Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 30 gru 2024, o 18:34


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Sonda - CAN vs OBD2
Magistrala CAN (A/B), podstawy, komunikacja, biblioteka C, bootloader na bazie AT90CAN128 62%  62%  [ 60 ]
Interfejs diagnostyczny OBD2 do samochodów po WIFI - podstawy, komunikacja, komendy, przykładowe aplikacje 38%  38%  [ 37 ]
Liczba głosów : 97
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 cze 2019, o 14:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 mar 2014
Posty: 1475
Pomógł: 167

Tak patrząc się lekko z boku na tę i inne akcje, to pozwolę sobie wrzucić trzy grosze z uwagami. Nie traktuj tego jako marudzenia, bo ze względu że cały czas brakuje mi Twoich książek w wersji e-booków, to jak ma być wejście firmy Atnel w świat e-booków, to w ciemno jestem za :D

Oba tematy są interesujące, ale nie jest to działka w której w część zaawansowaną uda się zagłębić tłumom. Dlatego osiągnięcie bardzo dużego faktycznego zainteresowania zakupem będzie ciężko - nie wiem jaka będzie cena, ale to na pewno nie będzie sukces pokroju YellowBooka :(. Jak zakupi kurs ponad 100 osób, to wejdę pod stół i odszczekam to wszystko ;).
Należy cały czas brać pod uwagę, że faktyczne zainteresowanie poznasz nie z sondy, gdzie nie ma nawet cen, ale dopiero jak trzeba będzie zacząć wpłacać pieniądze, dlatego uważam że rozsądnym jest by taki kurs wprowadzić do oferty sklepu jako przedsprzedaż i po jej wynikach podjąć decyzję czy powstanie kurs czy nie.

CAN / ODB2 jest bardzo szerokim tematem, więc aby nie zaburzać dotychczasowego standardu kanału Atnel :roll: , byłbym za zrobieniem jednego odcinka z podstawami w wersji darmowej, przy okazji robiąc go jako materiał reklamowy dla płatnego poradnika. Byłoby to zachęcenie do zakupu kursu z pokazaniem tego co w nim będzie oraz co będzie można zrobić, mając wiedzę uzyskaną na kursie. Także dodatkowo byłoby ukłonem dla obecnych widzów Twoich poradników, których nie będzie stać lub nie są tak zaawansowany by móc / chcieć wchodzić bardzo głęboko w tę tematykę.

Według tego co pisałeś, to płatny kurs ma zawierać wideo oraz materiały w postaci e-booków, czy zastanawiałeś że przecież można dla chętnych, za dodatkową opłatą, zrobić nawet wersję drukowaną (obowiązkowo z Twoją dedykacją) - czarno-biała, zbindowana, zrobiona jako broszura punkcie Xero.

Pamiętaj, że podając ceny, jak do szkolenia będą potrzebne jakieś dedykowany hardware (a takie coś wynika z Twoich wypowiedzi), to koniecznie trzeba podać ten dodatkowy koszt. Bo nic tak nie boli jak konieczność płacenia dodatkowo (nawet zasadnie) za coś co wydawało się już opłacone.

Jeszcze raz na koniec mówię trzy razy TAK :)
Obrazek

--
Pozdrawiam,
Robert

PS. Możesz też spróbować zrobić sprzedaż w sklepie z opóźnioną zapłatą, dzięki czemu nie będziesz miał problemów z kosztami zwrotów oraz z księgowaniem jak akcja nie wyjdzie, bo nie będzie odpowiedniej liczby chętnych. No wiadomo że i tak po zakupie jak zapłata ma być np. za 2 tygodnie to osoby mogą nie zapłacić, ale bat w stylu brak możliwości brania w przyszłych promocjach i przedsprzedażach w sklepie Atnel, powinna powstrzymać większość chcących kombinować, by takich niesłownych był bardzo mały procent.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 cze 2019, o 14:24 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27322
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

dziękuję ślicznie za uwagi ;)

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 cze 2019, o 11:52 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 gru 2012
Posty: 67
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 4

W pierwszej kolejności CAN.
Może jest to dobry moment na rozpoczęcie wspólnego projektu na forum. Kiedyś były podejmowane takie próby al nie "wypaliło".
Konkretnie proponuję system "inteligentnego budynku" na bazie magistrali CAN.
Można tworzyć różne moduły czujników, sterowników itp. itd. i łączyć to według potrzeb we własnej instalacji.

pozdrawiam
Wojtek



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 24 cze 2019, o 12:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 sty 2015
Posty: 393
Lokalizacja: Mielec
Pomógł: 14

Bardzo dobry pomysł, popieram przedmówce



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 25 cze 2019, o 20:05 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 maja 2015
Posty: 61
Pomógł: 2

Fajny ten moduł z prockiem :D mógłby się znależć w sklepie no i może jeszcze jakieś pasujące przystawki
do niego :D :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 28 cze 2019, o 22:04 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8589
Pomógł: 337

tomcat65 napisał(a):
Sam głosowałem za CAN ( to drugie jest mi obce .


jak masz coś z vw , szkody itd ... to na odb2 bedziesz mógł posłuchac auta , na samym can nie do końca :P
w sumie ... odb2 to standard ujednolicający nie tylko interfejs ale i protokoły danych .... dzięki czemu
życie jest prostsze .... nie jak w latach 96 - 2000 gdzie każdy producent robił sobie jakie chciał wtyki i jakie chciał
protokoły danych tak że trzeba było mieć do każdej marki osobny interfejs ...

po 2000 roku zostało unormowane wszystko i zdefiniowano standard ODB2 który stanowi że złacze diagnostyczne ma być takiego
kształtu mieć tyle pinów i być umieszczone w takim miejscu w samochodzie ... oraz protokoły transmisji które pozbierano w odpowiednie
ISO i podzielono na rynki motoryzacyjne takie jak EUROPA , AZJA , USA .... Odb2 jest dzięki temu tak zorganizowane że 1 wtyczka i jeden interfejs w zasadzie radzi sobie z wszystkimi ... no chyba że kupisz chińczyka to ciesz się że działa jakoś ... jak czegoś nie ogarnia
to się nie irytuj ino ciesz że nie upiekł sterownika silnika np :P

to tak po krótce ....

_________________
Zbuduj swój system [url=https://helion.pl/ksiazki/w-labiryncie-iot-budowanie-urzadzen-z-wykorzystaniem-ukladow-esp8266-i-esp32-andrzej-gromczynski,wlablo.htm#format/d]IOT[/url]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 29 cze 2019, o 21:11 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2013
Posty: 74
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 8

Dla mnie oba poradniki będą jak znalazł. Obecnie mocno drożę temat i każda informacja / poradnik się przydaje. ;)

_________________
sig off ;( <- Why? :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 cze 2019, o 09:16 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27322
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

No tak powinno być OBD2 (On-Board Diagnostic) ... a nie odwrotnie ;)

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 cze 2019, o 18:35 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 cze 2018
Posty: 116
Pomógł: 6

OBD2 z wifi to już jest choć nie tak popularny jak OBD2 BT. Oba wytwarzają Azjaci za niewielkie pieniądze. Łączenie z autem po BT jest dużo łatwiejsze dla użytkownika, jest to parowanie urządzeń i połączenie np telefonu z autem jest. Sam mam oba a ten BT mam w wersji mini ciągle wpięty w gniazdo bo mam je za schowkiem. Połączenie z autem to tylko uruchomienie aplikacji na telefonie i już mam podgląd danych. Oferuję on takie możliwości jakie prawem zostały wymuszone na koncernach bo serwisy miały i mają swoje interface dalej.
Stąd nie zgodzę się z tym :
SunRiver napisał(a):

jak masz coś z vw , szkody itd ... to na odb2 bedziesz mógł posłuchac auta , na samym can nie do końca :P
w sumie ... odb2 to standard ujednolicający nie tylko interfejs ale i protokoły danych .... dzięki czemu
życie jest prostsze .... nie jak w latach 96 - 2000 gdzie każdy producent robił sobie jakie chciał wtyki i jakie chciał
protokoły danych tak że trzeba było mieć do każdej marki osobny interfejs ...

po 2000 roku zostało unormowane wszystko i zdefiniowano standard ODB2 który stanowi że złacze diagnostyczne ma być takiego
kształtu mieć tyle pinów i być umieszczone w takim miejscu w samochodzie ... oraz protokoły transmisji które pozbierano w odpowiednie


Samo CAN ma maksymalne możliwości to dostęp do wszystkiego w aucie oczywiście jak opiera ono się o CAN.
OBD2 to podstawowe dane.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 cze 2019, o 19:15 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 paź 2011
Posty: 27322
Lokalizacja: Szczecin
Pomógł: 1041

uksta1024 napisał(a):
Stąd nie zgodzę się z tym :

A ja nie tylko się zgodzę ale i potwierdzę w całej rozciągłości ;) bo to bardzo dobre podsumowanie.

uksta1024 napisał(a):
Samo CAN ma maksymalne możliwości to dostęp do wszystkiego w aucie oczywiście jak opiera ono się o CAN.

A co w tym dziwnego? Toż to PODSTAWOWY protokół/magistrala w autach - a jednak po coś szczególnego powstał OBD2 - właśnie z tych powodów o których pisął SunRiver

uksta1024 napisał(a):
OBD2 to podstawowe dane.

A kolega co? ;) Chciałby dać dostęp WSZYSTKIM w każdym wypadku dostęp do wszystkiego? ;) Z drugiej strony - wiesz, kto ci broni podłączyć się do CAN ? Toż urządzenia OBD2 się właśnie do niego podłączają - no to masz wyprowadzony CAN - czemu z niego nie korzystasz ? Skoro daje maksymalne możliwości ;)

To ja ci powiem czemu ;) ... bo sprawa jest BANALNIE prosta (Oczywiście SunRiver) ładnie to podsumował ale ja dodam ... cóż chciałbyś przez nieuwagę, zmienić sobie np mapę wtrysków ? Po takiej zabawie istniałaby możliwość, że twoje auto zamieni się np w dyliżans o i le jeszcze w ogóle będzie mógł jeździć ;) Nie wspomnę o setkach innych parametrów od których - i to nie żarty zależy życie ludzkie. Na magistrali CAN masz możliwość nie tylko odczytu ale i ZAPISU do auta ;) więc w 5 sekund każdy mógłby załatwić sobie kupę złomu zamiast auta ;)

Nie wspomnę już, że tak jak pisał Sun - to co producent to tworzy własny protokół nadrzędny "latający" po CAN'ie ... więc próba sprawdzenia jakichś podstawowych parametrów byłaby nie tylko inna w każdej marce ale nawet w ramach tej samej marki w co rusz nowszych wersjach aut....

Dlatego powstał OBD2, którym sobie nikt krzywdy nie zrobi a za to ma dostęp do mnóstwa różnych cennych informacji diagnostycznych - przynajmniej tych podstawowych - i stworzenie tego - było strzałem w dziesiątkę.

uksta1024 napisał(a):
Oba wytwarzają Azjaci za niewielkie pieniądze.

A Polacy nie gęsi i swój język mają ;) więc też potrafią to zrobić ;) ... powiem więcej każdy z nas może to sobie zrobić jak się uprze, jak pozna to od środka i od podstaw, sam sobie napisze aplikację - sam sobie zrobi co zechce .... Proponuję tak spojrzeć na temat - zamiast się tylko zachwycać azjatami ;)

A do tego ile radochy - jeśli udałoby się to zrobić samemu ? ;) ...

_________________
zapraszam na blog: http://www.mirekk36.blogspot.com (mój nick Skype: mirekk36 ) [ obejrzyj Kurs EAGLE ] [ mój kanał YT TV www.youtube.com/mirekk36 ]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 30 cze 2019, o 19:37 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2013
Posty: 74
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 8

mirekk36 napisał(a):
Nie wspomnę już, że tak jak pisał Sun - to co producent to tworzy własny protokół nadrzędny "latający" po CAN'ie ... więc próba sprawdzenia jakichś podstawowych parametrów byłaby nie tylko inna w każdej marce ale nawet w ramach tej samej marki w co rusz nowszych wersjach aut....

Tu nawet ten sam model może mieć inną wersję zależną od rocznika.
Z tego powodu norma EURO wymaga złącza diagnostycznego OBD2, by ułatwić diagnostykę pojazdu, ale tu też mamy zestaw standardowych PID, lecz mogą też być specyficzne dla producenta, które nie są opisane w standardzie. :)

Co do samego poznania sieci CAN (Bardziej inżynierii wstecznej) polecam książkę "The Cars Hacker's Handbook - A Guide for the Penetration Tester" - Craig Smith ;)


@EDIT
mirekk36 napisał(a):
cóż chciałbyś przez nieuwagę, zmienić sobie np mapę wtrysków ? Po takiej zabawie istniałaby możliwość, że twoje auto zamieni się np w dyliżans o i le jeszcze w ogóle będzie mógł jeździć

Z tego też powodu w takim TJA1050(Transceiver) istnieje silent mode, który jeśli dobrze rozumiem datasheet umożliwia wyłączenie nadawania pakietów w sieci CAN co pozwala się w pewnym sensie zabezpieczyć, lecz opcja ta nie jest przydatna, gdy staramy się odkryć co dany ID w sieci powoduje, gdyż wtedy metodą prób i błędów próbujemy nadawać pakiety, które myślimy, że są tymi których szukaliśmy (np. obroty)

Kolejną kwestią jest ilość sieci CAN w pojeździ, gdyż tu możemy mieć układ, gdzie krytyczne systemy latają na swojej, zamki/szyby w drzwiach na jeszcze innej, a do tego np. multimedia latają na kolejnej

_________________
sig off ;( <- Why? :D



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO