Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 30 maja 2025, o 15:51


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 10 lip 2018, o 13:08 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 08 wrz 2012
    Posty: 505
    Pomógł: 6

    Witam
    Czy ktoś z kolegów ma opanowany temat motoryzacji w starszych motocyklach? Kolega poprosił mnie o modyfikację regulatora napięcia prądnicy z motocykla Junak oryginalny motor nie ten współczesny. Jest dostępny elektroniczny zamiennik regulatora mechanicznego, niestety ma on dość poważną wadę mocno się grzeje i potrafi się uszkodzić, być może właśnie z przegrzania.
    wspomniany regulatorhttp://lantis.pl/towar.941.junak.elektroniczny.regulator.napi%C4%99cia.html. Tu jest opis, chyba nawet schematu powyższego regulatora http://junakriders.pl/NEUES/regler.htm. Na podstawie tego opisu mniej więcej wiem już jak to ma pracować, ale czy na pewno dobrze to rozumiem, nie wiem.
    Rozumiem to tak, że w pierwszej fazie (niskie obroty, niskie napięcie akumulatora) oryginalny regulator jest w pozycji gdzie zwarty jest rezystor szeregowy z uzwojeniem wzbudzenia przez co akumulator zasila cewkę wzbudzenia i prądnica generuje maksimum "napięcia". Po osiągnięciu pewnego poziomu naładowania akumulatora czyli wzrostu napięcia regulator mechaniczny przestaje zwierać rezystor przez co cewka wzbudzenia ma ograniczony prąd a prądnica ograniczona wydajność. Dalszy wzrost obrotów i stopnia naładowania akumulatora powoduje przełączenie regulatora w pozycję zwarcie cewki wzbudzenia przez co prądnica przestaje generować napięcie (prąd) ładowania.
    Teraz pytanie, jak można poprawić schemat elektronicznego regulatora żeby tak się nie grzał i był bardziej niezawodny?
    Na schemacie tranzystory mocy to BD911 i BD912 w rzeczywistość w zakupionym regulatorze tranzystory to BD243 i BD244 czyli trochę słabsze, ale czy wymiana tranzystorów coś zmieni? Myślę, że nadal będą się grzać może będą trochę mniej podatne na uszkodzenia, czy na pewno? Najlepiej byłoby zmienić je na mosfet-y tylko, że to nie tak prosto. Z opisu wynika, że układ jest "uszyty" pod parametry konkretnych tranzystorów i raczej myślę, że prosta wymiana nic nie da, układ nie zadziała. Z drugiej strony, poszukując informacji na powyższy temat doczytałem, że prądnica generuje szereg pików wysokonapięciowych przez co mosfet-y "padają jak muchy".
    Podsumowując, temat jest mi całkowicie obcy, nie mogę od tak podłączyć układu pod zasilacz regulowany bo to chyba nie zadziała. Gdyby koś był chętny pomocy, będę wdzięczny.
    Pozdrawiam



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO