Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 2 paź 2022, o 07:36


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 mar 2022, o 10:39 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 27 wrz 2021
Posty: 15
Pomógł: 0

Cześć,

chciałem zobaczyć pierwszy raz jak wygląda ARDUINO od strony programowania bo nigdy nie miałem z tym styczności. I już przy pierwszych próbach zaczeły się problemy.

Zainstalowane Arduino IDE: 1.8.20
Płytka Arduino NANO V3 CH340

Płytka jaką dostałem była już używana i według mnie nie ma tam bootloadera. Bo podczas próby wgrania np. jakiegoś szkicu dostaje taki błąd:
Szkic używa 924 bajtów (3%) pamięci programu. Maksimum to 30720 bajtów.
Zmienne globalne używają 9 bajtów (0%) pamięci dynamicznej, pozostawiając 2039 bajtów dla zmiennych lokalnych. Maksimum to 2048 bajtów.

Oczywiście sterowniki wgrałem do CH340.

I tu pojawia się pytanie jak ponownie wgrać bootloader tak, żeby programować przez złącze USB. Są filmy na YT jak to zrobić ale za pomocą ARDUINO UNO, a przy pomocy programatora nic nie znalazłem. Podpinając programator ISP widzę procesor w ATMEL STUDIO więc procek jest ok.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 mar 2022, o 19:31 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 paź 2014
Posty: 989
Lokalizacja: Trójmiasto
Pomógł: 182

Acade napisał(a):
Bo podczas próby wgrania np. jakiegoś szkicu dostaje taki błąd:
Szkic używa 924 bajtów (3%) pamięci programu. Maksimum to 30720 bajtów.
Zmienne globalne używają 9 bajtów (0%) pamięci dynamicznej, pozostawiając 2039 bajtów dla zmiennych lokalnych. Maksimum to 2048 bajtów.
Ale w tym co wrzuciłeś nie ma żadnego błędu. Wygląda jakbyś wcisnął przycisk samej kompilacji (czyli przycisk zweryfikuj) bez wgrania. W przeciwnym wypadku był by komunikat: "Problem z wgrywaniem na płytkę. Sprawdź http://www.arduino.cc/en/Guide/Troubleshooting#upload w poszukiwaniu sugestii.", chyba że nie wrzuciłeś całej zawartości z konsoli...
Upewnij się że masz wybrany właściwy port com (arduino IDE -> Narzędzia -> Port: "COM...") pod którym Twój komputer wykrył płytkę.
Jeśli wybrany jest poprawny port to obserwuj diody na płytce podczas próby wgrania (diody opisane Tx/Rx) jeśli okresowo mruga przynajmniej jedna, znaczy to że IDE i sprzęt się komunikują, a faktycznie brak jest bootloadera.
Aby wgrać bootloader musisz podłączyć programator do płytki, w ArduinoIDE w menu Narzędzia ustawić właściwy programator w opcji Programator: "...", następnie wybrać również z menu Narzędzia opcję Wypal bootloader. I tu jest pewien problem, bo niektóre wersje ArduinoIDE mają skopaną wersję avrdude, która ma problem z wykryciem niektórych programatorów np programatora USBASP.
Tutaj masz poradnik jak to naprawić: http://mirekk36.blogspot.com/2020/03/gdy-nie-dziaa-ci-usbasp-pod-andruino.html



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO