Witam wszystkich.
Dzisiaj zajmiemy się zajmiemy się pisaniem procedur, tworzeniem zdarzeń(events), oraz kosmetyką(dodaniem obrazków, itp).
Po ustawieniu w panelu tworzenia naszej aplikacji zakładki „Source”(zakładka z kodem) należy wkleić kod pomiędzy klamrę ( „}”) ostatnią kończąca klasę główną naszej aplikacji, a klamrę („}//koniec”) kończącą funkcję „ListaPortow()”.
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Są to procedury do obsługi portu RS232: otwarcia portu, wysyłki danych, odbioru danych, zamknięcia portu. Analizę tych procedur zastawiam jako zadanie domowe, dopowiem tylko, że w procedurze „public void serialEvent(SerialPortEvent arg0) { … }” są cyklicznie odbierane dane tym zdarzeniem „case SerialPortEvent.DATA_AVAILABLE:”.Teraz należałoby dopisać kilka zmiennych związanych z powyższymi procedurami. W miejscu zaznaczonym na rysunku poniżej.
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Musimy jeszcze dodać nasłuchiwacza portu czyli w miejscu jak na rysunku
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
dopisujemy „implements SerialPortEventListener”
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Teraz zajmiemy się mnóstwem żaróweczek z czerwonym krzyżykiem po prawej stronie naszego panelu. Zaczynam y od samej góry klikając(LPM) na żaróweczkę (przeważnie dodawanie bibliotek – pierwsza opcja(LPM dwuklik). Gdy po dodaniu interfejsu „SerialPortEventListener” pojawi się nam automatycznie wygenerowana procedura
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
należy ją usunąć, bo prędzej tą procedurę wkleiliśmy do naszego kodu (procedura odbierająca dane z portu). I dalej klikając(LPM) na żaróweczkę (przeważnie dodawanie bibliotek – pierwsza opcja(LPM dwuklik), na razie nic nie robić z żółtymi żaróweczkami z wykrzyknikiem. Jest ich trzy przy zmiennych – informują, że te zmienne nie są jeszcze używane.
Musimy jeszcze wkleić kawałek kody ko konstruktora w miejscu jak na rysunku poniżej.
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Teraz przyszedł czas na zdarzenia(events) czyli na komunikację z użytkownikiem. W tym celu przechodzimy zakładkę „Design” w panelu tworzenia naszej aplikacji (zakładka na której budujemy naszą aplikację) i zaznaczamy komponent o nazwie „comboBox” i w „Structure -> Properties” klikamy na klawisz zdarzeń jak na rysunku poniżej.
Szukamy zdarzenia „item -> stateChanged” i klikamy na nim(LPM dwuklik). Eclipse przerzuci nas do zakładki pisania kodu („Source”) do tego zdarzenia w celu wpisania kodu. To też to czynimy i wpisujemy poniższy kod
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Przechodzimy na zakładkę „Design” w panelu tworzenia naszej aplikacji (zakładka na której budujemy naszą aplikację) zaznaczamy komponent o nazwie „comboBox_1” (zdarzenia są już zaznaczone) i postępujemy tak samo jak wyżej wpisując
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Przechodzimy na zakładkę „Design” w panelu tworzenia naszej aplikacji (zakładka na której budujemy naszą aplikację) i zaznaczamy komponent o nazwie „btnNewButton” (zdarzenia są już zaznaczone). Szukamy zdarzenia „action -> performed” i klikamy na nim(LPM dwuklik). Eclipse przerzuci nas do zakładki pisania kodu („Source”) do tego zdarzenia w celu wpisania kodu. To też to czynimy i wpisujemy poniższy kod
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Przechodzimy na zakładkę „Design” w panelu tworzenia naszej aplikacji (zakładka na której budujemy naszą aplikację) zaznaczamy komponent o nazwie „btnNewButton _1” (zdarzenia są już zaznaczone) i postępujemy tak samo jak wyżej wpisując
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Na koniec dodajmy jeszcze zdarzenie zamykające port, gdy z jakiś przyczyn zamkniemy naszą aplikację krzyżykiem zamknięcia programu. Przechodzimy na zakładkę „Design” w panelu tworzenia naszej aplikacji (zakładka na której budujemy naszą aplikację) zaznaczamy formatkę (najlepiej na belce formatki). Szukamy zdarzenia „window -> closing” i klikamy na nim(LPM dwuklik). Eclipse przerzuci nas do zakładki pisania kodu („Source”) do tego zdarzenia w celu wpisania kodu. To też to czynimy i wpisujemy poniższy kod
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
A teraz zajmiemy się kosmetyką.
Przechodzimy na zakładkę „Design” w panelu tworzenia naszej aplikacji. I wyłączamy zdarzenia jasze raz klikając, aż zniknie zaznaczenie (opuszczamy zdarzenia)
Możemy kliknąć w klawisz rozszerzonych właściwości
Do powrotu do domyślnych ustawień służy klawisz na rysunku poniżej
Przechodzimy do panelu „Package Explorer”, a w nim do naszej aplikacji „COM Port Terminal -> src -> New -> Package” klikając na „Package”.
Pokarze się nowe okno gdzie wpisujemy nazwę i zatwierdzamy klawiszem.
Mamy już miejsce na obrazki (najlepiej 24x24 pikseli) Ja zastosowałem obrazki 32x32 pikseli. Obrazki należy skopiować z dowolnego miejsca na dysku i zwyczajnie wkleić do „Image”(przed chwilą go utworzyliśmy) przez kopiuj-wklej
Teraz zaznaczamy formatkę (najlepiej na belce formatki) i przechodzimy do „ Structure -> Properties -> title” klikamy na klawisz po prawej stronie „…”. Pokarze się nowe okno o nazwie „String editor” a w nim wpisujemy słowo „Treminal” i klikamy na klawisz „OK”.
Na tej samej fornatce zaznaczamy „Structure -> Properties -> iconImage” klikamy na klawisz po prawej stronie „…”. Pokarze się nowe okno o nazwie „Image chooser” a w nim klikamy na”Classpath….” , a w okienku na „src -> Image -> Laptop-32.png” i klikamy na klawisz „OK”. (Laptop-32.png – to mój obrazek ty możesz mieć inny własny obrazek).
To samo powtórz dla:
Klawisz „btnNewButton”
text --- „Open”
icon --- „World-32.png”
klawisz „btnNewButton _1”
enabled --- false
text --- „Open”
icon --- „World-32.png”
Ze względu na obrazki na button’ach kliknij na formatkę na jej prawą krawędź i nie puszczając myszki przeciągnij na prawo do 500 pikseli. Potem kliknij na dolną krawędź formatki i trzymając myszką przeciągnij w dól na 350 pikseli.
Kliknij na komponent o nazwie „lblNewLabel” i tytule „New label”. We właściwościach odszukaj „ Structure -> Properties -> text” klikamy na klawisz po prawej stronie „…”. Pokarze się nowe okno o nazwie „String editor” a w nim wpisujemy słowo „port zamknięty …” i klikamy na klawisz „OK”. Później wybierz właściwość „ Structure -> Properties -> font” klikamy na klawisz po prawej stronie „…”. Pokarze się nowe okno o nazwie „Font chooser” a w nim wpisujemy rozmiar na 15 pikseli i klikamy na klawisz „OK”.
Teraz zaznaczamy komponent o nazwie „textArea” wybieramy właściwość „ Structure -> Properties -> editable” i „zaptaszkujemy kwadracik” – m być true.
Przyszedł czas na tworzenie pliku jar. W panelu o nazwie „Package Explorer” klikamy(PPM) na naszej aplikacji „COM Port Terminal -> Export …”
Pojawi się nowe okno „Export” a w nim zaznacz „Runnable JAR file” i kliknij klawisz „Next”.
Pojawi się nowe okno „Runnable JAR File Export” i tu wybrać naszą aplikację, oraz podać gdzie ma być tworzony plik jar i jaka ma być jego nazwa. Potem klawisz „Finish”.
Potem w oknie informacyjnym kliknąć klawisz „OK”. No i to wszystko.
Na koniec dodam, że typ zmiennych AVR „uint_8” ma wartość od 0 do 255, a odpowiednik w języku Java typ „Byte” ma wartość od -128 do 127 dlatego trzeba konwertować typy.
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
No i kilka przydatnych funkcji
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.
Mam nadzieje, że komuś przydał się mój poradnik i posypią się aplikacje w języku Java. A na deser zajmiemy się konwersją *. jar w *.exe , oraz klasą umożliwiającą pracę w tle, no ale to za tydzień.
Piotr
A to cały kod poradnika
język java
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.