Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 12 lip 2025, o 10:00


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 10:10 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Witam,

    Zamarzyło mi się zbudować sterownik który będzie sterował światłami, furką, bramą na moim podwórku.
    Program i schemat już mam. Wszystko sobie złożyłem na płytce stykowej i działa tak jak zaplanowałem.

    Potrzebuję troszkę pomocy w zaprojektowaniu płytki. Może ktoś rzuci swoim fachowym okiem i podpowie co poprawić aby było dobrze, żeby płytka miała "ręce i nogi"
    Obrazek
    Obrazek
    Ogólnie nie mam żadnych założeń co do wysokości czy szerokości płytki. Jedyne co bym chciał osiągnąć to małą, zgrabną płytkę z dobrze (poprawnie) rozmieszczonymi elementami.

    Z góry dziękuję za pomoc.


    Załączniki:

    Aby zobaczyć załączniki musisz się zalogować. Tylko zalogowani użytkownicy mogą oglądać i pobierać załączniki.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 13:46 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    pimowo napisał(a):
    Ogólnie nie mam żadnych założeń co do wysokości czy szerokości płytki. Jedyne co bym chciał osiągnąć to małą, zgrabną płytkę z dobrze (poprawnie) rozmieszczonymi elementami.

    Z góry dziękuję za pomoc.



    Lutowałeś może smd ?
    Ja bym wykonał 2 stronne pcb z elementami smd. Jeżeli ma być ona mała i zgrabna.

    Namazane ze smarta.

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 13:53 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Z SMD nie mam żadnego doświadczenia. Płytkę jednostronną potrafię zrobić, ale z dwustronną to miałbym już problem :(
    Z tym "mała i zgrabna" to bez przesady. Ma być na tyle mała, aby wszystkie elementy się zmieściły bez jakiegoś ścisku :)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 13:58 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 lip 2015
    Posty: 269
    Pomógł: 34

    Ja bym zwiększył odstęp polygon na płytce od połączeń gdyż trudno będzie polutować,wytrawić.


    Autor postu otrzymał pochwałę


    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 17:19 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    C1 i C2 zamiast 33pF dałbym 22pF

    IC1 pin CD+ dałbym 100nF

    R7 do R11 można zlikwidować bo można piny podciągnąć wewnętrznie do VCC ale jak są to nie zaszkodzą

    Miejscami na PCB masz za blisko ścieżki będziesz miał zwarcia metodą termotransferu

    to tak na szybko sprawdzone patrząc na schemat w eaglu


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 17:34 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    majster napisał(a):
    C1 i C2 zamiast 33pF dałbym 22pF

    Zmienione
    majster napisał(a):
    IC1 pin CD+ dałbym 100nF

    Sorki za głupie pytanie, ale co to jest "CD+"?
    majster napisał(a):
    R7 do R11 można zlikwidować bo można piny podciągnąć wewnętrznie do VCC ale jak są to nie zaszkodzą

    Zawsze słyszałem, że lepiej jak są rezystory.
    majster napisał(a):
    Miejscami na PCB masz za blisko ścieżki będziesz miał zwarcia metodą termotransferu

    Właśnie próbuję poprawić.

    W jaki sposób w EAGLE robi się automatyczne numerowanie elementów? Gdzieś to kiedyś widziałem, ale nie mogę teraz tego znaleźć :(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 17:56 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 19 lut 2014
    Posty: 569
    Lokalizacja: Żagań
    Pomógł: 54

    CD+ to pin nr 10 w ULN2803.

    _________________
    http://leszczamiga.ppa.pl/



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 18:00 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Tak to jest jak się czyta bez zrozumienia-coś mi się ubzdurało, że chodzi o uC ;)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 15 wrz 2015, o 18:05 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    pimowo napisał(a):
    Tak to jest jak się czyta bez zrozumienia-coś mi się ubzdurało, że chodzi o uC ;)


    Podpisałem IC1 :) nazwa elementu na schemacie:)


    A jeszcze mam takie pytanie

    po co sobie utrudniasz prowadzenie ścieżek do złącz śrubowych ??

    np. X2 i X7

    Dobrą zasadą jest podłączać te same elementy w ten sam sposób bo możesz sobie przypadkowo babola zrobić... mówię o cewce przekaźnika nr K2 to kolejne utrudnienie również na ścieżki

    Zobacz jak w prosty sposób można sobie ułatwić :) życie :)

    Obrazek


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 09:50 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Czy taki coś nadaje się już do "prasowania" czy jeszcze nie bardzo?
    Obrazek
    Obrazek


    Załączniki:

    Aby zobaczyć załączniki musisz się zalogować. Tylko zalogowani użytkownicy mogą oglądać i pobierać załączniki.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 09:59 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 20 sie 2013
    Posty: 795
    Lokalizacja: Poznań
    Pomógł: 59

    Nie wiem, czy nie zwiększyć isolate wylewki, żeby tak blisko ścieżek nie była.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 10:12 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    A teraz? ;)
    Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 11:56 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 06 maja 2014
    Posty: 415
    Lokalizacja: Kraków
    Pomógł: 26

    Generalnie chyba w porządku, natomiast uwaga taka :
    Jakim wiertłem przelotki będzie wiercił? 0,6mm ? 0,8mm ? Do tego jeśli "z ręki", to trzeba wziąć poprawki na niedokładność.
    Sprawdź wielkość padów na przelotkę - żeby nie okazało się, że wywiercisz dokumentnie wszystko i nie będzie do czego przylutować :)

    Edit:
    Obudowa rezystora R6 zachodzi na obudowę ATtiny - trzeba będzie upychać .


    Autor postu otrzymał pochwałę


    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 12:13 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Fakt, wiercę dość dużą wiertarką z ręki. Wierteł używam w sumie różnych-zanim przewiercę to dopasowuję wiertło do elementu.
    Co do rezystorów, myślę, że nie będzie problemu żeby je ułożyć dość ciasno.

    Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 18:07 
    Offline
    Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 16 lip 2012
    Posty: 2088
    Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
    Pomógł: 411

    pimowo napisał(a):
    Zamarzyło mi się zbudować sterownik który będzie sterował światłami, furką, bramą na moim podwórku.

    Jeśli zamierzasz tym sterować urządzeniami zasilanymi z sieci 230VAC to muszę cię zmartwić, ale masz za małą odległość pomiędzy stykami roboczymi przekaźników, a resztą elektroniki. Poszukaj innych przekaźników, a będzie to łatwiej osiągnąć. Zrób odstęp izolacyjny minimum 8 mm.
    Cytuj:
    IC1 pin CD+ dałbym 100nF

    Nie ma takiej potrzeby ULN2803 to 8 tranzystorów w układzie Darlingtona z dodatkowymi rezystorami i diodami zabezpieczającymi podpiętymi do pinu CD+. Dlatego też dodatkowe diody D5 i D1 nie są potrzebne. Schemat wewnętrzny ULN2803 wiele wyjaśni.
    Dodaj kondensator 100nF od pinu reset do masy.
    Zasilanie przekaźników i procesora z tego samego napięcia to kiepski pomysł. Lepiej za pomocą D2 odseparować zasilanie układów cyfrowych od 5V z których zasilane są przekaźniki. Dodatkowo każdy układ cyfrowy powinien mieć kondensator 100nF blisko nóżek zasilania VCC i GND, a mikrokontroler jeszcze 10uF.
    W RS485 nie prowadzi się masy pomiędzy urządzeniami, a tylko A i B. Dodałbym natomiast pomiędzy złączką RS485, a MAX485 rezystory 10R.


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    Dragonus Cracovus: Biomagia



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 18:38 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    Zwarcie na liniach idących od złącza X7 piny 1 i 2 idące do procka zobacz że tam masz ewidentne zwarcia.

    Przeglądnij całą płytkę i porozsuwaj ścieżki

    pozdrawiam

    ------------------------ [ Dodano po: kilkunastu sekundach ]

    Zwarcie na złączu CANDA pin 1 ścieżka idąca do procka

    ------------------------ [ Dodano po: 2 minutach ]

    Wydaje mi się że masy się nie łączą w kilku miejscach

    ------------------------ [ Dodano po: 3 minutach ]

    Zwarcie na C2 dużo tego przeglądnij dokładnie płytkę i porozsuwaj elementy masz miejsce na to


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 18:42 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Ajajaj...
    Właśnie moczę płytkę w wodzie aby papier odszedł po termo-transferze :(
    Krauser napisał(a):
    Jeśli zamierzasz tym sterować urządzeniami zasilanymi z sieci 230VAC to muszę cię zmartwić, ale masz za małą odległość pomiędzy stykami roboczymi przekaźników, a resztą elektroniki. Poszukaj innych przekaźników, a będzie to łatwiej osiągnąć. Zrób odstęp izolacyjny minimum 8 mm.

    Właśnie miałem zamiar sterować jednym z przekaźników światłem 230V (trzy źródła światła każde po 1W) Drugi przekaźnik ma służyć do załączania bramy-brama ma własny sterownik i w nim trzeba podać GND na pin i dlatego użyłem przekaźnika.
    Krauser napisał(a):
    Nie ma takiej potrzeby ULN2803 to 8 tranzystorów w układzie Darlingtona z dodatkowymi rezystorami i diodami zabezpieczającymi podpiętymi do pinu CD+. Dlatego też dodatkowe diody D5 i D1 nie są potrzebne. Schemat wewnętrzny ULN2803 wiele wyjaśni.

    D1 i D5 to diody dla przekaźników. Cały układ i przekaźniki (w sumie 6 szt.-2 na płycie i 4 oddalone około 1-1,5m) chcę zasilić zewnętrznym, stabilizowanym zasilaczem 5V 2A.
    Krauser napisał(a):
    Zasilanie przekaźników i procesora z tego samego napięcia to kiepski pomysł. Lepiej za pomocą D2 odseparować zasilanie układów cyfrowych od 5V z których zasilane są przekaźniki.

    Możesz wytłumaczyć dlaczego? Tak na chłopski rozum.
    Krauser napisał(a):
    Dodatkowo każdy układ cyfrowy powinien mieć kondensator 100nF blisko nóżek zasilania VCC i GND, a mikrokontroler jeszcze 10uF.

    Czyli dla ULN2803 nic nie dodawać, dla MAX485 100nF, a dla ATtiny2313 100nF i 10uF? Dobrze rozumiem?
    Krauser napisał(a):
    W RS485 nie prowadzi się masy pomiędzy urządzeniami, a tylko A i B. Dodałbym natomiast pomiędzy złączką RS485, a MAX485 rezystory 10R.

    Dużo czytałem o RS485 i dosyć często się mówiło, że dodanie GND do A i B nie zaszkodzi.
    Czyli jak dobrze rozumiem to mam dać jeden rezystor 10 Ohm między złączem śrubowym, a 6 nogą MAX'a i drugi rezystor tak samo ale do 7 nogi MAX'a?

    Bardzo dziękuję za podpowiedzi są bardzo cenne dla mnie.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 18:48 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    pimowo napisał(a):
    Ajajaj...
    Właśnie moczę płytkę w wodzie aby papier odszedł po termo-transferze :(



    To ją wytraw na próbę ... najwyżej poskrobiesz ścieżki albo poprzecinasz ... i dasz kabelki miejscami na testy czy wszystko działa może być ale do kolejnej musisz się przyłożyć.

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 18:51 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Nie, nie, wolę to od razu poprawić. Tak jak pisałem w pierwszym poście:
    Kod:
    Może ktoś rzuci swoim fachowym okiem i podpowie co poprawić aby było dobrze, żeby płytka miała "ręce i nogi"

    Dlatego wprowadzam w życie wszystkie podpowiedzi...



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 18:53 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    Po poprawkach pokaż pliki eagle zerknę czy nie ma zwarć

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 19:03 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Może zacznę od początku...
    Czy teraz na schemacie wszystko jest OK?
    Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 20:16 
    Offline
    Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 16 lip 2012
    Posty: 2088
    Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
    Pomógł: 411

    pimowo napisał(a):
    Czy teraz na schemacie wszystko jest OK?

    Lepiej. Rezystor daj R24 zaraz za złączem.
    pimowo napisał(a):
    Możesz wytłumaczyć dlaczego? Tak na chłopski rozum.

    Przekaźnik pobiera stosunkowo dużo prądu i jak jest na tej samej ścieżce co procesor to powoduje wahania napięcia ze względu na spadek napięcia na rezystancji ścieżki. Jak masz oscyloskop to uruchom program załączający wszystkie kombinacje przekaźników i sprawdź jak to wpływa na napięcie zasilania mikrokontrolera. Oczywiście zależy to od szerokości ścieżki, topologi i płynącego prądu. Takie coś może spowodować błędne działanie procesora. Powinieneś we fusebitach włączyć brownout, ale on zresetuje procesor i generalnie ma działać w przypadku chwilowego spadku napięcia zasilania a nie służy do zabezpieczenia podczas normalnej pracy.

    pimowo napisał(a):
    Drugi przekaźnik ma służyć do załączania bramy-brama ma własny sterownik i w nim trzeba podać GND na pin i dlatego użyłem przekaźnika
    Wystarczy transoptor.


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    Dragonus Cracovus: Biomagia



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 16 wrz 2015, o 22:23 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    To już chyba wersja pięćdziesiąta płytki, ale może kiedyś ją skończę ;)

    Obrazek

    Obrazek


    Załączniki:

    Aby zobaczyć załączniki musisz się zalogować. Tylko zalogowani użytkownicy mogą oglądać i pobierać załączniki.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 wrz 2015, o 17:56 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    Poprawiłem ci drobne błędy ...

    kilka zwarć - nazwa polygonu jako GND gnd między diodą nie było połączone i kilka ścieżek przesunąłem bo były za blisko innych przelotek od elementów.

    Teraz wydaje się być ok.

    Moje poprawki znajdziesz tutaj:

    Załącznik:
    untitled.zip


    zerknij między swoją płytką a poprawioną


    Autor postu otrzymał pochwałę

    Załączniki:

    Aby zobaczyć załączniki musisz się zalogować. Tylko zalogowani użytkownicy mogą oglądać i pobierać załączniki.

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 wrz 2015, o 18:05 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 19 lut 2014
    Posty: 569
    Lokalizacja: Żagań
    Pomógł: 54

    Czy przepuszczanie sygnałów pod kondensatorami, a w szczególności od kwarcu nie wpłynie na błędy w transmisji?

    Praktyka pokazała mi, że należy takich połączeń unikać.

    _________________
    http://leszczamiga.ppa.pl/



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 wrz 2015, o 18:19 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    To są kondensatory od kwarcu ... zawsze tak je daje i nigdy nie miałem problemów

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 wrz 2015, o 20:54 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Kolego @majster bardzo dziękuję za poprawki. Widzę, że z moją ostatnią płytką nie było aż tak źle :)

    Wyprasowałem płytkę, ale coś mi kiepsko wyszło (mało toneru) bo drukowałem na gazecie. Jutro może uda mi się kupić papier kredowy to będę działał :)

    Bardzo fajna płytka wyszła-nieduża i zgrabna...
    Dziękuję Koledzy za pomoc, bez was nie dałbym rady.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 wrz 2015, o 21:01 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 19 lut 2014
    Posty: 569
    Lokalizacja: Żagań
    Pomógł: 54

    Można by jeszcze obrócić Max'a o 90 stopni.
    Rozluźni to ścieżki pod nim.

    Obrazek


    Autor postu otrzymał pochwałę

    _________________
    http://leszczamiga.ppa.pl/



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 18 wrz 2015, o 09:10 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 16 wrz 2014
    Posty: 264
    Pomógł: 12

    Słuszna uwaga-dzięki.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 18 wrz 2015, o 19:19 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 17 sie 2013
    Posty: 3797
    Lokalizacja: Grudziądz
    Pomógł: 143

    I jak płyteczka wykonana ?

    _________________
    Usługi druku przestrzennego - www.drumik.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 59 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO