Kanał - ATNEL tech-forum
Wszystkie działy
Najnowsze wątki



Teraz jest 20 wrz 2020, o 22:21


Strefa czasowa: UTC + 1





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 lip 2020, o 12:07 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 484
Pomógł: 6

Czy jest jakiś skuteczny i prosty sposób na ograniczenie prądu rozruchu silnika DC bez stosowania rampy z PWM-em? Mam proste urządzenie gdzie silnikiem steruję za pomocą przekaźnika, problem jest w momencie włączenia ponieważ prąd (pik prądowy) jest na poziomie 13A gdzie normalnie silnik w czasie pracy pobiera ok 1-2A.
Jeszcze gorzej choć to trochę inna sytuacja, jest w momencie zatrzymania silnika ponieważ silnik jest sprzężony ze śruba kulową, pracuje w pozycji pionowej więc silnik działa tu jako prądnica potęgując iskrzenie na stykach przekaźnika. Przekaźniki są dwa, zmieniają kierunek obrotów silnika w stanie spoczynku zwierają silnik, hamując opadanie śruby kulowej.
Chodzi mi o proste, skuteczne rozwiązanie bez stosowania rampy rozbiegowej czy mostków H. Próbowałem w obwód silnika wpiąć dławik, ale albo mam coś nie tak albo dławik za mały ponieważ nie widzę żadnej różnicy. Po chwili pracy sklejają się styki a moment włączania czy wyłączania skutkuje ładnym iskrzeniem na stykach.
Silnik zasilany jest napięciem 24V, nominalnie pobiera ok 1 -2A, przekaźniki mam po 6A.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2020, o 14:27 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 01 lis 2013
Posty: 292
Pomógł: 30

Sprawdzałeś z rezystorem rozruchowym zwieranym po rozruchu silnika ? Podobnie przy hamowaniu - przez rezystor

_________________
Pozdrawiam,
sq8mvy, Paweł



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 13 lip 2020, o 17:34 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 484
Pomógł: 6

Nie, nie sprawdzałem, ale tak spróbuję zrobić w przypadku hamowania bo to jest wykonalne w miarę łatwo. Nie pomyślałem o tym wcześniej.
W przypadku rozruchu już tak łatwo nie będzie. Musiałbym dodawać jakiś przekaźnik sterowany zwłoką czasową lub coś w tym stylu. Więc jeśli mam budować jakikolwiek układ dodatkowy, nawet na NE555 to chyba już lepiej zrobić dodatkową rampę na PWM-ie. Zadając pytanie miałem na myśli coś sprytnego o czym nie wiem/zapomniałem a można w miarę łatwo dodać.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 lip 2020, o 18:38 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 paź 2013
Posty: 1761
Lokalizacja: Lipsko
Pomógł: 119

Przy tak dużym obciążeniu rampa może się nie sprawdzić. Skoro silnik potrzebuje mocnego kopa żeby ruszyć (wnioskuje, że ma co dźwigać) to i tak zadziała dopiero przy końcu rampy pobierając przy okazji spory prąd, a na jej początku będzie po prostu stał (próbował ruszyć). Podając na silnik mniejsze średnie napięcie będzie on jednocześnie miał mniejszą moc. Oczywiście jest szansa, że rampa zadziała, ale to raczej dopiero wyjdzie w praktyce po testach.

_________________
http://www.sylwekkuna.com



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 14 lip 2020, o 19:56 
Offline
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2013
Posty: 70
Lokalizacja: Sierakowice/Gdańsk
Pomógł: 9

Jaki dokładnie masz typ przekaźnika? Maksymalny prąd przekaźnika zależy od rodzaju obciążenia. Ten podany na obudowie prawdopodobnie jest dla obciążeń rezystancyjnych. Dla indukcyjnych max prąd będzie mniejszy. Pik prądu przy rozruchu prawdopodobnie jest do strawienia przez przekaźnik. Główny problem jest przy rozłączaniu.

Dobrą opcją jest też wpięcie równolegle z obciążeniem diody. Przy zmianie biegunów napięcia zasilającego silnik, trzeba pamiętać o "obracaniu diody w drugą stronę". Przydatny byłby tu schemat połączeń twojego układu.

Tom277 napisał(a):
Próbowałem w obwód silnika wpiąć dławik, ale albo mam coś nie tak albo dławik za mały ponieważ nie widzę żadnej różnicy. Po chwili pracy sklejają się styki a moment włączania czy wyłączania skutkuje ładnym iskrzeniem na stykach.
Dodając dławik zwiększysz indukcyjność i tylko pogorszysz sytuację.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 15 lip 2020, o 09:08 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 wrz 2016
Posty: 194
Pomógł: 14

Do ograniczania udaru prądowego w zasilaczach komputerowych stosuje się termistory. Zimny termistor ma dużą rezystancje, a po podgrzaniu rezystancja spada kilkukrotnie. Co do dławika, to wraz z silnikiem tworzą układ RL ze stałą czasową L/R. Silnik ma około 1,5 ohm rezystancji, więc dla stałej czasowej 1s dławik powinien mieć indukcyjność 1,5H. Taką indukcyjność (taki rząd wielkości) mają uzwojenia transformatora. Popularne dławiki maja indukcyjność dużo dużo mniejszą, więc stała czasowa jest bardzo krótka .

_________________
de gustibus non est disputandum



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 16 lip 2020, o 18:31 
Offline
Nowy

Dołączył(a): 27 lut 2015
Posty: 13
Pomógł: 1

Termistor jest elementem pomiarowym o dodatnim lub ujemnym współczynniku temperaturowym. Raczej chodziło o warystor lub pozystor.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 18 lip 2020, o 07:24 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 28 wrz 2016
Posty: 194
Pomógł: 14

Slawek5791 napisał(a):
Termistor jest elementem pomiarowym o dodatnim lub ujemnym współczynniku temperaturowym. Raczej chodziło o warystor lub pozystor.

Niekoniecznie pomiarowym, wystarczy sprawdzić, np. w Wikipedi.
Warystor, to element o rezystancji zależnej od napięcia, służy do ograniczenia przepięć. Też jest stosowany w zasilaczach komputerowych.
Pozystor, to termistor o dodatnim współczynniku oporu, służy jako zabezpieczenie przed przegrzaniem małych cewek i silników.
By ograniczyć prąd rozruchowy potrzeba elementu, który na początku ma dużą rezystancje, która potem, pod wpływem wzrostu temperatury maleje. Takim elementem jest termistor NTC. Oczywiście musi mieć odpowiednią rezystancje w stanie zimnym i odpowiednią moc.

Przy okazji wspomne, że ograniczając prąd rozruchowy, zmniejszamy moment rozruchowy. Oznqacza to, że rozruch będzie trwał dłużej, a w skrajnym przypadku silnik nie ruszy, bo moment oporowy będzie większy niz moment rozruchowy.

_________________
de gustibus non est disputandum



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
PostNapisane: 20 lip 2020, o 11:40 
Offline
Użytkownik

Dołączył(a): 08 wrz 2012
Posty: 484
Pomógł: 6

Obszedłem problem stosując pewien kompromis. W szereg z silnikiem wpiąłem rezystor 3ohm-y 10W. Owszem odbiło się to trochę na prędkości silnika, ale cóż tak jak wspomniałem to jest kompromis. Silnik pobiera w czasie normalnej pracy ok 2A max 4A. Wiem, że to nie jest dobre i mądre rozwiązanie, ale nie było czasu na modyfikacje i eksperymenty musiałem uruchomić silniki bo czas się kończył.

Wpinanie indukcyjności to chyba jest dobry pomysł, "cewka jest oporem dla prądu" tylko faktycznie musi być spora, a moja była rzędu 100uH czyli mocno, mocno za mało.

Dziękuję serdenie za chęci pomocy.



Góra
 Zobacz profil  
cytowanie selektywne  Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Sitemap
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group phpBB3.PL
phpBB SEO