Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 30 sty 2025, o 10:59


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 lut 2014, o 16:20 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Witam,

Od razu zaznaczam, że jestem dopiero raczkujący w dziedzinie elektroniki i programowania uC AVR. Dlatego wybaczcie jeżeli niezbyt profesjonalnie zaprezentuje swój problem.

Tak więc posiadam silnik krokowy unipolarny (5 wyprowadzeń) który próbuje wysterowań za pomocą ATmegi8 i drivera ULN2003. Niestety po napisaniu programu silnik strasznie drga czasami sie zakręci ale sprawia mu to duży kłopot. Schemat podłączenia prezentuje poniżej. Układ zbudowany jest na płytce uniwersalnej, pada jeszcze nie podłączam ale na schemacie jest zawarty. Zasilanie z baterii połączonych szeregowo. Na mikrokontroler 4,5V a na silnik i driver 12V.

Obrazek

Wydaje mi się, że problem tkwi w nieodpowiednim podłączeniu ULN'a ponieważ na wyjściu tego scalaka silnik dostaje tylko niespełna 2V. I tak sobie myśle, że pewnie dlatego jest taki słaby i ma problemy z ruszaniem. Poniżej załączam kod programu w C.

Kod:
#define F_CPU 8000000L
#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>             


int main(void)
{
   /* 4 linie portu C będą wyjściami na ULN2003 (PC0,PC1,PC2,PC3) */
   DDRC = 0x0F;  /* 0x0F binarnie 00001111 */
   
   
   
       /* Początek nieskończonej pętli */
      while(1)
      {
   
       /* Jeśli pierwszy przycisk wciśnięty */
       PORTC = 0x01; /*00000001;(PC0,);  I krok*/
      _delay_ms(2);
       PORTC = 0x02; /*00000010;(PC1); II krok*/
      _delay_ms(2);
       PORTC = 0x04; /*00000100;(PC2);III krok*/
      _delay_ms(2);
       PORTC = 0x08; /*00001000;(PC3); IV krok*/
      _delay_ms(2);
 
      }
      
 
}


Macie jakieś pomysły ?

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 16:33 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

2ms to chyba za szybko, spróbuj dać na początek z 200ms.

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 16:38 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

robiłem tak to silnik zachowywał się tak że przeskoczył jeden krok, drugi krok, trzeci krok i wracał zaraz spowrotem do 1 kroku a gdy zmniejszyłem czas to wtedy rozpędem już przeskakiwał i robił słabe obroty.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 16:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

Prawdopodobnie masz źle podpięte przewody.

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 16:45 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Też tak myślałem ale rozpisałem sobie wszystkie kombinacje podpięcia i próbowałem każdej konfiguracji i ewentualnie tylko zmieniał się kierunek obrotów bądź silnik wykonywał 2 kroki w przód następnie 2 w tył.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 17:03 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

Podaj jakiego używasz uC i typ silnika (może da się znaleźć opis podłączeń do tego silnika), jak możesz to jakieś zdjęcie z podpiętym układem.
Czy używasz eclipsa bo z tego co widzę to definiujesz częstotliwość w kodzie.

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 17:14 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

ATmega8, typ silnika niestety nieznany, brak jakichkolwiek oznaczeń, program napisany w Programmers Notepad, wgrywany poprzez nakładke avrdudeGUI. Fakt, w kodzie w sumie chyba nie musze definiować częstotliwości skoro wybrałem ją w programie MFile w pliku Makefile.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 17:16 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

Czy masz Atmege8 przestawioną na 8MHz w fusach

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 17:42 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Początkowo w układzie miałem ATmege32 i ją taktowałem z zewnętrznego kwarcu 16MHz, wtedy w fusach to ustawiłem, niestety zmieniając na atmege8 o tym zapomniałem. Dziękuje za podpowiedź, jutro rano się tym zajmę i dam znać czy pomogło.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 17:46 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
Czaro napisał(a):
Wydaje mi się, że problem tkwi w nieodpowiednim podłączeniu ULN'a ponieważ na wyjściu tego scalaka silnik dostaje tylko niespełna 2V.

To dziwne, bo ULN "robi" za klucze tranzystorowe typu OC i na jego wyjściu ( przy podpiętych cewkach silnika ) powinno być dla 0 - Vcc silników; dla 1 GND.
Sprawdź jeszcze raz okablowanie.
Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 21:15 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 sty 2012
Posty: 777
Lokalizacja: Karpicko k. Wolsztyna
Pomógł: 197

A z jakich baterii to zasilasz? Czy mają wystarczającą wydajność prądową?

Dla testu zwiększ opóźnienie między krokami i podłącz do ULN-a LED-y. Będzie widać czy na jego wyjściu pojawiają się impulsy w odpowiedniej kolejności.

To napięcie 2V na wyjściu mierzyłeś wtedy gdy na wejście ULN-a podane były stabilne stany czy impulsy sterujące?
Bo jeśli impulsy sterujące to nic dziwnego, że miernik pokazał taką wartość. Na wyjściu raz było Vcc a raz GND a miernik to uśrednił i pewnie stąd taki wynik.


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 1 lut 2014, o 22:15 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 mar 2012
Posty: 511
Lokalizacja: Sląsk
Pomógł: 14

Masz kiepskie zasilanie. Silnik potrzebuje sporo mocy nawet taki mały wiec jest spadek napięcia na baterii. A uC musi pracować na stabilnym napięciu wtedy chodzi poprawnie. Najlepiej dla tych testów zastąp baterie zasilaczem z którego zasilisz silnik krokowy i uC poprzez stabilizator napięcia np. 7805.
Po za tym wywal z programu:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

_________________
Programowanie to styl życia :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 14:47 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Ustawiłem fusy do pracy na wewn. 8MHz, usunąłem z programu linijkę kodu gdzie definiowałem częstotliwość, zmieniłem czas na 500ms

kicajek napisał(a):
To dziwne, bo ULN "robi" za klucze tranzystorowe typu OC i na jego wyjściu ( przy podpiętych cewkach silnika ) powinno być dla 0 - Vcc silników; dla 1 GND.
Sprawdź jeszcze raz okablowanie.
Pozdr.


Dokładnie tak jak napisał jacekk232 miernik uśredniał wrtość ponieważ pomiar był dokonany podczas impulsów sterujących. Zmniejszyłem czas i od razu zaobserwowałem że dla 0 jest 8V a dla 1 GND tak jak pisał kicajek

Następnie podłączyłem tak jak radziliście diody pod wyjścia ULN'a i dzięki takiemu zobrazowaniu ustaliłem odpowiednią kolejność i silnik teraz pracuje tak jak chce, czyli problem tkwił w nieodpowiednim podłączeniu i dzięki waszej pomocy trochę się nauczyłem.
Niestety źródłem zasilania nie może być zasilacz, ponieważ chce stworzyć model pojazdu elektrycznego więc muszą to być baterie.

Teraz moje pytania:
- czy lepiej może zastosować oddzielne baterie dla uC a oddzielne dla silnika bo obecnie tak nie jest ?
- czy są aż takie spadki napięcia, że na wyjściu ULN'a dla 0 mam 8V chociaż zasilam go 12V (i jak ewentualnie je wyeliminować). Bo silnik wydaje się mieć mało mocy (słaby moment) - łatwo ręką przekręcać wirnik i może jest to spowodowane niskim napięciem a może po prostu posiadam słaby silnik.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 14:55 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

Żeby zwiększyć moc możesz zastosować inny typ sterowania.
Zerknij np do poniższego wątku.
topic1045.html

------------------------ [ Dodano po: 9 minutach ]

Spróbuj coś takiego w twoim kodzie:
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 15:35 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Zastosowałem to sterowanie co podałeś jak i to poniższe ale nadal moge z dużą łatwościa zatrzymać silnik chociaż wydaje się już być lepiej niż było początkowo.
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.



Kody wklejamy przy pomocy syntax=c - Różowy J.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Ostatnio edytowano 2 lut 2014, o 15:38 przez Czaro, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 15:38 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 sty 2012
Posty: 777
Lokalizacja: Karpicko k. Wolsztyna
Pomógł: 197

A czemu ma służyć ten _delay_ms(1200) miedzy pierwszym a drugim krokiem?

Edit: Widzę, że poprawiłeś post.



Ostatnio edytowano 2 lut 2014, o 15:40 przez jacekk232, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 15:39 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2013
Posty: 739
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 84

Przyczyną takiego spadku napięcia może być
również za mała wydajność zasilania (nie piszesz jakiej baterii używasz)

Moim zdaniem wykorzystanie oddzielnej baterii do zasilania uC
może być trochę nie wygodne
(trzeba będzie oddzielnie pilnować jej zużycia )

Ja bym poszedł w wykorzystanie przetworniczki StepDown do
zasilania uC , ale to tylko moje zdanie sam będziesz musiał
podjąć decyzję w zależności od potrzeb projektu. :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 15:40 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

tak zwana literówka, juź zmienione :)

------------------------ [ Dodano po: 7 minutach ]

Zaba napisał(a):
Przyczyną takiego spadku napięcia może być
również za mała wydajność zasilania (nie piszesz jakiej baterii używasz)


baterie jakich używam to AA LR6 1,5V VIPOW alkaliczne

Zaba napisał(a):
Ja bym poszedł w wykorzystanie przetworniczki StepDown do
zasilania uC , ale to tylko moje zdanie sam będziesz musiał
podjąć decyzję w zależności od potrzeb projektu. :)


Założenia projektu to stworzenie modelu pojazdu elektrycznego sterowanego padem od PS2, napędzanego 2 silnikami krokowymi unipolarnymi.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 16:15 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

Może zastosować bipolarny albo przez jakąś przekładnie.
Ogólnie rzecz biorąc silniki unipolarne są łatwiejsze do sterowania ale mają mniejszy moment obrotowy niż bipolarne.

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 lut 2014, o 17:49 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2013
Posty: 739
Lokalizacja: Poznań
Pomógł: 84

Nie mam dużo doświadczenia w modelarstwie (robotyce)
ale te bateryjki długo nie pociągną :),
silniki z natury to są raczej urządzenia o stosunkowo
dużym zapotrzebowaniu na prąd.
Moim zdaniem lepiej będzie użyć
pakietów akumulatorków LiPo lub LiOn albo podobnych o większej
wydajności - a jest tego dość duży wybór,
no i oczywiście będziesz mógł je ładować.

Mając na pokładzie wydajne ogniwo możesz spokojnie zastosować
przetwornicę DC/DC na np. 12/5V do zasilania uC a prosto z ogniwa
zasilać silniki.

Do testów na pewno lepiej jest użyć zasilacza (jest wygodniejszy)
a pojazdowi zrobić "mini hamownie" :D
ale to w przyszłości jak będziesz testował
mechanikę.


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 lut 2014, o 13:35 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Zrobiłem tak jak radził Żaba. Zasilanie poprawione i wydajne.
Silniki krokowe jakie posiadam to Mikroma FA 1512
Napięcie-12V/0,16A/1,8 step.

Przy sterowaniu półkrokowym i czasie między impulsami, który stopniowo zmniejszałem zwiększała się prędkość. Ostatecznie ustawiłem czas na 1ms i zmierzyłem ilość obrotów na minute - tylko 20.
1) Jest jeszcze możliwość wykrzesić z tych silników większą prędkość ? Coś słyszałem, że można pomierzyć oscyloskopem współczynnik wypełnienia i z czasem trwania impulsu podziałać ale nie za bardzo wiem jak to zrobić.
2) Model pojazdu napędzany tymi silnikami nie jest w stanie przejechać przez małą przeszkodę (moment słaby i wałek się cofa). Jest to mój drugi pakiecik silników i nadal mnie nie zadowala. Wydaje mi się, że sterowanie jest poprawne więc może silniki są słabe?
3) Może ktoś polecić jakieś silniki krokowe unipolarne które będą sie nadawały do napędu modelu pojazdu elektrycznego ?

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 lut 2014, o 13:43 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 lut 2013
Posty: 600
Pomógł: 47

Może coś takiego
http://botland.com.pl/silniki-krokowe/1 ... -05nm.html
chociaż osobiście nie używałem.

_________________
https://www.instagram.com/myfirstquadcopter/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 lut 2014, o 15:14 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 kwi 2013
Posty: 22
Pomógł: 1

Silniki krokowe mają to do siebie, że kosztem rpm umożliwiają otrzymanie większej precyzji ruchu.
Wiem, że w założeniach masz stepper, ale dlaczego nie zmienisz założeń i nie zastosujesz zwykłych silniczków?
Nimi też fajnie można sterować z mikrokontrolera, wykorzystując PWMy.

1) - przechodząc z full step na half step zachowujesz pewnie te same delaye - tym automatycznie wydłużasz czas pełnego obrotu. Sprawdź specyfikację silnika, tam będziesz miał wykres częstotliwości/momentu. Wybierz odpowiedni punkt i do niego dobieraj parametry sterowania.

2) Model pojazdu napędzany tymi silnikami nie jest w stanie przejechać przez małą przeszkodę (moment słaby i wałek się cofa). Jest to mój drugi pakiecik silników i nadal mnie nie zadowala. Wydaje mi się, że sterowanie jest poprawne więc może silniki są słabe?

Raczej bądź pewny poprawnego sterowania :) Testuj na sterowaniu pełnokrokowym. W przeciwieństwie do półkrokowego trudno się pomylić. Daj znak czy jest zmiana prędkości obrotowej.

3) Może ktoś polecić jakieś silniki krokowe unipolarne które będą sie nadawały do napędu modelu pojazdu elektrycznego ?

Jeżeli nadal upierasz się przy stepperach, zamiast bulić na kolejne silniki, poczytaj o możliwościach, jakie daje para: L297 (Sterownik silnika krokowego. Bierze na siebie całą krokologię. Ty masz tylko wysłać sygnał zegarowy z PWMa i zdecydować o kierunku obrotu silnika, ew. wybrać tryb half/full step) + L298(podwójny mostek H - idealnie nadaje się do sterowania silnikiem w konfiguracji bipolarnej).

Jest też możliwość sterowania falowego/microstepping. Do tego są już gotowe scalaczki (symboli nie pamiętam, ale widziałem ostatnio film na YT, na którym gość na arduino osiągał ponad 3 tys [trzy tysiące] obrotów na minutę... na krokowcu.) Wadą jest, że grzeją się jak diabli.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 lut 2014, o 17:51 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Wiem, że na silniku DC byłoby łatwiej ale chce zrealizować postawione sobie zadania.
Powiedziałem sobie, ze zrobie to na skokowcu i nie odpuszcze :D

1) Mniej niż 1ms już chyba nie ma sensu ustawiać. Noty do silnika nie moge znaleść.
2) Jestem pewny stworzonego sterownika.
3) Dorzucę do sterownika układ L297. Mam silniki unipolarne więc wole nie zmieniać ULN'a na L298.

Może L297 pomoże i uda się wykrzesać większe prędkości - dam znać jak to wyjdzie :)
Ale czy wpłynie to także na to aby silnik trzymał większy moment ??

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lut 2014, o 13:49 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 kwi 2013
Posty: 22
Pomógł: 1

Czaro napisał(a):
Wiem, że na silniku DC byłoby łatwiej ale chce zrealizować postawione sobie zadania.
Powiedziałem sobie, ze zrobie to na skokowcu i nie odpuszcze :D

1) Mniej niż 1ms już chyba nie ma sensu ustawiać. Noty do silnika nie moge znaleść.


Nie ma. Silnik gubi kroki. Ja podczas testów zszedłem do 3ms, niżej była kaszana.


Czaro napisał(a):
3) Dorzucę do sterownika układ L297. Mam silniki unipolarne więc wole nie zmieniać ULN'a na L298.


Nie widziałem dokumentacji Twojego silnika, ale o ile dobrze pamiętam, ULN ma niedużą wydajność prądową. Na początku również kombinowałem z ULN, ale któregoś razu przytrzymałem palcami oś silnika żeby "nadotycznie" sprawdzić moment... ok 2A to za dużo do takiego scalaczka... Stykówka śmierdzi mi spalonym ULN do dzisiaj ;]

-----EDIT
Piszesz, że masz silniki unipolarne - każdy silnik unipolarny można sterować bipolarnie. Używa się jedynie 4 przewodów (wyprowadzeń z końcówek cewek silnika). Wtedy wykorzystuje się pełną cewkę i automatycznie otrzymuje większy moment.
Jeżeli układ Ci na to pozwala, pokombinuj z wykorzystaniem tego ULNa jako podwójny mostek H (masz tam przecieź 8x darlingtony) -> uzyskasz: większą prędkość i większy moment przy jednocześnie dosyć łatwym sterowaniu.

Czaro napisał(a):
Może L297 pomoże i uda się wykrzesać większe prędkości - dam znać jak to wyjdzie :)
Ale czy wpłynie to także na to aby silnik trzymał większy moment ??


Moment zależy od częstotliwości "krokowania", czyli od prędkości obrotowej. Im wyższa prędkość tym mniejszy moment. Musisz się zdecydować co chcesz osiągnąć, bo nie da się tych dwóch kwestii pogodzić. Kompromisem może być przejście na sterowanie pełnokrokowe (jeżeli chcesz osiągać większe prędkości, nie powinieneś za bardzo odczuć zmiany pół -> pełny krok).



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 lut 2014, o 16:18 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
Jeśli chodzi o podłączenie:
Obrazek

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO