Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 4 sty 2025, o 07:41


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 4 maja 2014, o 19:32 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Witam,
Zbudowałem sterownik silnika krokowego unipolarnego, tzn Atmega8 + L297 + ULN2003. Schemat poniżej, niestety nie wiem gdzie jest błąd, ponieważ sygnał ENABLE jest, na 18 pinie (CLOCK) co chwile zmienia się napięcie więc krokologia L297 wydaje sie działać, niestety na wyjściu A,B,C,D nie ma już żadnego sygnału. Program również jak dla mnie wydaje się być ok.

Obrazek

Dodatkowo, czego nie widać na schemacie Linię OSC podłączyłem przez rezystor 22 kilo Ohmy do Vcc i przez kondensator 3.3nF do GND.

Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 08:17 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lut 2013
Posty: 26
Pomógł: 2

L297 jest zaprojektowany do sterowania silników bipolarnych przez 2 mastki H a nie nie przez układy typu ULN2003. To moim zdanie nie ma prawa pracować poprawnie. Zamiast ULN2003 daj np L293D i wtedy powinno działać.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 11:00 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lut 2013
Posty: 26
Pomógł: 2

w datasheets nie wspominają o takiej możliwości ale może ...



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 11:26 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Zamiast tego ULN'a zastosuje te tranzystory z linku powyżej. Jeżeli nadal nie będzie działać to znaczy że problem tkwi w czymś innym.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 13:26 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Problem w tym że do silnika unipolarnego wystarczy sam ULN, L297 jest zbędny.

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 13:49 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Zdaje się być tak jak poczciwy napisał, ponieważ gdy podłączyłem MOSFET-y sygnały na wyjściu A,B,C,D pojawiły się :)
Co do tego, że sam ULN wystarczy to wiem, od tego zacząłem projekt, jednak poradzono mi aby uzyskać większą prędkość obrotową i moment dodać do tego układ L297. Słyszałem również, żę silnik unipolarny można również sterować jako bipolarny wykorzystując podwójny mostek H (L298). Wie ktoś jak wtedy ma wyglądać podłączenie takiego silnika unipolarnego ??

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 14:07 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lut 2013
Posty: 26
Pomógł: 2

Czaro napisał(a):
Słyszałem również, żę silnik unipolarny można również sterować jako bipolarny wykorzystując podwójny mostek H


To zależy od ilości przewodów w silniku, jeśli masz 4, 6 lub 8 to tak, jeśli 5 ( jeden "środkowy" wspólny dla obu cewek) to nie.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 14:12 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Czyli muszę pozostać przy sterowaniu unipolarnym. Wspominałeś coś o układzie L293d, pokażesz mi sposób podłączenia tego układu do L297 i silnika?

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 14:28 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 19 lut 2013
Posty: 26
Pomógł: 2

tak jak pisał janeczqu dla silnika unipolarnego nie ma sensu używać jakiegoś sterownika chyba ze znajdziesz jakieś do nich dedykowane. L293d to podwójny H i przy silnikach unipolarnych nie ma zastosowania tak jak i L297.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 14:51 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Czyli jedyne wyjście dla mnie, aby uzyskać większą prędkość i moment to zmiana silników na bipolarne? I wtedy sterowanie zrobić poprzez pare L297 + L298 czy jakiś inny układ będzie wydajniejszy>?? Pytam bo już 'głupieje' co chwile ktoś doradza coś innego a za każdym razem efekt jest ten sam - słabo ;/

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 5 maja 2014, o 22:15 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Możesz też użyć połówki z każdej podwójnej cewki jako bipolarny, większość silników tak pracuje, trzeba tylko uważać żeby nie przekroczyć maksymalnego prądu inaczej przegrzanie nastąpi.

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 maja 2014, o 22:07 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

W zależności od wychylenia drążka analoga silnik porusza się w odpowiednią strone, im mocniej wychylony tym szybciej - jednak ciągle jest to za wolno.

Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 maja 2014, o 23:03 
Offline
Uzytkownik zasłużony dla forum.atnel.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2012
Posty: 2088
Lokalizacja: Leżajsk / Kraków
Pomógł: 411

Składnia: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
język c
Musisz się zalogować, aby zobaczyć kod źródłowy. Tylko zalogowani użytkownicy mogą widzieć kod.

Poeksperymentuj z wartościami w funkcji _delay_ms. Im mniejsza tym większą maksymalną prędkość osiągniesz. Jest jeszcze funkcja _delay_us, gdzie _delay_us(1000) odpowiada _delay_ms(1). Zmniejszając dojdziesz w końcu do takiej wartości, gdzie silnik przestanie się obracać i więcej już z niego nie wyciśniesz.

_________________
Dragonus Cracovus: Biomagia



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 maja 2014, o 23:28 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 01 lut 2014
Posty: 23
Pomógł: 0

Zmieniałem tą wartość, już przy 3ms gubi kroki (buczy i cały drży). Nie wyciągnę chyba więcej z tego silnika, ze współczynnikiem wypełnienia impulsu chyba też nie ma sensu kombinować. Największą prędkość osiągnąłem w układzie ATmega + ULN.

_________________
Nigdy się nie poddawaj, kiedy upadasz wstawaj !!



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 7 maja 2014, o 23:58 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2013
Posty: 844
Lokalizacja: Przemyśl
Zbananowany użytkownik

Pomógł: 43

Wyciągniesz, ale bez obciążenia i przy większym napięciu z ograniczeniem prądu ;)

_________________
Klimatyzacja Przemyśl



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO