Witam
mbbmw napisał(a):
...dość łopatologicznie odczytać z datasheet'u - tak, żeby gdzieś kiedyś móc samemu dobrać ten właściwy (zarówno rezystor jak i tranzystor).
Głównymi parametrami którymi musisz się zająć przy doborze tranzystora są: prąd kolektora, max napięcie na jakim może pracować i jego wzmocnienie - choć to ostatnie nie jest takie krytyczne.
I tak w wielkim uproszczeniu: masz silnik, który pobiera 0,5A - szukasz tranzystora którego "Collector Current" jest większe od Twojego wymaganego ( BD135 - 1,5A ), sprawdzasz czy może pracować przy danym napięciu "Collector-Emitter Voltage" (BD135 - 45V ) - czyli wydoli.
Czasem warto zobaczyć w GOOGLE/grafika - bez liczenia zawsze znajdzie się podobny układ połączeń - patrzymy co jest zasilane, z jakiego napięcia, jaki tranzystor, jakie rezystory. Po jakimś czasie podstawowe elementy będziesz brał "na czuja". Nie twierdzę że błędem jest dokładne liczenie poszcz. elementów ale też nie musimy tak kurczowo tych obliczeń się trzymać. Podkreślam, że chodzi o proste układy wykonawcze typu silnik czy przekaźnik.
Pozdr.