Acade napisał(a):
Bo podczas próby wgrania np. jakiegoś szkicu dostaje taki błąd:
Szkic używa 924 bajtów (3%) pamięci programu. Maksimum to 30720 bajtów.
Zmienne globalne używają 9 bajtów (0%) pamięci dynamicznej, pozostawiając 2039 bajtów dla zmiennych lokalnych. Maksimum to 2048 bajtów.
Ale w tym co wrzuciłeś nie ma żadnego błędu. Wygląda jakbyś wcisnął przycisk samej kompilacji (czyli przycisk zweryfikuj) bez wgrania. W przeciwnym wypadku był by komunikat: "Problem z wgrywaniem na płytkę. Sprawdź
http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload w poszukiwaniu sugestii.", chyba że nie wrzuciłeś całej zawartości z konsoli...
Upewnij się że masz wybrany właściwy port com (arduino IDE -> Narzędzia -> Port: "COM...") pod którym Twój komputer wykrył płytkę.
Jeśli wybrany jest poprawny port to obserwuj diody na płytce podczas próby wgrania (diody opisane Tx/Rx) jeśli okresowo mruga przynajmniej jedna, znaczy to że IDE i sprzęt się komunikują, a faktycznie brak jest bootloadera.
Aby wgrać bootloader musisz podłączyć programator do płytki, w ArduinoIDE w menu Narzędzia ustawić właściwy programator w opcji Programator: "...", następnie wybrać również z menu Narzędzia opcję Wypal bootloader. I tu jest pewien problem, bo niektóre wersje ArduinoIDE mają skopaną wersję avrdude, która ma problem z wykryciem niektórych programatorów np programatora USBASP.
Tutaj masz poradnik jak to naprawić:
http://mirekk36.blogspot.com/2020/03/gdy-nie-dziaa-ci-usbasp-pod-andruino.html