Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 27 lip 2025, o 00:22


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 12:30 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 lut 2013
    Posty: 31
    Pomógł: 0

    Hej

    Miałbym prośbę o sprawdzenie schematu, używam LM1117T układ ten wg noty ma VCC na radiatorze tak więc polygon zrobiłem częściowo na VCC i GND. Nie wiem czy to dobre rozwiązanie i gdzie powinien on sięgać, póki co trochę oddaliłem go od 230V.

    Jeśli chodzi o trafo to jest 2x7.5V 2x40mA, a ponieważ potrzebuje 80mA zrobiłem mostek na wyprowadzeniach. Jeśli coś zrobiłem nie tak to proszę mnie zbesztać i poprawić :)

    na schemacie są też piny na dodatkowe wyprowadzenie zasilania, dałem je do testów.

    https://dl.dropbox.com/u/5385608/plytka ... lanie2.jpg

    https://dl.dropbox.com/u/5385608/plytka ... ilanie.jpg



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 12:59 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    Tylko po co zrobiłeś tę wylewkę VCC? Czemu nie mogła być zwykła masy.

    Ścieżka napięcia niestabilizowanego jest strasznie blisko nóżki masy stabilizatora. A masz tam przecież pełno miejsca.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 13:00 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 15 lis 2012
    Posty: 31
    Pomógł: 0

    te kondensatory filtrujące to są tak na oko dobrane?
    przydatny link: http://edw.com.pl/pdf/k01/74_30.pdf
    obudowa stabilizatora to jak się domyślam TO220 ? będziesz mu giął nóżki? bo to jest raczej "stojący" układ, z radiatorem do przykręcenia do obudowy


    edit:
    zresztą z takich teoretycznych obliczeń: (7,5V * 1,41 - 1,4V - 3,3V) * 80mA = 0,47W, czyli do takiego zastosowania (dla obudowy TO220) radiator raczej nie będzie potrzebny (chyba że chcesz go używać w jakichś ekstremalnych temperaturach)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 14:04 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 lut 2013
    Posty: 31
    Pomógł: 0

    jak pisałem LM1117T ma wg noty katalogowej VCC na radiatorze w miejscu odprowadzania ciepła, nie mogę tego do GND podłączyć, faktycznie odległość między nóżkami powiększę dla bezpieczeństwa.

    Nóżki będę zginał, układ już mam i też taką zastosowałem obudowę na schemacie, nie chce specjalnie radiatora kupować i montować na stojąco, a przy tej małej mocy jak piszesz sądzę że taki polygon starczy na odprowadzenie ciepła, mam nadzieję.

    wg pdf z EDW powinienem zastosować kondensator filtrujący coś koło 800uF jak dobrze patrzę, a w pdf stabilizatora jest 10uF, ogólnie czytając forum zaleca się takie wartości jak przyjąłem, chyba że proponujesz inne?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 14:25 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 02 maja 2012
    Posty: 112
    Pomógł: 10

    wrzaskun napisał(a):
    czytając forum zaleca się takie wartości jak przyjąłem
    Wszystko się zgadza ;) ale mowa jest tam, o kondensatorach jakie wymagają "scalaki". U Ciebie brak kondensatora filtrującego, zaraz za mostkiem prostowniczym (jeszcze przed stabilizatorem). Kondensator filtrujący o dużej pojemności (1000uF i więcej) zmniejsza tętnienia napięcia na wyjściu prostownika.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 14:35 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 01 lis 2011
    Posty: 266
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 9

    Zastanawiam się czy w taki sposób można łączyć uzwojenia wtórne transformatora? Napięcia na jednym i drugim uzwojeniu nie będą takie same, pojawi się różnica potencjałów co może powodować jakieś prądy bym je nazwał "błądzące" ;) WYDAJE mi się, że takie połączenie nie jest OK, do końca.
    Rozumiem, że masz taki transformator i nie zamierzasz kupić nowego?

    _________________
    www.gryfsmart.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 14:45 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    wrzaskun napisał(a):
    jak pisałem LM1117T ma wg noty katalogowej VCC na radiatorze w miejscu odprowadzania ciepła, nie mogę tego do GND podłączyć, faktycznie odległość między nóżkami powiększę dla bezpieczeństwa.

    Nóżki będę zginał, układ już mam i też taką zastosowałem obudowę na schemacie, nie chce specjalnie radiatora kupować i montować na stojąco, a przy tej małej mocy jak piszesz sądzę że taki polygon starczy na odprowadzenie ciepła, mam nadzieję.

    Ja doskonale rozumiem, że tam również jest VCC ;)
    A teraz weź proszę płytkę i weź stabilizator. Połóż go tak jak mniej więcej będzie leżał w gotowym układzie. Powiedz mi teraz gdzie będziesz miał kontakt między radiatorem, a miedzią :)


    Z tymi kondensatorami chłopacy również dobrze mówią. Na wyjściu transformatora masz sinusoidę, na wyjściu prostownika masz sinusoidę, ale odbitą względem osi czasu.


    IUVOit, właśnie tak są robione transformatory mogące mieć na wejściu 110 lub 220V. Łączysz dwa równolegle po 110 mogące przenosić dwa razy większy prąd, albo połączysz szeregowo i masz transformator na nasze 220V. Ze stroną wtórną to samo można robić.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 14:51 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 01 lis 2011
    Posty: 266
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 9

    Obliczenie grubości ścieżek (standard IPC-2221) za transformatorem:

    Założenia:
    Prąd: 800mA
    Długość ścieżki: 30mm
    Grubość miedzi 35um
    temperatura pracy: 25 C
    Dozwolony wzrost: 20 C

    Wyniki:
    Szerokość ścieżki
    - 144,98 um
    - 5,7 mil

    ------------------------ [ Dodano po: 9 minutach ]

    ajek napisał(a):
    IUVOit, właśnie tak są robione transformatory mogące mieć na wejściu 110 lub 220V. Łączysz dwa równolegle po 110 mogące przenosić dwa razy większy prąd, albo połączysz szeregowo i masz transformator na nasze 220V. Ze stroną wtórną to samo można robić.

    Jeżeli chodzi o łączenie szeregowe to jest to dla mnie zrozumiałe. Ale połączenie równoległe nie za bardzo, zacząłem się zastanawiać co by się stało gdyby nie były one idealne, czy nie zaczął by płynąć pomiędzy nimi jakiś dziwny prąd? Jak jeden jest na 30V a drugi na 20V, to chyba nie można ich połączyć równolegle?

    Ale te przypadki o których mówisz mają dwa uzwojenia na to samo napięcie, to OK - dzięki za informacje :)

    _________________
    www.gryfsmart.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 15:15 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 lut 2013
    Posty: 31
    Pomógł: 0

    Dobra:
    -dałem grubsze ścieżki
    -kondensator dodatkowy
    -oddaliłem ścieżki od siebie
    -polygony wyrzuciłem na razie bo coś nie jestem do nich przekonany może łatwiej będzie jednak przykrecic na stojąco radiator niż kombinować.
    @ajek Radiatorem nazwałem ten metalowy element w scalaku lm1117 w pfd zwą go chyba "copper plane" nie wiem jak to nazwać, nie zastanawiałem się.

    Jeśli chodzi o trafo to jest symetrycznie nawinięty myślę, że nie będzie jakiś dziwnych prądów bo powinny być identyczne.

    https://dl.dropbox.com/u/5385608/plytka ... nie3_1.jpg
    https://dl.dropbox.com/u/5385608/plytka ... nie3_2.jpg



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 15:23 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 10 sty 2013
    Posty: 844
    Lokalizacja: Przemyśl
    Zbananowany użytkownik

    Pomógł: 43

    IUVOit napisał(a):

    Jeżeli chodzi o łączenie szeregowe to jest to dla mnie zrozumiałe. Ale połączenie równoległe nie za bardzo, zacząłem się zastanawiać co by się stało gdyby nie były one idealne, czy nie zaczął by płynąć pomiędzy nimi jakiś dziwny prąd? Jak jeden jest na 30V a drugi na 20V, to chyba nie można ich połączyć równolegle?



    Ten dziwny prąd to prąd wyrównujący. W zasadzie nie jest zalecane łączenie równoległe uzwojeń transformatora- właśnie ze względu na niedoskonałość uzwojeń (nigdy uzwojenia nie będą miały w 100% tych samych parametrów), jednak w praktyce przy małych mocach oraz niewielkich prądach takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Należy zadbać jedynie o to aby początki i końce uzwojeń były razem podłączone.

    _________________
    Klimatyzacja Przemyśl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 15:38 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 01 lis 2011
    Posty: 266
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 9

    janeczqu- właśnie to miałem na myśli:)

    _________________
    www.gryfsmart.pl



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 15:48 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    Jeszcze zjadłem opcję połączenia transformatorów szeregowo, a środkowych przewodów podłączenia do masy w celu uzyskania napięć symetrycznych. Niektóre transformatory mimo np.2x24V mają tylko 3 kable na wyjściu. Wtedy są połączone szeregowo już wewnętrznie i ich równolegle już nie połączymy ;) I tu się kończy moja wiedza o transformatorach :D


    wrzaskun, ładna płytka. Kondensator 1mF pewnie starczy przy tak małym prądzie.
    Mi po prostu chodziło, że tę wylewkę będziesz miał po prostu po drugiej stronie płytki względem stabilizatora, więc nie wiem czemu się przejmowałeś tym ;) Jedyna możliwość, byś zwarł wylewkę do tego radiatora (sam nie znam nazwy tej tylnej płytki :D) to poprzez śrubę przykręcając stabilizator do płytki. Ale to masz kilka rozwiązań. Albo nie musisz przykręcać go, a po prostu położyć, albo możesz kupić podkładkę pod śrubkę do separacji. O taką



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 18:28 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 15 lis 2012
    Posty: 31
    Pomógł: 0

    jeśli chodzi o radiator, przekładki, zaginanie nóżek to moim zdaniem niepotrzebnie się martwisz i kombinujesz ;)
    jak napisałem u góry, moc tracona na stabilizatorze to około 0,5W
    z noty katalogowej, np. http://www.farnell.com/datasheets/10195.pdf masz parametry:
    dopuszczalna temp. złącza: 125 stopni C
    rezystancja termiczna złącze - otoczenie: 79 stopni C / W

    teraz załóżmy, że chcesz żeby układ pracował poprawnie w temperaturze do 50 stopni
    zatem różnicę temperatur dT masz 125 - 50 = 75 stopni C
    stąd możesz policzyć dopuszczalną moc traconą przez stabilizator: P = dT/Rth i wychodzi to około 1W, czyli naprawdę spory zapas, więc ja bym z radiatora zrezygnował i po prostu wlutował "na stojąco" układ



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 19:08 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    fosfolipid napisał(a):
    dopuszczalna temp. złącza: 125 stopni C
    rezystancja termiczna złącze - otoczenie: 79 stopni C / W

    teraz załóżmy, że chcesz żeby układ pracował poprawnie w temperaturze do 50 stopni
    zatem różnicę temperatur dT masz 125 - 50 = 75 stopni C
    stąd możesz policzyć dopuszczalną moc traconą przez stabilizator: P = dT/Rth i wychodzi to około 1W, czyli naprawdę spory zapas, więc ja bym z radiatora zrezygnował i po prostu wlutował "na stojąco" układ

    Jeśli temperatura maksymalnie ma mieć 50°C to 1/3W, a nie 1W ;)
    dT to nie różnica temperatur między planowaną, a temperaturą otoczenia? Czyli dT=50-25 (załóżmy bardzo ciepły pokój). Wtedy moc wychodzi około 0,3W.

    Albo można polecieć na oko i zobaczyć, że na każdy Wat mocy temperatura wzrasta o 79°C. Przy mocy 1W wyjdzie nam temperatura elementu około 100°C ;)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 19:12 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 15 lis 2012
    Posty: 31
    Pomógł: 0

    ajek napisał(a):
    fosfolipid napisał(a):
    dopuszczalna temp. złącza: 125 stopni C
    rezystancja termiczna złącze - otoczenie: 79 stopni C / W

    teraz załóżmy, że chcesz żeby układ pracował poprawnie w temperaturze do 50 stopni
    zatem różnicę temperatur dT masz 125 - 50 = 75 stopni C
    stąd możesz policzyć dopuszczalną moc traconą przez stabilizator: P = dT/Rth i wychodzi to około 1W, czyli naprawdę spory zapas, więc ja bym z radiatora zrezygnował i po prostu wlutował "na stojąco" układ

    Jeśli temperatura maksymalnie ma mieć 50°C to 1/3W, a nie 1W ;)
    dT to nie różnica temperatur między planowaną, a temperaturą otoczenia? Czyli dT=50-25 (załóżmy bardzo ciepły pokój). Wtedy moc wychodzi około 0,3W.

    Albo można polecieć na oko i zobaczyć, że na każdy Wat mocy temperatura wzrasta o 79°C. Przy mocy 1W wyjdzie nam temperatura elementu około 100°C ;)


    dT to różnica temperatur między maksymalną temperaturą otoczenia, w której może działać układ a maksymalną dopuszczalną temperaturą złącza, czyli 125°C. zatem dT to 125°C-50°C=75°C



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 13 mar 2013, o 19:28 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 05 maja 2012
    Posty: 256
    Pomógł: 3

    Aaa, nie ogarnąłem o czym mówiłeś dokładnie :D
    Ty wyliczałeś ile mocy może wyprowadzić maksymalnie przy temperaturze otoczenia 50°C.
    Ja to zrozumiałem, że chciałeś wyliczać ile mocy może wyprowadzić, by na stabilizatorze nie przekroczyć 50°C ;)

    Żeby wyliczyć maksymalną moc dla zadanej temperatury to oczywiście tak ;)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 14 mar 2013, o 11:04 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 04 lut 2013
    Posty: 31
    Pomógł: 0

    dzięki za odpowiedzi, całkiem fajnie się temat rozwinął :)
    A o jakiej wartości bezpiecznik szklany proponujecie?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 14 mar 2013, o 14:45 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 02 gru 2012
    Posty: 530
    Lokalizacja: Bydgoszcz
    Pomógł: 8

    Nie wiem, czy ktoś zasugerował, ale po co taki duży rezystor przy diodzie LED? Daj tam 180R.

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 14 mar 2013, o 16:50 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 02 gru 2012
    Posty: 530
    Lokalizacja: Bydgoszcz
    Pomógł: 8

    Ja tam lubię, jak świeci mi po oczach :P może zostać 330R, można dać 180R, można i 560R dać...

    _________________
    sig off ;(



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    cron
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO