Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 25 kwi 2024, o 02:10


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 lut 2020, o 19:06 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2020
Posty: 3
Lokalizacja: Sosnowiec
Pomógł: 0

Witam, chciałbym odtworzyć i ulepszyć moduł zapłonowy produkowany przez nie istniejący już "Ośrodek badawczo-rozwojowy mikroelektroniki hybrydowej i rezystorów w Krakowie".
W tym temacie nie chciał bym pytać o gotowy kod a bardziej o pomoc ze strony sprzętowej, rady i przemyślenia na które warto zwrócić uwagę, poniżej przedstawiam materiały jakie udało mi się zgromadzić na jego temat.


ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Pod linkiem datasheet do jednego z układów.
http://chomikuj.pl/glodny/Programowanie ... 481416.pdf

Największe trudności mam z tym jak bezpiecznie dostarczyć sygnał z czujnika indukcyjnego do uC bez jego uszkodzenia i ewentualnie wykonać jego konwersję na przebieg prostokątny jednopołówkowy.
Kolejnym utrudnieniem są duże zakłócenia z cewki, jest ona zamontowana jakieś 20cm od układu.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 mar 2020, o 11:19 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 11 mar 2019
Posty: 44
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 5

hej, układ wydaje się prosty w realizacji. Masz jakiś określony rodzaj czujnika czy możesz użyć dowolnego?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 2 mar 2020, o 19:03 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 wrz 2016
Posty: 215
Pomógł: 14

W radioelektroniku był opisany moduł zapłonowy do malucha nr 1 i 2 1993. A w Zrób sam 4/87 i uzupełnienie w 1/89 ciekawe urządzenie z optycznym czujnikiem położenia wału. Pytanie, czy masz już czujnik położenia wału, czy dopiero poszukujesz?

_________________
de gustibus non est disputandum



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 mar 2020, o 13:07 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2020
Posty: 3
Lokalizacja: Sosnowiec
Pomógł: 0

Dziękuję za odzew i za podrzucenie literatury, ne pewno zerknę co do czujnika to w pierwszej wersji chciałbym użyć standardowego czujnika indykcyjnego SEN8D stosowanego w fiacie 126p lub Cinquecento 700. W kolejnych wersjach modułu
rozważam również korzystanie z innych czujników w tym halla. Na ostatnim zdjęciu jest schemat ideowy na którym jest układ specjalizowany L530, przy wejściu czujnika są zastosowane komparatory i przerzutnik RS, czy da się ten układ wejścia zrealizować programowo z użyciem sprzętowego dzielnika napięcia aby nie usmarzyć uC ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 mar 2020, o 21:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 wrz 2016
Posty: 215
Pomógł: 14

malyglod napisał(a):
czy da się ten układ wejścia zrealizować ....

da się zrealizować, ale miej na uwadze dwie funkcje. Pierwsza, to kształtowanie impulsu z cewki - to nie powinno być trudne. Druga, to zabezpieczenie wejścia przed przepięciami. Tu albo dołożymy transile i warystory, których zadaniem będzie pochłonięcie i rozproszenie energii przepięcia, albo wstawienie układu pośredniczącego na tranzystorze.
I jest jeszcze kwestia zasilania procesora, które musi być bardzo dobrze blokowane.

_________________
de gustibus non est disputandum



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 mar 2020, o 23:53 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2020
Posty: 3
Lokalizacja: Sosnowiec
Pomógł: 0

Honorowo jak najbardziej, nie ma potrzeby wymyślania koła na nowo. Aktualnie buduję generator który będzie symulował przebieg z czujnika indukcyjnego i za jego pomocą chce przetestować kilka układów obróbki sygnału "zjadliwego" dla uC.

Dwa będą realizowane za pomocą transoptorów a dwa kolejne za pomocą komparatorów i przerzutnika.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Alef2 napisał(a):
I jest jeszcze kwestia zasilania procesora, które musi być bardzo dobrze blokowane.


Co masz na myśli ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 mar 2020, o 08:53 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 26 lut 2014
Posty: 288
Lokalizacja: Gdańsk
Pomógł: 13

Cytuj:
Co masz na myśli ?

filtracja zasilania od zakłóceń powodowanych przez inne urządzenia. Samochód to nieprzyjemne środowisko dla elektroniki



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 mar 2020, o 19:18 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 wrz 2016
Posty: 215
Pomógł: 14

W samochodzie najwięcej zakłóceń generuje układ zapłonowy, i wynika to ze sposobu jego działania.
W dużym skrócie. Przez cewkę zapłonową płynie prąd kilku amper, a przerywacz go przerywa, wytwarzając przepięcie. Przepięcie to poduje przeskok iskry w świecy zapłonowej. Cewka ma dużą indukcyjność, przez co może zgromadzić dużo energii. Jeżeli cewka miałaby indukcyjność 1H i prąd 4A to energia zgromadzona w cewce wyniesie 8J. Energia ta wydziela się na świecy zapłonowej w postaci iskry. Duża energia jest potrzebna by pewnie zapalić mieszankę. Szczególnie dużo energii potrzeba podczas rozruchu, gdy silnik jest zimny.
Przerywacze elektroniczne dużo szybciej przerywają prąd w stosunku do przerywaczy mechanicznych generując dużo wyższe napięcia na cewce. To wszystko powoduje powstanie dużych zakłóceń, które przez przewody wysokiego, jak przez antenę są wysyłane w eter. Przez wszechobecne pojemności pasożytnicze przenoszą się na układy elektroniczne.
Zakłócenia mogą zakłócić pracę urządzenia a w skrajnych przypadkach nawet uszkodzić. Należy więc stosować kondensatory na zasilaniu i dodatkowo transile, by zakłócenia nie przeniosły się na układ. I jeżeli układ działa na stole, a nie chce działać w samochodzie, to po pierwsze należy poprawić filtracje/blokowanie zasilania.

_________________
de gustibus non est disputandum



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO