Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 28 gru 2024, o 11:47


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 kwi 2012, o 22:10 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

Witam,

chcę zrobić sobie nieduży sufit podwieszany, w którym między innymi umieszczę 4 żarówki led oraz taśmę led 5m. Żarówki ze względu na ich budowę chcę tylko włączać/wyłączać, natomiast taśmą chciałbym się "pobawić", czyli sterować jasnością za pomocą PWM. Zrobiłem sobie schemat na podstawie zdobytych informacji w sieci, nie wiem czy poprawny (elektronikiem nie jestem).

....
schemat w linku bo jest za szeroki

Ogólnie to układ podzieliłem na dwie części, całość zasilana jest z transformatora toroidalnego 12V i rozdzielona dwoma stabilizatorami 3A. Jeden stabilizator idzie na żarówki ledowe a drugi na taśmę (czy tak w ogóle można?). Podłączenie żarówek wydaje mi się, że jest poprawne ale utknąłem przy taśmie. Czy przy sterowaniu PWM między rezystorem a BUZ11 (czerwone kółko) powinno coś jeszcze być?

Według wątku topic978.html powinny być tranzystory ale tam jest sterowanie silnikiem, więc pytanie, czy tak samo powinno wyglądać podłączenie taśmy?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 kwi 2012, o 22:51 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27320
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Jak dla mnie to jest mocny przerost formy nad treścią ten schemat i prośba na własne nieprzymuszone życzenie o cały szereg i łańcuszek problemów.

Po pierwsze to po kiego grzybka wymyślać tak szalone zasilanie dla taśm LED'owych ???? Transformatory toroidalne! mostki gretza!, no i super KALORYFERY 7812 !!!! - to już szał ;)

Skoro wystarczy zamiast tego jeden maleńki - tyciusi zasilacz impulsowy o dokładnym napięciu 12V jak np ten:

http://sklep.atnel.pl/pl/p/Zasilacz-12V1.6A/14

nie wspomnę już o cenie i tysiąckrotnym uproszczeniu tej części konstrukcji która ma styczność z 230V i nie wspomnę o zwiększeniu bezpieczeństwa a także o tym że mniej energii cieplnej wydzielisz do środowiska

Owszem dla 5 metrowych i to kilku taśm led wydajność tego zasilacza może być ciut mała bo ma tylko 1,6A - no ale na ZEUSA - spokojnie można dostać podobne zasilacze i to w praktycznie takich samych obudowach na sporo większe prący - a że będą impulsowe to od razu z marszu możesz zapomnieć o dogrzewaniu środowiska naturalnego jak z jednego swojego stabilizatora 7812 - toż to będzie ciepło z niego jak z elektrowni jądrowej.

Sam pomyśl jak długi łańcuszek problemów już ci odpadnie i o ile mniej roboty ;)

Druga sprawa to te nieszczęsne tranzystory MOSFET BUZ11 przy PWM'ie - zależy jeszcze jakiej częstotliwości mogą ci się także zacząć strasznie grzać - a przecież taka taśma LED 5m wcale nie zżera aż TYLE prądu żeby tam zaraz SŁONIA dawać

wystarczyłyby najzwyklejsze tranzystory bipolarne typu BDxxx - typu NPN i możesz wprost z procka sterować bez żadnych tam ALE i AJ WAJ ..... nawet bez radiatora nie będą się zbytnio grzać

I na koniec - jeśli już 12V zasilania i stawiamy na to żeby nie dogrzewać środowiska to warto pomyśleć też o przetworniczce dla procka - np takiej:

http://sklep.atnel.pl/pl/p/ATB-PWR-przetwornica/20

albo dowolnej innej własnej roboty

Przemyśl to wszystko ;) a uprościsz sobie życie w 100%

ja tam nigdy do takich układów nie korzystam z żadnych transformatorów i klecenia własnych kocich zasilaczy ;)

masz małe i tanie zasilaczyki impulsowe i po sprawie - szybko miło i bezpiecznie

to taka moja porada


PS... zresztą zobacz sobie jak ja to kiedyś robiłem - wprawdzie jeszcze nie bawiłem się w przetworniczki i dlatego widzisz tam 7805 - no ale spójrz na tranzystory - zwykłe bipolarne a zasilanie 12V właśnie z takiego impulsowego stabilizatora. I proszę bardzo taśmy LED sterowane także PWM'em.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1996907.html

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 kwi 2012, o 00:14 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

Dziękuję bardzo za szybką i rozwiniętą odpowiedź.

Tak więc zacznę od początku, nie ująłem tu wszystkie co ma być, tylko to z czym na chwilę obecną mam problem, tak mi się wydaję.
Reszty boje się pokazać, bo zaraz mnie ktoś zjedzie, że nie umiem a się pcham, no ale chyba trzeba będzie ;)

No ale po kolei, cały sufit będzie składał się:

- z żyrandola, który to ma 8 halogenów 20W, sterować chcę każdym halogenem oddzielnie, pomyślałem, że wykorzystam do tego układ wykonawczy autorstwa pana Mirleya, tylko w trochę mniejszej wersji http://oi43.tinypic.com/34ear6t.jpg

- 4 żarówek led (na początku myślałem aby to było na halogenach ale ze względu na to, że sufit będzie miał coś ok 125cm x 125mc x 13cm a one będą się grzały to je sobie odpuściłem, bo wystarczy, że stabilizatory trochę nagrzeją),

- taśma led, schemat już podałem we wcześniejszym poście

- oraz 60 diód rgb ułożonych w okrąg, pomyślałem sobie aby z czasem zegarek na tym zrobić. Schemat do diód, zaczerpnąłem z projektu http://dclausen.net/projects/ledcyl/ a wygląda on tak http://oi44.tinypic.com/2w4h47m.jpg

- całość chcę sterować za pomocą atmegi 32, schemat wyprowadzenie pinów na chwilę obecna wygląda tak http://oi41.tinypic.com/11jt183.jpg


Transformator już mam , musiałem go kupić ze względu na to, że zasilacz elektroniczny (okrągły), który siedział w żyrandolu spalił się a nie mogłem nigdzie dostać zamiennika. Problemem był kształt, bo nigdzie nie było okrągłego o mocy większej niż 105W.

W związku z tym, że transformator już jest, to nie chcę dorzucać kolejnych zasilaczy, bo i po co?

Tak jak już wcześniej wspomniałem, nie jestem elektronikiem, nigdy nie miałem z tym nic wspólnego. Jakoś we wrześniu napaliłem się na programowanie i kupiłem sobie Pana książkę, w międzyczasie złożyłem płytkę testową Pana Mirleya i jakoś tam sobie bawiłem się. Udało mi się zrobić zegarek na wyświetlaczu, pobawiłem się PWM,em, diodami, ogólnie wiem o co chodzi i myślę, że poradziłbym sobie z zaprogramowaniem scalaka pod sufit (w sumie nie spieszy mi się, na początku najważniejsze aby działał główny żyrandol) a resztę z czasem sobie dorobię.

Projekt jakoś tam opisałem, teraz czas na dwa pytania:
- czy tranzystory bipolarne typu BDxxx, będą się nadawały mimo zasilania z transformatora?
- czy są jakieś stabilizatory, które się nie będą mocno grzały?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 kwi 2012, o 00:43 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27320
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Na początek - to nie jest takie forum, gdzie ktoś kogoś "zjedzie" jak mówisz - tutaj nie ma takich jakichś ;)

tranzystory BDxxx - oczywiście zamiast tych xxx musi być jakaś liczba oznaczająca konkretny typ tranzystora NPN - trzeba dobrać na odpowiedni prąd. Ale co one mają wspólnego z transformatorem ? NIC ;)

każdy stabilizator liniowy będzie się grzał - i tu podobnie możesz użyć przetwornic tak jak te na 5V do których pokazałem link - tyle że na większe prądy - są takie scalaki i zrobienie tych przetworniczek nie jest trudne

Nie mniej jednak twój schemat z ATmega32 zawiera już podstawowe duże błędy.

1. do czego są podłączone kondensatory od kwarcu i jeden 100nF idący od VCC ????? bo widać że mają połączone nogi ale wiszą w powietrzu a powinny być podłączone wszystkie trzy do GND

2. brak u ciebie prawidłowego FILTROWANIA ZASILANIA !!!! oj będzie niedobrze

pooglądaj sobie pan troszkę mojego bloga a szczególnie te artykuły - a potem może i inne - warto:

http://mirekk36.blogspot.com/2012/04/mi ... lanie.html

http://mirekk36.blogspot.com/2012/04/pr ... cenia.html

a szczególnie ten - odnośnie rysowania schematów ;) najnowszy artykuł

http://mirekk36.blogspot.com/2012/04/ku ... rt-01.html

I jak coś to śmiało pisz na tym forum, tu wszyscy są przyjaźnie nastawieni do siebie i udzielają sobie pomocy a nie tak jak na innych forach - dlatego zapraszam serdecznie ;)

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 kwi 2012, o 08:24 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

Tak więc zabieram się za czytanie, ponanoszę poprawki i się odezwę ;)

Przy okazji zapytam, czy dobrym posunięciem będzie wydzielenie zasilania na oddzielna płytkę i podpięcie wszystkiego pod jeden mostek, czyli ten 8A? W chwili obecnej dla atmegi jest mostek 3A i dla ledów drugi 8A. Atemga z diodami RGB nie pociągnie więcej jak 1A, taśma potrzebuje ok 2A, żarówki led też coś koło tego, czyli razem jest 5A.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 kwi 2012, o 08:51 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27320
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Akurat przy takich prądach - to żadna różnica czy zrobisz dwa mostki czy jeden. Jeśli żarówki są też zasilane napięciem 12V to ja widzę tu tylko dwa podziały zasilania

oczywiście wspólny mostek - jeśli już nie możesz czy nie chcesz zasilaczy impulsowych (które znacznie ułatwiłyby ci życie - a zmieściłyby się pewnie z powodzeniem zamiast tego trafa ..... no ale to już jak uważasz oczywiście

za to dla samego procka bez żadnych diod LED możesz dać wtedy nawet 78L05 bo będzie sam procek brał tak mało prądu że taki pikuś jak 78L05 będzie się mało albo prawie wcale grzał

a za to 12V może wtedy służyć do zasilania i żarówek i taśm - co za różnica ?

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 11:17 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

Tak więc powracam z poprawionym schematem, na razie płyty głównej, mam nadzieję że nie przegiąłem teraz w drugą stronę ;)

http://oi44.tinypic.com/29m3ayw.jpg

Poszczególne wartości dla przetwornicy wziąłem z noty katalogowej.
Nie wiem tylko dokładnie jaką wartość powinien przyjąć rezystor ESR, przedział to 50 - 500M, więc na razie wpisałem 100M.

W związku z tym, że nie bardzo radzę sobie z smd, to czy mogę wlutować tylko scalaka a8498 smd a resztę elementów użyć "normalnych"?
Jeśli tak, to czy taki dławik DPU033A3 http://www.tme.eu/html/PL/dlawiki-przec ... pelny.html będzie się nadawał ?

Do gniazd termometru i odbiornika rc5 będą wpięte 0.5m przewody, czy w związku z tym filtrowanie mam zrobić przy samych elementach na jakiejś małej płytce, czy mogę wykonać je przy samych gniazdach?

Żarówki led i taśma led działają na napięciu 12V, tyle samo wychodzi z transformatora, czy koniecznie za mostkiem prostowniczym muszę wstawiać przetwornicę 12V->12V, czy da się to jakoś inaczej (prościej) załatwić?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 12:21 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27320
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

WOOOOW!!! przede wszystkim jak zobaczyłem schemat - to aż usiadłem z wrażenia ;) ..... przepraszam że to powiem ale hmmm "cacuszko" , "miodzio" - no bajer ;)

takie coś to się czyta i ogląda ;)

ale wracając do pytań i meritum to mam kilka uwag:

1. ESR to nie rezystor - tylko oznaczenie LOW ESR odnosi się do niskoimpedancyjnych kondensatorów elektrolitycznych - dlatego bardzo się zdziwiłem gdy na schemacie zobaczyłem tam rezystor 100M .... nie wywal go - tam ma być kondensator elektrolityczny a najlepiej tantalowy ale z oznaczeniem "LOW ESR" to o to chodzi - mowa o tym C7 - więc rezystora R7 - nie dajesz (NIE MA GO)

2. nie chcę mówić że zrobienie przetwornicy we własnym zakresie to coś szalenie trudnego ale jeśli nie masz doświadczenia z SMD to może wybierz inny scalak przetwornicy - przewlekany i zajrzyj do jego noty PDF jak powinna wyglądać płytka PCB - bo niestety - jeśli się ją zrobi źle to może być niedobrze :( z taką przetwornicą i będzie źle działać :(

zobacz sobie na scalak LM2575 - i to zdecydowanie - masz w jego nocie wzór płytki PCB dla elementów przewlekanych bo i sam scalak jest przewlekany

3. taki dławik o jaki pytasz - pewnie że może być ;) .... ale zauważ że jeśli będziesz używał przetwornicy TYLKO dla procka to nie potrzeba ci 3A w żadnym wypadku. Gdybyś chciał koniecznie scalak SMD to mógłby być nawet LM2674 na 0,5A - no ale tu znowu możesz mieć problemy ze zrobieniem tego w SMD

NIESTETY projekt płytki PCB pod przetwornicę musi być zrobiony zgodnie przynajmniej z zaleceniami producenta - jeśli samemu nie zna się dokładnie na rzeczy

ale też nie narysowałeś na schemacie odbiorników ???? nie za bardzo wiem co będzie podłączone do pinów procka - jakie obciążenia - bo jeśli niewielkie to wtedy mógłbyś jak pisałem wyżej użyć nawet nie przetwornicy a stabilizatorka liniowego 78L05 .... no ale mówię - zależy od odbiorników

odbiornik RC5 ? na kablach ???? hmmm trochę źle - no ale ok - tylko JAK NAJKRÓTSZYCH - 50cm - to może być lekka przesada dla niego - 20cm to jeszcze bym może jakoś zrozumiał

Termometry jeśli DSxxx to spokojnie mogą być na dłuższych kabelkach

a filtrację zrób na płytce tuż przy ich gniazdach

------------

Taśmy led zwykle lepiej zasilać ze stabilizowanego 12V - jak chcesz uzyskać 12V wprost z mostka Gretza -??? nie uda ci się to - bo jeśli na biegu jałowym nawet zrobisz 12V to po podpięciu diod LED od razu tragicznie spadnie ci napięcie i będzie kiepsko

Jeśli dasz za dużo to diody krócej pożyją - TAK nie można :( .... dlatego pisałem o zasilaczach impulsowych - a jak nie to trzeba niestety albo samemu bawić się w wydajne przetwornice do diod LED albo kupić gotowe ...... Zobaczysz, że na końcu tej drogi wspomnisz przynajmniej ten mój pomysł o takim gotowym zasilaczu impulsowym, który po wybebeszeniu z obudowy zająłby ci pewnie i tak 1/3 miejsca tego całego trafa toroidalnego ..... no ale walcz ..... Zasilanie LED to nie takie chop siup jeśli chcesz żeby działało długo i szczęśliwie - i bez wymian taśm co pół roku ;)

A jeśli piszesz o przetwornicy to nigdy 12V->12V bo to ogromnie nieporozumienie - jak już to 24V -> 12V ...... ale wtedy to już na pewno nie użyjesz 7805 tylko koniecznie też będzie musiała być przetworniczka dla zasilania procka.

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 12:54 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

1. Na schemacie w nocie katalogowej, wyglądało to jak rezystor więc i go wstawiłem :)

2. Popatrzę, w sumie wolałbym aby wszystkie elementy były przewlekane, więc może faktycznie LM2575 będzie lepszym rozwiązaniem.

3. Tak też myślałem ale chciałem się upewnić.

Odbiornik RC muszę umieścić na kablu, ponieważ płytka będzie zabudowana a odbiornik musi być widoczny. W sumie to może i 10-20cm mi wystarczy, model odbiornika podczerwieni to TSOP4836.

Dobrze, że chociaż termometr może być na dłuższym, bo chcę go umieścić centralnie w środku obudowy :)

Cały czas zastanawiam się nad tym zasilaczem, tylko przeszkadza mi tu żyrandol, bo jego halogeny żrą 160W łącznie.
Czy taki http://allegro.pl/zasilacz-impulsowy-12 ... 51688.html zasilacz będzie się nadawał również do halogenów?
Jeśli tak to czy do włączania/wyłączania poszczególnych halogenów wystarczą tranzystory bipolarne typu BDxxx NPN, o których wcześniej wspomniałeś przy żarówkach led?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 17 kwi 2012, o 13:10 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27320
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Oj obawiam się, że do halogenów to takie zasilacze będą nieteges, prądy pobierane przez halogeny w momencie rozżarzania się włókna są zdaje się dużo większe .... :( ... więc do nich to rzeczywiście chyba trafo czy tam jakiś zasilacz do halogenów.

W takim razie skoro już to trafo to na pewno po prostowniku będzie miało spory zapas mocy i pewnie napięcie lekko większe - zatem pozostanie ci tylko dorobienie/ew dokupienie przetwornicy do diod LED

Do operacji typu WŁĄCZ/WYŁĄCZ - halogenów na prąd stały - zdecydowanie lepiej użyj tranzystorów typu MOSFET - nawet tych BUZ ..... Mi chodziło o zamianę Mosfetów na bipolarne tam gdzie masz sterowanie za pomocą PWM'ów diod LED

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 14:39 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

Czy dostane w Waszym sklepie ten http://sklep.atnel.pl/pl/p/ATB-PWR-przetwornica/20 moduł ale na 3A?
Policzyłem wszystko i dla samych diod z zegara będę potrzebował 1.3A przy zapalonych 15 diodach w 3 kolorach (czyli kolor biały).

Doczytałem się również, że żarówki led mogą działać spokojnie na prądzie przemiennym, czyli będę mógł je przez triaki bezpośrednio wpiąć do trafo, więc jeden problem mniej :)

Problem pozostał z taśmą led, szukałem i nic ciekawego w miarę taniego (poza zwykłymi stabilizatorami) nie znałem, w oczy rzucił mi się tylko moduł avt regulowanej przetwornicy impulsowej http://sklep.avt.pl/p/pl/492419/regulow ... ntazu.html czy takie coś może być?

Ewentualnie, jak mocno może grzać się taki stabilizator UA 78T12 12V 3A, w sumie byłby to chyba tylko jeden element, który by się "mocno" grzał?
Czy pojemność wewnętrzna zamknięta sufitu (jakieś 200l 125x125x13) nie wystarczyłaby do tego aby nie doprowadzić do przegrzania elementu? oczywiście radiator jakiś bym dodał.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 15:12 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27320
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

Nie nie nie ;) na 3A nie mamy przetwornicy .... Zresztą one są MAX na 3A, tak samo jak piszesz o tych 7812 na 3A - jeśli są na 3A to MAX i nie można stosować ich na maksymalnych prądach - bo ci odparują albo się zanihilują ;)

A kupowanie czegoś do składania z AVT to jak strzał z kałasznikowa w kolano i stopę razem :(

Weź pan jak mówiłem na samym początku rozejrzyj się za zasilaczem na 4-5A impulsowym takim chińskim - wyłupiesz bebechy i będziesz miał tanią przetwornicę ;)

7812 już przy 1A będzie niezłym kaloryferem albo żelazkiem nawet - a przy większych prądach - nawet wolę nie myśleć - chyba że rzeczywiście wyłupiesz ze ściany stary żeliwny kaloryfer i zastosujesz go pod sufitem jako radiator - to może podziała przez godzinę ;) - a tak po prawdzie to ma wbudowane zabezpieczenia przeciwzwarciowe i termiczne więc jak się nie zanihiluje to będzie ci się wyłączał przy prądzie 3A

Poza tym czy ty już wiesz jakie będziesz miał napięcie za prostownikiem? mostkiem grezta ? czy zostawiasz sobie to jako niespodziankę na koniec ?

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 15:47 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8589
Pomógł: 337

mirekk36 napisał(a):

A kupowanie czegoś do składania z AVT to jak strzał z kałasznikowa w kolano i stopę razem :(



Pod dwoma warunkami :

1. Po złożeniu choć raz wypali
2. I trafi :)

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 16:22 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

Ja nie pan, 80lat jeszcze nie mam ;) - ty, kamil lub kirex wystarczy :D

Z tego co wyczytałem to napięcie za mostkiem powinno być większe, czyli (12V - (2x0,7V spadek na diodach)) * 1.4 = 14,48V (mostek 3A) - nie wiem tylko kiedy spadek się mierzy, przed mnożeniem przez 1.4 czy po.

Jeśli chodzi o 3A przetwornicy, to wiem że nie można obciążać jej na maxa i nawet nie mam zamiaru tego robić.
Może już to wszystko za mocno namotałem i stało się to nieczytelne. Więc napisze jeszcze raz gdzie chcę i co stabilizować:

- przetwornica z ~12-15V -> -5V 3A do procesora i diod rgb - max obciążenie jakieś 1.5A ("-" oznacza prąd stały jakby kto pytał ;))
- przetwornica z ~12-15V -> -12V 3A do 5m taśmy led, max obciążenie 2A

Tak więc nie zawracam już głowy i idę szukać chińczyka, mam tylko nadzieję, że jego cena nie będzie podobna do zasilacza, który podałem wcześniej (120zł) :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 16:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2012
Posty: 243
Lokalizacja: wlkp
Pomógł: 2

Korzystając z okazji, to jakie hurtownie elektroniczne polecacie? (internetowe rzecz jasna)
Może nawet nadawałoby się to pytanie na jakiś osobny krótki wątek, coś w stylu gdzie można dostać i nowe i tanie.. :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 16:29 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8589
Pomógł: 337

U mnie na wiosce sa takie popularne zasiłki do taśm led....

Na 12V
http://www.prodin.pl/p,15742,zasilacz-do-led-adi65.html
http://www.prodin.pl/p,20808,zasilacz-12v-3-15a.html
http://www.prodin.pl/p,19244,zasilacz-12v-16-5a.html

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 kwi 2012, o 16:42 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

No to chyba na tego http://www.prodin.pl/p,20808,zasilacz-12v-3-15a.html skusze się.
W sumie faktycznie mniej z tym problemów i taniej to wychodzi, niż robienie własnej przetwornicy.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 kwi 2012, o 09:16 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 kwi 2012
Posty: 118
Pomógł: 0

Mógłby mi ktos powiedzieć jaki rezystor powinien być wpięty między mikrokontroler a bazę tranzystora BD177 http://www.fairchildsemi.com/ds/BD/BD175.pdf bo ja nie wiem na co mam patrzeć w tej nocie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 kwi 2012, o 10:02 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27320
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

2,2K albo 1,5K i powinno starczyć

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO