Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 29 gru 2024, o 12:33


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 paź 2015, o 10:09 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 266
Lokalizacja: Warszawa
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 2

Witam

Chciałbym Wam zaprezentować termostat do lodówki, jaki wykonałem około rok temu. Termostat powstał pod wpływem potrzeby chwili. Pewnego dnia po powrocie z pracy, otwieram lodówkę a tam ciepło. Kręcenie termostatem nic nie pomagało. Spiąłem więc zasilanie agregatu "na krótko" i zacząłem szukać w necie termostatu do mojej lodówki. Okazało się, że to spory wydatek, ponad 150zł, a lodówka stara, ma już naście lat. Agregat nie może za długo, chodzić, więc do roli termostatu zaprzęgłem Arduino, szybka robota, połączenia i program to jakieś 15min roboty, ale nie może być tak, że elektronika jest za lodówką i przewody przechodzą przez drzwi, więc postanowiłem sam zrobić termostat elektroniczny. Powstał układ na ATtiny85, oraz pierwszy program który napisałem na podstawie Mirkowych Poradników oraz BB. Program z pewnością można odchudzić i na pewno lepiej napisać, ale działa zgodnie z założeniami. W stosunku do oryginalnego termostatu różnica jest taka, że czujnik temperatury leży na środkowej półce, a nie jest schowany w ściance. A dodatkowo 2 diodki sygnalizują, czy agregat jest załączony i czy temperatura jest powyżej górnego progu.

Płytka - ścieżki i warstwa opisowa wykonana termotransferem:

Obrazek Obrazek

Zmontowana płytka:

ObrazekObrazekObrazek

Przeróbka ośki potencjometru. Niestety nie udało mi się znaleźć takiego z taką ściętą ośką. Podobno już takich nie robią:

Obrazek

I montaż w obudowie:

Obrazek Obrazek Obrazek

Złącze do którego podłączony jest potencjometr, to jednocześnie złącze programowania ISP. Płytka zabezpieczona jest przed wilgocią poprzez polakierowanie lakierem do PCB Plastik 70. Termostat do chwili obecnej chodzi bez zarzutu. A kosztował około 10x mniej od oryginału.

_________________
Wysłane z Nokii 3310



Ostatnio edytowano 20 paź 2015, o 17:41 przez Radziu, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 paź 2015, o 10:15 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 22 sty 2014
Posty: 1806
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 168

Bardzo fajny i praktyczny projekt :) Płyteczka również bardzo starannie wykonana. Elegancko :)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 paź 2015, o 16:38 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 mar 2014
Posty: 745
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 32

No proszę jak można praktycznie wykorzystać "Mirkową" wiedzę i własne umiejętności ;-)
Bardzo fajny pomysł z praktyczną realizacją i lodóweczka dostała drugie życie :D

_________________
.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 paź 2015, o 17:06 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 gru 2011
Posty: 204
Lokalizacja: Boguchwała
Pomógł: 3

Radziu, nasunął mi się pomysł, by wykorzystać starą zamrażarkę 150 l, ale do podgrzewania, nie do mrożenia. We wrześniu zrobiłem wino z białego winogrona 2 butle po 15 l.
Wino teraz bardzo słabo fermentuje bo w piwnicy jest 15 stopni, to za mało. W zamrażarce spokojnie mieści się te dwie butle i można ją wykorzystać jako termos.
No i tu pewnie by się nadał twój termostat, który by kontrolował jakąś grzałkę nie agregat. Zalecana temperatura przy fermentacji win to 22 do 28 stopni C. Oczekuję twojej pomocy, warto to wino uratować.
Myślę, że trzeba by dołożyć wyświetlacz LCD żeby można dokładnie operować temperaturą.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 paź 2015, o 17:40 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 266
Lokalizacja: Warszawa
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 2

elsat1, jak chcesz mieć z wyświetlaczem, to w zasadzie cały projekt od nowa. W sieci znajdziesz też pewnie mnóstwo gotowych projektów. Tutaj mi zależało, żeby lodówka była jak najbardziej zbliżona do oryginalnego stanu.

_________________
Wysłane z Nokii 3310



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 paź 2015, o 18:36 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014
Posty: 569
Lokalizacja: Żagań
Pomógł: 54

Baaardzo fajnie i ciekawie wykonany projekt.

Możesz bardzie opisać jak regulujesz pracę lodówki za pomocą AVR?

_________________
http://leszczamiga.ppa.pl/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 paź 2015, o 18:49 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 266
Lokalizacja: Warszawa
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 2

Program jest tak napisany, że potencjometrem zmieniam temperaturę, podobnie jak to robił zwykły termostat. Kodu nie mam przy sobie, ale z tego co pamiętam, to odczyt z potencjometru jest tak obrabiany, żeby wartość zmieniała się w zakresie 0-5. Ta wartość jest dodawana do z góry ustalonej wartości minimalnej 3, czyli minimum może być 3 stopnie w lodówce, a maksimum 8. Do tego dochodzi histereza z tego co pamiętam 3 stopnie. Przykładowo jak przekręcę potencjometr na 1/5 obrotu, to temperatura waha się od 4 do 7 stopni.

Ze strony praktycznej obsługa lodówki nie różni się od oryginalnej wersji.

_________________
Wysłane z Nokii 3310



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 paź 2015, o 18:58 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 wrz 2014
Posty: 1530
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 55

Ale super :)
Gratulacje - bardzo fajny pomysł, jeszcze lepsze wykonanie !
Można by dołożyć Atnel WiFi i miałbyś normalnie smart lodówkę :D
No chyba, że lodówka jest puszką Faradaya, to wtedy byłaby znowu zwykła głupia lodówka :)

_________________
--... ...-- - --- -- . -.-



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 10 sty 2016, o 19:09 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 266
Lokalizacja: Warszawa
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 2

Na prośbę jednego z forumowiczów wrzucam schemat, projekt płytki, kod, oraz plik wynikowy

Najpierw zrzuty ekranu z eagla:

Obrazek Obrazek

Kod:

Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ] [ Zaznacz wszystko ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.


I na koniez ZIP z plikami z eagla i plik wsadowy


Załączniki:

Aby zobaczyć załączniki musisz się zalogować. Tylko zalogowani użytkownicy mogą oglądać i pobierać załączniki.

_________________
Wysłane z Nokii 3310



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 09:23 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 12 maja 2016
Posty: 3
Pomógł: 0

Cześć,

Bardzo spodobał mi się ten projekt i chciałem go zastosować w swojej lodówce. Mam jednak dylemat.
Lodówka a właściwie lodówko-zamrażarka to Ikea (a właściwie Whirlpool) CBI 611W.
Problem jak podejrzewam z termostatem jest taki że nie schodzi poniżej 8C mimo skręcenia na maksa.
Jacyś "super" specjaliści byli uzupełnili czynnik i wymienili coś tam jeszcze ale nadal to samo.

Na pierwszy rzut oka termostat Radzia mi pasował ale gdy zacząłem się dokładniej przyglądać to okazało się że niebieski ("0") idzie to lampki i nie dociera do termostatu. Na białym jest ciągłe zasilanie, na brązowym wydaje się być podobnie i jedynie zmienia się czarny gdy termostat włączy się kompresor.
Obrazek

Ktoś może coś poradzić?

Pozdr.
Michal



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 10:47 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 25 lut 2015
Posty: 252
Lokalizacja: Lublin
Pomógł: 23

Na Twoim miejscu najpierw sprawdziłbym, czy chłodzenie działa wystarczająco.
Zewrzyj na stałe termostat i jeśli lodówka się schłodzi, to możesz walczyć z termostatem.
Jeśli nie, to po co w ogóle ci termostat... ;)
Przecież równie dobrze może to być problem np. z agregatem (daje za małe ciśnienie),
chyba że... fachowcy przy wymianie czynnika sprawdzili.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 11:25 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 12 maja 2016
Posty: 3
Pomógł: 0

Dzięki za odpowiedź. To byli tacy fachowcy, że... zresztą szkoda gadać.

Pytanie teraz co powinienem zewrzeć? Biały z czarnym i brązowym? Czarny z brązowym i co z białym? Czarny z białym i co z brązowym?
Przetestowałem jeszcze, że gdy wyłączę na termostacie to zasilanie jest tylko na brązowym.
Gdybym miał strzelać to muszę połączyć wszystkie.
Żebym miał schemat...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 11:42 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lis 2015
Posty: 1448
Lokalizacja: okolice Warszawa
Pomógł: 149

Witam.
Edytowałem post, bo źle zrozumiałem.
Sprawdź czy po włączeniu termostatu znika napięcie na białym.
Jezeli tak to przerywane jest 0.
Jezeli nie to przerywana jest faza.
To zależy jak masz w gniazdku.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 14:10 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lis 2015
Posty: 1448
Lokalizacja: okolice Warszawa
Pomógł: 149

Wczesniej napisałeś że na białym jest ciągle napięcie,
Potem określiłeś ze tylko na brązowym. ?



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 17:13 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 25 lut 2015
Posty: 252
Lokalizacja: Lublin
Pomógł: 23

W międzyczasie przyszło mi na myśl, jeśli agregat nie chodzi na okrągło,
tylko co jakiś czas go jednak termostat wyłącza, to problem byłby po stronie termostatu.
Tak, czy owak przynajmniej schłodziłbyś lodówkę zwierając na krótko :) (ostrożnie WN!).
Skoro zmienia się napięcie na czarnym po włączeniu agregatu (pojawia się?), to sterujesz czarnym wg mnie,
czyli zwierasz go do fazy.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 18:40 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lis 2015
Posty: 1448
Lokalizacja: okolice Warszawa
Pomógł: 149

Witam ponownie,

Spokojnie, jeszcze raz.

1). BIAŁY wspólny dla lampki i termostatu. 0 albo ~ , w zależności od polaryzacji gniazdka- załóżmy że to "~".
2). NIEBIESKI wyjście na lampkę. drzwi zamknięte "0" otwarte "~".

Jeżeli odwrotnie to przyjmij 0 jako fazę, a fazę jako 0. ( tak dla skojarzenia ) :)

jeżeli wstępne założenia są zgodne:pt. 1 i pt. 2.

Przy załączonym termostacie,
PRZEWÓD= CZARNY lub BRĄZOWY.

3). PRZEWÓD "~" - to jest to wyjście na kompresor.
4). PRZEWÓD "0" - to jest być może wyjście na grzałkę .

po wyłączeniu termostatu powinno być odwrotnie.

Zrób sobie tabelkę to może pomóc .



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 19 maja 2016, o 22:14 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2013
Posty: 1760
Pomógł: 196

Witam
moon napisał(a):
Pytanie teraz co powinienem zewrzeć?

W.g mnie najlepiej jak otworzysz puszkę połączeniową która znajduje się przy kompresorze; na niej masz narysowany schemat podłączenia silnika / termostatu ( tak przynajmniej jest w większości agregatów ) i po kolorach dojdziesz. Takie zwieranie w ciemno to ...takie - upalić nic raczej nie upalisz, ale ja bym się bał.

Pozdr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 maja 2016, o 09:30 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 12 maja 2016
Posty: 3
Pomógł: 0

Dzięki za odpowiedzi. Chyba już wszystko jasne.
Biały to zasilanie lampki i panela.
Brązowy to zasilanie.
Czarny to sterowanie agregatem.

Połącze wszystkie i zobaczę jaki będzie efekt.

Trzymajcie kciuki ;)



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 maja 2016, o 10:40 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 lis 2015
Posty: 1448
Lokalizacja: okolice Warszawa
Pomógł: 149

Jak będziesz testował załączanie kompresora, to rób przerwy po wyłączeniu.
Musi ostygnąć pozystor, bo nie puści prądu na uzwojenie rozruchowe.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 maja 2016, o 20:19 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 12 mar 2014
Posty: 266
Lokalizacja: Warszawa
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 2

Jeżeli termostat jest OK, a agregat nie domaga, to po przekręceniu na maksa agregat powinien chodzić non stop. Jeżeli Ci się wyłącza co jakiś to znaczy że wina termostatu.

Natomiast co do mojego, to oczywiście zasilanie, znaczy drugi przewód musiałem dociągnąć z lampki. Bo na termostat oryginalny dochodzi tylko jeden, bo on nie wymaga zasilania.

_________________
Wysłane z Nokii 3310



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 sie 2017, o 11:15 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 15 sie 2016
Posty: 3
Lokalizacja: Usa
Pomógł: 0

A gdzie ma być podpięty potencjometr.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 27 sie 2017, o 14:37 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2014
Posty: 569
Lokalizacja: Żagań
Pomógł: 54

grzegorz239 napisał(a):
A gdzie ma być podpięty potencjometr.


Jako, że tutaj autor dostał bana to rozwiązanie twojego pytania kieruję na Elektrodę.
W linku masz odpowiedź.

_________________
http://leszczamiga.ppa.pl/



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO