Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 14 gru 2018, o 14:16


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 gru 2018, o 12:49 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 mar 2016
Posty: 17
Pomógł: 0

Witam,mam takie pytanko dotyczące regulatora obrotów silnika jednofazowego ?
1) Jaki to rodzaj silnika? i jaki rodzaj regulatora zastosować?
2) Może jakiś prosty schemacik ? Ewentualnie gotowy kit do samodzielnego montażu?
Wyprzedzając dalsze pytania chodzi mi o możliwość zmiany obrotów wentylatora wyciągu ze względu na zmianę ustawień mocy plotera laserowego, gdzie owy wentylator wyciąga spaliny a przy okazji chłodzi pomieszczenie.Latem to pożądane ale teraz?
Dane z tabliczki;
Napięcie 220V 50Hz
Moc550W
Obroty 2800 ob/min


Pozdrawiam :lol: :?: :idea:

ObrazekObrazekObrazek

_________________
Pozdrawiam Marcin



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 gru 2018, o 13:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 gru 2014
Posty: 74
Lokalizacja: Gorlice
Pomógł: 5

Ja używam regulatora z kitu avt1007, możn go kupić lub zrobić samemu wg noty pdf. W moim przypadku robilem go sobie sam.


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 8 gru 2018, o 16:24 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 27 cze 2018
Posty: 12
Pomógł: 1

Silnik wygląda na klatkowy w których za prędkość obrotową odpowiada częstotliwość. Regulacja prędkości realizuje się przez falownik.


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 9 gru 2018, o 14:24 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 19 lut 2014
Posty: 15
Pomógł: 1

Witam. Mam zrobiony regulator na bazie avt 1007, pracuje u mnie z silnikiem klatkowym o mocy 280w. Działa to rozwiązanie, ma jednak 2 minusy
1 silnik buczy przy wolnych obrotach
2 nie ma regulacji liniowe przy zmniejszaniu prędkości



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 gru 2018, o 11:39 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 mar 2016
Posty: 17
Pomógł: 0

:mrgreen: :?: Witam, no tak koledzy a le jak to sprawdzić czy ów silnik jest silnikiem klatkowym?
Nie czyniąc mu szkody.
Mnie zależy na płynnej regulacji obrotów ze względu na możliwość ustawiania mocy i czasu plotera.
Co przy wycinaniu czy grawerowaniu ustawiając moc i czas miałbym odciągać spaliny nie koniecznie na pełnych obrotach.
Zastanawiam się nad kitami AVT 5360+AVT 5260 . Moze jakieś inne
propozycje ? t

_________________
Pozdrawiam Marcin



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 gru 2018, o 11:50 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2016
Posty: 360
Pomógł: 18

Z bardzo dużym prawdopodobieństwem można przyjąć że twój silnik jest klatkowy, choćby ze względu na obecność kondensatora o dość sporej pojemnośći. Różnica pomiędzy klatkowym zwartym( a taki masz) a komutatorowym polega przede wszystkim na tym że wirnik w komutatorowym jest uzwojony a w klatkowym nie. (co jest dosyć sporym uproszczeniem ale nie rozmawiamy tutaj o silnikach stricte) Także aby mieć możliwość regulacji obrotów przy zachowaniu jednolitego momentu obrotowego musisz zastosować falownik. Ten kit z AVT widzę że ma zbyt małą moc jak na twój silnik 150 VS 550W. Być może lepiej i łatwiej by było zrobić jakąś przepustnicę żeby regulować ilość odsysanych spalin?

------------------------ [ Dodano po: 8 minutach ]

Popatrzyłem jakie są ceny falowników 1F i na twoim miejscu nie kombinowałbym z kitami, lepiej dołożyć 200...300zł i masz pewne urządzenie w obudowie, z zabezpieczeniami i gwarancją a i obrotomierz w gratisie :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 gru 2018, o 12:27 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 423
Pomógł: 5

zubik nie chciałbym podważać twojej wypowiedzi, ale moim zdaniem stosowanie falownika w tym przypadku jest trochę nadmiarowe. Oczywiście zgodne ze sztuką, wygodne i raczej gwarantujące 100% sukcesu, ale trochę drogie. Kolega chce zmniejszyć, ciąg, hałas i pobór mocy i nie ma chyba większego znaczenia czy obroty będą stabilne. Kit AVT jest bardzo ułomny w sterowaniu silnikami indukcyjnymi, ale daje radę i kosztuje niewiele, szczególnie jeśli zrobisz sobie sam płytkę a przecież my tu właśnie takimi zabawkami się zajmujemy. Na pewno nie będzie to substytut falownika i nie będzie można regulować obrotów od 0-100% ale to nie obrabiarka gdzie obciążenie silnika zmienia się dynamicznie i taka regulacja się nie sprawdzi. Moim zdaniem można spróbować chyba, że kolega szuka czegoś pewnego bez "niebezpieczeństwa" konieczności dłubania w układzie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 gru 2018, o 12:56 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2016
Posty: 360
Pomógł: 18

Tom277 napisał(a):
zubik nie chciałbym podważać twojej wypowiedzi, ale moim zdaniem stosowanie falownika w tym przypadku jest trochę nadmiarowe.
Niema problemu, po to jest forum żeby móc skonfrontować różne punkty widzenia.
Tom277 napisał(a):
Kit AVT jest bardzo ułomny w sterowaniu silnikami indukcyjnymi, ale daje radę i kosztuje niewiele, szczególnie jeśli zrobisz sobie sam płytkę a przecież my tu właśnie takimi zabawkami się zajmujemy
Tutaj się doczepię gdyż wyżej pisałem
zubik napisał(a):
Ten kit z AVT widzę że ma zbyt małą moc jak na twój silnik 150 VS 550W
A więc kit wymaga modyfikacji, wymiany tranzystorów i pewnie kilku dodatkowych elementów żeby można było sterować silnikiem o tej mocy, nie mówię że jest to niemożliwe i chętnie zobaczę i przetestuję taką przeróbkę niestety moja wiedza jest zbyt mała aby podjąć się takiej modyfikacji :/
Tom277 napisał(a):
Na pewno nie będzie to substytut falownika i nie będzie można regulować obrotów od 0-100%
Tutaj się zgadzam, wręcz można przyjąć że wystarczyłby o wiele węższy zakres regulacji gdyż pewnie zmniejszenie obrotów o 50% da już tak małą wydajność że dalsze obniżanie obrotów nie będzie miało sensu. O kwestiach bezpieczeństwa już nie wspominam

------------------------ [ Dodano po: 49 minutach ]

Można by jeszcze kombinować z regulatorem grupowym, byłby to jakiś kompromis pomiędzy drogim falownikiem a regulatorem dla silników szczotkowych.
https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5067.pdf



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 gru 2018, o 14:10 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 423
Pomógł: 5

Cytuj:
...móc skonfrontować różne punkty widzenia.
:)

W układzie z kitu AVT1007 elementem wykonawczym jest triak, wyposażenie go w radiator pozwoli na obciążenie mocą 500W (to nie jest dużo).

Ewentualnie wersja AVT1860 ale to jest chyba nawet to samo tyle, że z miejscem na radiator na pcb (zasada działania jw)

Jest jeszcze AVT1813 tyle, że tu należny pomyśleć nad mocniejszym tranzystorem. Wykorzystana regulacja to grupowa, może trochę lepiej ale nadal daleko od falownika.

Jest jeszcze AVT1613 to właściwie to samo co AVT1007 z dodatkowym obwodem LC. Kiedyś się tym bawiłem , jakoś chodzi, ale nadal kulawo choć do wentylatora wystarczy.

I żeby nie było powyższe propozycje są tylko propozycjami, osobiście nie przepadam za AVT z różnych powodów, również z powodu niedopracowanych schematów. Regulatory oferowane jako kity traktowałbym jako podstawa do zbudowania czegoś swojego.
Pozdrawiam



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 gru 2018, o 09:25 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 mar 2016
Posty: 17
Pomógł: 0

Witam panowie,jak jeden z kolegów podał, trzeba mieć konkretną wiedze w temacie zmian i modyfikacji schematów i układów.
No nie moja dziedzina. Potrafię złożyć gotowe zestawy-zaprojektować płytkę w Eagle w oparciu o istniejący schemat.
Jak wspomniałem wcześniej szukam czegoś w rodzaju "gotowca" , czegoś dającego 100% sukcesu, sprawdzonego ze względu na budżet i tego ze firma jest na starcie.
Dzięki wszystkim za podpowiedzi.
jak ktoś ma coś do zaproponowania to priv. E-mial.-speccar1@interia.pl

_________________
Pozdrawiam Marcin



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 11 gru 2018, o 09:52 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2016
Posty: 360
Pomógł: 18

SPECCAR1972 napisał(a):
Jak wspomniałem wcześniej szukam czegoś w rodzaju "gotowca" , czegoś dającego 100% sukcesu
No to falownik lub regulator grupowy wszystko zależy od budżetu.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 gru 2018, o 12:09 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 mar 2016
Posty: 17
Pomógł: 0

Witam, jak można sprawdzić czy ów silnik (oczywiście go nie rozbierając) to silnik jest klatkowy- pomijając kondensator nie powinien się uszkodzić i nie zadziałać? Po ponownym podłączeniu powinien zadziałać?
Kto pomoże rozwiać moje wątpliwości?

_________________
Pozdrawiam Marcin



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 12 gru 2018, o 14:34 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2016
Posty: 360
Pomógł: 18

Bez kondensatora ten silnik najpewniej nie ruszy lub ruszy w przypadkowym kierunku. Na 100% to jest silnik klatkowy, komutatorowy ma szczotki komutator i uzwojony wirnik, w komutatorowym silniku kondensator jeśli się stosuje to o wiele mniejszej pojemności do filtrowania zakłóceń.
https://goo.gl/images/U5ASMa


Autor postu otrzymał pochwałę


Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: wczoraj, o 11:46 
Offline
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 mar 2016
Posty: 17
Pomógł: 0

Ok, dzięki za podpowiedzi. Po prostu nie mogę go rozebrać.
Wraz z innym osprzętem jest w okresie gwarancyjny plotera.

_________________
Pozdrawiam Marcin



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO