Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 20 cze 2025, o 14:23


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 28 kwi 2012, o 20:20 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 gru 2011
    Posty: 46
    Pomógł: 0

    Witam,
    tym razem chcę się uporać z silnikami krokowymi.

    Mam dwa takowe.
    Pierwszy uniwersalny

    CNCPRO
    FL24STH1830-006D
    DC 3A 1.8 DEG
    8 wyprowadzeń

    oraz

    Barcrest
    SB82944-M2
    6 wyprowadzeń
    http://obrazki.elektroda.net/27_1243539191.jpg

    Mógłbym otrzymać informacje na temat podłączenia ich do układu? temat w książce przeczytałem :)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 28 kwi 2012, o 20:31 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    A kolega myśli że są jakieś uniwersalne Datashety (PDF'y) dla każdego z silników ? ;) to jest najgorsza zgroza że praktycznie nigdzie nie można znaleźć PDF'ów do większości jakichś tam skądś wyłupanych silniczków

    ale jeśli czytałeś książkę - to hmmm czy pominąłeś te opisy które mówiły po czym rozpoznać czy silnik jest UNIPOLARNY czy BIPOLARNY ???? przecież masz to w książce - i wystarczy spojrzeć na ilość przewodów które z nich wychodzą - a ty nawet fotkę tak pokazałeś że nie wiadomo ile on ma przewodów ;) ...... więc to wygląda jakbyś zagadkę zadwał....

    Opisy i symbole rzadko coś mówią

    chyba że kupujesz jakieś gotowe silniki - gdzieś w jakimś sklepie to wtedy na pewno będziesz miał wszystkie podstawowe informacje

    zatem PRZEDE WSZYSTKIM - oceń czy masz unipolarny czy bipolarny

    a potem sposób podłączenia to już nie będzie taki kłopotliwy

    dla bipolarnego trzeba ..... no ale nie - nie będę tu przepisywał fragmentów z książki - bo masz przecież ją przy sobie ;)

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 28 kwi 2012, o 20:36 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 gru 2011
    Posty: 46
    Pomógł: 0

    No napisałem przecież. Jeden jest uniwesalny- może pracować jako unipolarny i bipolarny. Drugi jest unipolarny. Ilość przewodów także podałem.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 28 kwi 2012, o 20:38 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 gru 2011
    Posty: 46
    Pomógł: 0

    PDF
    dla CNCPRO
    FL24STH1830-006D
    http://www.cnc.info.pl/pics/e8d4075b328c.jpg



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 28 kwi 2012, o 20:52 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    No sorry w tym natłoku symboli silników jakoś nie zauważyłem że podałeś ilości wyprowadzeń ;)

    ale skoro masz PDF - hmmm to w czym problem ? teraz to już nic nie rozumiem - przecież z niego wszystko widać jak na dłoni

    jeśli ten drugi jest unipolarny a ma 6 wyprowadzeń to znaczy że dwa z nich trzeba połączyć - będzie to wspólny odczep do VCC a pozostałe to kolejne odczepy .... i nawet bez PDF'a można je namacać takim prostym programikiem sprawdzając kilka różnych kombinacji połączeń tych odczepów ;) ....

    TYLKO uważaj na obciążenia - bo przy tym pierwszym masz coś tam napisane 3.1A !!! układy w zestawie ATB jeśli go przypadkiem posiadasz nie wytrzymają i pójdą z dymem :(

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 10 maja 2012, o 17:45 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 gru 2011
    Posty: 46
    Pomógł: 0

    Czyli dwa czerwone (wychodzące z silnika)mam połączyć (skręcić) i podłączyć do VCC? Ale w książce jest jeszcze pokazane zasilanie +12V. Czyli skręcam dwa czerwone, które wychodzą z obydwu cewek oraz kabel z zasilania(bateria 9V)? Oraz podłączam GND z baterii? Dobrze rozumiem?



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 10 maja 2012, o 19:14 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    Pic14kk napisał(a):
    Czyli dwa czerwone (wychodzące z silnika)mam połączyć (skręcić) i podłączyć do VCC? Ale w książce jest jeszcze pokazane zasilanie +12V. Czyli skręcam dwa czerwone, które wychodzą z obydwu cewek oraz kabel z zasilania(bateria 9V)? Oraz podłączam GND z baterii? Dobrze rozumiem?


    Niestety w ogóle ale to w ogóle nie rozumiem co ty masz na myśli i co zamierzasz zrobić ? gdzie ty masz w książce o baterii 9V do silników ? - staraj się jakoś jaśniej opisywać problem albo nawet jakiś rysunek poglądowy zrobić czy schemat - bo tak to tylko marnujemy siły na pisanie ok?

    jak wyjaśnisz o co chodzi to wtedy będę pewnie w stanie coś podpowiedzieć

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 maja 2012, o 12:06 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 gru 2011
    Posty: 46
    Pomógł: 0

    Schemat z książki mam po prawej
    Skręciłem dwa kable zasilające cewki i razem podłączyłem do VCC, dodatkowe zasilanie z baterii (ta trzecia czerwona )"doczepiam" ręcznie.
    Silnik kręci się według programu.



    Obrazek



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 maja 2012, o 12:10 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    A no to ok, a w książce pokazałem 12V no bo ja akurat zasilałem silniczki z takiego napięcia, a jeśli ty korzystasz z 9V to tylko to napięcie podłączasz - żadnego 12V jeszcze nie mieszaj ;)

    No i jak rozumiem wszystko działa ci poprawnie ? To w czym ew problem ? czy już go nie ma ? ;)

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 maja 2012, o 12:15 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 gru 2011
    Posty: 46
    Pomógł: 0

    No nie byłem pewny czy mogę tak to wszystko podłączyć, żeby czegoś nie popsuć.
    No program chodzi, tylko będę musiał pokombinować, bo kabel od zasilania jest zbyt cienki i podawanie ręczne się nie sprawdza nawet do testów :) Próbowałem też przerabiać sam kod.
    1) Zmiana prędkości obrotu OK
    2) Zmiana, aby silnik kręcił się tylko w jedną stronę już nie.

    Posiedzę jeszcze i wrzucę kod ^.^



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 paź 2012, o 19:52 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 19 lip 2012
    Posty: 86
    Lokalizacja: Lublin
    Pomógł: 3

    Witam, dołączę się do tematu.
    Posiadam silnik krokowy unipolarny 6V 0,85A.

    Podłączyłem go w następujący sposób:
    - dwa przewody (środki cewek) spoiłem razem i przyłączyłem do VCC wyprowadzonego z płytki ATB.
    - cztery pozostałe są terowane przez tranzystory mocy do których doprowadzam sterowanie z Atmegi644PA (stan niski na pinach).

    Cały układ zasilany jest przez przetwornicę w płytce ATB.

    Przetestowałem różne sposoby podłączenia cewek oraz różnego rodzaju sposoby sterowania. Proste zmiany stanów pinów (0, 1) w rożnych częstotliwościach. Nawet pokwapiłem się do napisania programu do sterowania przy pomocy PWM - i tu też różne kombinacje podłączenia i zmiany pinów.

    Problem polega ... choć może to zbyt mała wiedza w tym temacie. Otóż silnik nie ma siły. Jak się go mocniej złapie za wał to się zatrzymuje.

    Wydaje mi się że taki duży (56x56x56) silnik powinien podołać zadaniu jakie przed nim stoi. Z noty katalogowej wynika że moment obrotowy to ok. 40Ncm -> 0,40Nm. A ja za nic nie mogę tego uzyskać.

    Dodam że jak się zatrzyma silnik palcami to tak jakby szarpał - cofa się i wraca. Tak jakby gubił skok.

    Czy ja robię coś nie tak, czy mam za małą wiedzę?

    Proszę o pomoc.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 paź 2012, o 20:25 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    6V, 0,85A .... i ty takie coś podłączasz pod ATB ?;) chcesz puścić z dymem zestaw ? ;)

    przecież wydajność prądowa ULN2803 to max 500mA

    dobrze, że chociaż zasilanie dałeś +5V (dobrze rozumiem) .... tzn źle - że to zasilanie z procka (tak się nie robi) ... no ale to zapewne zmniejszyło pobór prądu

    Musisz pamiętać że ZAWSZE przed podłączeniem jakiegokolwiek silnika najpierw trzeba sprawdzić jaką masz wydajność prądową układów sterujących

    chcesz potrenować sterowanie silników krokowych - to złap jakiś mniejszy silniczek ....

    a jak już wykorzystasz sterowanie pełnymi krokami (przykłady masz w książce) to później poczytaj jeszcze dalej , gdzieś, o sterowaniu półkrokowym ....

    A nawiasem mówiąc w przypadku silników krokowych nie licz na zbyt dużą siłę .... jak potrzebujesz dużego momentu to weź jakiś silnik DC i np z przekładnią ...

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 paź 2012, o 20:41 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 19 lip 2012
    Posty: 86
    Lokalizacja: Lublin
    Pomógł: 3

    Panie Mirku, układ ULN2803 spaliłem na samym początku :-p błędy początkujących.

    Teraz zasilanie silnika jest tak jak pisałem przez zasilacz laboratoryjny (np. 12V)-> przetwornicę (5V)-> płytkę ATB (piny VCC i GND) do tranzystorów mocy (5V). Natomiast z procka idzie tylko klucz na tranzystor.

    Zasilacz wskazuje obciążenie prądowe ~0,8A jak np. ustawie zasilanie jednej cewki (wtedy silnik trzyma tak jak bym chciał). Średnio udaje się uzyskać ~0,6-0,7A.

    Co mam zrobić, jak podłączyć silnik żeby sterowanie było ok? Silniki takie jak mój sa używane np. co celów CNC. A tam chyba ważny jest moment? - np. do śrub pociągowych.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 17 paź 2012, o 20:57 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    A ok ;) jeśli są zewnętrzne drivery to dobrze ....

    ale ....

    ale po pierwsze to wtedy warto wziąć pod uwagę jak te drivery są zrobione - jakiś schemat by się przydał. Jeśli taki silnik ma być wykorzystywany do CNC to też warto rozważyć użycie jakichś scalonych driverów do takich silników i przez te drivery już tylko sterować kierunkiem, ilością kroków itp ....

    i jeszcze raz mówię - jak się poprawnie wystartuje silnik, który ma duży moment obrotowy to nie powinno być tak że lekkie złapanie palcami spowoduje jego zatrzymanie (tak mi się wydaje) .... być może nie w tej kolejności są jednak podłączone cewki dlatego warto jeszcze popróbować z kolejnością ich podłączeń (nie mam tu na myśli tych wspólnych uzwojeń - bo wiadomo że te do zasilania) .... ale czy np aby na pewno kolega dobrze wybrał te wspólne uzwojenia ?

    czasem jak się troszkę nie tak podłączy silnik krokowy unipolarny (bo o takim mówimy) to można uzyskać efekt, że on się kręci ale przy okazji cały drga i dziwnie się zachowuje - sam pamiętam jak kombinowałem w czasie wykrywania właściwego podłączenia cewek. Dopiero gdy udało się wszystkie podłączyć prawidłowo to wtedy silnik pracował cicho i spokojnie .... tyle że ja bawiłem się tylko z małymi silniczkami

    a w książce pokazałem proste sterowanie za pomocą pełnych kroków. Natomiast jeśli chce się zwiększyć precyzję to na pewno będzie trzeba zrobić sobie sterowanie pół krokowe - próbował tego już kolega ????

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 18 paź 2012, o 08:04 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 19 lip 2012
    Posty: 86
    Lokalizacja: Lublin
    Pomógł: 3

    Jak najbardziej próbowałem metodą półkroku :-) Jak się można domyślić to moment zamiast rosnąć to malał! A tak to chyba nie powinno być.

    Silnik krokowy FL57ST51-0856A - 0.48Nm - strona

    Podłączenie:
    - żółty i biały razem do VCC
    - reszta do tranzystorów

    Kolejność - wyjście z tranzystorów:
    1) Czarny
    2)Czerwony
    3) Zielony
    4) Niebieski

    Jak zamienię czerwony z zielonym to serwo buczy i się nie kręci.

    Schemat połączenia w załączniku.

    Teraz powiem jak jest to wpięte do Atmegi:
    S1 - PD4
    S2 - PD5
    S3 - PD6
    S4 - PD7

    Do Atmegi podłączony jest kwarc zewnętrzny 11,0592MHz.

    Przerwa między krokami:

    Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
    język c
    Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


    Sterowałem mniej więcej tak:

    Obrazek

    Obrazek

    albo tak

    Obrazek


    Załączniki:

    Aby zobaczyć załączniki musisz się zalogować. Tylko zalogowani użytkownicy mogą oglądać i pobierać załączniki.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 18 paź 2012, o 08:13 
    Offline
    Moderator
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 03 paź 2011
    Posty: 27409
    Lokalizacja: Szczecin
    Pomógł: 1043

    Wszystko fajnie, tylko trudno tak zdalnie mi przynajmniej coś jeszcze podpowiedzieć ale mam dwa pytania:

    1. jaki masz kod na sterowanie tym silnikiem dla pełnych kroków ?

    2. skąd taka dziwaczna totalnie funkcja wait_ms() ??? Toż w zasadzie optymalizator kompilator powinien ją wywalić :( .....

    przecież masz w AVR GCC funkcje

    Kod:
    _delay_ms()


    oraz

    Kod:
    _delay_us()


    więc co kolega tworzy takie dziwne tworki jakieś ?

    _________________
    zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 18 paź 2012, o 08:58 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 19 lip 2012
    Posty: 86
    Lokalizacja: Lublin
    Pomógł: 3

    Oto kody:

    Makra
    Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
    język c
    Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


    Inicjacja
    Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
    język c
    Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


    Kierunek lewo - 1 obrót
    Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ] [ Zaznacz wszystko ]
    język c
    Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO