Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 29 gru 2024, o 20:10


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: PWM dla silnika
PostNapisane: 26 mar 2013, o 08:50 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 505
Pomógł: 6

Mam pytanie. Na jakiej zasadzie dobiera się częstotliwość PWM-a dla silnika. Bo przecież silnik będzie "chodził" na PWM-ie 50 Hz jak i na 3kHz, ale na jakiej wartości będzie najlepiej dla silnika, sprawności, zakłóceń itd?

Pozdrawiam.
Tomek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 mar 2013, o 09:01 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27322
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Uważasz że będzie chodził na 50Hz ? ;) to sprawdź .... poza tym w ogóle nie piszesz jaki silnik i oczekujesz precyzyjnej porady ?

jeśli chodzi o silniki DC to niestety zbyt niskich częstotliwości nie można stosować (trzeba czasem doświadczalnie dobrać częstotliwość) bo przy zbyt niskim PWM'ie będzie ci po prostu pięknie grał tzn brzęczał

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 mar 2013, o 09:12 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 gru 2012
Posty: 159
Pomógł: 3

To zagadnienie szerokie i głębokie jak ocean spokojny :)
Wszystko zależy od rodzaju zastosowania. Jeżeli częstotliwość będzie mieścić się w zakresie akustycznym 20Hz - 20kHz to przy małym wypełnieniu może być słyszany pisk albo buczenie :)
Jeżeli dasz z kolei zbyt dużą częstotliwość to zwiększysz straty na tranzystorze kluczującym i spadnie moment obrotowy.

Przyjmuje się taki wzór quasi optymalny:

Kod:
F-pmw = N_obr/(i.u*2

N_obr - prędkość obrotowa silnika
i.u - ilość uzwojeń silnika


oczywiście najlepiej jak się zmienia częstotliwość z prędkością obrotowa silnika ale w zastosowaniach amatorskich to nie ma aż takiego znaczenia :)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 mar 2013, o 09:25 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 505
Pomógł: 6

Nie o konkretny silnik mi chodzi ponieważ to zależy od aplikacji. Co jakiś czas mam silnik z PWM dobieram to "na oko" tak żeby nie buczał, żeby nie tracił momentu i żeby w miarę to działało, ale wiadomo metoda na oko jest dobra w poszukiwaniu dziewczyn nie dobieraniu silnika. Tak mnie naszło z tym pytaniem już jakiś czas się nad tym zastanawiałem więc stąd ten post. Nie chciało mi sie wieżyc że nie ma jakieś konkretnej metody, wzoru.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 26 mar 2013, o 11:40 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 09 lut 2013
Posty: 45
Pomógł: 3

Hej

Ano zalezy to od silnika, jego typu, obciążenia i przeznaczenia. Niskie PWM może powodowac szarpanie , zbyt wysokie może miec wpływ na tranzystor kluczujący i moment obrotowy, nie zapominaj że silnik ma cewki o jakiejś tam indukcyjności, które to sa podatne na częstotliwość jabky niebyło :D . Inaczej chodza silniki szczotkowe inaczej BLDC. Nie będziesz miał tak naprawde jednego w 100% uniwersalnego wzoru, bo masz dużo róznych typów silników. Choć ja najczęściej spotykam ten wzór co podał kolega staneq.

Wiem że każdy by chciał jeden unwersalny wzór na wszystko i najlepiej jeszcze liniowe charakterystki elementów ale takie rzeczy to tylko w Erze a Ery juz nie ma :( A więc musimy sie męczyć. Zresztą tak jak mirek powiedział dużo elementów dobiera się doświadczalnie i to nie tylko w zastosowaniach amatorskich ale i profesjonalnych. Są elementy które np. jest cięzko zasymulować, poto masz tunele aerodynamiczne. Tam przecież robią testy i dobierają parametry doświadczalnie.


pozdrawiam
Piotrek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO