Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki

KURS HOME ASSISTANT

Chcesz zautomatyzować swój dom bez skomplikowanego kodowania?
Zastanawiasz się nad wyborem sprzętu, oprogramowania i aplikacji?
Od czego zacząć przygodę z HA w 2025? Co będzie najlepsze na start?

Nasz kurs Home Assistant nauczy Cię krok po kroku, jak łatwo zautomatyzować swój dom i oszczędzić na rachunkach za prąd i ogrzewanie. Bez chmur, bez zbędnych abonamentów. Twoja przygoda z Home Assistant zaczyna się tutaj!

↓↓↓

    Szanujemy Twoją prywatność. Możesz wypisać się w dowolnym momencie.




    Teraz jest 21 maja 2025, o 16:47


    Strefa czasowa: UTC + 1





    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
    Autor Wiadomość
    PostNapisane: 10 maja 2017, o 18:59 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 02 gru 2015
    Posty: 550
    Pomógł: 28

    Jak by ci to nakreślić ... tak naprawdę w ładowaniu akumulatora liczy się prąd jego ładowania który nie powinien być większy niż 1/10 pojemności akumulatora.
    napięcie określa ci poziom naładowania i tu w zależności od typu (w samochodach osobowych jest to około 15,5v). Więc z tego wynika że potrzebujesz układu nie do stabilizowania napięcia ale do regulacji prądu i możesz też dać stabilizację prądu . Najprostszy układ który ci zapewni regulację prądu ale bez stabilizacji to ściemniasz do żarówek (oczywiście z lekką modyfikacją dodanie gasika z kondensatora i szeregowo podłączonego rezystora ) można też poszukać innych specjalizowanych układów do tego.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 10 maja 2017, o 19:48 
    Offline
    Użytkownik
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 23 paź 2014
    Posty: 1034
    Lokalizacja: Trójmiasto
    Pomógł: 190

    zubik napisał(a):
    przewijanie prostownika jest nieopłacalne
    Zazwyczaj trafo jest nawinięte w ten sposób że uzwojenie wtórne jest na wierzchu, lub też nawinięte jest na osobnym karkasie. Co za problem odwinąć kilka zwojów - nic nie trzeba przewijać. Odwijasz po jednym zwoju i sprawdzasz napięcie.
    Uzwojenia rozróżnisz bez problemu - pierwotne czyli wysokonapięciowe (te które podłączasz do 230V) jest nawinięte wyraźnie cieńszym drutem - tego NIE ruszasz..
    Ty musisz odwinąć kilka zwojów tego grubszego.

    ------------------------ [ Dodano po: 9 minutach ]

    zubik napisał(a):
    zastanawiam się użyć http://elportal.pl/pdf/k04/69_049.pdf ten układ
    Generalnie do ładowania akumulatorów samochodowych takie rozwiązanie nie ma sensu - przy rozładowanym akumulatorze prąd ładowania jest dosyć duży (rzędu 3-4A może nawet więcej - zależy jaki aku), tranzystor wykonawczy będzie się niemiłosiernie grzał; podczas podłączania do akumulatora może nawet ulec uszkodzeniu.

    Prostowniki do ładowania występują zazwyczaj w dwóch odmianach - taki jaki Ty posiadasz - najbardziej klasyczny - czyli trafo dobrane tak by ładować odpowiednim prądem który maleje wraz ze stopniem naładowania - takie prostowniki są budowane zazwyczaj z przeznaczeniem pod pewien zakres pojemności akumulatorów.
    Drugi typ to nowsze generacje z przetwornicą i mikroprocesorową kontrolą ładowania.
    To że elektrolit Ci się gotuje nie jest wcale spowodowane podniesieniem napięcia w sieci (wzrost napięcia to zaledwie 5% poprzedniej wartości czyli o około 5 procent wzrośnie ci napięcie na wyjściu). "Gotowanie" elektrolitu bardziej może być spowodowane tym że prostownik był przewidziany dla większych akumulatorów (choć pytanie jak to "gotowanie" wygląda, każdy akumulator "bombluje" podczas ładowania)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 maja 2017, o 06:48 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 23 sty 2014
    Posty: 1085
    Pomógł: 73

    Proponuję gotowce:

    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT2715.pdf

    albo

    http://elportal.pl/pdf/2003/edw_2003_01_s13.pdf



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 maja 2017, o 06:55 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 26 cze 2016
    Posty: 186
    Pomógł: 7

    Do ładowania ważny jest prąd, możesz po prostu dorobić układ, który po osiągnięciu właściwego napięcia odłączy prostownik. A jeszcze prosta stara metoda - ograniczenie prądu ładowania żarówką ;)



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    PostNapisane: 11 maja 2017, o 07:46 
    Offline
    Użytkownik

    Dołączył(a): 02 gru 2015
    Posty: 550
    Pomógł: 28

    Polecam obejrzeć to:https://www.youtube.com/watch?v=pjjfWenhOHU.



    Góra
     Zobacz profil  
    cytowanie selektywne  Cytuj  
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Sitemap
    Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
    phpBB SEO