Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA w 2025? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 12 kwi 2025, o 11:12


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 11 lut 2016, o 22:16 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 09 sie 2014
    Posty: 33
    Pomógł: 0

    Witam
    Chciałem pokazać moją wersję prostownika samochodowego. Pomysł powstał z racji potrzeby, gdy zaczęły się mrozy. Dobrze że zdążyłem przed wiosną ;-)
    Gdy zagłębiłem się trochę w temat i zorientowałem się jakie urządzenia są w tej chwili na rynku (zwłaszcza w marketach) doszedłem do wniosku, że szkoda kasy na pseudo prostowniki i uszkodzone akumulatory.
    Przerobiłem trochę koncepcję prostownika czysto analogowego przedstawionego w Radioelektroniku 2 z 1987 roku. Jako że oparłem całość na Atmega8 dlatego postanowiłem zamieścić ten opis tutaj.
    W obecnej wersji nie ma jeszcze funkcjonalności odsiarczania opisanej w czasopiśmie. Poza tym udało mi się zrealizować następujące funkcje:
    1) Ładowanie średnim prądem na poziomie 10% pojemności akumulatora,
    2) prąd ładowania niezmienny w czasie do osiągnięcia 14,5V na zaciskach akumulatora mierzone w półówce napięcia gdy tyrystor jest zblokowany,
    3) pojemność akumulatora ustawiana potencjometrem w zakresie od 7 do 80 Ah
    4) pomiar średniego prądu ładowania wyświetlany na LCD,
    5) pomiar napięcia akumulatora w momencie gdy nie ma ładowania - wyświetlany na LCD,
    6) ustawiona pojemność akumulatora wyświetlana na LCD,
    7) zabezpieczenie przed zwarciem
    8) zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem biegunów,
    9) automatyczna przerwa w ładowaniu gdy napięcie na akumulatorze osiągnie 14,5 V
    10) ponowne rozpoczęcie ładowania gdy napięcie spadnie poniżej 12,5 V

    Pewnie znalazłoby się coś jeszcze ale nie pamiętam w tej chwili.

    Zacząłem oczywiście od stykówki, powoli dokładałem poszczególne bloki, spaliłem dwa tyrysory aż w końcu wykonałem pierwszy schemat w Eaglu:

    Obrazek

    Następnie posiedziałem trochę nad PCB - oczywiście po zgłębieniu poradników Mirka ;-) oraz wygooglowałem jak wykonać płytkę metodą żelazkową zwaną szumnie również termotransferem (mi bliższa jest pierwsza nazwa) i wyszło mi coś takiego:

    ObrazekObrazek

    Już teraz wiem, że można by ją zrobić sporo lepiej ale co tam, pierwsze koty za płoty jak to mawiają Starożytni Rosjanie.

    Ostatecznie należałoby włożyć wszystko do jakiejś obudowy bo pajęczyn na biurku to żona już zdzierżyć dłużej nie może. Ale oczywiście najpierw zrobiłem płytkę a potem zacząłem się zastanawiać w co ją wsadzić więc do niczego nie pasowała. Znalazłem w domu uszkodzonego UPSa i okazało się że nawet dużo się nie pomyliłem. Poniżej pokazałem ile części musiałem zmieścić do niedużej obudowy:

    Obrazek

    Ostatecznie, przy użyciu młotka i dłuta udało się wszystko wepchnąć do środka :? :

    Obrazek

    A po złożeniu wygląda całkiem kompaktowo:

    ObrazekObrazek

    Nie wiem jak załączyć filmik przedstawiający początek i koniec procesu ładowania akumulatora 74 Ah. Dodam na razie, że przez cały okres ładowania średni prąd ładowania wynosił około 7,4A. Chciałbym zaznaczyć, że jest to prawdziwa wartość średnia pochodząca z pobrania do 127 próbek z każdego półokresu ładowania i wyliczenia rzeczywistej wartości.
    Jakby ktoś chciał dodatkowych informacji to proszę pytać. Zdaję sobie sprawę, że ani urządzenie nie jest jakieś przełomowe ani wykonanie nie powala na kolana ale swoją funkcję spełnia a mnie pozostaje satysfakcja 8-)
    Pozdrawiam
    Michał



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 lut 2016, o 09:52 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 28 lis 2012
    Posty: 283
    Lokalizacja: Warszawa
    Pomógł: 17

    Hej,
    Projekt ciekawy a najważniejsze, że użyteczny! A najcenniejsze - że się człowiek przy takich projektach dużo uczy :)
    Ale, żeby nie przesłodzić to mam dwie uwagi. Pierwsza - to zasilanie układu - czemu nie dałeś mostka prostowniczego a tylko jedną diodę D3? W programie wykorzystujesz przetwornik ADC i takie zasilanie jest co najmniej dyskusyjne. Druga sprawa - szczegół - ale w układzie IC2B z takimi wartościami rezystorów to wzmocnienie całego układu wynosić będzie co najmniej 42x.
    Generalnie jak na pierwszy schemat w Eaglu i pierwszy termotransfer to nie ma co krytykować :)
    No i najważniejsze - satysfakcja BEZCENNA! Brawo!

    _________________
    Pozdrawiam
    Grzegorz



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 12 lut 2016, o 11:00 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 09 sie 2014
    Posty: 33
    Pomógł: 0

    Dzięki za miły komentarz.
    Zasilanie musiałem zrobić tylko przez jedną diodę ponieważ masę całego układu mam podłączaną bezpośrednio do jednego bieguna transformatora. Gdybym dodatkowo zastosował mostek Gretza i podłączył również "-" do GND to jedna dioda byłaby cały czas zwarta. Ale sprawdziłem na oscyloskopie, przy obciążeniu zasilacza przez pracujący układ, napięcie zasilania jest "gładziudkie".
    Jeśli chodzi o wzmocnienie to z pomiarów napięć wychodzi mi dokładnie x40. Może tolerancja użytych elementów jest na tyle duża, że udało się potencjometrem wyregulować pożądane wzmocnienie.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 sty 2018, o 12:23 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 09 mar 2015
    Posty: 30
    Pomógł: 0

    Cześć!
    Bardzo ładna konstrukcja i schemacik.
    Czy udało Ci się rozwinąć funkcjonalność odsiarczania aku?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 sty 2018, o 13:16 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 09 sie 2014
    Posty: 33
    Pomógł: 0

    Wiesz, od momentu uruchomienia już więcej nic nie zmieniałem. Po zmianie samochodu zniknął problem akumulatora, więc i motywacji większej nie mam. Póki co to używam go do konserwacji akumulatorów od dwóch motocykli (7ah)
    Pozdrawiam
    Michał

    Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 sty 2018, o 15:43 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 22 sty 2014
    Posty: 1806
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 168

    Czemu masz prostowanie jednopołówkowe? w ten sposób masz składową stałą prądu i podmagnesowujesz rdzeń. Nie wdając się w szczegóły,to nie jest zdrowe dla trafo

    ------------------------ [ Dodano po: 7 minutach ]

    no i marnujesz jeden półokres sinusoidy. Wtedy żeby uzyskać ten sam prąd średni mógłbyś mieć mniejszą amplitudę prądu. Możesz też dać greatza przez tyrystorem.

    ------------------------ [ Dodano po: 11 minutach ]

    Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 24 sty 2018, o 19:01 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 09 sie 2014
    Posty: 33
    Pomógł: 0

    Przyjąłem prostowanie jednopołówkowe ponieważ pierwotnie miał byś dodatkowy obwód powodujący odsiarczanie akumulatora a do tego potrzebna byłaby ujemna połówka sinusoidy. Ale nie zostało to już zrealizowane. Póki co tak też działa, tylko fakt, musiałem dowinąć parę zwojów po stronie wtórnej aby osiągnąć odpowiednio duży prąd ładowania.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    cron
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO