Jeszcze niedawno dla was programowanie nie rózniło się niczym od magi i mieliście
nieodparte wrażenie że to ów czarowanie z mleka zarezerwowane jest dla wąskiej grupy maniaków.
Jak jednak po czasie widac tak nie jest i każdą małpę da się nowych sztuczek nauczyć ....
Programowac może każdy i dotyczy to każdego , no może nie ciebie i ciebie , ty kolego też możesz
odpuścić gdyż trzeba na to poświęcić nieco czasu jak na każde hobby by je odpowiednio pielęgnować
i się czegos nauczyć .
Delphi się wywodzi z Pascala , którego odmiane Turbo Pascal 5 i 7 niektórzy jak ja mieli nie szczęście
poznac w szkole .... Pakiet Delpchi stanowi narzędzie typu RAD i teoretycznie jest właśnie narzędziem do
szybkiego tworzenia aplikacji opartym na dialekcie Object Pascal firmy Borland. Nie jest jednak tak popularny jak C , C++
i wygodny jak C Sharp. Głównie dzieje się tak dlatego że Pascal jest językiem przeznaczonym do nauki programowania.
No dobra .... starczy tych wynurzeń. Teraz coś zróbmy tak dla jaj w kilku aktach.
Akt 1. Obiekty
1. Odpalamy Delfina i tworzymy nowy projekt
i zobaczymy taki pascalowy twór okienny króry już można skompilować
<klikając na zielony przycisk |> (PLAY) > i będzie wynikiem puste okno ....
2. Z tool Palete (po prawej na dole) w zakładce standard odszukujemy kontrolkę [OK] TButton
klikamy go i w dowolne miejsce na naszej formatce ....
teraz możemy go sobie dowlnie przenosić po formatce i ustalić rozmiar ...
Jak się już zdecydujecie gdzie to ..
3. Klikamy dwukrotnie nasz przyciskj co nas przeniesie do okna ze źródłem ....
gdzie zobaczymy takie ło coś dziwne
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
i w ciele po begin wpisujemy Close ... o tak jak poniżej
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
4. Wciskamy F9 i naszym oczom pokazuje się działający program z klawiszem który go zamyka ...
Proste no nie ?? i szybkie ... ale gdzie tu obiekt ??
Otóż nie potrafię wam jednoznacznie odpowiedzieć gdyż może nieco przewrotnie , ale nim byc wszystko może
Tu w naszym przypadku obiektem jest każdy element jak okno, pole textowe , button ... czyli w tym banalnym programie obiektem jest nasz button ale nasze okno też jest obiektem --> żeby było śmiesznie.
Oczywiście nasz program jest mało poważny i bezcelowy ale musi i tak podlegać pewnym zasadom dobrego wychowania i pisania czystego kodu i tu ::
Ważną sprawą jest stosowanie nazewnictwa da obiektów , Nazwy jakie nam proponuje Delfin ... Są powiedzmy do (Y) owsze gdy mamy kilka obiektów niema kłopotu ... ale przy rozbudowanym programie raczej ciężko będzie się odnaleźć w gąszczu buttonów -- button1 ---> button19991991
dlatego warto nadawać nazwy jasne i logiczne :
np nasz przycisk nazwijmy btn_close
Czynimy to na na naszej formatce i naciskamy F11 gdy już jesteśmy na naszej formatce klikamy na naszym butonie (jak mamy ich więcej) i po prawej znajdziemy Object Inspector
interesuje nas tam kilka rzeczy :
--> Caption --> Tu zmieniamy napis na przycisku (np. na Zamknij)
--> Name --> To ważne pole gdzie zmieniamy nazwę Button1 na btn_Close (czy inną)
To co nieco udoskonalimy nasz hmm program .....
Na początek nieco kosmetyki ...
Zmniejszmy rozmiar naszej formatki , następnie dodamy druki przycisk .... Uzyskajmy takie o coś
--> Zmieniamy nazwę formatki (tu: Pierwszy program)
--> Nazwę i napis w butonie co widać na obrazku...
Wiecie już jak i gdzie
Klikamy F9 i mamy nasz działający program ... no w sumie nie do końca .. bo nasz nowy klawisz klikamy
a łon nic , ma nas w (Y) zatem zmieńmy to .... robimy to analogicznie jak w przypadku poprzedniego przycisku
zatem w kodzie klawisza btn_Kliknij wpisujemy :
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Jak widzicie po kliknięciu pokaże się okienko z wiadomością
Sprawdziliście (F9) ?? fajne nie ??
I to tak na szybko wszystko by było byście mogli czekając na poradniki mistrza nad mistrzami i wielkiego guru
Mirka , tworzyć pomału jakieś tam programiki mniej lub bardziej przydatne , wkażdym razie oswoili się nieco ze środowiskiem i sposobem tworzenia programu.
W zasadzie jednak nie wszystko .... pamiętacie kawałek kodu z pod przycisku Zamknij ??
Wpisaliśmy tam close; i działa , niemniej nie jest to eleganckie rozwiązanie, na tą chwilę owszem , ale ...
zresztą już wyjaśniam ....
Formalnym zapisem dla metody jest
nazwa_obiektu.metoda jak więc widzicie nasze wpisanie samej metody w ciele obiektu czyli close; może być i jest mało eleganckie jak tez kłopotliwe ....
zmieńmy wiec czym prędzej na poprawną formę zanim Mirek da mi po głowie i ześle do lochu .....
form1.close;tak tak jest prawidłowo moi drodzy ... ale nie jest konieczne gdyż możemy pominąć nazwę formy głównej
i jej jawnie nie podawać ponieważ nasze form1 jest obiektem domyślnym
co powoduje że możemy wywoływać jej metody jak close bez podawania jej nazwy.
Dobra to na tą chwilę wszystko .... resztę dopowie /opowie sam Mirek , ja jako przeciwnik
międa Delfiniego z grila w sumie i tak powinienem siedzieć Cicho ....
można Linczować ...
Załącznik:
Project1.7z
Akt 2 Zmienne .....
Nieco pobawimy sie naszym przykładem ....
załadujmy go i dokonajmy niewielkich zmian ...
Jak pamiętacie w przycisku Kliknij użyliśmy funkcji ShowMessage -- a napis przekazaliśmy jako parametr
możemy to zrobić nieco bardziej elegancko używając zmiennej typu łańcuchowego do której przekazujemy ciąg znaków , który dopiero przekażemy do funkcji czyli zmieniamy nasz kod przycisku kliknij:
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
na bardziej cywilizowany
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Prawda że ładniej wygląda ??
klikamy F9 i co ?? działa równie dobrze ... zatem jak już wiemy jak zadeklarować zmienną (nie mam zamiaru tłumaczyc dokładnie)
ale w tym celu deklaracje zaczynamy zawsze od var , następnie podajemy nazwę i typ zmiennej:
info : string; {tu deklarujemy zmienną info} jak widać w tym wypadku to string czyli typ łańcuchowy
musimy pamiętac o kończeniu średnikiem ;
komentarze umieszczamy w klamrach {
Następnie przypisujemy do zmiennej wartość
info := ' O dzięki !!';i przekazujemy ją jako parametr :
ShowMessage(info);Proste i wygodne , nikomu nie wadzi i jak wszędzie
Dzieki zmiennym możemy wykonywać wiele róznych rzeczy np działania arytmetyczne ....
zatem do kodu marsz ....
Naszą Formę zmieniamy by wyszło nam coś takiego :
mamy tu 3 labele ,
2 pola textowe
i nasze 2 butony gdzie napis na klawiszu Kliknij zmieniamy na Pokaż Wynik
W polach textowych usuwamy napisy Edit1 itd ... w Object Inspektorze
we właściwości TEXT, zapisujemy projekt (bo bedzie jeszcze sporo zabawy
możemy kliknąć F9 i zobaczymy takie coś :
Tak więc mamy gotowy interfejs programu czas na funkcje ...
Kilkamy na przycisku POKAŻ WYNIK kasujemy poprzedni kod
teraz definiujemy 4 zmienne
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
teraz przypisujemy zmiennym wartości z pola textowego :
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
uzywamy to konwersji String na Int czyli strtoint
teraz zajmiemy się zmnienną liczba3 i wynik .....
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
jak widzicie podstawowe funkcje matematyczne to prościzna
i teraz przekażemy wynik do funkcji ShowMessage
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
czyli całość wygląda tak :
język delphi
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Klikamy F9 i ....
mamy dodawarkę ......
dalej bawcie się sami .... przed wami jeszcze wiele nauki , ale zawsze to jakiś start ....