Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 28 wrz 2024, o 00:20


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 lis 2013, o 17:04 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

Witam. Muszę napisać program który wykrywa szybkość zmian napięcia np. akumulatora podczas ładowania.
Musze zrobić układ który wykryje w samochodzie moment ładowania akumulatora. Myślałem o pomiarze napięcia i wykrycie poziomu np. 13V wtedy wiadomo że jest ładowanie ale ale jeśli w momencie uruchomienia samochodu akumulator był dość mocno rozładowany np. do 11,5V do doładowanie go do progu 13V troche potrwa. Mi zależy na wykryciu ładowania dość szybko powiedzmy w czasie 1s niezależnie od napięcia akumulatora przed rozpoczęciem procesu ładowania przez alternator. Myśle że dobra metodą jest wyznaczenie delta V ale brak mi wiedzy i pomysłu na temat sposobu obliczania tego delta V żeby w czasie powiedzmy 1 sekundy wyznaczyć że jest ładowanie. Jaki może być algorytm wyliczania delta V.
Akurat program chcę napisać w BASCOMie ale język programowania nie ma tu znaczenia. Proszę i jakieś podpowiedzi i wyjaśnienia nawet w C.
Może jakaś tablica z kilkoma pomiarami w ciągu 1 sekundy ale jak z tego obliczyć delta V. A co jeśli ładowanie rozpocznie się podczas zbierania pomiarów powiedzmy w 90milisekundzie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 17:28 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2012
Posty: 72
Pomógł: 5

a "na" liczniku po włączeniu zapłonu nie świeci Ci się kontrolka w kształcie akumulatora która po "odpaleniu" samochodu gaśnie?

a tak poza tym to:

"Musze zrobić układ który wykryje w samochodzie moment ładowania akumulatora. Myślałem o pomiarze napięcia i wykrycie poziomu np. 13V wtedy wiadomo że jest ładowanie ale ale jeśli w momencie uruchomienia samochodu akumulator był dość mocno rozładowany np. do 11,5V do doładowanie go do progu 13V troche potrwa"

Weź w rękę miernik i zmierz napięcie akumulatora przed i po "odpaleniu" silnika.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 17:53 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

banita 17 napisał(a):
a "na" liczniku po włączeniu zapłonu nie świeci Ci się kontrolka w kształcie akumulatora która po "odpaleniu" samochodu gaśnie?

a tak poza tym to:

"Musze zrobić układ który wykryje w samochodzie moment ładowania akumulatora. Myślałem o pomiarze napięcia i wykrycie poziomu np. 13V wtedy wiadomo że jest ładowanie ale ale jeśli w momencie uruchomienia samochodu akumulator był dość mocno rozładowany np. do 11,5V do doładowanie go do progu 13V troche potrwa"

Weź w rękę miernik i zmierz napięcie akumulatora przed i po "odpaleniu" silnika.


Z ładowaniem w aucie mam wszystko OK. Kontrolka gaśnie. Buduję układ który ma wykryć ładowanie Po odpaleniu auta rano aku jest troche rozładowany a po ustawieniu progu wykrycia napięcia np. na 13 V silnik musi troche popracować żeby do tych 13V doładować. Trwa to powiedzmy 30s a mi zależy na wykryciu ładowani już po ok1s. Jeśli bróg ustawie niższy np. 12,5 wolta doładowanie do tego napięcia trwa szybko i byłoby dobrze ale wyobraź sobie sytuację że po dłuższej jeździe aku naładuję się do 13,5V. gaszę auto i napięcie spada powoli z 13,5V. Jeśli w krótkim czasie przekręcam kluczyk bez odpalania auta to napięcie na aku nadal jest powyżej 12,5 V a to powoduje że ustawiony próg 12,5 V zadziała jakby było ładownie a auto przecież jeszcze nie pracujie i ładowania nie ma. Więc układ działałby nieprawidłowo. Mi zależy na wykryciu pracy alternator niezależnie czy aku jest troche rozładowany czy naładowany. czyli chcę się uniezależnić od napięcia aku a tylko wychryć nagła zmianę napięcia co jest informacją że auto pracuje. Stąd pytanie o algorytm wyznaczania szybkości zmiany napięcia (delta V)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 18:23 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8583
Pomógł: 337

oczywiście rozumiesz że typowo napięcia ładowania to 13,8 - 14,4V ??
napisz więcej co chcesz z tym zrobić , bo jak chcesz tylko wykryć czy silnik pracuje to nie musisz się motać
z napięciami ładowania ...

a do wykrycia ładowania wystarczy sprawdzać na regulatorze alternatora czy się pojawiło napięcie w/w zakresie

_________________
[b]San Escobar! Patria mia! Tu eres como la salud.[/b]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 18:37 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

SunRiver napisał(a):
oczywiście rozumiesz że typowo napięcia ładowania to 13,8 - 14,4V ??
napisz więcej co chcesz z tym zrobić , bo jak chcesz tylko wykryć czy silnik pracuje to nie musisz się motać
z napięciami ładowania ...

a do wykrycia ładowania wystarczy sprawdzać na regulatorze alternatora czy się pojawiło napięcie w/w zakresie


Wiem że wykrycie pracy silnika można zrealizować na kilka sposobów (zgaszenie lampki ładowania na desce, zgaszenie lampki oleju na desce itp) Nie chce zbyt mocno ingerować w instalację samochodu i ciągnąć kale gdzieś do licznika. Pomiar napięcia ładowania tak jak piszę nie zawsze od razu w ciągu 1s da informację o pracy silnika. Dla mnie najlepszym sposobem jest wykrycie skoku napięcia (wtedy kiedy alternator zaczyna ładować) - delta V tylko mam problem z programowym wykryciem tego skoku.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 19:02 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 paź 2011
Posty: 8583
Pomógł: 337

wiesz popełniłem kilka kompów do aut i nigdy nie bawiłem się w delty ... jak powiedziałem ,
ani nigdy nie podłączałem się pod kontrolki w liczniku. Zwykle albo sprawdzałem czy mam ~14,4V
albo czy są impulsy na aparacie zapłonowym , albo czy mam ~850 obr

ponadto większość informacji znajdziesz na wtyku radia lub na ODB jak masz auto po 96 roku

_________________
[b]San Escobar! Patria mia! Tu eres como la salud.[/b]



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 20:40 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 gru 2012
Posty: 530
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pomógł: 8

Jak bardzo chcesz to możesz na upartego zrobić sobie tablicę dwuelementową, w której będziesz trzymał wartość pomiaru 'poprzedni i obecny' i wtedy porównać. Jeśli delta V wynosi np 1V to coś itd

Wysłane z mojego GT-I9100 przy użyciu Tapatalka

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 20:40 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 lis 2011
Posty: 582
Lokalizacja: okolice Wrocławia :)
Pomógł: 24

Bez sprawdzania chociażby stacyjki/obrotów/kontrolki ładowania raczej się nie obejdzie.
Napięcie na aku w trakcie ładowania będzie rosło z prędkością zależną np. od wydajności prądowej podłączonego prostownika.

Algorytm 'delta V' stosowany jest raczej przy wykrywaniu naładowania ogniw NiCd czy NiMh (po naładowaniu napięcie na ogniwie spada i delta V jest ujemne).

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 20:52 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

Sonix napisał(a):
Bez sprawdzania chociażby stacyjki/obrotów/kontrolki ładowania raczej się nie obejdzie.
Napięcie na aku w trakcie ładowania będzie rosło z prędkością zależną np. od wydajności prądowej podłączonego prostownika.

Algorytm 'delta V' stosowany jest raczej przy wykrywaniu naładowania ogniw NiCd czy NiMh (po naładowaniu napięcie na ogniwie spada i delta V jest ujemne).


Rozumiem. Ale mi zależy na napisaniu programu w którym będzie tylko wykrywany moment rozpoczęcia ładowania aku. niezależnie czy ładowanie nastąpiło jak aku miał 12V czy 13V (chcę wyeliminować sytuację jak będzie rozładowany i naładowanie go do powiedzmy 13,5V trwa dla mnie zbyt długo) Informacja o rozpoczęciu ładowania niezależnie od tego jakie w danej chwili panuje napięcie na aku będzie przekazywana do dalszej części programu jako wartość logiczna -> silnik pracuje.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 21:07 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 15 cze 2013
Posty: 599
Lokalizacja: Lubin
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 35

Dość ciężko będzie jednoznacznie określić czy jest ładowanie czy jego brak tylko mierząc napięcie w instalacji samochodu. Pomyśl jakie wahania napięć mogą wystąpić i zakłócić twój układ mierzący delte, włączenie świateł włączenie i być może automatyczne wyłączenie ogrzewania szyby, głośniej grające radio, załączenie i wyłączenie wentylatora chłodnicy.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 21:21 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 10 lip 2013
Posty: 93
Lokalizacja: Puławy
Pomógł: 0

Ale to nie jest tak że alternator czeka aż napięcie na aku. spadnie - on utrzymuje je na stałym poziomie i zasila cały układ podczas jazdy. Zawsze podaje napięcie.
On dopiero ładuje kiedy po postoju napięcie spadło więc kiedy włączysz silnik to będzie ładowanie.
Chyba że to jest diagnostyka - spr. czy alternator działa to inna sprawa.

trochę nie doczytałem 1 posta ale ok :P



Ostatnio edytowano 15 lis 2013, o 21:27 przez ZgłebiaczTajników, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 21:23 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 lis 2011
Posty: 582
Lokalizacja: okolice Wrocławia :)
Pomógł: 24

O ile pamiętam w jakimś urządzeniu zastosowałem procedurę pomiaru napięcia połączoną z sygnałem +12V Acc (stacyjka).

Gdy stacyjka jest włączona, mierzysz napięcie.
Napięcie przekracza np. 13.2V włączam światła dzienne
Gdy stacyjka jest włączona ale napięcie się waha, stan wyjściowy bez zmian
Wyłączenie stacyjki powoduje wyłączenie świateł.

To tylko przykład który działał w moim przypadku, 13.2V dobrane doświadczalnie i zdaje egzamin w samochodach do tej pory :)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 21:24 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

OdeOn napisał(a):
Dość ciężko będzie jednoznacznie określić czy jest ładowanie czy jego brak tylko mierząc napięcie w instalacji samochodu. Pomyśl jakie wahania napięć mogą wystąpić i zakłócić twój układ mierzący delte, włączenie świateł włączenie i być może automatyczne wyłączenie ogrzewania szyby, głośniej grające radio, załączenie i wyłączenie wentylatora chłodnicy.

OK. Może nie dokładnie wyjaśniłem. Uzupełnię informację.
Układ podłączony ma być do zasilania "po stacyjce" czyli do zasilania po przekręceniu kluczyka. Pojawienie się zasilania uruchamia ATMEGę i program. Program czeka na uruchomienie silnika (tu muszę wykryć prace silnika w czasie ok 1s mając tylko do dyspozycji pomiar napięcia zasilania układu). Po wykryciu pracy silnika program przechodzi dalej i w dalszej części programu nie jest już sprawdzane zasilanie (układ pracuje do czasu odłączenia zasilania - zaniku zasilania po wyłączeniu stacyjki)

Napiszę wprost:
Zbudowałem układ włączający światła mijania wykorzystujący czujnik zmierzchu. po prostu chcę żeby układ zapalał światła jeśli jest ciemno zaraz po uruchomieniu silnika. Sterownik działa dobrze tylko wykrywanie ładowania mam zrobione na zasadzie przekroczenia progu napięcia 13,5V. Po dłuższym postoju kiedy aku troche się rozładuje światła włączają mi się po około 10s (a to za długo jak jest ciemno i chcę jechać) zanim alternator podładuję aku.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 21:32 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 kwi 2012
Posty: 41
Lokalizacja: Żywiec
Pomógł: 4

Przecież normalnie po odpaleniu samochodu mamy pełne ładowanie przynajmniej w moim samochodzie) wiec w czym problem?
Napięcie aku ~12.6V po odpaleniu mamy od razu pełne ładowanie powyżej 800 obr/min silnika (14.4V). Akumulator służy głównie do odpalenia samochodu i "podtrzymania" przy dużym poborze prądu urządzeń w momencie włączania, żeby nie było spadków napiecia. Reszta idzie cały czas z alternatora a akumulator jest podładowywany.
Nie wiem jak jest teraz w nowszych samochodach ale kiedyś w starym vw golfie po odpaleniu silnika można było wyjąć akumulator a silnik i tak pracował:)

Zmierz napięcie na aku przed zapaleniem silnika a zobaczysz że po odpaleniu masz co najmniej 13.8V.
Jeżeli aku bedzie bardzo rozładowany i będzie miał 11.5V tak jak piszesz to samochód nie odpali, bo nie będzie miał siły zakręcić rozrusznikiem.

_________________
Krzysztof



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 21:39 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

sq9mtx napisał(a):
Przecież normalnie po odpaleniu samochodu mamy pełne ładowanie przynajmniej w moim samochodzie) wiec w czym problem?
Napięcie aku ~12.6V po odpaleniu mamy od razu pełne ładowanie powyżej 800 obr/min silnika (14.4V). Akumulator służy głównie do odpalenia samochodu i "podtrzymania" przy dużym poborze prądu urządzeń w momencie włączania, żeby nie było spadków napiecia. Reszta idzie cały czas z alternatora a akumulator jest podładowywany.
Nie wiem jak jest teraz w nowszych samochodach ale kiedyś w starym vw golfie po odpaleniu silnika można było wyjąć akumulator a silnik i tak pracował:)

Zmierz napięcie na aku przed zapaleniem silnika a zobaczysz że po odpaleniu masz co najmniej 13.8V.
Jeżeli aku bedzie bardzo rozładowany i będzie miał 11.5V tak jak piszesz to samochód nie odpali, bo nie będzie miał siły zakręcić rozrusznikiem.


Hm. No właśnie u mnie tak aku po nocy ma ok. 12V to po odpaleniu alternator nie od razu daje 14V. Może dlatego że u mnie procesem ładowania steruje komputer auta. Alternator podłączony jest oddzielnym kablem do komutera samochodu i wygląda na to że po odpaleniu auta nie od razu jest pełne ładowanie. Sprawdzałem że napięcie ok. 14V uzyskuję po około 30s pracy silnika.
Może te moje auto jest jakieś nietypowe. (VECTRA C)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 22:19 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

Tu nie chodzi o światła dzienne (te sobie już włączyłem OP-COMem - wariant 1) Chodzi o włączanie świateł jak zrobi się ciemno i sterownik mam zrobiony. Program mam napisany tylko działa czasami z opóźnieniem.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 22:24 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2012
Posty: 283
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 17

Nie bardzo rozumiem - skoro masz zaprogramowane światła do jazdy dziennej, to każdorazowo po uruchomieniu silnika światła zawsze się załączą - niezależnie czy jest dzień, czy noc. To skoro się same załączają, to po co chcesz je uruchamiać drugi raz gdy jest ciemno?
Chyba, że czegoś tu nie zrozumiałem...

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 22:33 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

Już wyjaśniam:
Funkcję świateł dziennych chcę wyłączyć i zamontować LEDy a sterownik ma włączać mijania jak zrobi się ciemno.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 22:43 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2012
Posty: 283
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 17

To nie można było tak od razu napisać...
Wiem, że człowiek podporządkowuje sobie co się tylko da, ale to już lenistwo... Kup sobie LED'y, które same rozpoznają załączenie świateł mijania, bo inaczej narobisz sobie problemów. W Vectrze C załączanie świateł mijania nie jest zrobione w tradycyjny sposób, ale jest sterowane cyfrowo z przełącznika po lewej stronie kierowcy. Mało tego, prąd każdej żarówki mierzony jest w module UEC. Jeśli wiesz co robisz i jesteś świadomy jak jest zbudowana instalacja i "filozofia" sterowania w tym aucie - to działaj.

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lis 2013, o 22:58 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

Sterownik mi działa. We włączniku są oporniki 1800 OHM które są zwierane do masy przez pokrętło. Mój sterownik podpięty jest równolegle do włącznika i go "udaje" więc dla elektroniki auta nie jest widoczny - elektronika auta "myśli" że recznie przekręciłem pokrętło.
Wiem o kontroli przepalenia żarówek i ten tema tęz już zgłębiłem i wiem jak oszukać auto że mam np. spaloną żarówkę. Zbudowałem też inny sterownik do halogenów omijający informację o spalonej żarówce ale nie będę na razie rozpisywał tematu po co i dlaczego, chyba że chcesz.

Coś dzieje się z forum. Kilku postów brakuje



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 lis 2013, o 09:03 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2012
Posty: 283
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 17

Widzę, że zginęły wszystkie moje posty :)
Wracając do tematu - nadal czegoś nie rozumiem. Chcesz zrobić sterownik automatycznie przełączający światła LED na światła mijania w przypadku wykrycia ciemności. To po co chcesz mierzyć napięcie ładowania skoro i tak musisz załączyć światła mijania?

_________________
Pozdrawiam
Grzegorz



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 lis 2013, o 09:38 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 lis 2011
Posty: 582
Lokalizacja: okolice Wrocławia :)
Pomógł: 24

buz11 napisał(a):
Widzę, że zginęły wszystkie moje posty :) ....


To chyba jakaś czkawka forum bo mój jeden też wcięło a nikt nic nie robił....

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 lis 2013, o 11:38 
Offline
Moderator zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lip 2012
Posty: 3201
Lokalizacja: Kraków - obok FAB5 ATMEL'a
Pomógł: 90

Spokojnie, były wczoraj problemy przy przenosinach.

Powinno już być wszystko dobrze. ;-)

_________________
http://www.jaglarz.info



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 lis 2013, o 20:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 paź 2013
Posty: 57
Pomógł: 0

A może po prostu zrób pomiar od razu na starcie programu zapamiętaj i porównuj skok 0,3~ 0,5 w + czyli ładowanie to będzie najlepsze w tej sytuacji . Bo tak uporczywie trzymasz się tego wykrycia ładowania ;)

_________________
Chomikujemy



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 lis 2013, o 22:25 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 14 lis 2013
Posty: 8
Pomógł: 0

Dzięki. tak też spróbuję.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO