ATNEL tech-forum
https://forum.atnel.pl/

Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.
https://forum.atnel.pl/topic24115.html
Strona 1 z 1

Autor:  Pan_Pawel [ 20 sty 2022, o 01:15 ]
Tytuł:  Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

Zaprojektowałem (Eagle 7.7.0) płytkę jednostronną z elementami przewlekanymi i zleciłem jej wykonanie w fabryce. Zrobili pięknie - wszystko wg projektu, ale nie spodziewałem się, że wszystkie otwory pod elementami będą "zmetalizowane" i każdy element miał także metalizowany "drugi pad" na warstwie "top". Napisałem więc do firmy pytając co zrobić, aby w płytkach jednostronnych nie metalizowali otworów? W odpowiedzi dostałem informację, że to JA muszę zdefiniować w projekcie PCB. No i mam problem, bo nie wiem, co mam zrobić w Eagle 7.7.0, aby w fabryce wykonali mi płytkę jednostronną bez metalizacji otworów? Już drugi dzień próbuję znaleźć coś na ten temat w internecie, ale bez rezultatu....

Będę wdzięczny za pomoc w tej sprawie.
pozdrawiam,
Paweł

Autor:  Draxter32 [ 20 sty 2022, o 07:19 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

Możesz w tym celu np. wykorzystać narzędzie Hole. Ewentualnie zdefiniować własny pad (biblioteka *.lbr). Dodać pad smd na stronie bottom a w nim otwór (Hole). Dam znać jak jeszcze jakiś pomysł przyjdzie mi do głowy.

Autor:  Pan_Pawel [ 20 sty 2022, o 16:17 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem poradę....
Rysując schemat biorę gotowe elementy z bibliotek (rezystory, kondesatory, tranzystory, IC, etc.) a potem projektuję płytkę. I teraz mam przerabiać każdy "fabryczny" element z biblioteki? Gdzie i jak miałbym zastosować "holes"? Owszem, używam "holes" do zdefiniowania otworów np. pod śrubki, ale nie bardzo widzę zastosowanie ich w elementach? Przecież otworów ("holes") nie da się połączyć ścieżkami.
Raczej szukam jakiegoś polecenia w Eagle, które "wyłączyłoby" zielone padny w warstwie "top". Wtedy zostałyby tylko aktywne na stonie "bottom" i nie byłoby czego metalizować.

Autor:  Misiek_86 [ 20 sty 2022, o 20:42 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

To nie będzie w zakładce Tools>Mill outlines

Autor:  micky [ 21 sty 2022, o 17:51 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

A nie wysyłanie do płytkowni warstwy TOP nie rozwiąże problemu?

Autor:  phill2k [ 21 sty 2022, o 20:24 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

Pan_Pawel napisał(a):
Zaprojektowałem (Eagle 7.7.0) płytkę jednostronną z elementami przewlekanymi i zleciłem jej wykonanie w fabryce. Zrobili pięknie - wszystko wg projektu, ale nie spodziewałem się, że wszystkie otwory pod elementami będą "zmetalizowane" i każdy element miał także metalizowany "drugi pad" na warstwie "top". Napisałem więc do firmy pytając co zrobić, aby w płytkach jednostronnych nie metalizowali otworów? W odpowiedzi dostałem informację, że to JA muszę zdefiniować w projekcie PCB. No i mam problem, bo nie wiem, co mam zrobić w Eagle 7.7.0, aby w fabryce wykonali mi płytkę jednostronną bez metalizacji otworów? Już drugi dzień próbuję znaleźć coś na ten temat w internecie, ale bez rezultatu....


Możesz udostępnić do analizy pliki Gerbera które wysłałeś do fabryki?

Autor:  Pan_Pawel [ 21 sty 2022, o 22:57 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

Oczywiście. Zzipowane pliki gerber w załączeniu.

Autor:  phill2k [ 21 sty 2022, o 23:20 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

A możesz podać opis do tych plików co oznaczają konkretnie końcówki cmp, gpi, plc, stc i sts, sol to podejrzewam że to soldermaska.
Tak na marginesie zapoznałeś się z tym - https://forum.atnel.pl/topic1461.html

------------------------ [ Dodano po: 10 minutach ]

Tak na szybko są trzy pliki sts, stc i cmp które zawierają te same dane, czyli pola lutownicze, jeden z nich mógł być potraktowany przez producenta jako warstwa TOP miedzi i stąd masz pola lutownicze na górze z metalizację otworów.

Autor:  Pan_Pawel [ 22 sty 2022, o 21:33 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

Dzięki za analizę plików. Myślę, że rzeczywiście obecność "miedzianych" pól lutowniczych na warstwie "top", choć nie ma tam żadnych ścieżek ani przelotek, może kwalifikować płytkę jako dwustronną przez system producenta i dlatego zrobili ją jako dwustronną z metalizacją otworów. Pomyślałem więc, że usunę warstwy 1, 17, 18...I wtedy pojawił się komunikat: "CAM job doesn't cover the Layer Setup! Missing signal layer: 1". Pomyślałem, że to chyba nie jest prawidłowa droga do wygenerowania płytki jednostronnej, ale program nie zablokował się i mogłem wygenerować gebery. Zaraz więc wysłałem pliki do wsparcia technicznego w fabryce z pytaniem czy teraz będzie OK, aby zrobili 1 stronną płytkę. Uprzejmie poinformowali mnie, że jak złożę zamówienie to zweryfikują dane. Można się zrzymać, ale z drugiej strony ktoś mógłby wrzucać im projekty do sprawdzania i nie zamawaić płytek, więc nie dziwię się, że nie chcieli "współpracować".

Jeśli chodzi o rozszerzenia plików gerber to w internetach znalazłem takie "rozszyfrowanie":
• *.cmp – miedź top – warstwy numer: 1, 17, 18,
• *.sol – miedź bottom – warstwy numer: 16, 17, 18,
• *.stc – soldermaska top – warstwy numer: 29,
• *.sts – soldermaska bottom – warstwy numer: 30,
• *.plc – opis top – warstwy numer: 21, 25,
• *.pls – opis bottom – warstwy numer: 22, 26,
• *.crc – pasta top – warstwy numer: 31,
• *.crs – pasta bottom – warstwy numer: 32,
• *.gko – obróbka mechaniczna (obrys + wycięcia) – warstwy numer: 20, 46,
• *.drd – wiercenia – warstwy numer: 44, 45,
• *.dri – plik informacyjny dla wierceń,
• *.gpi – plik informacyjny dla plików Gerber.

Dzięki także za podesłany link - nie miałem czasu się zagłębić, ale widzę, że zawartość jest bardzo interesująca i na pewno ją przestudiuję...

A tak przy okazji: Czy mógłbyś polecić jakiś darmowy program do oglądania plików gerber (tzn. oglądania płytki "zakodowanej" w gerberach)?

Muszę teraz trochę poeksperymentować i wysłać zamówienie do fabryki, żeby zweryfikowali projekt.

Dzięki raz jeszcze.
Dam znać jakie były rezultaty.

pozdrawiam,
Paweł

Autor:  phill2k [ 23 sty 2022, o 18:23 ]
Tytuł:  Re: Eagle: nie-metalizacja otworów w płytce jednostornnej.

Pan_Pawel napisał(a):
A tak przy okazji: Czy mógłbyś polecić jakiś darmowy program do oglądania plików gerber (tzn. oglądania płytki "zakodowanej" w gerberach)?

Do przeglądania plików Gerbera od dawna używam darmowego gerbv - https://sourceforge.net/projects/gerbv/, nie każdemu on pasuje ale w sieci jest sporo tego typu narzędzi wystarczy poszukać.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/