, wow! ale promocja! Spokojnie, spokojnie... Przeważnie po roku ten entuzjazm się zmienia, kiedy przychodzi do zapłacenia za domenę za kolejny rok, czyli właśnie tzw. opłata przedłużenie domeny. No i tutaj nagle się może okazać, że domena, której nazwa tak się nam spodobała, taka super nazwa, nagle... za odnowienie trzeba zapłacić "jak za mokre żyto" - nie chcę wymieniać konkretnej ceny, ale często wysokość ceny "bardzo promocyjnej" domeny (w momencie jej przedłużenia) klasyfikuje się w cenach z górnej półki..

Hosting to jest miejsce gdzie będziemy trzymali zawartość naszej strony (rdzeń WordPressa, bazę MySQL, pliki wtyczek, motywów graficznych, grafikę, filmiki użyte na stronę, etc., etc.
Hosting to jest uszczegółowione znaczenie serwera, ponieważ usługodawcy hostingu posiadają ileś tam komputerów typu serwer, ale rzadko który usługodawca udostępnia zaraz cały komputer jako serwer. Nie, nie. Dzieli on powierzchnię dysku twardego na "malutkie" porcyjki i te porcyjki to są właśnie hostingi. A nam potrzebny jest właśnie taki jeden hosting Z TAKIMI PARAMETRAMI aby WordPress miał prawo tam działać.
Podobnie jak przy domenie także i tutaj trzeba zwracać uwagę na to ile kosztuje przedłużenie hostingu po rocznym jego użytkowaniu (czy tam na ile jest umowa), czy domena która w momencie zamawiania była za darmo z hostingiem w przypadku przedłużenia umowy także jest za darmo?...

Także takie są to sprawy i kruczki z domenami i hostingami... ;)

Hosting a Wordpress...
Obecnie większość usługodawców hostingu przeważnie informuje, że na taki a taki hosting jest przeznaczony do WordPressa.
Gdyby jednak takich informacji brakowało, albo usługodawca nie chciał o tym mówić, to do sprawnego działania WordPressa potrzebujemy:
10.2.1. Serwera PHP w wersji min. 5.2.4
10.2.2. Serwera MySQL w wersji min. 5.0
10.2.3. Miejsce na pliki witryny - zalecam 1 GB lub więcej

Oprócz miejsca potrzebnego na pliki witryny trzeba jeszcze zwrócić uwagę na taki kruczek jak TRANSFER strony. Chodzi o to, że ludzie wchodząc na Twoją stronę, chcąc nie chcąc pobierają z niej pliki (które oczywiście ileś tam kilo/mega/giga -bajtów ważą).
Przeważnie jest tak, że usługodawca daje jakiś określony limit transferu np. 500 Gb na miesiąc. Co to oznacza? Otóż jeżeli w ciągu miesiąca rozliczeniowego zdarzy się tak, że ludzie "wyciągną" (kopiując/ściągając) pliki strony w ilości WIĘKSZEJ niż dopuszczalny transfer czyli w tym przypadku 500Gb, to są w zasadzie dwie możliwości: albo dostęp do tej strony na dany miesiąc jest blokowany, albo transfer jest mocno obniżony do np. 100Kb/sek, a więc zanim komuś załaduje się nasza cała strona to prędzej szlag go z braku cierpliwości trafi... ;)
Jest to powód, dla którego warto pomyśleć nad hostingiem gdzie transfer jest nielimitowany, lub tak sprytnie obliczyć transfer aby wszystko stykało jak trzeba.

Ciężko mi polecić jakieś konkretnych usługodawców, żebym nie wyszedł na jakiegoś reklamodawcę, ale z drugiej strony jestem zobowiązany coś
przedstawić.

Wspomnę o trzech firmach hostingowych w Polsce, z których to osobiście miałem z dwoma do czynienia, a trzecia jest z polecenia.
Lecimy...

Pierwsza firma: 1 & 1
Opis: Hosting bez limitu transferu, DOSKONAŁY serwis techniczny, który NIE ŚPI ;) - obojętnie, o której zdarzy się ewentualna awaria, lub czegoś nie wiemy i musimy np. AKURAT o 3:15 w nocy do nich zadzwonić to spokojnie... :) Oni odbiorą i udzielą wyczerpującej odpowiedzi. Wadą tego hostingu jest opłata za hosting i domenę KIEDY skończy się okres promocji i trzeba przedłużać i domenę i hosting. W każdym razie jeśli kogoś stać to szczerze polecam. Przy okazji mam prośbę do osób które ew. by się zdecydowały, o to aby podały że to ode mnie słyszały o tym hostingu ;) -to nic nie kosztuje dodatkowo, a mnie jakoś tam może pomóc :)
Wystarczy, że chcąc rozeznać się w ofertach hostingowych skorzystasz z poniższego linka:
https://www.1and1.pl/?kwk=238403460

Druga firma: OVH
Opis: Hosting bez limitu transferu, DOSKONAŁY serwis techniczny, ale Ci ludzie cenią swój czas i choć wiedzą wiele, trzeba wiedzieć jak sformułować pytanie, bo ten serwis nie będzie prowadził kursu tworzenia stron www, lub w ogóle jakichkolwiek kursów... ;)
Przykładowe pytanie: czy może mi Pan podać wasze adresy serwerów dns?
Przykładowa odpowiedź: tak, są to: xxx.xxx.xxx.001 oraz xxx.xxx.xxx.002.
Linki do firmy:
- Ceny hostingów (domena przeważnie zawarta w komplecie)
- Cennik domen

Trzecia firma: WEBD
Opis: Hosting z limitem transferu, dodatkowo taki, którego osobiście nie znam. Mój kolega ma tam wykupiony hosting i sobie go chwali. Dużo możliwości wyboru i ceny przystępne. Niestety nic więcej nie mogę na ten temat powiedzieć.
Link: http://webd.pl/

Uffffff..... To miałbyć krótki poradnik, a wyszła lekka kobyłka, ale chciałem dobrze. ;)

Kurcze!... Dobrze że sobie jeszcze jedną sprawę przypomniałem! :D Otóż ponoć jest możliwość postawienia serwera na tym małym cudeńku co to ostatnio jest tak modne, a mianowicie: Raspberry Pi. Jest to gra warta świeczki, ponieważ urządzenie jest ponoć dość energooszczędne, a możliwości aby na nim postawić serwer ma całkiem spore. Są oczywiście pewne zalety i wady. Moim zdaniem jest tak:
Zalety: Omija się totalnie usługodawcę hostingu, wszystkie uzależnienia i opłaty z tym związane. Stawia się serwer taki jaki się chce, z taką konfiguracją jaką się chce, do wszystkiego ma się wgląd i wszystko w każdej chwili praktycznie "od ręki" można zmienić.
Wady: Nie jestem pewien czy kochany RasPi nie jest ograniczony póki co do systemów UNIX'o podobnych (Raspbian etc.). Poza tym wszelkie sprawy z bezpieczeństwem, ewentualnymi włamaniami, załamaniami dostaw energii elektrycznej (i padaniem serwera w najmniej odpowiednim momencie) pozostają na naszej głowie.
No i jeszcze bilans zysku/strat w porównaniu do typowego wykupionego hostingu u usługodawcy.
W każdym razie taka możliwość postawienia taniego, energooszczędnego serwera istnieje. ;)

Jeszcze jedna sprawa mi się przypomniała odnośnie stawiania serwera samemu na Raspberry Pi, czy obojętnie na jakim innym prywatnym komputerze. Mianowicie to, że będziemy mieli serwer i będziemy mieli gdzie załadować pliki i będziemy mieli skąd je odczytać nie zwalnia nas z wykupienia domeny. Za to trzeba zapłacić, chyba że zamiast domeny chce się podawać statyczny IP swojego serwera. Taki niuans.. ;)

Niestety nie będę tłumaczył jak robić wtyczki, ani jak kodować motyw graficzny w WordPressie, bo są to sprawy dość zaawansowane wymagające znajomości przynajmniej:
składni php, składni html, xhtml, a dobrze by było znać także inne składnie języków skryptowych jak np. javascript.
Wszystkiego tego można się nauczyć z linków, które podałem wyżej pod koniec pkt.8, a technicznie mogą nam pomóc programy, które podałem - zwłaszcza Aptana.

Dziękuję za cierpliwe przeczytanie poradnika. :)

Pozdrawiam! Jarek

_________________
"O sygnałach bez całek" Czesław Frąc



Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 sty 2015, o 21:12 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8587
Pomógł: 337

Dyskusje na temat w wątku :

topic10189.html

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Ten wątek jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO