Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 10 lis 2025, o 19:45


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 gru 2016, o 14:58 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 sty 2016
Posty: 41
Pomógł: 0

Cześć

Mam do wysterowania silnik o parametrach 110VDC moc 11kW na chwilę obecną jeszcze nie sprawdziłem dokładnie jakiego jest typu (szeregowy, czy obcowzbudny). Jednakowoż mam drobny problem. Chodzi o w miarę płynną regulację obrotów (5%lub mniej najlepiej od 0 do 100% max prędkości obrotowej co 1%). Zdołałem się dowiedzieć, że tego typu rzeczy należy robić już na przekształtnikach tyrystorowych. Gdzie ewentualnie mogę poszukać jakiś informacji na te temat. Gdzie mogę znaleźć schemat takiego przekształtnika (na chwilę obecną googlam, ale nic nie wychodzi zbyt pozytywnie) zdaję sobie sprawę, że jest klika wersji tych urządzeń 1 pulsowy, 2, itp. na podstawie tego schematu będę w stanie zaprojektować i zbudować własny do ćwiczeń i testów.
Tak na koniec, żeby móc sterować silnikiem w lewo lub prawo daję po obu stronach przekształtnik?
Z góry dziękuję, za jakąkolwiek ścieżkę poszukiwań nie musi być gotowców, byle bym wiedział, czy idę w dobrą stronę.
Czym planuję sterować? Atmegą.

Pozdrawiam
Łukasz



Ostatnio edytowano 18 gru 2016, o 21:57 przez Luz12, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 gru 2016, o 23:48 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 sty 2016
Posty: 41
Pomógł: 0

Na 100% jest VDC sam jak na to spojrzałem nie kryłem zdziwienia, no cóż silnik jest od starej zdekompletowanej wiertarki i odpowiada z ruch w jednej z osi przesuwu stołu który z resztą ma swoje wymiary 2 x 8m
Czy znacie jakieś inne sposoby na okiełznanie takiego napięcia i mocy tak, aby dało się nimi regulować obroty i kierunek. Dokładne dane na jego temat postaram się dostarczyć w najbliższym czasie (jutro).



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 gru 2016, o 13:33 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 wrz 2016
Posty: 215
Pomógł: 14

Podstawowe pytanie: zasilanie z sieci jedno- czy trójfazowej? Przy takiej mocy to raczej trójfazowe, ale wtedy napięcie to 400V skuteczne i 565V maksymalne. Przy jednofazowym to duży prąd.
Ale, w silniku prądu stałego prąd to moment, a napięcie to obroty. A moc maksymalna zależy od sposobu chłodzenia.
Prądu maksymalnego nie należy przekraczać, bo wchodzimy w nieliniową charakterystykę magnesowania i straty bardzo rosną.

W wiertarkach nie stosowano silników szeregowych, takie silniki były/są w napędach szybkoobrotowych (np. wentylatory, odkurzacze). Prawdopodobnie jest to silnik bocznikowy.

A co do sterownika, zwykły sterownik na triaku może współpracować z wiertarką. W wiertarce jest tzw. silnik uniwersalny (bo może być zasilany i AC i DC), który jest silnikiem bocznikowym. Tu mamy sytuację analogiczną, tylko prąd jest o rząd wielkości większy.

Sterowanie kierunkiem obrotów można zrealizować poprzez zmianę połączenia uzwojenia wzbudzenia - w tym uzwojeniu prąd jest z reguły o rząd wielkości mniejszy.
I jeszce sprostuje pewne nieścisłości kol. squeez:
- tyrystor się wyłącza przez zanik prądu, a nie napięcia, w układach z indukcyjnością nie jest to to samo, bo prąd jest przesunięty względem napięcia.
- w napędach prawie nie ma problemu filtracji (wygładzania) napięcia, bo sam napęd ma tak dużą inercję zarówno mechaniczną jak i elektryczną, że działa jak filtr. Może (filtracja) być potrzebna przy bardzo małych obrotach.

Takie napędy były stosowane zanim tranzystory IGBT stały się tanie i nastała era falowników. Informacji o napędach prądu stałego poszukałbym w publikacjach starszych, powiedzmy sprzed 20 lat. Obecnie nie znam żadnego napędu prądu stałego o mocy rzędu kW, wszędzie są falowniki.
Ja przy konstrukcji napędu poszedłbym w stronę IGBT.

Jak podasz więcej szczegółów to możemy sprawę dokładniej przedyskutować.

_________________
de gustibus non est disputandum



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 gru 2016, o 17:21 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 05 sty 2016
Posty: 41
Pomógł: 0

Cześć
Widziałem ten silnik na żywo. Jest za mały, aby mieć 11 kW. Tabliczka od niego nie wygląda zbyt czytelnie. Jedyne info jakich udało mi się doczytać to zasilanie 110 VDC oraz moc 1,1kW. Możliwe, że jest to silnik bocznikowy i tak zakładam, że jest. W przerwie między świętami, a nowym rokiem postaram się to potwierdzić. Wracając do tematu regulacji, zejście do napięcia zasilania planuję na autotransformatorze 230/110V 2kVA. Układ z triakiem na u2008b jako regulacja obrotów, na to idzie mostek prostowniczy i za nim mostek H na mosfetach. Przyjmując że jest to silnik bocznikowy (drugi jest jak nowy tylko trzeba się do niego 'dokopać' wtedy będę miał pełny obraz sytuacji z tabliczką) czy taka regulacja powinna działać? Według mnie tak. Co o tym sądzicie?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 gru 2016, o 00:26 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 wrz 2016
Posty: 215
Pomógł: 14

Według mnie to trochę przerost formy nad treścią. W zupełności wystarczyłby U2008 i triak. Lub mostek+MOSFET. Nie uzyskasz zmiany kierunku obrotów poprzez zmianę polaryzacji napięcia zasilania, tylko poprzez odwrócenie uzwojenia wzbudzenia. Tak więc mostek H nie spełni swojej roli.

_________________
de gustibus non est disputandum



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO