Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 27 sty 2025, o 18:06


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 lip 2014, o 13:44 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 sty 2013
Posty: 435
Lokalizacja: Rybnik
Pomógł: 6

Witam,

Tak jak w temacie, za niedługo mam kolokwium z układów mikroprocesorowych, posiadam przykładowe zadania które najprawdopodobniej się pojawią.

Czy jest ktoś w stanie mi je wytłumaczyć jak się je robi??

Są one rozwiązane:
Obrazek
Obrazek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lip 2014, o 21:16 
Offline
Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012
Posty: 2088
Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
Pomógł: 411

Do zadania 1 musisz nauczyć się działania wszystkich bramek logicznych, a czas propagacji to czas po upływie którego zmieni się stan wyjścia (opóźnienie). Przykładowo masz bramkę NOT (negator 0->1 i 1->0) to jak w chwili czasowej stan na wejściu zmienił się na 1 to na wyjściu tej bramki pojawi się 0 po 10ns czyli na osi czasu w 20ns.

W zadaniu 2 należy zrozumieć działanie przerzutników. Tu jest przerzutnik D jak CLK ma stan wysoki to Q=D, a jak CLK=0 to Q jest pamiętane i na wejściu D może być cokolwiek. Wyjście /Q (oznaczone kółeczkiem) to zanegowane Q. Tu przepisywanie następuje w stanie wysokim, a może być też przerzutnik, który przepisuje z D do Q tylko na zboczu narastającym zegara CLK.

Trzecie zadanie to proste obliczenia. Wyjście danej bramki ma swoje minimalne napięcie w stanie wysokim i bramka która ma rozpoznać ten stan jako wysoki musi interpretować to napięcie jako stan wysoki.

W 4 zadaniu tablicę prawdy przepisujesz do tabelki (ważna jest kolejność w nagłówku BA - 00 01 11 10 - kolejna kolumna różni się jednym bitem), a potem zaznaczasz jak najwięcej sąsiadujących 1 w grupy po 2, 4, 8. Sąsiedztwo to również takie 4 jedynki:
1 0 0 1
1 0 0 1
Nie używa się połączeń na skos.
Jak już to zaznaczysz to patrzysz które bity z wiersza i kolumny są stale i z tego wynika B, bo dla tych 4 jedynek BA=10 i 11. Potem z tego wzoru Y=B + /C*A rysujesz schemat z bramek. + to bramka OR, * to bramka AND, a / to bramka NOT.


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
Dragonus Cracovus: Biomagia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lip 2014, o 22:18 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 sie 2013
Posty: 10
Lokalizacja: Dębica
Pomógł: 1

Ja na studiach uczyłem się logiki z pomocą programu National Instruments - Multisim 10. Naprawdę polecam jeżeli masz jeszcze czas na naukę obsługi programu to skorzystaj. Łączysz bramki ustawiasz parametry dodajesz masę gdzieś po za układem i włączasz przycisk na 1.


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 lip 2014, o 22:32 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 kwi 2013
Posty: 381
Lokalizacja: Łowisko
Pomógł: 32

Krauser napisał(a):
Nie używa się połączeń na skos.

należy także dodać, to iż należy zaznaczać jak najwięcej możliwych połączeń, żeby wyeliminować zjawisko hazardu, i jeszcze ważna sprawa jak grupujesz 1 (czyli sumę, jeżeli był by, to iloczyn logiczny wtedy grupujesz zera), możesz zaznaczać grupy 1,2,4,8 itd. z wyjątkiem 6 tak jak wspomiał Krauser

https://www.youtube.com/watch?v=bljeh51kuOk


Autor postu otrzymał pochwałę

_________________
невозможно ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO