Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

Teraz jest 30 sty 2025, o 15:49

Strefa czasowa: UTC + 1

Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 sie 2014, o 15:55 
Użytkownik

Jestem początkującym elektronikiem i mam prośbę o wyjaśnienie zasady działania wtórnika... Chodzi mi o taką kwestię czy każdy tranzystor w układzie pełni rolę wtórnika? Jeżeli nie to dlaczego jeden jest wtórnikiem a drugi nie? Dlaczego o wtórniku mówi się że jest buforem? I na czym polega zasada działania wtórnika podwójnego? Pytam ponieważ chciałbym to zrozumieć...

cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 31 sie 2014, o 16:32 
Użytkownik

To może ja jako początkujący postaram się odpowiedzieć początkującemu jak to rozumiem :)

moscow18-1990 napisał(a):
Chodzi mi o taką kwestię czy każdy tranzystor w układzie pełni rolę wtórnika?

Nie, tranzystor może być również stosowany jako przełącznik tranzystorowy, wzmacniacz ze wspólnym emiterem, itp.

Jeżeli nie to dlaczego jeden jest wtórnikiem a drugi nie

To czy tranzystor jest wtórnikiem zależy w jakiej konfiguracji się go używa:

Obrazek

Tu na przykład układ: 1) Jest wtórnikiem ponieważ "powtarza" napięcie bazy na emiterze w stosunku prawie 1:1 (piszę prawie, bo niestety tak nie jest, a dowieść to można stosując równanie Ebersa-Molla). Natomiast 2) to źródło prądowe, gdzie prąd na obciążeniu jest nijako "programowany" prądem emitera. Ten układ nie jest już wtórnikiem emiterowym.

Dlaczego o wtórniku mówi się że jest buforem?

Tu chyba chodzi o to, że impedancja widziana na wyjściu wtórnika emiterowego jest mniejsza (o ok. hfe) od impedancji wejściowej.

Znaczy to co napisałem to jest jak ja to rozumiem, więc mogę się gdzieś mylić. W ogóle polecam książkę "Sztuka elektroniki" nie jest ona ideałem i nie raz trzeba sięgnąć do innych źródeł, żeby zrozumieć pewne zagadnienia, ale opisuje między innymi te podstawowe układy tranzystorowe.

P.S. Chyba nie ten dział. :)

Autor postu otrzymał pochwałę

PostNapisane: 31 sie 2014, o 18:03