Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 26 gru 2024, o 06:20


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 mar 2013, o 18:22 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Witam,
Postanowiłem zmienić mostek z L293DNE na L298. Zrobiłem schemat wdł strony i noty jednak wolę być pewny podłączenia.

Obrazek

1. Wdł pewnego schematu SEN_A i SEN_B trzeba podłączyć do masy, jednak za bardzo nie rozumiem dlaczego. Nota mówi:
Between this pin and ground is connected the sense resistor to
control the current of the load.
Czyli:
Pomiędzy tym pinem a masą jest połączony rezystor do kontroli obciążenia prądu.

No ale na schemacie rezystora nie ma.
2. Na dodatek są diody Schottky
http://botland.com.pl/60-666-thickbox/m ... nalowy.jpg
Nie rozumiem po co one są. Edit: Teraz przeczytałem że zabezpieczają one przed obciążeniem. Może ktoś mi to wytłumaczyć jak to zabezpiecza?

Tutaj jest schemat na jeden kanał jakby co :P
4. I co to jest za skrót?
TTL Compatible Enable Input
5.Czy tym mostkiem steruje się tak samo jak serią L293?
6. No i ostatnia sprawa. Czy L298 trzeba zabezpieczać tak jak L293 przed spaleniem?

_________________
sig off ;(



Ostatnio edytowano 18 mar 2013, o 18:58 przez LogTeam, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 18:56 
Offline
Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012
Posty: 2088
Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
Pomógł: 411

1. Zajrzyj do specyfikacji układu to ci się rozjaśni. Pin 8 - GND to pin sygnałowy, a piny 1 - SENSE A i 15 - SENSE B to wyprowadzenia zasilania dla odbiorników podobnie jak pin 4 - Vs służy do dołączenia zasilania dla silników. Jak nie chcesz mierzyć prądów to SENSE A i B łączysz do masy.
2. W układzie nie ma wewnętrznych diod, które zabezpieczają tranzystory przed uszkodzeniem przy sterowaniu odbiorników indukcyjnych jakim jest też silnik. Trzeba je dodać.
4. TTL compatible oznacza, że stan niski to napięcia <= 0,8V, a wysoki to >= 2,4V

_________________
Dragonus Cracovus: Biomagia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 19:01 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 gru 2012
Posty: 159
Pomógł: 3

AD 1)
AD 2) To jest schemat gdzieś z neta? Jeżli tak to zapwene tam powinny być diody shotkiego jak coś
AD 3)
Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

AD 4) TTL Compatible Enable Input oznacza że wejścia akceptują standard napięcia TTL

AD 5) Zapewne tak ale nie jestem pewnien

Ad 6) Nie wolno wrzucać do ognia :)
Chodzi o radiator? jeśli tak to tylko jak się mocno grzeje czyt: jak będziesz stosował duży silnik

------------------------ [ Dodano po: kilkunastu sekundach ]

Krauser mnie uprzedził :)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 19:02 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Już zajrzałem i trochę jaśniej.
Te diody są po to gdyby z mostka byłoby pobierane np: 2...A to mostek by się uszkodził? Silniki które posiadam pobierają max 1,6A

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 19:07 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 27 gru 2012
Posty: 159
Pomógł: 3

One mają przejąć na siebie chwilowe duże uderzenia prądowe wywołane szybkim wyłączeniem zasilania na silniku.
Pamiętaj silnik elektryczny może pracować jako prądnica.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 19:09 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

No to chyba będę musiał włączyć je do układu. Dzięki

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 19:23 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 cze 2012
Posty: 171
Pomógł: 5

Witam,
silnik jest obciążeniem indukcyjnym, czyli popularną cewką.
Nie wnikając dokładnie w szczegóły :) wiemy, że U= -L di/dt. Wynika z tego fakt, że gdy spowodujesz przerwę w dostarczaniu prądu do indukcyjności pojawi się na niej napięcie o znaku przeciwnym i wartości proporcionalnej do indukcyjności (L mH) i szybkości zmian prądu w czasie.
Z tego wynika między innymi fakt, że możemy sterować silnikami AC za pomocą PWM, "poszatkowane" napięcie na indukcyjności powoduję pomimo to, przepływ prądu sinusoidalnego (falowniki napięcia). Dobra bo się zagalopowałem, wracamy do tematu diod.
Właśnie to napięcie przy szybkiej zmianie prądu pojawia się na zaciskach silnika i te diody mają za zadanie je ograniczyć do wartości nap. zasilania. Mam nadzieje, że teraz jaśniej po co się je stosuje.

Pozdrawiam
R.L.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 20:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Ten L298 ma najgorsze rozstawienie pinów jakie widziałem. Wszystko losowo rozrzucone

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 20:52 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 gru 2012
Posty: 161
Pomógł: 9

Może podczepię się pod temat. Jakie mostki albo drivery silników polecacie?
Mam pod ręką w sumie dwa fajne drivery wylutowane ze starych napędów. W jednej kości driver do silnika DC i do krokowca.
Datasheet: http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... 02CFS.html
Układ jest bardzo rozbudowany. Ma za dużo funkcji jak do prostego zastosowania :)
Najpopularniejsze to właśnie L293 i L298. Z jakich jeszcze korzystacie? Mogą być malutkie ;)

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 21:50 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

To ja jeszcze na chwilke. Z moimi umiejętnościami władania ścieżkami nie potrafię połączyć ścieżek mostka w budowie Multiwatt. Czy ma ktoś biblioteke do wersji SMD? W sieci nie mogę znaleźć a aby stworzyć własną to muszę Mirka obejrzeć. No a schemat muszę już skończyć.

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 21:53 
Offline
Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012
Posty: 2088
Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
Pomógł: 411

Wzór gotowej płytki jest w specyfikacji układu. Ja korzystam z tego linku
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... yryppy.pdf

_________________
Dragonus Cracovus: Biomagia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 mar 2013, o 21:57 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 gru 2012
Posty: 729
Lokalizacja: Białystok
Pomógł: 12

Teraz zobaczyłem że i tak muszę dać SMD bo się inaczej nie zmieści na płytce.
Nie ogarniam tego. Szukam już mnóstwo czasu tej biblioteki i nic...
EDIT: Heh, przypadkiem znalazłem biblioteke i już ładnie połączyłem ścieżki

_________________
sig off ;(



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO