Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 12 lut 2025, o 11:48


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 lip 2014, o 17:39 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 17 mar 2013
Posty: 143
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 2

Witam. Proszę o potwierdzenie takiej informacji, że nagła zmiana kierunku obrotów silnika może spowodować uszkodzenie sterującej nim elektroniki. Przeczytałem o tym w jednym z kursów w internecie. Trochę mnie to zdziwiło więc chciałem się Was podpytać, czy rzeczywiście tak jest ? Patrząc np. na samochód zdalnie sterowany można nim jeździć w przód i tył (reakcja natychmiastowa) i jakoś nic się nie pali. Więc albo jest to bezpieczne albo można to jakoś zabezpieczyć. Pytanie jak ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 22 lip 2014, o 18:04 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 23 sty 2014
Posty: 1085
Pomógł: 73

Wszystko zalezy od tego jak dużym silnikiem chcesz sterować. jeśli jest to silnik od zabawki zasilany napięciem 12V to nie ma tam dużego prądu raczej i nic złego się nie dzieje. natomiast silnik choćby od chłodnicy samochodowej rozpędzony do dużej prędkości po zmianie polaryzacji napiecia zasilania w celu zmiany kierunku obracania wymusi chwilowy duży prąd co w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia na przykład tranzystora nim sterujacego. Aby temu zapobiec trzeba mierzyć prąd pobierany przez ten silnik. to tak w wielkim skrócie



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 22 lip 2014, o 18:07 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 29 lis 2012
Posty: 1074
Lokalizacja: Sochaczew
Pomógł: 21

Tak jak pisze kolega wyżej, wszystko zależy od wielkości silnika i prądów w obwodzie sterowania. Najszybszym możliwym sposobem zatrzymania dużego silnika jest najpierw jego wyhamowanie poprzez zwarcie wyprowadzeń zasilających silnik i dopiero podanie zasilania w drugim kierunku.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 22 lip 2014, o 20:39 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 paź 2011
Posty: 401
Lokalizacja: Siedlce
Pomógł: 7

Nie można również zapominać o indukcyjności uzwojeń - mam na myśli przepięcia...

_________________
Czekamy na RedBook'a!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 23 lip 2014, o 07:24 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 sty 2014
Posty: 116
Pomógł: 9

Zabezpieczenia tak jak dla elementów indukcyjnych. Diody zaporowo, transile, gasiki itp.

_________________
"Actum ne agas!"



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 28 lip 2014, o 20:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 wrz 2013
Posty: 161
Lokalizacja: Rbk
Pomógł: 5

Jeśli silnik kreci się w lewo i nagle zamienimy mu obroty poprzez zamianę zasilania (plus z minusem, zamiana faz) to silnik wtedy pobiera bardzo duży prąd - nawet 10 razy większy niż znamionowy. Taki prąd właśnie może powodować bardzo poważne uszkodzenia: sklejenie styczników, uszkodzenie tranzystorów itd.
Kiedyś widziałem jak silnik o mocy 15kV pracował w gwiazdę (dla ułatwienia rozruchu) i po 40s przeszedł w trójkąt, problem w tym, że zostały zamienione fazy i gdy silnik się rozkręcił zamienił obroty. Zanim zadziałały zabezpieczenia to zdążyło popalić złączki łączące przewody, przewody się zespawały i stycznik się skleił - trwało to może z 2s.
Do takiego zabezpieczenia służą wyłączniki termiczne (zwane też silnikowe).
Silniki indukcyjne można hamować dynamicznie - prądem stałym.

Do modeli RC można spotkać silniki, które mają moc 2kW, także niekoniecznie coś co jest na pilota będzie miało słaby silnik ;)


Pozdrawiam!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO